marnico schreef:Ook hier weer iemand die door de bomen het bekende bos niet meer ziet....
Het is allemaal als dit, als dat.. laats sprak ik met 2 mensen die bij de klpd werken en die vertelde mij het volgende.
Stel, 2prds trailer, 740kg leeg eigen gewicht, laadvermogen 1260kg, totaal 2000kg max massa.
Wanneer mag je deze dan trekken met welke auto's ?
Ongeacht of je er géén of één paard\pony in zet ????
Mij werd dus verteld, alleen maar met een auto die daadwerkelijk min 2000kg mag trekken....
Even de rijbewijzen en kogeldruk daar gelaten.
Nu snap ik het dus niet meer.... ik lees hier weer hele andere dingen.
Dus al willen wij een andere auto kopen, daar wij toch nooit meer dan één paard in de 2prds trailer zetten en zo dus niet aan die 2000kg komen, waar moet je dan wél rekening mee houden ?
Je moet niet praten met mensen (tenzij ze de regels ECHT kennen), je moet gewoon de wet lezen op http://www.overheid.nl/wetten
Ook het gros van de KLPD-ers heeft geen idee waar ze over praten, is helaas ook mijn ervaring (en die van stalgenoot, jurist bij de politie!)
Als we het rijbewijs buiten beschouwing laten, en dus puur kijken naar een auto plus trailer, dan moet de auto het FEITELIJKE gewicht van de trailer kunnen trekken (zowel op kenteken als op trekhaak) EN moet zowel auto als trekhaak de FEITELIJKE vertikale last (kogeldruk) kunnen hebben. Hierbij geldt altijd dat de laagste waarde van de auto leidend is!
"feitelijk" moet je hier lezen als: daadwerkelijk gewicht, afgelezen op een weegschaal.
Wanneer jij vervolgens in die auto-plus-trailer stapt om te gaan rijden, komt art 15 reglement rijbewijzen om de hoek kijken en krijg je dus het rijbewijsverhaal met alle ellende en rekensommen van dien.
Voor het rijbewijsverhaal verwijs ik naar de FAQ op Tanja @ [TAO] FAQ TAO
Even een paar voorbeeldtjes op gewichten (we kijken dus NIET naar rijbewijzen!!) van auto's die ik ken. Praktijkgetallen dus.
_____________________________
Land Rover Discovery:
Technisch (fabrieksopgave) 4050kg trekgewicht bij 250kg kogeldruk.
Trekhaak 2000kg en 75kg kogeldruk.
Deze auto mag dus max 2000kg trekken bij een max kogeldruk van 75 kg!!
_____________________________
Range Rover:
Technisch (fabrieksopgave) 4050kg en 250kg kogeldruk.
Trekhaak 3500kg en 350kg kogeldruk.
Deze auto mag max 3500kg trekken met max 250kg kogeldruk (dat staat ook zo op het kenteken)
______________________________
Enne, voor de krentenpikkers: dit zijn feitelijke getallen, beide auto's heb ik hier staan, inkl geldige NL-papieren!!
marnico schreef:Hoi polo13,
Tja nu weet ik het echt niet meer haha, dan idd maar wachten totdat er ergens controle is en er ook maar ff eigenwijs heen rijden ja.
Rijbewijs maakt hier niet uit, wij hebben alles.
Het gaat echt om de auto die voor 2 paards trailer mag, een vriendin van mij heeft nog een kia carnival ervoor staan, maar deze gaat eruit en ze gaat de trailer trekken met een bedrijfwagen die 1500kg mag trekken, wel gaat ze dus de trailer terug laten keuren. Zoals ik gauw las op rdw, kan dit administratief.
Dus zoals men hier zegt, gaat het om het daadwerkelijke gewicht, wat erin staat....
Dan snap ik niet waarom de klp"ders duidelijk gezegt hebben dat het dan een combinatie wordt die wettelijk gezien niet de weg op mag...
lang leven de duidelijke regels voor iedereen, veel mensen willen het goed doen, maar weten niet waar ze moeten zoeken voor antwoorden, lastig hoor
Terugkeuren is in het geval van je vriendin volstrekt zinloos!!! Met een B-E rijbewijs maakt het niets uit wat er op het kenteken staat (alleen het feitelijke gewicht telt) en als ze geen B-E rijbewijs heeft, gaat ze de fout in met de optelsom, aangezien er geen enkele bestebus bestaat met minder dan 500kg laadvermogen!!!