[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:13

marnico schreef:
wij willen onze sorento eruit doen vanwege dat mijn werk situatie verandert is, dus kan er weer een diesel komen. met de sorento dus goed bezig want onze trailer betreft.
Nu hebben wij grote paarden, er staat er altijd maar eentje op de trailer als we in de buurt aant hobbyen zijn, gaan we met 2en weg, gaan ze op de vrachtauto.
Nu willen wij een andere auto, bijvoorbeeld vw-touran diesel, vaak trekgewicht van 1500kg.
Dus als deze 75kg kogeldruk mag hebben op zijn trekhaak, mag dus onze trailer740kg +1 perd,700kg erin.
Zeg ik dit dan goed ?

Er vanuit gaand dat de opgegeven gewichten kloppen, zou je in principe goed moeten zitten. Je zou voor de zekerheid de kogeldruk kunnen controleren, maar zeer waarschijnlijk blijf je binnen de toegestane marges.
Ik geef je wel als advies (mijn standaard-advies) zoek deTouran met de sterkste motor die ooit geleverd is. Power heb je nooit te veel........

Voor je vriendin: zet de geladen trailer eens op een weegbrug, dan weet je dat je goed zit. De rest is dan niet meer relevant.

marnico

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:25

Dank je Ikke,
Ze heeft haar paard al gewogen, 680kg en trailer 750kg zoiets, komt dan een megane grijskenteken voor, die mag 1500kg trekken, ik noemde wel op om kogeldruk te checken, dat klonk raar in haar oren haha.
Ik zal het er morgen nog eens over hebben.
Ja wij kijken rustig rond voor een redelijke geprijsde auto, met een beetje vermogen uiteraard.

Je stelt me erg gerust, maar idd raar dat die klpd mannetjes er dan anders over denken, die zeggen gewoon, nee kan niet, moet auto voor staan die daadwerkelijk het toegestane maximaal beladen gewicht + trailer, mag trekken, dus in mijn geval, een auto die minimaal 2000kg mag trekken.
kzal eens als ik controle zie, er eens bij gaan staan te wijsneuzen haha

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:53

Ach joh politie weet er vaak niets van.

Vriendin van een vriendin van mij is een paardenvrouw en agente en die beweert dat je met een auto die 900 kg mag trekken, kogeldruk van 50 kg, makkelijk een 1-paardstrailer met een paard van 600kg erin kan en mag trekken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:00

Silly1972 schreef:
Ach joh politie weet er vaak niets van.

Vriendin van een vriendin van mij is een paardenvrouw en agente en die beweert dat je met een auto die 900 kg mag trekken, kogeldruk van 50 kg, makkelijk een 1-paardstrailer met een paard van 600kg erin kan en mag trekken.

klopt herken dit, mijn vader werd ooit aangehouden met toen onze vorige auto een renault laguna 2.0..
hun beweren dat dit allemaal prima mocht zelfs met pony erin, ze wouden alleen ff papieren checken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:09

ja joh soms denken ze alles te weten, als ik zeg dat dat niet klopt, krijg je dit soort reacties haha

"Ach wat weet ik nou ook van paarden, trailers, wegenverkeerswet en rijbewijzen . . . . . Verkeerd beroep gekozen denk ik dan ;-)"

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:36

Even een vraagje tussendoor; ik kan op de auto papieren nergens de max. Kogeldruk vinden... Waar kan ik dit nakijken?
Kogeldruk van de trekhaak staat uiteraard wel gewoon op het plaatje.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:39

misschien omdat jouw trekhaak later is gemonteerd? je kunt volgens mij gewoon uitgaan van de max kogeldruk die op je trekhaak staat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:41

ik ben nog altijd aan het rondcruizen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :D

