[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:44

Splinterz schreef:
Volgens mij wat dat die 1300 :( Ik zie het somber in..

leg uit, mijn pony combi + trailer komt niet eens boven de 1000 kilo uit..
daarbij heeft mijn trailer een extreem goeie wegligging, daarnaast is mijn vader zelf aanhanger monteur..

hij heeft overigens nog nooit moeite gehad met mijn trailer.
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 05-10-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:45

Maar wat ik wel wil aangeven.

Je kan met een lichtere auto makkelijk een trailer trekken. :7

Maar dan moet je wel zeker weten dat de trailer tip,top in orde is.

Dus de oplooprem moet werken.
De vier wielen moeten ook alle vier goed remmen.
De banden moeten in orde zijn.

Want rechtuit rijden is geen probleem.
Het probleem ontstaat bij sterk remmen.
Of het geklooi van de mede weggebruiker.

Een slecht remmende trailer trekt de lichte personen wagen omver.
Of, elke manege heeft van die smalle toegangs weggetjes, die nu spekglad zijn door de oogst van bieten enz.

Dus de trailer jaarlijks een bovag keuring laten ondergaan bij een gerenomeerd aanhanger, caravan, trailer bedrijf.

Splinterz

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:52

Er is een verschil tussen kunnen en mogen. Maar het lijkt me sowieso dat je een goede trailer hebt als je een levend dier vervoerd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:07

Splinterz schreef:
Dan wil ik ook even vragen aan 'de kenners' of mijn auto de trailer met paard mag trekken zonder E rijbewijs.

Auto is een Bora 1.9 TDI, massa leeg 1230kg, mag toegestane massa 1820kg.
Trailer weegt 520kg, toegestane max 1300 geremd
Paard is een kleine fijne fries van 1.60m.

Wat denken jullie?
Ik hoor nl veel verschillende verhalen van wat de politie toestaat en wat wettelijk mag.

Hoeveel mag je auto trekken?
als de 1300 kilo de mtm van je trailer is mag het niet.
de mtm van je trailer moet lager zijn dan je lege massa van de auto (dus minder dan 1230)
Dus je zal deze combinatie mogen trekken als je de trailer laat terugkeurden naar 1225 kilo mtm (en hopen dat je paard niet meer weegt dan 700 kilo)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:10

Splinterz schreef:
Dan wil ik ook even vragen aan 'de kenners' of mijn auto de trailer met paard mag trekken zonder E rijbewijs.

Auto is een Bora 1.9 TDI, massa leeg 1230kg, mag toegestane massa 1820kg.
Trailer weegt 520kg, toegestane max 1300 geremd
Paard is een kleine fijne fries van 1.60m.

Wat denken jullie?
Ik hoor nl veel verschillende verhalen van wat de politie toestaat en wat wettelijk mag.

Het gaat er niet om wat er gedacht wordt; het gaat erom wat er in de wet staat!! De wet is simpel: nee, mag niet. Art 15 Reglement rijbewijzen.
TMM trailer (1300kg) is zwaarder dan leeggewicht auto (1230kg), klaar!

In de nieuwe situatie na jan 2013 mag het wel, aangezien TMM auto + TMM trailer < 3500kg.
Let er wel op dat dat is volgens de huidige voorstellen. Hoewel de kans niet groot is, kan er natuurlijk altijd nog wat gewijzigd worden!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:46

Ik snap het altijd nog niet dat gedoe met die trailers..

Bv mijn trailer mag max 2000 in... mijn pony's samen wegen nog niet eens 700 kilo..
Nou staan ze er nooit samen in, de trailer zelf weegt maar 620 kilo dat is voor een 2 paards vrij weinig, ik had ooit een 1,5 paards die woog 780 kilo.

onze auto heeft een 2,0 motor in de megane. Mag 1300 kilo trekken. (geremd)

Ik wacht nog paar maanden met halen van mijn E rijbewijs, Schijnt dat er een en ander gaat veranderen.
Rijd voorlopig vrolijk door. Rij maar 5 min, van de wei naar de rijvereniging..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:55

Marjo89 schreef:
Ik snap het altijd nog niet dat gedoe met die trailers..

