Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:56

lletam schreef:
Voor 2026 staat de volgende btw+verhoging op de planning. Dan gaat die ook van 9 naar 21%. Maar dat gaat dan gemiddeld genomen onver 1/3 deel van je stalgeld (lees ik op de hoefslag). Dus stel je betaalt nu 300, dan gaat over 100 er 21 procent bovenop. Begrijp ik dat zo goed?

Neem aan je 2025 bedoeld!?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:32

Popstra schreef:
lletam schreef:
Voor 2026 staat de volgende btw+verhoging op de planning. Dan gaat die ook van 9 naar 21%. Maar dat gaat dan gemiddeld genomen onver 1/3 deel van je stalgeld (lees ik op de hoefslag). Dus stel je betaalt nu 300, dan gaat over 100 er 21 procent bovenop. Begrijp ik dat zo goed?

Neem aan je 2025 bedoeld!?

Niet mijn quote maar ze heeft gelijk, dit is pas per 2026. De btw op pensionstalling blijft voor nu zoals het is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:35

Wiwabalia schreef:
- over de tariefverhoging (BTW), vreemd want onze stalhouder gooit omwille van de verhoogde BTW de prijs dus met 30eu omhoog per Januari. En eerder dat jaar al 25eu erbij. En dat keer 2 met 2 van die opvreters. :+

Was voor mij een reden om wel verder te kijken omdat de locatie zijn geld niet meer waard was vanuit mijn ogen en ik dan dus net zo goed wat “luxer” kan staan omdat het nog te weinig scheelt qua kosten.

Is je stalhouder wel bedrijfsmatig bezig?

Als je op een kleine stal staat en zwart betaalt of de ondernemer in de KOR valt, kan je stalhouder geen BTW terugvragen en zullen ze de extra kosten waarschijnlijk wel doorrekenen. Of hij is slecht geïnformeerd, want zoals je in dit topic leest denken heel veel mensen dat de btw op stalling ook per januari al omhoog gaat. Dat is, muv opfok en africhting, echt niet het geval.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:52

Zij deelde deze link en naar aanleiding daarvan gaan ze per januari 30eu omhoog. Bedrijfsmatig volgens mij wel, maar van de details heb ik verder geen weet.

Het staat ze natuurlijk vrij om omhoog te gaan, als dat op hun van toepassing is. Vind het alleen wel raar dat de omgeving niet omhoog gaat schijnbaar, hoor er inidegeval weinig over.

https://www.horses.nl/overig-nieuws/pol ... A&sfnsn=wa

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:02

Wiwabalia schreef:
Zij deelde deze link en naar aanleiding daarvan gaan ze per januari 30eu omhoog. Bedrijfsmatig volgens mij wel, maar van de details heb ik verder geen weet.

Het staat ze natuurlijk vrij om omhoog te gaan, als dat op hun van toepassing is. Vind het alleen wel raar dat de omgeving niet omhoog gaat schijnbaar, hoor er inidegeval weinig over.

Ook veel stalhouders weten momenteel niet precies hoe het zit hoor. Waar het op neer komt is dat op de inkoop van hooi, stro, voer het lagere tarief gold en dat gaat nu omhoog. Echter betaal je als klant niet voor het voer als product, maar voor het voeren/verzorgen van je paard als dienst. En daarvoor betaalde je altijd al 21%.

Daarnaast is er een stukje boxhuur (0%) en het gebruik van de accommodatie (9%). Die laatste gaat per 2026 dus omhoog naar 21%.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:15

Dat komt omdat de eerste kamer er nog mee moet instemmen volgens mijn man.

