Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:04

superpony schreef:
Jessix schreef:

Zo te lezen kun je bij deze stal ook kiezen voor 24/7 buiten in de zomer. :)

Ja, maar het is wel een beetje een erg groot verschil natuurlijk. Genoeg mensen die ze 's nachts wel op stal willen, maar overdag wel wat langer buiten zouden willen zien. Zeker de zonlicht uren.

Dan is deze stal niet geschikt en kunnen die mensen een andere kiezen. Lijkt me prima dat je als stalhouder ergens een grens trekt en niet individueel de hele avond paarden gaat halen. Beetje wat aan je avond hebben is ook wel leuk natuurlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:09

Sky_As schreef:
Nou dat inderdaad. Mocht ik ooit Pension aanbieden zou ik ook die tijden aan houden.
En staan ze langer buiten dan ook goed.
Probleem is vooral dat als je bij voorbaat al zegt dat ze van 8 tot 8 buiten staan en het komt een keer niet uit omdat je weg moet heb je boze gezichten....

Maar anders heb je als pensionhouder toch helemaal geen leven als je management zo is dat je de paarden snachts op stal wilt hebben.....

Bij mijn eigen paarden zou ik ze altijd buiten zetten op tijden dat het mij uitkomt. En dat zal dan meestal idd heel de dag zijn, liefst zo lang mogelijk.... Maar zou ik een keer echt weg moeten, kan het ook zo maar zijn dat ze een keer om 2 uur naar binnen gaan, dat overleven ze wel.

Maar als je pension hebt moet je verantwoording af leggen over je eigen tijd anders krijg je allemaal scheve gezichten...

En personeel blijft natuurlijk ook niet tot savonds laat.

Nou dit dus! Snap best dat je geen zin hebt om om 11 uur nog 30 paarden op te gaan halen voor de nacht. Een laatste check en/of voerbeurt gebeurt vaak nog wel maar ik snap heel goed dat de pensionhouder ook wel gewoon avond wil houden. Zelf heb ik dat ook en ik heb er maar 4 van mezelf. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:10

Waar ik vroeger op stal stond gingen ze ook van 8 tot 16-17 uur buiten.
Dan lag er een berg hooi klaar en kregen ze brok.
De meeste eigenaren komen dan ook rijden in de avond en was het ook geen onrust met maar 1 paard binnen en de rest nog buiten.
En de stal eigenaar ging dan inderdaad eten en had de avond aan zichzelf.
En om 23.00 ging hij nog altijd weer hooi voeren. Dus een hele avond vrij was er al niet.
Denk dat dit heel mooi was.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:45

Tis echt nooit goed hè :')
Die tijden buiten is toch prima? Wil je langer, dan ga je ergens anders heen.

De hele zomer lang elke avond vrij houden om een half uurtje paarden binnen te halen, is geen doen.
Ik heb op een stal gewerkt, paarden van 7 tot 16u buiten want was idd einde werkdag.
In de zomer werd ook wel eens gevraagd of ze niet langer buiten konden blijven. Prima, laten wij ze staan en regel zelf maar om ze binnen te halen. Nah werd 3 dagen gedaan en toen was het toch wel veel gedoe moeite weet ik het.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:10

Op de pensionstal waar ik vroeger stond werd je paard smorgens naar de wei gebracht en savonds moest je hem zelf er af halen. De laatste die dan zou blijven staan mocht je er niet alleen achter laten.

Mocht je savonds niet kunnen dat deed je dat onderling afspreken met een ander die zn paard ook in die kudde had. Was nooit een probleem.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:15

Popstra schreef:
Op de pensionstal waar ik vroeger stond werd je paard smorgens naar de wei gebracht en savonds moest je hem zelf er af halen. De laatste die dan zou blijven staan mocht je er niet alleen achter laten.

Mocht je savonds niet kunnen dat deed je dat onderling afspreken met een ander die zn paard ook in die kudde had. Was nooit een probleem.

Klinkt inderdaad goed,toch?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:23

superpony schreef:
Ja, maar het is wel een beetje een erg groot verschil natuurlijk. Genoeg mensen die ze 's nachts wel op stal willen, maar overdag wel wat langer buiten zouden willen zien. Zeker de zonlicht uren.

Maar de vraag is of een stalhouder dat moet organiseren. Dat kun je toch ook zelf doen?