Zou er niemand het zien zitten om bv eens een lijstje te maken met welke auto's goede trekauto's zijn?
(dus bv (en dan niet afgaande op het gewicht, maar auto's die ook echt fijn en veilig trekken, ook auto's die "maar" 1500 mogen trekken, maar bv door het koppel die trailer van 1500 makkelijker en veiliger trekken dan een andere auto die 2000 aan de haak mag))
(zoals mijn vraag met de santa fe en tucson, beide mogen 2000 trekken, maar blijkbaar was de santa fe beter dan de tucson ...)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:31

Prisjee91 schreef:
Even een vraagje tussendoor; ik kan op de auto papieren nergens de max. Kogeldruk vinden... Waar kan ik dit nakijken?
Kogeldruk van de trekhaak staat uiteraard wel gewoon op het plaatje.

Toegestane kogeldruk hoort in het instructieboekje te staan (moet dat nog wel bij de auto zijn).
In principe kun je er wel vanuit gaan dat het opschrift van de trekhaak klopt, maar niet 100%.

Duhelo schreef:
ik ben nog altijd aan het rondcruizen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :D

Zou er niemand het zien zitten om bv eens een lijstje te maken met welke auto's goede trekauto's zijn?
(dus bv (en dan niet afgaande op het gewicht, maar auto's die ook echt fijn en veilig trekken, ook auto's die "maar" 1500 mogen trekken, maar bv door het koppel die trailer van 1500 makkelijker en veiliger trekken dan een andere auto die 2000 aan de haak mag))
(zoals mijn vraag met de santa fe en tucson, beide mogen 2000 trekken, maar blijkbaar was de santa fe beter dan de tucson ...)

Wat is je budget, zowel in aanschaf als in gebruik?
Neem de grootste, dikste en sterkste auto die je je kunt (en wil) veroorloven. ga vervolgens kijken wat er binnen dat pakket past en dan blijf je met een handvol auto's over waar je dan wat serieuzer naar moet kijken en vooral ook verder kijken dan Bokt........

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:44

kwa gebruik maakt eigenlijk niet veel uit.
Bedoeling is dat we van twee personenwagens (mazda 323f 2.0 TDI (ong 450 euro verzekering, 400 euro belasting per jaar), en een vectra 1.9 tdi (900 verzekering, 500 belasting)) naar 1 betere trekauto gaan.
Wagen wordt hoofdzakelijk gebruikt door mij als woon-werk verkeer, 1-2 maal in de week voor de trailer (korte afstand (6 km enkele reis) ) , en ergens eens in de maand voor echt langere afstanden (met trailer praat ik dan over een km of 20-30, zonder trailer 200 + voor vriendlief)

DUs kwa maandelijks onderhoudsbudget, gaan we nooit aan hetzelfde uitkomen als nu :D

Kwa aanschafprijs twijfel ik, vriendlief zou liever een recentere wagen nemen (pakweg tussen de 10 000 en 15 000 euro), ikzelf zou liever een goedkopere wagen nemen, daar ik voornamelijk erin rij, en de wagen dus veel paardenspul vervoerd zal krijgen (ik zou het zonde vinden om stinkende dekens mee te nemen in een dure bmw bv, of als paard eens eropspringt en krassen of deuken maakt (jongste paard was vorige week in een onbewaakt moment mijn antenne aan het opeten, vandaar :D ))

ik heb nu ergens tussen de 4000 en 10000 euro in gedachten, denk dat er hiertussen wel iets moet te vinden zijn dat degelijk is (en geen te grote afbetaling geeft).

verder kijken dan bokt doe ik wel, maar zelf als autoleek (en vriend die wel van auto's kent, maar alles buiten bmw afbreekt) is het érg moeilijk ;:D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:14

