Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruno15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:31

Zo te lezen is een stal uitmesten goedkoper dan een waterbak bijvullen.

Had ik dat maar dik dertig jaar geleden geweten :Y)

Gini

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:11

Waarom basiszorg niet in de basis stalprijs zetten? Extra kosten link ik eerder aan extra diensten, extra verzoeken bovenop de basiszorg. Ik zou echt heel gek opkijken als water op de wei optioneel aangeboden wordt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:50

nevica schreef:
Daar is al een paar pagina's discussie over gevoerd. Water bijvullen kost ook heel veel tijd als je alles optelt.

Het is maar net wat het bijvul systeem is. Ga je met emmers lopen of een kruiwagen vol water? Mijn laatste stal had het goed voor elkaar: alle vier de weides hun eigen waterbak die na het opendraaien van 4 kranen in de stal gevuld werden.
Bij het buiten zetten en binnen halen van de paarden werden de waterbakken gecontroleerd op hoeveelheid water en evt. vervuiling.
Al met al duurde dat zo'n 10 minuten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:56

joyce B schreef:
@superpony, wat bedoel je met het "zwart" doen?

Verschil met vroeger was dst je vroeger de paarden niet hoefde te registreren.

Tegenwoordig moeten alle paarden geregistreerd worden op het ubn.

Deze gegevens zijn opvraagbaar door de diverse controlerende overheidsinstellingen.
De gemeente kan controleren of je je wel aan de maximale aantallen houd van het paardenbesluit of je vergunning.

Men kan controleren of je mestwetplichtig bent en of het aantal dieren overeenkomt met wat je opgeeft voor de mestwet.

En ook de belastingdienst zou de gegevens op kunnen vragen.

Het aantal paarden op UBN zegt natuurlijk nu nog niets over wie de eigenaar van de paarden is, maar dat verplicht registreren en bijhouden is een kleine stap.

Veel boeren en stallen die eerst wat paarden er bij hielden buiten de boekhouding zullen dat nu niet zo makkelijk meer doen. De "pakkans" is veel groter geworden.

De hobbydierenhouder die naast het eigen paard of paarden er 1, 2 of 3 naast houdt, hoeft niet "zwart" bezig te zijn. Dat is pas zo als diegene er een inkomen aan verdient. En voir het een inkomen is mag je kosten aftrekken. En er zijn veel meer kosten dan alleen ruwvoer en strooisel Je hebt ook deel vaste lasten en veel onderhoudskosten. Met maar een paar pensiondieren zul je niet snel winst maken. Het is meer een tegemoetkoming in de kosten.

Ik ken de regels wel, maar ben niet meer zo naïef dat ik denk dat dit systeem waterdicht is en iedereen zich daaraan houdt.

Er zijn altijd al regels en altijd al mensen die zich er niet aan houden.

De "pakkans" is nog steeds niet zo groot. Er zijn veel teveel stallen en er is te weinig mankracht voor controles.
Juist de niet bekende, niet ingeschreven stallen vinden ze minder snel. En grote kans dat die bij een controle daarna de deuren sluiten omdat ze geen zin hebben in de administratie.

Het is afwachten wat er echt gaat gebeuren. Er zijn genoeg stallen die dit best zouden mogen aanpakken om hun prijzen te verhogen naar meer realistische prijzen. Maar dan komen er waarschijnlijk te weinig plekken voor de mensen die dat niet willen of kunnen betalen.......

Die paarden zijn er nou eenmaal en kunnen niet allemaal verkocht. Daar is dan echt te weinig vraag en te weinig plek weer voor.
Mensen die dan denken goedkoop een paard te kunnen scoren zullen ook geen betaalbare plek meer vinden. Imo moet elk paard even goed verzorgd worden en er zijn altijd uitzonderingen dat mensen met een groot budget toch een "minder" paard kopen, maar doorgaans is de combi; weinig geld, goedkoop paard, eenvoudige stal. Duur paard, luxere stal. Want als je met moeite 5000 bij elkaar spaart is je maandelijks inkomen vaak niet zo hoog.
Lukt het om een paard van 40.000 bij elkaar te sparen, heb je vaak ook meer maandelijkse financiele ruimte. En dan komen alllllllllllll die uitzonderingen daarop uiteraard.