Bv mijn trailer mag max 2000 in... mijn pony's samen wegen nog niet eens 700 kilo..
Nou staan ze er nooit samen in, de trailer zelf weegt maar 620 kilo dat is voor een 2 paards vrij weinig, ik had ooit een 1,5 paards die woog 780 kilo.

onze auto heeft een 2,0 motor in de megane. Mag 1300 kilo trekken. (geremd)

Ik wacht nog paar maanden met halen van mijn E rijbewijs, Schijnt dat er een en ander gaat veranderen.
Rijd voorlopig vrolijk door. Rij maar 5 min, van de wei naar de rijvereniging..

Moet je doen; kom je tot de ontdekking dat het nog steeds niet mag! Kun je alsnog voor je E-rijbewijs gaan.
Alleen bij B-E rijbewijs wordt uitgegaan van het feitelijke gewicht van de trailer; alle andere rijbewijsbezitters moeten rekenen met TMM-gewichten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:04

er mag wel meer niet in de wereld. Daarbij rijdt mijn trailer als een tierelier..

zou prettig vinden als je geen afkortingen gebruikt, geen flauw idee wat TMM is :S

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:06

Wordt een mooie bende dan op de weg :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:08

toegestane maximum massa.

tja er mag zoveel niet, tot je aangehouden wordt of nog erger een aanrijding krijgt.

ik ben toevallig vorige week nog van de weg geplukt om te checken of ik een rijbewijs had.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:10

Oke, kijk met toegestaande maximum massa kun je wat..

Dus als ik mijn trailer laat terugkeuren van 2000 naar 1200 is het probleem opgelost ?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:14

Marjo89 schreef:
er mag wel meer niet in de wereld. Daarbij rijdt mijn trailer als een tierelier..

zou prettig vinden als je geen afkortingen gebruikt, geen flauw idee wat TMM is :S

Jammer is alleen dat als er iets gebeurt je niet verzekerd bent

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:14

Marjo89 schreef:

Dus als ik mijn trailer laat terugkeuren van 2000 naar 1200 is het probleem opgelost ?

wat mag je auto trekken? dat heb ik nl niet gelezen volgens mij

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:34

Silly1972 schreef:
Marjo89 schreef:

wat mag je auto trekken? dat heb ik nl niet gelezen volgens mij

1350.. zegt pa nu net ik dacht 1300..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:53

Oke dan zou het moeten kunnen als je de trailer terug laat keuren, al gaat mijn voorkeur uit naar je E te halen.
'Dan weet je veel beter waar je mee bezig bent.
Ik ben superblij dat ik dat toen gehaald heb.

Ik vraag me alleen af of de Bora nou wel zo'n goede trekauto is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:00

wie heeft het over een Bora ????

mening mens met E die niet achteruit kan rijden, als ik zie hoeveel er gehannest wordt op de vereniging als ze niet kunnen aankomen en wegrijden, mijn god..

Ik heb mijn E niet gehaald omdat ik geld er destijds niet voor had, nu met de aankomende veranderingen in 2013 wil ik nog even wachten.
Daarnaast rijd ik met trekkers en grote giertanks (ja ben een vrouw)
en niet allen vooruit, maar ook door smalle straatjes achterwaarts

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:05

ooh haha, dan haal ik er 2 door elkaar
maar mij hoor je niet zeggen dat een vrouw geen trekkers kan rijden hoor.
Denk dat menig vrouw beter kan rijden dan mannen.
En ik viel je niet aan hoor, gaf alleen mijn mening

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:09

Silly1972 schreef:
ooh haha, dan haal ik er 2 door elkaar
maar mij hoor je niet zeggen dat een vrouw geen trekkers kan rijden hoor.
Denk dat menig vrouw beter kan rijden dan mannen.
En ik viel je niet aan hoor, gaf alleen mijn mening

idd dacht al, ik ga noooit in een bora rijden :o

Nouwja vrouwen worden altijd gauw afgeschreven als dat ze niet kunnen rijden..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:12

Ja dat ken ik hoe vaak ik al niet heb gehoord..... goh jij rijdt best goed......je hoort nog net niet "voor een vrouw" erachteraan haha

maar als ik voor mannen met een dikke BMW, de trailer wegmoet zetten, weet ik wel beter.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:29

Idd, bij de binnenbak komt ongeveer 60% vrouwen, toch zou ik sommige toch echt beter willen zien rijden.
Gelukkig hebben wij een door rij systeem, je komt aan en kan zo weer weg..
Maar aan de andere kant hebben we schuine insteek systemen, nou je kan je lol op dan HAHA.