Duhelo schreef:
kwa gebruik maakt eigenlijk niet veel uit.
Bedoeling is dat we van twee personenwagens (mazda 323f 2.0 TDI (ong 450 euro verzekering, 400 euro belasting per jaar), en een vectra 1.9 tdi (900 verzekering, 500 belasting)) naar 1 betere trekauto gaan.
Wagen wordt hoofdzakelijk gebruikt door mij als woon-werk verkeer, 1-2 maal in de week voor de trailer (korte afstand (6 km enkele reis) ) , en ergens eens in de maand voor echt langere afstanden (met trailer praat ik dan over een km of 20-30, zonder trailer 200 + voor vriendlief)

DUs kwa maandelijks onderhoudsbudget, gaan we nooit aan hetzelfde uitkomen als nu :D

Kwa aanschafprijs twijfel ik, vriendlief zou liever een recentere wagen nemen (pakweg tussen de 10 000 en 15 000 euro), ikzelf zou liever een goedkopere wagen nemen, daar ik voornamelijk erin rij, en de wagen dus veel paardenspul vervoerd zal krijgen (ik zou het zonde vinden om stinkende dekens mee te nemen in een dure bmw bv, of als paard eens eropspringt en krassen of deuken maakt (jongste paard was vorige week in een onbewaakt moment mijn antenne aan het opeten, vandaar :D ))

ik heb nu ergens tussen de 4000 en 10000 euro in gedachten, denk dat er hiertussen wel iets moet te vinden zijn dat degelijk is (en geen te grote afbetaling geeft).

verder kijken dan bokt doe ik wel, maar zelf als autoleek (en vriend die wel van auto's kent, maar alles buiten bmw afbreekt) is het érg moeilijk ;:D

Oh, is dat jouw probleem. Nou, dan is het tevens simpel: BMW X5, klaar.......... }:)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:23

niks mis met een BMW X5 toch :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:46

Een jongere auto voor onder de 10.000 euro die goed een trailer kan trekken? Hoe doe je dat?
Mij niet gelukt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:26

loulou schreef:

Nope, helemaal niks mis met een X5 als je die kunt betalen........

pol013 schreef:
Een jongere auto voor onder de 10.000 euro die goed een trailer kan trekken? Hoe doe je dat?
Mij niet gelukt.

Wat is jong?
Mijn 20 jaar oude Range Rover loopt als een zonnetje, voor de helft van dat budget.........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:37

Mijn Patrol van 97 voor een derde van het budget.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:45

En wat zuipt zo'n auto in een week & wat kost hij in wegenbelasting ??
Beetje jammer dat je daar dan weer helemaal beroerd van wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:23

Eens met Marjo. Met dik 40.000 km per jaar wil ik toch een wat comfortabelere auto die iets minder zuipt.

Al zullen het ongetwijfeld heel fijne auto zijn als je niet dik 100km van je werk af woont.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:53

pol013 schreef:
Eens met Marjo. Met dik 40.000 km per jaar wil ik toch een wat comfortabelere auto die iets minder zuipt.

Al zullen het ongetwijfeld heel fijne auto zijn als je niet dik 100km van je werk af woont.

Een Range Rover of Discovery op Diesel doet zonder veel problemen 1:11 - 12 en is een zeer comfortabele auto (heb jaaaren een Disco op LPG gereden als eerste auto)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:05

Aan de andere kant als je 10.000 euro ter beschikking hebt en dan voor 3500 een Patrol koopt ??
Houd je 6500 euro over.
Met goede banden en op spanning, auto en trailer, zit je tegen de 1 op 8 aan gemiddeld met losse auto, of trailer erachter. (diesel)
Rustig rijden, geen wedstrijdje bij het stoplicht doen.
Ik betaal bijna 140 euro wegenbelasting per maand.
Brandstof is afhankelijk van het aantal km.
Niet zo veel meer, want ben net op tijd met vervroegd pensioen gegaan.
Dus je hebt 6500 euro over om veilig met je paard op stap te kunnen gaan.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:41

Nou vraag ik me alleen af waarom een bora geen goeie trekauto zou zijn?! Heb je wel eens op concours gekeken wat daar van auto's voor de trailers staan?

