mijn vader rijd vaak met een volks wagen busje daar kan ook lekker veel in mee

maar we gaan ook wel eens met een peugoet 308 (deze heeft van nature geloof ik geen trekhaak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Nee, Mootje, geen rendabele auto, alleen voor het trekwerk, helaas. Maar een combi van trek en werk is oh, zo moeilijk te vinden. Denk dan aan A4 quattro diesel Avant 3 liter (erg zuinig) of de A6.
sflj schreef:Neeneeneeneenee! Je hebt gewoon geen gelijk. En de reden dat er hier zo fanatiek gereageerd wordt is omdat je de zoveelste bent.
Je hebt het echt bij het verkeerde eind. Echt! Een auto mag trekken wat ie trekken mag.
Ook al is dat een trailer die maximaal 5000kg mag wegen! Zolang de bestuurder z'n E rijbewijs maar heeft en het totaalgewicht (dus het leeggewicht van de kar + de inhoud) niet boven het gewicht komt wat de auto mag trekken, (bijvoorbeeld 1500kg, ik noem maar wat) is het geen probleem. Echt niet.
HLPhoto schreef:sflj: dat klopt niet met de vele dedicated BE opleggercombinaties die er verkocht worden.. Mag vaak tot 5000 kg op, zelfs de ANWB rijdt hiermee.. Hoe de regelgeving daarvoor is weet ik echter niet. Ken ze voor paarden alleen als vierpaards trailers met een Renault Master of VW LT als trekkende plancher. Die dingen rijden onwijs k#t zonder oplegger trouwens
HLPhoto schreef:Ok, duidelijk! Verklaart het maximum gewicht van 5000 kg ook ikke, want die Renault Master waar ik 1x mee gereden heb (autolader) woog net over de 2000 kg leeg.. alleen heb je dan dus 1500 kg schoteldruk? Dat drukt ff op je dubbel lucht
Dat het alleen als combinatie de weg op mag verklaart ook e.e.a., heb 'm nl. een stukje zonder trailer gereden en dat rijdt zoals ik al zei kwalitatief uitermate teleurstellend
sflj schreef:Dat weet ik. heb ik ook niet beweerd he?
Het ging om het (Maximale) gewicht van de aanhanger.
TJolieke schreef:Je kunt met BE niet zomaar alles gaan rijden: het trekkend voertuig mag niet boven de max.massa van 3500 kg uitkomen.
ikke schreef:Nou, dat werkt heel simpel: De trekker heeft een TMM van max 3500kg. De "truc" zit 'm in de toegestane schoteldruk. De maximaal toegestane schoteldruk wordt gezien als laadvermogen van de trekker. Wanneer dus leeggewicht van de trekker + toegestane schoteldruk lager zijn dan 3500kg, mag je met B-E rijbewijs zo'n wagen rijden. Wat die oplegger weegt en mag wegen is immers niet van belang, zolang de werkelijke schoteldruk maar onder de toegestane schoteldruk blijft.
Punt is dat boven 3500kg TMM van de aanhanger/oplegger een autonoom remsysteem vereist is en de combinatie als eenheid gekeurd wordt en ook alleen in die combinatie op de weg mag komen. Bovendien geldt er APK-plicht op de oplegger.
Wellicht staat het hier iets kort door de bocht, maar in de basis komt het hier wel op neer.