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:31

Ook hier weer iemand die door de bomen het bekende bos niet meer ziet....
Het is allemaal als dit, als dat.. laats sprak ik met 2 mensen die bij de klpd werken en die vertelde mij het volgende.

Stel, 2prds trailer, 740kg leeg eigen gewicht, laadvermogen 1260kg, totaal 2000kg max massa.
Wanneer mag je deze dan trekken met welke auto's ?
Ongeacht of je er géén of één paard\pony in zet ????

Mij werd dus verteld, alleen maar met een auto die daadwerkelijk min 2000kg mag trekken....
Even de rijbewijzen en kogeldruk daar gelaten.

Nu snap ik het dus niet meer.... ik lees hier weer hele andere dingen.
Dus al willen wij een andere auto kopen, daar wij toch nooit meer dan één paard in de 2prds trailer zetten en zo dus niet aan die 2000kg komen, waar moet je dan wél rekening mee houden ?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:16

Wacht er nog steeds op dat zo'n iemand mij een keer aanhoud. :+ lijkt me gezellig. Jammer dat ik nu mijn E heb. Maakt de discussie er makkelijker op.

marnico: met E maakt dat dus niet uit. Het echte gewicht telt. Je moet er dan dus wel extra bewust van zijn wat dat echt gewicht is. Ritje weegbrug is dus geen overbodige luxe.
Met B mag je met de huidige regels nooit met deze trailer rijden. Ongeacht wat je er wel of niet in stopt.

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:05

Hoi polo13,
Tja nu weet ik het echt niet meer haha, dan idd maar wachten totdat er ergens controle is en er ook maar ff eigenwijs heen rijden ja.
Rijbewijs maakt hier niet uit, wij hebben alles.
Het gaat echt om de auto die voor 2 paards trailer mag, een vriendin van mij heeft nog een kia carnival ervoor staan, maar deze gaat eruit en ze gaat de trailer trekken met een bedrijfwagen die 1500kg mag trekken, wel gaat ze dus de trailer terug laten keuren. Zoals ik gauw las op rdw, kan dit administratief.
Dus zoals men hier zegt, gaat het om het daadwerkelijke gewicht, wat erin staat....
Dan snap ik niet waarom de klp"ders duidelijk gezegt hebben dat het dan een combinatie wordt die wettelijk gezien niet de weg op mag...

lang leven de duidelijke regels voor iedereen, veel mensen willen het goed doen, maar weten niet waar ze moeten zoeken voor antwoorden, lastig hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:26

marnico schreef:
Ook hier weer iemand die door de bomen het bekende bos niet meer ziet....
Het is allemaal als dit, als dat.. laats sprak ik met 2 mensen die bij de klpd werken en die vertelde mij het volgende.

Stel, 2prds trailer, 740kg leeg eigen gewicht, laadvermogen 1260kg, totaal 2000kg max massa.
Wanneer mag je deze dan trekken met welke auto's ?
Ongeacht of je er géén of één paard\pony in zet ????

Mij werd dus verteld, alleen maar met een auto die daadwerkelijk min 2000kg mag trekken....
Even de rijbewijzen en kogeldruk daar gelaten.

Nu snap ik het dus niet meer.... ik lees hier weer hele andere dingen.
Dus al willen wij een andere auto kopen, daar wij toch nooit meer dan één paard in de 2prds trailer zetten en zo dus niet aan die 2000kg komen, waar moet je dan wél rekening mee houden ?

Je moet niet praten met mensen (tenzij ze de regels ECHT kennen), je moet gewoon de wet lezen op http://www.overheid.nl/wetten
Ook het gros van de KLPD-ers heeft geen idee waar ze over praten, is helaas ook mijn ervaring (en die van stalgenoot, jurist bij de politie!)