Ja, ik ben nogal gesteld op mijn auto *\o/*

In ieder geval moet ik dus mn E gaan halen, dan ga ik lekker de weg op met paard, trailer en bora.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:09

Splinterz schreef:
Nou vraag ik me alleen af waarom een bora geen goeie trekauto zou zijn?! Heb je wel eens op concours gekeken wat daar van auto's voor de trailers staan?

Datgene wat op concoursen staat is zeker NIET representatief voor wat veilig is. Sterker nog, ik schat dat zo'n 10% van wat daar staat gewoon illegaal is als het onderweg wordt aangehouden!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:50

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:57

ikke schreef:
loulou schreef:

pol013 schreef:
Mij niet gelukt.

Wat is jong?
Mijn 20 jaar oude Range Rover loopt als een zonnetje, voor de helft van dat budget.........

Daar zit mijn probleem dus met die X5.
plus dat die wisselstukken zo immens duur zijn ...

kwa wegenbelasting: hier in belgie valt dat wel mee, voor de nissan (2.0 101 pk) betaal ik 385 euro per jaar.
volgens een vlugge bereking betaalde ik voor een 3.0 l met 150 pk ergens een 600 euro per jaar.

Verbruik is natuurlijk het nadeel, maar de mijne verbruikt nu 8 l per 100 km.
Als ik een zwaardere maar wat jongere wagen neem zal dat niet zo immens veel schelen denk ik.
ik doe ook niet veel km's (woon-werk verkeer, en van stal naar de manege). als het ding 6 maal per jaar een echt lang stuk (meer dan 100 km) moet doen zal het veel zijn :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:06

Ariebren schreef:
Aan de andere kant als je 10.000 euro ter beschikking hebt en dan voor 3500 een Patrol koopt ??
Houd je 6500 euro over.
Met goede banden en op spanning, auto en trailer, zit je tegen de 1 op 8 aan gemiddeld met losse auto, of trailer erachter. (diesel)
Rustig rijden, geen wedstrijdje bij het stoplicht doen.
Ik betaal bijna 140 euro wegenbelasting per maand.
Brandstof is afhankelijk van het aantal km.
Niet zo veel meer, want ben net op tijd met vervroegd pensioen gegaan.
Dus je hebt 6500 euro over om veilig met je paard op stap te kunnen gaan.

:D die is wakker

Voorlopig ben ik ruim tevreden met mijn huidige auto. Er gaat mij niemand wijs maken dat ruim 1500 kg, 177pg en 400nm onvoldoende is fatsoenlijk met een 1 paard op pad te gaan.
Dat is hetzelfde als een flinke volvo V70, Audi A4 of VW transporter.
Als dat niet meer goed genoeg is zet ik er de trekker wel voor. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:12

Duhelo schreef:
ikke schreef:

Daar zit mijn probleem dus met die X5.
plus dat die wisselstukken zo immens duur zijn ...

kwa wegenbelasting: hier in belgie valt dat wel mee, voor de nissan (2.0 101 pk) betaal ik 385 euro per jaar.
volgens een vlugge bereking betaalde ik voor een 3.0 l met 150 pk ergens een 600 euro per jaar.

Verbruik is natuurlijk het nadeel, maar de mijne verbruikt nu 8 l per 100 km.
Als ik een zwaardere maar wat jongere wagen neem zal dat niet zo immens veel schelen denk ik.
ik doe ook niet veel km's (woon-werk verkeer, en van stal naar de manege). als het ding 6 maal per jaar een echt lang stuk (meer dan 100 km) moet doen zal het veel zijn :D

Die onderdelen laat je je vriend betalen. HIJ wil toch immers een BMW voor de deur! Nou, moet ie daar ook maar voor dokken }:)
Ik weet niet of een X3 toereikend is (me niet verdiept in die auto) maar mogelijk is dat een wat zuiniger alternatief??