Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:12

heey

mijn vader rijd vaak met een volks wagen busje daar kan ook lekker veel in mee :P
maar we gaan ook wel eens met een peugoet 308 (deze heeft van nature geloof ik geen trekhaak)

;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:15

Wij hebben een Nissan Navara (oude model) met 4x4 voor de 1,5 of 2 paards trailer staan.
Vraag me niet hoe zwaar ie is wat daar heb ik geen idee van :+ mag wel tot 2.5 ton trekken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:20

Nissan Patrol 6 cilinder, mag 3500 kg trekken, dus geen probleem over extra kilo's. Maar hij slurpt zoveel diesel, het lijkt wel limonade (met dit weer dan ;) ).

Mootje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:24

HLP, Daar heb je inderdaad gelijk in :j
Setteke, voor mij de voornaamste reden om zo'n wagen niet te kopen, alhoewel hij super is om te trekken!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:38

Ja Mootje, hij trekt echt super, in wat voor omstandigheden dan ook, maar oh zo duur in brandstof.
Maar kijk uit wat je voor je trailer zet, ik ben al eens aangehouden met een A 4 Avant quattro TDI, mocht 1800 kilo trekken, maar had met 2 paarden en 2 mensen een overgewicht van bijna 400 kilo. Dus meer als de extra 20%.
Dus vandaar ons slurpend exemplaar :+

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:43

mocht iemand interesse hebben of iemand weten
wij hebben een zwarte nissan x trail te koop. met veel mogelijkheden.
moet vandaag of morgen weg wegens prive omstandigheden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:44

Setteke, Ik heb mijn E in een Patrol gehaald. Als ik weinig tot geen woon-werkverkeer zou hebben, zou zo'n auto nog enigzins rendabel zijn, maar ik rijd zo'n 1000km in de week!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:48

Yell schreef:
Een Toyota Landcruiser , de beste paardentrailer trekkers die er zijn.

Zeker weten! hebben wij ook top wagen! een automaat
Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:49

Nee, Mootje, geen rendabele auto, alleen voor het trekwerk, helaas. Maar een combi van trek en werk is oh, zo moeilijk te vinden. Denk dan aan A4 quattro diesel Avant 3 liter (erg zuinig) of de A6.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:53

Maar Kiwiwitje, wat verbruikt deze dan? Wij hebben ook een top trekwagen, mits je van benzinestation naar benzinestation rijdt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:54

setteke schreef:
Nee, Mootje, geen rendabele auto, alleen voor het trekwerk, helaas. Maar een combi van trek en werk is oh, zo moeilijk te vinden. Denk dan aan A4 quattro diesel Avant 3 liter (erg zuinig) of de A6.

Mijn baas heeft er een A6 geïmporteerd uit Duitsland en na twee jaar maakt hij er nogsteeds winst op als hij hem nu verkoopt in NL. Ik heb mijn zinnen gezet op de nieuwe Honda Civiv 2.2 CDTi, geen dedicated trekauto, maar voldoende gewicht, koppel/vermogen en trekkracht voor mijn trailer. Alleen parkeren in een maisveld is drama, maar volgens ikke ligt dit aan de banden :D

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:56

sflj schreef:
Neeneeneeneenee! Je hebt gewoon geen gelijk. En de reden dat er hier zo fanatiek gereageerd wordt is omdat je de zoveelste bent.

Je hebt het echt bij het verkeerde eind. Echt! Een auto mag trekken wat ie trekken mag.
Ook al is dat een trailer die maximaal 5000kg mag wegen! Zolang de bestuurder z'n E rijbewijs maar heeft en het totaalgewicht (dus het leeggewicht van de kar + de inhoud) niet boven het gewicht komt wat de auto mag trekken, (bijvoorbeeld 1500kg, ik noem maar wat) is het geen probleem. Echt niet.

Je kunt met BE niet zomaar alles gaan rijden: het trekkend voertuig mag niet boven de max.massa van 3500 kg uitkomen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:01

Een auto mag per definitie niet boven de 3500kg MTM uitkomen. Hiervoor heb je namelijk je C rijbewijs nodig!

Edit: het mag wel, maar dan heeft de bestuurder een C rijbewijs nodig :o

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:36

Dat weet ik. heb ik ook niet beweerd he? ;)
Het ging om het (Maximale) gewicht van de aanhanger.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 17:45

sflj: dat klopt niet met de vele dedicated BE opleggercombinaties die er verkocht worden.. Mag vaak tot 5000 kg op, zelfs de ANWB rijdt hiermee.. Hoe de regelgeving daarvoor is weet ik echter niet. Ken ze voor paarden alleen als vierpaards trailers met een Renault Master of VW LT als trekkende plancher. Die dingen rijden onwijs k#t zonder oplegger trouwens :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:04

HLPhoto schreef:
sflj: dat klopt niet met de vele dedicated BE opleggercombinaties die er verkocht worden.. Mag vaak tot 5000 kg op, zelfs de ANWB rijdt hiermee.. Hoe de regelgeving daarvoor is weet ik echter niet. Ken ze voor paarden alleen als vierpaards trailers met een Renault Master of VW LT als trekkende plancher. Die dingen rijden onwijs k#t zonder oplegger trouwens :+

Nou, dat werkt heel simpel: De trekker heeft een TMM van max 3500kg. De "truc" zit 'm in de toegestane schoteldruk. De maximaal toegestane schoteldruk wordt gezien als laadvermogen van de trekker. Wanneer dus leeggewicht van de trekker + toegestane schoteldruk lager zijn dan 3500kg, mag je met B-E rijbewijs zo'n wagen rijden. Wat die oplegger weegt en mag wegen is immers niet van belang, zolang de werkelijke schoteldruk maar onder de toegestane schoteldruk blijft.
Punt is dat boven 3500kg TMM van de aanhanger/oplegger een autonoom remsysteem vereist is en de combinatie als eenheid gekeurd wordt en ook alleen in die combinatie op de weg mag komen. Bovendien geldt er APK-plicht op de oplegger.

