Had ik dat maar dik dertig jaar geleden geweten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nevica schreef:Daar is al een paar pagina's discussie over gevoerd. Water bijvullen kost ook heel veel tijd als je alles optelt.
joyce B schreef:@superpony, wat bedoel je met het "zwart" doen?
Verschil met vroeger was dst je vroeger de paarden niet hoefde te registreren.
Tegenwoordig moeten alle paarden geregistreerd worden op het ubn.
Deze gegevens zijn opvraagbaar door de diverse controlerende overheidsinstellingen.
De gemeente kan controleren of je je wel aan de maximale aantallen houd van het paardenbesluit of je vergunning.
Men kan controleren of je mestwetplichtig bent en of het aantal dieren overeenkomt met wat je opgeeft voor de mestwet.
En ook de belastingdienst zou de gegevens op kunnen vragen.
Het aantal paarden op UBN zegt natuurlijk nu nog niets over wie de eigenaar van de paarden is, maar dat verplicht registreren en bijhouden is een kleine stap.
Veel boeren en stallen die eerst wat paarden er bij hielden buiten de boekhouding zullen dat nu niet zo makkelijk meer doen. De "pakkans" is veel groter geworden.
De hobbydierenhouder die naast het eigen paard of paarden er 1, 2 of 3 naast houdt, hoeft niet "zwart" bezig te zijn. Dat is pas zo als diegene er een inkomen aan verdient. En voir het een inkomen is mag je kosten aftrekken. En er zijn veel meer kosten dan alleen ruwvoer en strooisel Je hebt ook deel vaste lasten en veel onderhoudskosten. Met maar een paar pensiondieren zul je niet snel winst maken. Het is meer een tegemoetkoming in de kosten.
Lieser schreef:Maar daar staan dan blijkbaar alleen niet-ingeschreven paarden, dus paarden zonder paspoort/chipnummer/startpas/.... Anders kan het toch niet?
Miran schreef:Moet een paard in Nederland geregistreerd zijn om een startpas aan te kunnen vragen?
Pantykous schreef:Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.
Altijd zeer dankbaar geweest voor de stalhouder.
Jessix schreef:Pantykous schreef:Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.
Altijd zeer dankbaar geweest voor de stalhouder.
Dit is inderdaad wel een mooie. Veel mensen denken dat je het thuis helemaal perfect kan maken. Alles naar je zin, etc. Daar hangt een prijskaartje aan wat voor de meeste mensen ook niet te betalen is. Daardoor is het aan huis ook consessies doen, net als overal. Lees maar eens terug op bokt hoe afgelopen winter is verlopen met al die regen… zelf voor de mensen die het echt wel netjes voor elkaar hadden.
Ik ben blij met ze aan huis hoor. Ik zou niet anders willen, maar het is nog steeds geen ideale wereld.
Cinnepin schreef:Zomers s;avonds binnen? Dat zou voor niet wenselijk zijn. In de winter om half 4 al naar binnen vind ik ook vroeg
Jessix schreef:Citaat:Zomers van 7 tot 16.30 of 24.7 buiten en swinters 8 tot 15.30 ongeveer. Met 15/20 minuten stappen sta je op het strand.
Zo te lezen kun je bij deze stal ook kiezen voor 24/7 buiten in de zomer.
superpony schreef:Cinnepin schreef:Zomers s;avonds binnen? Dat zou voor niet wenselijk zijn. In de winter om half 4 al naar binnen vind ik ook vroeg
Ik zeg niet dat het bij bovenstaande stal zo is, maar veel stallen kiezen daarvoor omdat ze dan personeel/stagiaires hebben en die gaan tegenwoordig vaak om 17uur naar huis.
In de winter snap ik wel dat ze personeel niet in donker willen laten lopen met klanten paarden, maar zomers is het echt heel erg zonde.
Maar..........Op heel veel stallen is geen enkele beschutting op de wei. Je hoort nog maar weinig dat er een tropenrooster is bijvoorbeeld.
Hannanas schreef:Maar..........Op heel veel stallen is geen enkele beschutting op de wei. Je hoort nog maar weinig dat er een tropenrooster is bijvoorbeeld.
superpony schreef:Jessix schreef:
Zo te lezen kun je bij deze stal ook kiezen voor 24/7 buiten in de zomer.
Ja, maar het is wel een beetje een erg groot verschil natuurlijk. Genoeg mensen die ze 's nachts wel op stal willen, maar overdag wel wat langer buiten zouden willen zien. Zeker de zonlicht uren.