Maar ook de voermerken zitten er echt niet op te wachten dat de verkoop terugloopt. Ze zijn in de afgelopen jaren al gestegen, dus ze weten dat ze een beetje aan de max zitten en mensen ook merk hoppen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:35

superpony schreef:
Juist de niet bekende, niet ingeschreven stallen vinden ze minder snel. ppen.

Maar daar staan dan blijkbaar alleen niet-ingeschreven paarden, dus paarden zonder paspoort/chipnummer/startpas/.... Anders kan het toch niet?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:37

Als er geen UBN is aangevraagd voor die stal of de betreffende paarden niet zijn ingeschreven op de UBN dan weet toch niemand waar die staan. Dat zie je niet aan paspoort, chipnummer of startpas. Je weet dan alleen dat het paard bestaat en dat er een kans is dat dat paard zich binnen de Nederlandse grenzen bevindt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:43

Moet een paard in Nederland geregistreerd zijn om een startpas aan te kunnen vragen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:03

Ja, anders lukt het niet om een startpas aan te vragen in mijnKNHS.
KNHS website zegt hierover het volgende: Een buitenlands paardenpaspoort wordt niet vervangen door een Nederlands paardenpaspoort. Het paard blijft zijn eigen paspoort houden. Wel moet altijd het paard in Nederland geregistreerd worden bij de RVO.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:51

Nou we t hier toch over hebben, ik heb een paard verkocht naar iemand die geen UBN heeft.
Kan ik het paard dan wel afvoeren van mijn stallijst? (off topic, ik weet het, als niemand het hier weet open ik even een nieuw topic... )

Over hobbymatig/bedrijfsmatig: je kunt altijd zien of iemand een KvK heeft op een bepaald adres. Dan weet je al iets meer.

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:56

Mijn paard is ook verhuisd naar een plek zonder ubn nummer. Vorige stal heeft haar wel kunnen ‘verwijderen’.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:59

Ja, je kan gewoon afvoeren zonder nieuw ubn. Heb ik eerder dit jaar ook gedaan bij opfok paard die hier stond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:52

Ik denk dat er hier en daar ook wel wat mensen zich gaan inschrijven bij de kvk en btw gaan terug vragen. Dat gebeurde natuurlijk altijd wel, maar nu zullen mensen dat ook weer als (tijdelijke) oplossing zien.

Lieser schreef:
Maar daar staan dan blijkbaar alleen niet-ingeschreven paarden, dus paarden zonder paspoort/chipnummer/startpas/.... Anders kan het toch niet?

Miran schreef:
Moet een paard in Nederland geregistreerd zijn om een startpas aan te kunnen vragen?

Niet iedereen wil starten of is lid van KNHS...... En denk niet dat bij elke les of clinic buiten de deur controle is. Ik heb het althans nog nooit meegemaakt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:14

Ik volg even

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:47

Pantykous schreef:
Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.
Altijd zeer dankbaar geweest voor de stalhouder.

Dit is inderdaad wel een mooie. Veel mensen denken dat je het thuis helemaal perfect kan maken. Alles naar je zin, etc. Daar hangt een prijskaartje aan wat voor de meeste mensen ook niet te betalen is. Daardoor is het aan huis ook consessies doen, net als overal. Lees maar eens terug op bokt hoe afgelopen winter is verlopen met al die regen… zelf voor de mensen die het echt wel netjes voor elkaar hadden.

Ik ben blij met ze aan huis hoor. Ik zou niet anders willen, maar het is nog steeds geen ideale wereld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:52

Jessix schreef:
Pantykous schreef:
Ik moet er niet aan denken om ze aan huis te hebben. Ja als ik een dikke prijs had gewonnen en niet hoefde te werken en 0 zorgen over geld.
Altijd zeer dankbaar geweest voor de stalhouder.

Dit is inderdaad wel een mooie. Veel mensen denken dat je het thuis helemaal perfect kan maken. Alles naar je zin, etc. Daar hangt een prijskaartje aan wat voor de meeste mensen ook niet te betalen is. Daardoor is het aan huis ook consessies doen, net als overal. Lees maar eens terug op bokt hoe afgelopen winter is verlopen met al die regen… zelf voor de mensen die het echt wel netjes voor elkaar hadden.

