Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:14

lisetteboy schreef:
Wij hebben ook een kia sorento ex. en die doet t super:P
die hebben we toen aangeschaft zodat mijn moeder met de trailer kon rijden vanwege haar rijbewijs :P
BE hoop ik? :)

Titsia

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:28

Nissan Navara pick up 2.5 lomp in dagelijks gebruik maar super voor de tweepaardstrailer!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:47

HLPhoto schreef:
lisetteboy schreef:
Wij hebben ook een kia sorento ex. en die doet t super:P
die hebben we toen aangeschaft zodat mijn moeder met de trailer kon rijden vanwege haar rijbewijs :P
BE hoop ik? :)

Ja natuurlijk denk ik dan, wij moeders kregen E gratis bij een pakje boter! :D

En wat betreft Margreet, die mensen zullen wel gewoon B hebben gehad of de trailer vol beladen.
Laatst bijgewerkt door Frantic op 08-07-10 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:49

Wellicht vreselijk ten overvloede, maar even een vraag voor de mensen met verstand er van (ik heb er uiteraard zelf ook over nagedacht, maar misschien mis ik iets...)

Ik wil binnenkort op pad gaan met de Citroen C5 van mijn vriend, mag 1800 kg trekken, dit mag neem ik aan met 2 paardstrailer (eigen gewicht 800kg - laat ik maximum laadgewicht even buiten beschouwing ivm e rijbewijs) en 1 paard (600kg) en E rijbewijs...Of is er nog iets wat ik moet checken en nu over het hoofd zie???

Dit is voor mij voor het eerst dus sowieso al spannend, daarom beetje onzeker na het lezen van dit topic ;-)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:49

een nissan X trail en vanaf vanmiddag opel astra coupe :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:53

Nomes, check de kogeldruk nog even van je auto, staat in de papieren van je auto of anders op het plaatje van de trekhaak, als dat genoeg is om je 2 paards te trekken kun je op pad.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:57

Moet ik daarbij dan wél kijken naar max. laadgewicht trailer?

Zitten er nog verschillen in trekhaken? Net nieuwe auto, zit af fabriek natuurlijk geen trekhaak onder, die gaan we er nu onder laten monteren....

cissy schreef:
Nomes, check de kogeldruk nog even van je auto, staat in de papieren van je auto of anders op het plaatje van de trekhaak, als dat genoeg is om je 2 paards te trekken kun je op pad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:59

Nee, je hebt E en dan hoef je alleen maar te kijken naar het daadwerkelijke gewicht :)

Wat die trekhaken betreft, daar heb ik geen verstand van technisch gezien... laat je door de garage goed informeren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:00

Nomes, Jij hebt je E dus je hoeft alleen maar te zorgen dat je niet over de 1800kg heen gaat met het werkelijke gewicht.

Tweepaards trailer heeft een kogeldruk van 100kg en ik durf je nu al te zeggen dat met een af-fabriek C5 de toegestane kogeldruk op het autopapier geen 100kg gaat bedragen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:05

Wat dus betekent dat deze auto GEEN 2 paards mag trekken?? (Blond...)

Mootje schreef:
Nomes, Jij hebt je E dus je hoeft alleen maar te zorgen dat je niet over de 1800kg heen gaat met het werkelijke gewicht.

Tweepaards trailer heeft een kogeldruk van 100kg en ik durf je nu al te zeggen dat met een af-fabriek C5 de toegestane kogeldruk op het autopapier geen 100kg gaat bedragen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:07

Kogeldruk is een interessant onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn. Dit laat ik liever over aan de echte experts :D

Sowieso is het niet bevorderlijk voor de constructie van de auto. Ik word standaard aangehouden door de KLPD en naar de kogeldruk is nog nooit gekeken. De verzekeringsmaatschappijen zijn daarentegen een ander verhaal.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:09

verzekering maatschappijen weten nog minder dan wij, dat zijn geen techneuten!

Alleen extreme gevallen zullen ze er tussenuit pikken als het om afwijzen gaat.

Dus geen BE maar wel met een trailer plus paard op pad gaan, Opel astra 1.6 voor een 2 paards trailer, een caravan die nog nooit ook maar gekeurd is etc.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:13

Frantic schreef:
verzekering maatschappijen weten nog minder dan wij, dat zijn geen techneuten!

Alleen extreme gevallen zullen ze er tussenuit pikken als het om afwijzen gaat.

Dus geen BE maar wel met een trailer plus paard op pad gaan, Opel astra 1.6 voor een 2 paards trailer, een caravan die nog nooit ook maar gekeurd is etc.

Dan is nog de vraag: Wil je uberhaubt het risico nemen? Alleen al om het extra onderhoud van de auto zou ik het niet doen :n

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:13

Sommige tweepaardstrailers (zoals de laatste waar ik vaak mee reed) hebben een kogeldruk van 75 kg of zelfs 75-100 kg (waarbij 75 aangehouden kan worden bij een enkel paard en 100 bij 2 paarden, afhankelijk van de instructies die bij de trailer horen).

Check dus je trailer even. Meen me te herinneren dat de C5 Berline van een eerder werkgever volgens papieren 78 kg mocht hebben aan kogeldruk. Dit was wel een snelle uitvoering, de 2.7 HDiF.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:15

HLP, snelle uitvoering of niet... Het gaat om de constructie van de auto en dan kan je je nog afvragen of de snellere uitvoering geen stijfere constructie heeft dan het standaard model. Naar mijn weten hebben de nieuwe C5-en 80kg op het papier!

