Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:40

Van de personenwagen niet hoor. Die van de aanhanger wel.

Die van de auto staat in het instructieboekje en op het plaatje, naast de trekhaak. Al zegt die laatste niet zoveel, de trekhaak kan natuurlijk makkelijk later onder gebouwd zijn en ik stel me zo voor dat ze bij bijvoorbeeld de kwikfit niet weten wat de maximale kogeldruk is van de auto waar ze de eerste de beste trekhaak uit het rek onder schroeven. ;)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:51

Ik heb een hyundai atos voor m'n trailer :D
Maar heb dan ook een wat kleinere pony en trailer dan gemiddeld :+

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:02

ik heb een ssanyoung korando voor onze 2 paards trailer staan.
super auto je voelt de trailer nog niet eens achter de auto.
de auto mag 3500 kg trekken en de trailer weegt 2000 incl lading, heb nog 1500 kg over.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 22:06

En 110 of 140 kg kogeldruk (afh. van de uitvoering), dus ruim voldoende... mits je rijbewijs BE hebt, want zonder mag je niet eens een 1,5 paards trekken met die Korando :D

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:13

HLPhoto schreef:
En 110 of 140 kg kogeldruk (afh. van de uitvoering), dus ruim voldoende... mits je rijbewijs BE hebt, want zonder mag je niet eens een 1,5 paards trekken met die Korando :D

de kogeldruk weet ik niet ,
me vader rijd op de lange afstanden en vor de kleinere max 15 km te rijden rij ik gewoon zelf het mag niet en ik ben ook niet verzekert maar soms heb je geen andere keuze.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:22

Nissan Terrano

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:35

marjoleinft schreef:
HLPhoto schreef:

de kogeldruk weet ik niet ,
me vader rijd op de lange afstanden en vor de kleinere max 15 km te rijden rij ik gewoon zelf het mag niet en ik ben ook niet verzekert maar soms heb je geen andere keuze.

Je hebt altijd een keuze! Niet gaan of als de duvel je E halen!

Niet verzekerd op pad gaan is geen eens een overtreding maar een misdrijf!

Als jij iemand laat verongelukken, b.v. een fietser, dan betaal je de rest van je leven het onderhoud van deze persoon!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:42

Ik ga binnenkort op pad met de VW caddy van mijn vriend.
Die mag 1500 kg trekken.Ik ga met een 2 paards trailer en 1 paard.
Neem aan dat dit gewoon mag?Ik heb mijn E.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:02

ambre schreef:
Ik ga binnenkort op pad met de VW caddy van mijn vriend.
Die mag 1500 kg trekken.Ik ga met een 2 paards trailer en 1 paard.
Neem aan dat dit gewoon mag?Ik heb mijn E.

dat ligt er aan hoeveel kg je trailer is ze rekenen altijd het totaal gewicht van je trailer.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:05

@Frantic ik ben nu aan het sparen voor een E rijbewijs .
en ik weet zelf heel goed wat de consequenties zijn als ik zonder E rijbewijs rijd en ik heb er in de 4 jaar dat ik me paard heb 4x mee gereden en ik ga er niet eens meer wakker van liggen of het wel of niet mag als ik weg moet en er is niemand die mee kan ja dan heb je een probleem en dan heb ik het niet over naar wedstrijden gaan of andere leuke uitjes.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:07

Weet het niet precies,maar zit tussen de 800 en 900 kg.Maar omdat ik iets lees over kogeldruk enzo?
Heb er echt de ballen verstand van....

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:38

Afbeelding
Wij hebben bewust een Ssang Yong Rexton gekozen omdat we met deze trailer zie foto rijden. Onze koetst staat erop en normaliter 1 paard maar 2 paarden geven ook geen problemen.
Auto mag 3500 kg trekken en kogeldruk is ook hoog genoeg.
Wel hebben we er extra verenpakket onder laten plaatsen want die tip kreeg ik van mensen die ook met koetsentrailer rijden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:55

marjoleinft schreef:
dat ligt er aan hoeveel kg je trailer is ze rekenen altijd het totaal gewicht van je trailer.
Je gaat niet door voor de koelkast. ambre schrijft toch dat ze haar E heeft? Dus mag ze rekenen met de daadwerkelijke gewichten van de auto en de trailer en hoeft ze niet uit te gaan van de maximale theoretische gewichten. Dat is alleen maar zo als je geen E hebt, zoals jij.

In aanmerking nemende dat ze schrijft dat die Caddy 1500 kg aan de haak mag, durf ik er wel van uit te gaan dat de toegestane kogeldruk ook wel voldoende is voor een tweepaards trailer met 1 paard erin.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:04

Pfff,gelukkig.Vind het een beetje eng want rijd normaal met dikke auto's er voor.
Ben zo bang dat ik te weinig power heb als ik een keer een zijwindje heb en de trailer gaat zwabberen..
Ben ook zo bang dat ik de auto kapot rijd er mee.
Maar wel de oplossing,hoef ik eindelijk geen auto meer te lenen.
Ga voorlopig toch maar steeds met 1 paard op wedstrijd.
We gaan vd winter voor mij ook zo'n caddy kopen.
Ik maak nog al wat km en zwaardere auto is voor mij echt te duur.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:10

ambre schreef:
Ga voorlopig toch maar steeds met 1 paard op wedstrijd.
Als ik daaruit mag opmaken dat je op termijn van plan bent om er met meer dan één op pad te gaan, kun je misschien beter nu al bij het zoeken naar een andere auto eentje nemen waarmee dat kan. Zoals je het nu doet zit je op "kan nog net", maar met een tweede erbij op de kar kom je ruimschoots uit bij "kan niet".