Ik ben blij met ze aan huis hoor. Ik zou niet anders willen, maar het is nog steeds geen ideale wereld.

oh zeker :j

ik ken mensen met een heel goed salaris en het best zouden kunnen betalen die zeggen ik wil dat niet.
Het is ook wel een way of life want het komt gewoon dagelijks terug. En zo niet moet iemand anders het doen.
Daarnaast moet je inderdaad achter je hooi of stro enz aan.
Dus ja snap heel goed als mensen zeggen doe mij maar vol pension en ik ga wel lekker op vakantie als ik zin heb.

En ik ken ook mensen die de stap aan huis wel gemakt hebben maar na een jaar of 7 de hele kiet weer verkocht hebben. Die zagen het toch te rooskleurig. En nee dat is geen veroordeling van mij, iets wat ik juist snap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 01:31

Dat kan je niet 1 op 1 vergelijken. Het ligt eraan hoe je in pension staat. Hoe ver is de stal? Is het volpension of doe en koop je ook dingen zelf? Wat heb je allemaal op je stal?

Thuis net zo. De 1 doet het zus en de ander zo. Hoeveel paarden heb je, hoe hou je ze etc.

Ik vond in pension staan vreselijk, altijd al. Heb zelf op stallen gewerkt en op veel verschillende stallen bij mensen op lokatie lesgegeven. Ken mensen die pension hebben en snap de andere kant echt wel heel goed. Maar dat maakt het voor mij als klant echt niet anders.

Financieel net zo. We halen zelf hooi, brengen mest weg, hebben vlas en houtkrullen en kopen het voer. Onderhoud na aanleg is minimaal.
Voor het geld wat we kwijt zijn zou ik ze never nooit op dezelfde manier in pension kunnen zetten. Maar dat zit hem vooral in onze uren die we erin stoppen om 2, soms 3x alle mest weg te halen, extra voerbeurten, netten bijvullen etc etc.

Wij zien echt alleen maar voordelen.

Enige nadeel is dat wij niet even op vakantie gaan. Nu doen we dat niet vaak, maar het is een ding. Dan vind ik eigenlijk iets voor de honden regelen wel lastiger. 3 van de 4 zouden we niet even in pension kunnen doen bijvoorbeeld.
Voor de paarden kan ik nog tegen de buurman zeggen, gooi even elke dag 2 balen hooi neer en haal de mest weg. Dan redden ze het echt wel even.

Volgens mij zijn er wel wat voerders nu enkele centen aan het zakken in de prijs. Maar goed, misschien gaan mensen gelijk ook bewuster kijken naar wat ze voeren en wat ze nu werkelijk nodig hebben.

Maar zoals eerder gezegd geloof ik niet dat de prijzen kunnen blijven stijgen, ook een pavo, havens etc worden er niet vrolijk van als de verkoop terug gaat lopen en ze zijn afgelopen jaren al duurder geworden, dus dat moeten ze ergens voelen.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:24

Wij betalen momenteel 335 en gaan naar 355.

Heb ik wel 2 binnenbakken 20x40 en 20x60 (altijd 1 vrij), 1 buitenbak 20x40, 1 buitenwasplek koud water, 1 binnen wasplek warm water en solarium. Longeerbak, buiten in groep, buitenzetservice, zelf 2 tot 4x per maand binnenhalen op een door jou gekozen dag (halfuurtje werk), stal wordt uitgemest, kast met genoeg plek, dekenrek, buiten onbeperkt hooi en savonds ook hooi gevoerd. Zomers van 7 tot 16.30 of 24.7 buiten en swinters 8 tot 15.30 ongeveer. Met 15/20 minuten stappen sta je op het strand.

Hier in de omgeving is lang naar buiten en genoeg hooi heel schaars.

Regio kop van noord holland

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:50

Zomers s;avonds binnen? Dat zou voor niet wenselijk zijn. In de winter om half 4 al naar binnen vind ik ook vroeg

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:15

Cinnepin schreef:
Zomers s;avonds binnen? Dat zou voor niet wenselijk zijn. In de winter om half 4 al naar binnen vind ik ook vroeg

Ik zeg niet dat het bij bovenstaande stal zo is, maar veel stallen kiezen daarvoor omdat ze dan personeel/stagiaires hebben en die gaan tegenwoordig vaak om 17uur naar huis.