Ladyson

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:42

Ik snap het vanuit stalhoudersperspectief helemaal, maar zou prima 1 avond per week de paarden willen binnenzetten in de zomer. Dat liever dan elke dag alleen je eigen paard, want ik ben er ook vaak in de ochtend.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 01:29

Zulke dingen zijn vaak prima onderling te regelen en scheelt de pensionhouder ook nog eens werk. Nou ja, tenzij er 1 klant is die zijn/haar paard wel op de normale tijd naar binnen wil hebben en die kan toevallig niet alleen op stal zijn.... Maar ach, maar die kan wel op zoek naar een andere stal met een beleid dat wél passend is :')

Maar goed, wat betreft de tariefverhoging voor zulke dingen, dat blijft gelukkig hetzelfde in 2025, namelijk 0 euro *\o/*

*sorry, sarcasme gaat weer uit*

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 02:22

Bij ons is het van 260 naar 475 gegaan.
Ze hebben er wel nieuwe stallen voor neergezet.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 02:30

Pardon?! :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:52

Op onze oude stal zette we ze buiten/binnen volgens een vast rooster. Hield in, 1 dienst per week.
Wel hadden ze de regel zomer na 17.00/winter 16.00 op stal je eigen paard en maatje binnen zetten.
Paarden die met de zomer 24/7 buiten stonden zetten je dan in hun eigen paddock met maatje.

Werkte in principe prima. Ach en de enkeling die snel om kwart voor weg ging hou je altijd. Dat waren dezelfde met hun dienst laat kwamen in de hoop dat de meeste al gedaan waren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:16

Bielsje schreef:
Zo zie je maar, je kunt het gewoon echt nooit goed doen :')
Ik vind dit een hele nette service vanuit stal. En als je dan je paard ook nog buiten wilt hebben in de avond, dan mag je dat vast zelf wel doen en dan kan de pensionhouder heel misschien ook nog een soort van minileven hebben naast de paarden, in die paar vrije uurtjes in de avond.

Op heel veel stallen staan ze ook gewoon echt nog veel en veel te weinig buiten.

En nee, op heel veel stallen mag je dat echt niet zelf weten. Heb dat al zo vaak geopperd, ook aan klanten; dan haal je ze toch zelf binnen. Maar dat gaat vaak niet. 1 Paard bijv alleen achterlaten is ook geen doen.

En heel veel staleigenaren zijn daarna al 10x gebeld; wil jij Pietje toch even binnenhalen, ik red het niet.

Maar daar ging het niet om. Het ging erom dat ze die tijd kiezen omdat stallen tegenwoordig vaak met stagiaires werken die om 17uur naar huis willen.

Vaak genoeg de discussie gehad dat ze de paarden liever rond 20-22uur naar binnen halen. Scheelt veel stallen echt in de kosten van het op stal staan ook, maar dan moeten ze teveel alleen doen of personeel voor vast aannemen die dus ook in de avond werken en dat is tegenwoordig steeds minder.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:10

superpony schreef:
Cinnepin schreef:
Zomers s;avonds binnen? Dat zou voor niet wenselijk zijn. In de winter om half 4 al naar binnen vind ik ook vroeg

Ik zeg niet dat het bij bovenstaande stal zo is, maar veel stallen kiezen daarvoor omdat ze dan personeel/stagiaires hebben en die gaan tegenwoordig vaak om 17uur naar huis.

In de winter snap ik wel dat ze personeel niet in donker willen laten lopen met klanten paarden, maar zomers is het echt heel erg zonde.

Maar..........Op heel veel stallen is geen enkele beschutting op de wei. Je hoort nog maar weinig dat er een tropenrooster is bijvoorbeeld.

Bij ons is het idd vooral vanwege het donker en wij dus zelf via een rooster binnen moeten halen. Tegen de tijd dat ze binnen zijn is het 16.00/16.15 en word het dus al donker. Wij hebben idd ook geen beschutting. Je mag je paard zomers ipc na het binnenzetten weer terug naar buiten doen (wel dat die niet alleen staat dus nog een ander van je groep), zolang je ze dan maar savond zelf binnenhaalt.