( dat het allemaal nog wat onduidelijk is)

lletam

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:32

@popstra en @000: daarom schrijf ik ook " in 2026 staat de volgende verhoging" op de planning. Dus in '25 die op voer en bodembedekking en in '26 de volgende verhoging.

maar inderdaad of die van '26 doorgaat is nog maar te zien (überhaupt of we dan hetzelfde kabinet nog hebben)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:35

0000 schreef:
Wiwabalia schreef:

Ook veel stalhouders weten momenteel niet precies hoe het zit hoor. Waar het op neer komt is dat op de inkoop van hooi, stro, voer het lagere tarief gold en dat gaat nu omhoog. Echter betaal je als klant niet voor het voer als product, maar voor het voeren/verzorgen van je paard als dienst. En daarvoor betaalde je altijd al 21%.

Daarnaast is er een stukje boxhuur (0%) en het gebruik van de accommodatie (9%). Die laatste gaat per 2026 dus omhoog naar 21%.

Dat maakt het inderdaad ook zo lastig, dat er nog veel onduidelijk is. En los van de discussie of de verhuurder er genoeg op verdient vind ik het dus lastig om te beoordelen welke verhoging redelijk is. Niet dat er gewoon pats boem 1 of 2 x plus 21% bij gaat komen

Bruno15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:36

Uit ervaring weet ik dat veel boeren 'paarden erbij' zwart doen ( 'Nee, graag contant' is wel een dingetje in mijn omgeving) Ben bang dat zij hier ook aan mee gaan doen, maar ons, als eigenaren, laten stikken, als we op onze strepen gaan staan..
Ben ik de enige die zich hier zorgen overmaakt?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:42

Bruno15 schreef:
Uit ervaring weet ik dat veel boeren 'paarden erbij' zwart doen ( 'Nee, graag contant' is wel een dingetje in mijn omgeving) Ben bang dat zij hier ook aan mee gaan doen, maar ons, als eigenaren, laten stikken, als we op onze strepen gaan staan..

Wat bedoel je precies? Zwart wil zeggen dat ze geen inkomstenbelasting zouden betalen (als ze al geld overhouden van het stalgeld). Maar de hogere kosten voor stro en voer gaan ook voor die boeren gelden. Dus zal de prijs omhoog gaan.
Op welke strepen wil je precies gaan staan?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:17

Maar juist voor die groep wordt het allemaal duurder, want die kunnen al helemaal niks verrekenen aan btw....
Of het verstandig is om op die manier te werken is natuurlijk weer een ander verhaal ( ook als je het over aansprakelijkheid hebt)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:20

Hoezo laten ze je stikken?
Voor deze mensen word alles toch gewoon duurder?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:34

Onder het mom kan de stalhouder terugvragen jaaaaa maar dan moet ie het wel doorberekenen.

Als je aan de ene kant 21% rekent in je verkoop moet je die afdragen. Als je dan niet verhoogt betaalt hij meer btw dan hij ontvangt. Kost dus geld.

Mensen praten een hoop poep maar snappen niet hoe het werkelijk in elkaar steekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:58

Lieser schreef:
Bruno15 schreef:

Wat bedoel je precies? Zwart wil zeggen dat ze geen inkomstenbelasting zouden betalen (als ze al geld overhouden van het stalgeld). Maar de hogere kosten voor stro en voer gaan ook voor die boeren gelden. Dus zal de prijs omhoog gaan.
Op welke strepen wil je precies gaan staan?

Zelfde vraag eigenlijk. Als iemand voor mij zou gaan bepalen wat ze me moeten betalen voor hun stalling krijgen ze hun opzeg. Of dat in het zwart of wit is, als klant betaal je wat gevraagd wordt of je zoekt een andere stal. Je kan toch niet voor de stalhouder gaan bepalen wat ie mag vragen voor jouw paard?

Zou niet weten op welke strepen je anders kan gaan staan en zwart of wit staat los van dat principe IMO.
Ben bang dat je dan idd mag gaan zoeken naar een plek waar jij wel mag bepalen hoeveel je betaald voor de stalhouder zijn of haar accomodatie, tijd en middelen. Maar ik wens je veel succes met dat te vinden.