In de winter snap ik wel dat ze personeel niet in donker willen laten lopen met klanten paarden, maar zomers is het echt heel erg zonde.

Maar..........Op heel veel stallen is geen enkele beschutting op de wei. Je hoort nog maar weinig dat er een tropenrooster is bijvoorbeeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:18

Citaat:
Zomers van 7 tot 16.30 of 24.7 buiten en swinters 8 tot 15.30 ongeveer. Met 15/20 minuten stappen sta je op het strand.

Zo te lezen kun je bij deze stal ook kiezen voor 24/7 buiten in de zomer. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:20

Jessix schreef:
Citaat:
Zomers van 7 tot 16.30 of 24.7 buiten en swinters 8 tot 15.30 ongeveer. Met 15/20 minuten stappen sta je op het strand.

Ja, maar het is wel een beetje een erg groot verschil natuurlijk. Genoeg mensen die ze 's nachts wel op stal willen, maar overdag wel wat langer buiten zouden willen zien. Zeker de zonlicht uren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:24

superpony schreef:
Cinnepin schreef:

Ik zeg niet dat het bij bovenstaande stal zo is, maar veel stallen kiezen daarvoor omdat ze dan personeel/stagiaires hebben en die gaan tegenwoordig vaak om 17uur naar huis.

In de winter snap ik wel dat ze personeel niet in donker willen laten lopen met klanten paarden, maar zomers is het echt heel erg zonde.

Maar..........Op heel veel stallen is geen enkele beschutting op de wei. Je hoort nog maar weinig dat er een tropenrooster is bijvoorbeeld.

En in veel gebieden is een tropenrooster vanwege de wolf geen goed idee meer helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:39

Hannanas schreef:

En in veel gebieden is een tropenrooster vanwege de wolf geen goed idee meer helaas.[/quote]

Misschien niet, maar dan die 24/7 buiten dus ook niet.

Tropenrooster betekende vroeger of heel vroeg op stal komen of samen camperen op stal. Paarden bij eerste daglicht voeren en eruit, mesten, vegen, alles klaarzetten. Voor de middag naar binnen en dan samen zwemmen bijv.
Dan 's avonds nog een keer zo een ronde. Dan stond bij donker wel alles gewoon binnen. Tropenrooster was niet alleen alles omdraaien.

Maar overdag is het ook niet veilig, dus het wordt toch keuzes maken. Ik denk zelf nog steeds dat paarden in een kudde minder aantrekkelijk zijn en je onrust snel merkt. Maar dan moeten er wel altijd mensen aanwezig zijn, of camera's, verlichting etc.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:54

superpony schreef:
Jessix schreef:

Ja, maar het is wel een beetje een erg groot verschil natuurlijk. Genoeg mensen die ze 's nachts wel op stal willen, maar overdag wel wat langer buiten zouden willen zien. Zeker de zonlicht uren.

Zo zie je maar, je kunt het gewoon echt nooit goed doen :')
Ik vind dit een hele nette service vanuit stal. En als je dan je paard ook nog buiten wilt hebben in de avond, dan mag je dat vast zelf wel doen en dan kan de pensionhouder heel misschien ook nog een soort van minileven hebben naast de paarden, in die paar vrije uurtjes in de avond.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:03

Nou dat inderdaad. Mocht ik ooit Pension aanbieden zou ik ook die tijden aan houden.
En staan ze langer buiten dan ook goed.
Probleem is vooral dat als je bij voorbaat al zegt dat ze van 8 tot 8 buiten staan en het komt een keer niet uit omdat je weg moet heb je boze gezichten....

Maar anders heb je als pensionhouder toch helemaal geen leven als je management zo is dat je de paarden snachts op stal wilt hebben.....

Bij mijn eigen paarden zou ik ze altijd buiten zetten op tijden dat het mij uitkomt. En dat zal dan meestal idd heel de dag zijn, liefst zo lang mogelijk.... Maar zou ik een keer echt weg moeten, kan het ook zo maar zijn dat ze een keer om 2 uur naar binnen gaan, dat overleven ze wel.

Maar als je pension hebt moet je verantwoording af leggen over je eigen tijd anders krijg je allemaal scheve gezichten...

En personeel blijft natuurlijk ook niet tot savonds laat.