Hier in de omgeving gaan ze vaak swinters of alleen de ochtend 3 uurtjes of de middag 3 uurtjes. Dat vind ik helemaal niks dus vandaar deze stal uitgekozen, is in de buurt de beste faciliteiten voor paard en ook voor ruiter.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:14

superpony schreef:

Zeker! Bij ons is er als je dat bespreekt altijd de mogenlijkheid om de hele groep te laten staan met binnenhalen of dat je ze erna zelf weer buiten en binnenhaalt.

Wij doen in de zomer bijv wel smiddags voor hete zon naar binnen en dan begin avond weer naar buiten, maar dat zijn er niet veel.

En moet ik zeggen.. er zijn een stuk of 10 groepen en ik denk dat er van 3 groepjes maar een paar 24.7 gaan in de zomer. Veel gaat op stal, ook met de warme temperaturen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:19

Ania schreef:

:wow:

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:30

Even een hele andere vraag;
Waarom is deze btw verhoging in de paarden sector eigenlijk bedacht?! Ik snap dit niet goed.. waar het goed voor is

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:56

Om de staatskas in Den Haag te spekken. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:21

Ania schreef:

Wauw, dan zit je echt meteen 3 prijsklassen hoger.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:29

Lekker dan. Bijna verdubbeling van het stalgeld. Hopelijk was dat ruim vantevoren aangegeven. Niet iedereen kan dat wellicht even extra ophoesten.
Bij een stal waar ik voorheen heb gestaan, kwamen ook nieuwe stallen erbij. Geen abnormale verhogingen erbij. Bedenk dat er ook paarden in containers stonden ipv een nette stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:59

Perryx schreef:
Waarom is deze btw verhoging in de paarden sector eigenlijk bedacht?! Ik snap dit niet goed.. waar het goed voor is

Geldt voor alle diervoeders.
Ze zijn bezig op alle gebieden het laag btw tarief er uit te krijgen en verhogen naar 21%.voirheen was het hoge tarief ook al verhoogd van 19% naar 21%..

Dat leek eerlijker dan omhoog gooien van algemene belastingen zoals inkomstenbelasting. Nu betaal je belasting over je uitgaven. Hoe rijker de mens, hoe meer ze (kunnen) uitgeven aan hobby en luxe. Heb je dat geld niet dan kun je besparen door geen of minder dieren te houden, minder lessen te nemen etc. Medicijnen is anders verhaal uiteraard.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:49

Perryx schreef:
De reden van de verhoging op stro, hooi, voer etc. is volgens mij versimpeling van het BTW-stelsel. Diervoeders voor gezelschapsdieren waren altijd al hoog tarief. Dus hooi voor een konijn was 21%, voor een paard 9%. Dat is best verwarrend. Als paardenhouders hebben we gewoon lang mazzel gehad, al vind ik 9% voor alle dieren veel eerlijker. Eten is eten, of het nou voor mens of dier is :)

De reden dat het voor o.a. paardenvoer (nu nog) laag tarief is, is volgens mij de volgende: Tot 2018 gold de landbouwregeling. Agrarisch ondernemers waren (tenzij ze geopteerd hadden voor BTW-heffing) vrijgesteld van BTW en hadden dus ook geen recht op teruggave. Ze hoefden dus geen BTW in rekening te brengen als ze bijvoorbeeld een koe verkochten, maar konden ook de BTW op het voer van die koe niet aftrekken. In 2018 is de landbouwregeling vervallen en werden agrarisch ondernemers BTW-plichtig. Maar het lage tarief voor inkoop bleef gewoon. Dat wordt nu dus gelijk getrokken met diervoeders voor andere dieren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:23

Perryx schreef:

Omdat ze willen plukken en de graaien.
Sinterklaas willen spelen voor het buitenland, Zoals Oekraïne.
En de oneindige put klimaatonzin
Terwijl de Nederlandse burger kan stikken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:28

Perryx schreef:

Dat is niet specifiek voor de paardensector.
Alle landbouwvrijstellingen en kortingen voor de landbouw, waar het lage BTW tarief voor landbouwdiervoeders ook vandaan komt, moet gelijk getrokken worden met de rest, uit de gedachte dat de landbouw geen voordeel mag hebben tov andere sectoren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:14

OleJon schreef:
Perryx schreef:

Omdat ze willen plukken en de graaien.
Sinterklaas willen spelen voor het buitenland, Zoals Oekraïne.
En de oneindige put klimaatonzin
Terwijl de Nederlandse burger kan stikken.

Precies dit!