Denk dat juist die groep het beter officieel doet want winst maken die onder de streep vaak niet. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 01:01

Tegenwoordig moeten alle paarden geregistreerd staan op UBN, dus even wat paardjes "erbij" gaat niet op voor een boer, ook niet particulier. Bij controles krijgen ze hoge boetes als er niet-geregistreerde paarden staan

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 01:23

Ik ga ook zeker niet bepalen wat iemand mag vragen, alleen met al die verhogingen loont het voor mij nu om verder te gaan kijken, want hij loopt met de prijsverhogingen die hij nu steeds invoert het gat dicht tussen zijn simpele pension en die van de wat “luxere” stallen. Als voer duurder word, maakt het natuurlijk niet uit of dit zwart of wit is, daar moeten ze wat mee, een stalhouder kan moeilijk jou hobby gaan bekostigen.

Ik denk dat dat wel een ding gaat worden voor de simpele stalletjes die niet super veel bieden, die worden straks wel “te duur” en je staat dan bij de wat grotere/betere/luxere stallen voor weinig verschil per maand, wat vroeger wel nog echt de moeite loonde om dan voor de simpelere stal te gaan.

Of ben ik de enige die dit zo ervaart?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 06:49

Wiwabalia schreef:
Ik denk dat dat wel een ding gaat worden voor de simpele stalletjes die niet super veel bieden, die worden straks wel “te duur” en je staat dan bij de wat grotere/betere/luxere stallen voor weinig verschil per maand, wat vroeger wel nog echt de moeite loonde om dan voor de simpelere stal te gaan.

Of ben ik de enige die dit zo ervaart?

Die luxere stallen worden ook duurder, dus het verschil zou niet kleiner moeten worden. Tenzij ze bij die simpele stalletjes altijd te weinig gevraagd hebben en nu de echte kosten in rekening gaan brengen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:45

Maar denk dat Wiwabalia bedoeld dat die kleine stal zijn btw niet terug kan vragen van voer en stal bedekking dus het bij de klant legt.
En de grote stal kan het wel terugkrijgen dus hoeft het niet door te berekenen.

En daardoor de prijzen dichter bij elkaar komen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:52

Plus dat grotere stallen gewoon bepaalde zaken voordeliger kunnen regelen per paard door de grotere aantallen.
Daarom is het gewoon erg lastig om een kleine of hobbymatig stal ook winstgevend te maken. Die zijn gewoon duurder per paard qua kosten.
Nog los van de verschillen tussen regio of bijvoorbeeld hoelang een terrein al in bezit is.

En ook waardoor het nergens op slaat dat mensen bepalen of iets wel of niet winstgevend kan zijn. Als stalhouder a zegt dat het nooit kan voor 300 euro, omdat zij het niet kunnen met 5 paarden, zegt dat vooral wat over hunzelf en hun kosten. Niet dat het niet kan, want stalhouder B kan dat misschien juist wel met hun 30 paarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:56

of ook met 5 paarden omdat de regio zoveel goedkoper is. Omdat je bijvoorbeeld makkelijker een stuk grond meer koopt voor eigen hooi.

Zie je ook duidelijk in het funda topic. Stond pas een huis waar werd gezegd echt te duur voor de omgeving en de mensen niet uit de omgeving zeiden, dat valt toch wel mee met het aantal grond erbij.
Week later stond dat huis dus al voor een ton minder op de markt.

Als mensen er van rond komen, dan ga ik er vanuit dat ze kunnen rekenen.
En of elk uurtje factuurtje is of ook service maar het werk met zoveel passie doen dat ze dat liever doen dan bij die baas werken en dan in een burn-out belanden. Dat is niet voor een ander inderdaad om te bepalen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:42

Het is ook afwachten wat er op iets langere termijn gaat gebeuren.

Gaan mensen echt hun paard(en) verkopen? Dan komt er minder vraag naar stalling uiteindelijk en wil je dan liever half leeg staan of iets goedkoper zijn?