Wellicht staat het hier iets kort door de bocht, maar in de basis komt het hier wel op neer.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 18:27

Ok, duidelijk! Verklaart het maximum gewicht van 5000 kg ook ikke, want die Renault Master waar ik 1x mee gereden heb (autolader) woog net over de 2000 kg leeg.. alleen heb je dan dus 1500 kg schoteldruk? Dat drukt ff op je dubbel lucht :)

Dat het alleen als combinatie de weg op mag verklaart ook e.e.a., heb 'm nl. een stukje zonder trailer gereden en dat rijdt zoals ik al zei kwalitatief uitermate teleurstellend :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:30

HLPhoto schreef:
Ok, duidelijk! Verklaart het maximum gewicht van 5000 kg ook ikke, want die Renault Master waar ik 1x mee gereden heb (autolader) woog net over de 2000 kg leeg.. alleen heb je dan dus 1500 kg schoteldruk? Dat drukt ff op je dubbel lucht :)

Dat het alleen als combinatie de weg op mag verklaart ook e.e.a., heb 'm nl. een stukje zonder trailer gereden en dat rijdt zoals ik al zei kwalitatief uitermate teleurstellend :D

Dat laatste ligt iets genuanceerder. Je mag best met de losse trekker rijden, je mag er alleen geen andere oplegger mee trekken dan die waarmee de combi is goedgekeurd (voor zover ik dat heb kunnen nagaan).

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:31

vw passat tdi

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:42

Hoho, net een nieuwe Renault Master besteld, niet als oplegger, maar als veewagentje. Dus hopelijk geen beroerd rijgedrag, zoals HLP beschrijft. Erachter mag nog 2000 kg aan de trekhaak.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:46

Een 20 jaar oude Jeep Cherokee,.. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:12

sflj schreef:
Dat weet ik. heb ik ook niet beweerd he? ;)
Het ging om het (Maximale) gewicht van de aanhanger.

Klopt, Ik had het ook niet tegen jou ;)

Wel tegen deze persoon:
TJolieke schreef:
Je kunt met BE niet zomaar alles gaan rijden: het trekkend voertuig mag niet boven de max.massa van 3500 kg uitkomen.

ikke schreef:
Nou, dat werkt heel simpel: De trekker heeft een TMM van max 3500kg. De "truc" zit 'm in de toegestane schoteldruk. De maximaal toegestane schoteldruk wordt gezien als laadvermogen van de trekker. Wanneer dus leeggewicht van de trekker + toegestane schoteldruk lager zijn dan 3500kg, mag je met B-E rijbewijs zo'n wagen rijden. Wat die oplegger weegt en mag wegen is immers niet van belang, zolang de werkelijke schoteldruk maar onder de toegestane schoteldruk blijft.
Punt is dat boven 3500kg TMM van de aanhanger/oplegger een autonoom remsysteem vereist is en de combinatie als eenheid gekeurd wordt en ook alleen in die combinatie op de weg mag komen. Bovendien geldt er APK-plicht op de oplegger.

Wellicht staat het hier iets kort door de bocht, maar in de basis komt het hier wel op neer.

Bedankt voor de uitleg. Een dressuurruiter bij mij uit de buurt rijdt dus met zo'n combinatie en ik vroeg mij al af hoe dit mogelijk was zonder C !

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:32

KIA Sorento, is een 4x4, echt een super trailertrekker :P

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:51

Moderatoropmerking:
Graag eerst de FAQ of de WIKI lezen alvorens men hier een flinke discussie begint. Of informeer bij de RDW, dan weet je het tenminste zeker, en worden feiten en fabels niet door elkaar gehaald!
Tevens graag een beetje respectvoller en vriendelijker reageren, dit komt ook ten goede in een discussie, ipv allerlei aanvallen te plaatsen! Deze zijn inmiddels verwijderd!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:11

oké,

ik ben er dus nog steeds niet uit wat ik nu voor auto het beste kan uitzoeken voor mijn trailer.

als ik een lijstje maak, zouden jullie die dan een beetje kunnen aanvullen??
Ik heb verder geen speciale wensen voor een bepaald merk auto of kleur.

minimale gewicht auto:
minimale trek vermorgen auto: 1400 á 1500 (??)
Kogel druk: 100kg (die weet ik :) )
gewicht 2paards trailer:

Het gaat er om dat er een tweepaards trailer achter kan met in elk geval 1 paard. misschien 1x of 2x per jaar een klein veulentje erbij maar dat zal niet vaak voorkomen. Er zit geen zadel kamer in dus er komen in de trailer geen extra spullen aan gewicht bij.

Nou hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Met deze gegevens kan ik namelijk makkelijker zoeken naar een auto die bijv. wel in aanmerking komt of juist helemaal niet.

Mijn vriendlief waarvan auto's zijn grote liefde is is helaas niet zo in dit soort auto's geinteresseerd dus veel hulp van hem kan ik niet verwachten, hahaha

alvast bedankt :D