ikke20 schreef:neehoor er is een ikke
en een ikke 20
en ikke zit in de auto's geloof ik.
maar ikke20(ik dus ) niet
Erger nog, @Ikke doet aan LandRovers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EricPrast schreef:ikke20 schreef:Van welk bouwjaar is ie en wat voor blok ligt/komt er in? Hopelijk geen ex-landmacht exemplaar?iemand hier ervaring met een landrover defender 110 voor een trailer? het is een oude wordt op dit moment helemaal opgeknapt.
listiglistje schreef:Ik heb een Kia Sportage voor mijn 1,5 paards trailer (Waco).
Ik heb trouwens geen E rijbewijs, maar ik mag de combinatie met B rijbewijs besturen![]()
gewicht auto 1450 kg, trailer MTM 1350 kg (terug laten keuren door de RDW)
Citaat:Rijbewijs B
Voor motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijwielen op twee wielen met zijspan, en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.
karijn schreef:Vraagje, want dat kan (of wil) ik zo gauw niet terugvinden. Bij enkel B kijkt men dus naar wat er op het papiertje van de trailer staan aan MTM. Geldt dat eigenlijk ook voor de auto dan? Mijn auto zit niet afgeladen vol tot het MTM. In geval van Listiglistje bijvoorbeeld en mijzelf?
Karin schreef:Voorbeeld: mijn V70 heeft een massa ledig voertuig van 1502 kg en een toegestane maximum massa van 1990 kg.
Onze trailer heeft een MTM van 1300 kg.
Nou heb ik inmiddels BE, maar deze combinatie zou volgens de berekening met alleen B gereden mogen worden.
karijn schreef:Heb even mijn groene papiertjes erbij gepakt.
Massa ledig voertuig auto: 1416 kg
Toegestane maximum massa voertuig auto: 1900 kg
Aanhangergewicht geremd: 1300 kg
Massa ledig voertuig trailer: 580 kg
Maximum massa voertuig trailer: 1600 kg (paard weegt 600 kg).
Totaal MTM is precies 3500 kg.
Kogeldruk 75 kg in beide gevallen.
karijn schreef:Heb even mijn groene papiertjes erbij gepakt.
biancavos schreef:karijn schreef:Heb even mijn groene papiertjes erbij gepakt.
Je mag hiermee niet met alleen je B rijden.
De MTM van de trailer mag niet meer zijn als wat je auto maximaal mag trekken (1300 dus), en ook niet meer als het ledig gewicht van je auto (1416, maar het laagste gewicht telt hier uiteraard)
listiglistje schreef:karijn schreef:Heb even mijn groene papiertjes erbij gepakt.
Dit mag idd niet met B rijbewijs, maar als je de trailerpapieren opstuurt naar de RDW passen zij de MTM aan voor € 57,50B Rijbewijs dus
![]()
(moet je 1300 MTM doorgeven)
sflj schreef:HappyLife1 schreef:Wij hebben een Landrover Freelander 2.0 DI en trekt geweldig. Mag 2 ton trekken.
Permanent 4 wiel aangedreven.
Toffe auto he?![]()
Alleen als ie permanent 4 wielen aandrijft rij je waarschijnlijk niet veel gewoon op de weg? Of woon je ergens waar het altijd winter is o.i.d?