Of gaan eerst de stallen flink omhoog en komen er daarna meer paarden te koop, waardoor er verschuiving komt in de stallen.

Nu verhogen kan, maar je weet niet of je dan een leegloop gaat krijgen. Zelfs bij de hele luxe stallen, kan er straks toch een verandering komen. Nu denken ze dat ze vooral mensen trekken met een flink budget, maar als daar mensen weg gaan, zijn er dan genoeg nieuwe klanten die een flink bedrag willen neertellen?

Stallen die het zwart doen zijn er altijd al geweest en dat zal altijd zo blijven.

Wel kans dat links en rechts wat mensen zich gaan inschrijven als paardenbedrijf. En als dat tegenvalt, verdwijnt dat ook weer op den duur.

Het is nu een verandering, maar de effecten ga je soms gelijk zien en vaak op termijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:25

@superpony, wat bedoel je met het "zwart" doen?

Verschil met vroeger was dst je vroeger de paarden niet hoefde te registreren.

Tegenwoordig moeten alle paarden geregistreerd worden op het ubn.

Deze gegevens zijn opvraagbaar door de diverse controlerende overheidsinstellingen.
De gemeente kan controleren of je je wel aan de maximale aantallen houd van het paardenbesluit of je vergunning.

Men kan controleren of je mestwetplichtig bent en of het aantal dieren overeenkomt met wat je opgeeft voor de mestwet.

En ook de belastingdienst zou de gegevens op kunnen vragen.

Het aantal paarden op UBN zegt natuurlijk nu nog niets over wie de eigenaar van de paarden is, maar dat verplicht registreren en bijhouden is een kleine stap.

Veel boeren en stallen die eerst wat paarden er bij hielden buiten de boekhouding zullen dat nu niet zo makkelijk meer doen. De "pakkans" is veel groter geworden.

De hobbydierenhouder die naast het eigen paard of paarden er 1, 2 of 3 naast houdt, hoeft niet "zwart" bezig te zijn. Dat is pas zo als diegene er een inkomen aan verdient. En voir het een inkomen is mag je kosten aftrekken. En er zijn veel meer kosten dan alleen ruwvoer en strooisel Je hebt ook deel vaste lasten en veel onderhoudskosten. Met maar een paar pensiondieren zul je niet snel winst maken. Het is meer een tegemoetkoming in de kosten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:00

Babootje schreef:
beegee schreef:
€1000,- voor één stal? Of hebben jullie meerdere paarden?

Per paard zo'n 845
545 kale stal met hooi en stro
100 uitmesten (door de week) Kun je ook zelf doen
120 service molen paddock of wei
30 vullen waterbak (op de wei)
50 brok en muesli (zelf kopen en in bakjes klaar zetten; 1 x per maand voerbeurt).

20,00 trailerstalling

Ik heb 2 paarden daar staan. 1 fokmerrie staat verder weg; daar betaal ik niet zoveel voor.

Serieus betalen voor het vullen van de waterbak op de wei? Is dat zo ingewikkeld systeem dan?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:06

Daar is al een paar pagina's discussie over gevoerd. Water bijvullen kost ook heel veel tijd als je alles optelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:21

genja schreef:
Babootje schreef:

Per paard zo'n 845
545 kale stal met hooi en stro
100 uitmesten (door de week) Kun je ook zelf doen
120 service molen paddock of wei
30 vullen waterbak (op de wei)
50 brok en muesli (zelf kopen en in bakjes klaar zetten; 1 x per maand voerbeurt).

20,00 trailerstalling

Ik heb 2 paarden daar staan. 1 fokmerrie staat verder weg; daar betaal ik niet zoveel voor.

Serieus betalen voor het vullen van de waterbak op de wei? Is dat zo ingewikkeld systeem dan?

Als het zo weinig tijd en moeite kost doe je het toch zelf even snel. :D