Edit: De nieuwe sedan 2.0 heeft volgens carbase 73kg toelaatbare kogeldruk, wat nog niet wil zeggen dat het autopapier dit ook zegt!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 08-07-10 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:16

Hmm,
Ik denk dat meerdere deze discussie meer dan zat zijn.
Ik koop volgend jaar gewoon een Santa Fe of een ML. Probleem opgelost!
Goede veiligheid, ik hou me aan de regels, ik krijg geen boetes EN ik heb vorig jaar mijn E gehaald.
Dan maar meer centjes uitgeven aan een slurpbak, want al die kritiek........... (krijg ik nu straks vast weer te horen dat ik in een vette bak rij)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:20

@ 1Boefje: Een Transporter klaart de klus ook al hoor :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:20

1boefje, kogeldruk van de nieuwste (en de oudere) SantaFe (4WD) is ook maar 80kg.... Als je dan toch met geld gaat smijten kan je beter een echte trek-auto kopen :D

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:25

Prijslijst op internet leert me dat max kogeldruk 73 is bij deze auto. Betekent dit dat ik er dus beter geen 2 paards trailer (met 1 paard!) mee kan trekken? Is die max kogeldruk bij busjes ed dan zoveel hoger??

En voor degenen die deze discussies zat zijn...sorry, maar ik wil het graag goed en veilig doen voor mijn paard en ik zag hier een aantal mensen voorbij komen waarvan ik de indruk kreeg dat ze meer van dit soort zaken afweten dan ik ;)

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:26

ik trek mijn 1 paardtrailer met een fordmondeo 1.8 benzine

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:28

Nomes, heb je het trailerpapier bij de hand? Misschien staan er twee verschillende kogeldrukken op, alhoewel hij niet lager zal zijn dan 75kg.
Tja, liever dat je het hier navraagt dan de verkeerde auto koopt omdat je denkt dat je het wel weet!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:59

nomes schreef:
En voor degenen die deze discussies zat zijn...sorry, maar ik wil het graag goed en veilig doen voor mijn paard en ik zag hier een aantal mensen voorbij komen waarvan ik de indruk kreeg dat ze meer van dit soort zaken afweten dan ik ;)
Mensen die vragen stellen, omdat ze op een legale en veilige manier met hun paard op pad willen, zijn hier meer dan van harte welkom om dat te doen, daar is dit topic juist voor.

Het is alleen zo jammer, dat er ook altijd weer mensen met hele of halve onjuistheden op die vragen antwoorden, omdat ze menen te weten hoe het zit, maar onderweg ergens net even een stukje cruciale info gemist hebben. En dat zorgt dan weer voor verwarring en meer onduidelijkheid, ipv. voor opheldering.

Bij deze dus tevens een algemene oproep aan alle 'klok-en-klepel-figuren': laat het beantwoorden van vragen over welke combinaties van aanhanger en trekkend voertuig technisch kunnen en/of wettelijk toegestaan zijn bij welk rijbewijs, svp. over aan oa. "ikke" en "HLPhoto".

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:08

cissy schreef:
Nee, je hebt E en dan hoef je alleen maar te kijken naar het daadwerkelijke gewicht :)

Wat die trekhaken betreft, daar heb ik geen verstand van technisch gezien... laat je door de garage goed informeren.

Ohjah? Je moet toch ook kijken hoeveel de auto mag trekken en hoeveel de laadvermogen is van de trailer? Tenminste dat had een agent ons vorig jaar verteld, toen we werden aangehouden voor controle.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:39

Elco schreef:
LIEGEN..??? jij maakt het nog mooier zeg..Daar staat precies in wat ik ook al zei hoor..Ik weet het niet..
Alleen over dat 1 paard wel in de trailer mag stuit me tegen de borst en daar verschilt mijn mening met de link..

Neeneeneeneenee! Je hebt gewoon geen gelijk. En de reden dat er hier zo fanatiek gereageerd wordt is omdat je de zoveelste bent.

Je hebt het echt bij het verkeerde eind. Echt! Een auto mag trekken wat ie trekken mag.
Ook al is dat een trailer die maximaal 5000kg mag wegen! Zolang de bestuurder z'n E rijbewijs maar heeft en het totaalgewicht (dus het leeggewicht van de kar + de inhoud) niet boven het gewicht komt wat de auto mag trekken, (bijvoorbeeld 1500kg, ik noem maar wat) is het geen probleem. Echt niet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:09

Mootje schreef:
HLP, snelle uitvoering of niet... Het gaat om de constructie van de auto en dan kan je je nog afvragen of de snellere uitvoering geen stijfere constructie heeft dan het standaard model. Naar mijn weten hebben de nieuwe C5-en 80kg op het papier!

@Mootje: je vergeet 2 dingen: remsysteem en vering worden altijd meegewogen. De vering van m'n toenmalige 2.7 V6 is hydropneumatisch, de goedkopere 1.6/2.0d en 1.8/2.0b hebben meestal schroefveren en beduidend kleinere remschijven. Dit soort verschillen zie je bij alle auto's. Vaak mogen extreme sportuitvoeringen veel minder of zelfs niks trekken (bijv. BMW M5) ivm het extreme vermogen.