Als we het rijbewijs buiten beschouwing laten, en dus puur kijken naar een auto plus trailer, dan moet de auto het FEITELIJKE gewicht van de trailer kunnen trekken (zowel op kenteken als op trekhaak) EN moet zowel auto als trekhaak de FEITELIJKE vertikale last (kogeldruk) kunnen hebben. Hierbij geldt altijd dat de laagste waarde van de auto leidend is!

"feitelijk" moet je hier lezen als: daadwerkelijk gewicht, afgelezen op een weegschaal.

Wanneer jij vervolgens in die auto-plus-trailer stapt om te gaan rijden, komt art 15 reglement rijbewijzen om de hoek kijken en krijg je dus het rijbewijsverhaal met alle ellende en rekensommen van dien.
Voor het rijbewijsverhaal verwijs ik naar de FAQ op Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Even een paar voorbeeldtjes op gewichten (we kijken dus NIET naar rijbewijzen!!) van auto's die ik ken. Praktijkgetallen dus.

Land Rover Discovery:
Technisch (fabrieksopgave) 4050kg trekgewicht bij 250kg kogeldruk.
Trekhaak 2000kg en 75kg kogeldruk.

Deze auto mag dus max 2000kg trekken bij een max kogeldruk van 75 kg!!

Range Rover:
Technisch (fabrieksopgave) 4050kg en 250kg kogeldruk.
Trekhaak 3500kg en 350kg kogeldruk.
Deze auto mag max 3500kg trekken met max 250kg kogeldruk (dat staat ook zo op het kenteken)

Enne, voor de krentenpikkers: dit zijn feitelijke getallen, beide auto's heb ik hier staan, inkl geldige NL-papieren!!

marnico schreef:
Hoi polo13,
Tja nu weet ik het echt niet meer haha, dan idd maar wachten totdat er ergens controle is en er ook maar ff eigenwijs heen rijden ja.
Rijbewijs maakt hier niet uit, wij hebben alles.
Het gaat echt om de auto die voor 2 paards trailer mag, een vriendin van mij heeft nog een kia carnival ervoor staan, maar deze gaat eruit en ze gaat de trailer trekken met een bedrijfwagen die 1500kg mag trekken, wel gaat ze dus de trailer terug laten keuren. Zoals ik gauw las op rdw, kan dit administratief.
Dus zoals men hier zegt, gaat het om het daadwerkelijke gewicht, wat erin staat....
Dan snap ik niet waarom de klp"ders duidelijk gezegt hebben dat het dan een combinatie wordt die wettelijk gezien niet de weg op mag...

lang leven de duidelijke regels voor iedereen, veel mensen willen het goed doen, maar weten niet waar ze moeten zoeken voor antwoorden, lastig hoor

Terugkeuren is in het geval van je vriendin volstrekt zinloos!!! Met een B-E rijbewijs maakt het niets uit wat er op het kenteken staat (alleen het feitelijke gewicht telt) en als ze geen B-E rijbewijs heeft, gaat ze de fout in met de optelsom, aangezien er geen enkele bestebus bestaat met minder dan 500kg laadvermogen!!!

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:03

Hoi Ikke,

ik had al gelezen dat jij je er aardig in verdiept heb in die regeltjes allemaal.
Dank je wel voor je antwoord.
mag ik nog even een voorbeeld geven aan je ?

wij willen onze sorento eruit doen vanwege dat mijn werk situatie verandert is, dus kan er weer een diesel komen. met de sorento dus goed bezig want onze trailer betreft.
Nu hebben wij grote paarden, er staat er altijd maar eentje op de trailer als we in de buurt aant hobbyen zijn, gaan we met 2en weg, gaan ze op de vrachtauto.
Nu willen wij een andere auto, bijvoorbeeld vw-touran diesel, vaak trekgewicht van 1500kg.
Dus als deze 75kg kogeldruk mag hebben op zijn trekhaak, mag dus onze trailer740kg +1 perd,700kg erin.
Zeg ik dit dan goed ?

Wij hebben beide onze b-e rijbewijs dus dit speelt geen rol, luxe hoor haha.
Wat mijn vriendin betreft, zij heeft ook haar e, dus vandaar dat ik t allemaal niet snap.
ik zl haar de site geven van overheid en wetten, dank je voor deze info nogmaals !