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:12

Nee,dan zal ik een auto moeten lenen als ik er met 2 wil.
Ben nu iig niet meer helemaal afhankelijk als ik naar les of smid wil.
Zal dan dus alles wat anders moeten plannen,geld voor een zwaardere auto is er echt niet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 01:00

Zo'n Caddy is motorisch écht sterk genoeg hoor. Voor een 2-paards trailer is ie alles behalve overbemeten qua stabiliteit, maar het gaat heel niet slecht is mijn ervaring. Qua kogeldruk twijfel ik eigenlijk een beetje aan de legaliteit eerlijk gezegd, 80 kg is aan de krappe kant (dat wil niet zeggen dat het instabiel rijdt oid hoor.. alleen check je trailer ff).
Overigens zou ik de 2.0 SDI mijden. De 1.9 TDI en de 2.0 TDI zijn beide sterk zat om jouw trailertje te trekken. De v-bak van de 1.9 TDI is ook wel bestand tegen flink vermogen, een bekende die z'n Caddy 1.9 TDI vrij heftig opgevoerd heeft (121 kW / 375 Nm) moest tot nu toe alleen aan een sportkoppeling omdat de originele wel heel hard sleet. Die auto wordt regelmatig vrij lomp gebruikt, hij heeft een bouwbedrijfje en trekt veel aanhangers met het ding, dus vrij vergelijkbare belasting van de aandrijflijn.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 02:53

Alleen als je met een 2-paards gaat rijden achter een caddy die maar 1500 kilo mag trekken kom je 500 kilo te kort..Een 1.5 paards trailer kom je wel op 1500 kilo uit..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 03:54

Elco schreef:
Alleen als je met een 2-paards gaat rijden achter een caddy die maar 1500 kilo mag trekken kom je 500 kilo te kort..Een 1.5 paards trailer kom je wel op 1500 kilo uit..

...tenzij je braaf je BE hebt, dan mag je er nl. gewoon mee rijden mits niet overladen.
Met een 1.5paards en een caddy moet je nog oppassen gezien die krengen afh v/d uitvoering zo'n 900 kg laadvermogen hebben. ~1300+900+1300 (van de trailer) = 3500. Zit je 1,5 paards dan aan 1500 max, dan mag je met een B rijbewijs de weg niet op ivm max treingewicht.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 04:16

HLPhoto schreef:
Elco schreef:

...tenzij je braaf je BE hebt, dan mag je er nl. gewoon mee rijden mits niet overladen.
Met een 1.5paards en een caddy moet je nog oppassen gezien die krengen afh v/d uitvoering zo'n 900 kg laadvermogen hebben. ~1300+900+1300 (van de trailer) = 3500. Zit je 1,5 paards dan aan 1500 max, dan mag je met een B rijbewijs de weg niet op ivm max treingewicht.

Misschien zet ik het niet zo duidelijk neer, maar ik bedoel te zeggen..Als je met een caddy rijdt en die mag maar 1500 kilo trekken mag je gewoon niet met een caddy er voor rijden..Simpel weg omdat je dan boven die 1500 kilo uit komt en dan maakt het niet uit of er nu 1 paard of 2 er in staan al rij je met een lege trailer mag het niet eens..Het gaat namelijk om het gewicht van de trailer en het maximale laadvermogen wat op de papieren staat..En dan maakt het ook niet uit of je BE hebt of alleen B rijbewijs de auto mag het gewoon niet hebben..Ik hoop dat zo duidelijker voor je is..En niet gelijk oordelen dat ik het topic niet gelezen heb.. ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 05:33

juist elco, je bent de zoveelste eigenwijze *piep* die hier binnen komt vallen.

ga jij nu eerst de wiki maar eens lezen en loop de dame in kwestie niet onzeker te maken terwijl je zelf de regels niet kent.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 05:37

We trekken onze tweepaardstrailer met een Chrysler.
Deze:
Afbeelding

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 05:42

mooie bak yousra! Die dingen zijn gemeen :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:45

Er zijn heel veel misverstanden over wat een auto wel of niet mag trekken en welk rijbewijs je moet hebben. Wij hebben het heel goed uit laten zoeken en dit is het gemakkelijkste om te onthouden.

Op het kentekenbewijs van je auto staat de toegestane maximum massa te koppelen, bv. geremd 1400 kg. Als de trailer een maximum massa heeft van 1600 kg dan mag de auto de trailer niet! trekken, ook al staat er geen paard in en weegt een lege trailer bv. maar 600 kg! In de praktijk zal men hier geen problemen van maken maar krijg je bv. aan aanrijding (ook buiten jouw schuld om) dan kun je fluiten naar het verzekeringsgeld. Zo staat het in de wet geregeld.
Wij hebben dit uit laten zoeken n.a.v. een ongeluk die vrienden hebben gehad en niets uitgekeerd kregen, is een hele rechtzaak geworden maar ze hebben het wel verloren alleen omdat hun auto dus 1400 kg mocht trekken en de trailer een maximum van 1800 kg had.

Wat betreft het rijbewijs: als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg en het totaal van auto + aanhanger zwaarder is dan 3500 kg dan BE. Maar dan blijft bovenstaande feit wel staan!

lisetteboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:12

Wij hebben ook een kia sorento ex. en die doet t super:P
die hebben we toen aangeschaft zodat mijn moeder met de trailer kon rijden vanwege haar rijbewijs :P