Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:08

Snoevie schreef:
och gut sorry............

nou laat ik zo zeggen,als je rekening met het gewicht houdt wat je auto kan trekken,lijkt het me niet zo'n probleem.

veilig= een combinatie die op het gewicht berekend is

het lijkt me dat de veiligheid van je paard(en jezelf!)toch wel het belangrijkste is.

Laat ik het dan ook wat anders stellen: de meeste caravans die verongelukken zijn niet te zwaar beladen........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:10

zap schreef:
Snoevie schreef:
oke,dat is wel zo,maar dan zou het als enige reden zijn dat je dan met je E mag rijden zegmaar.

zónder E :)

sorry,dat bedoel ik idd!

ikke: het verkeerd beladen kan ook erg fout uitpakken.
zowieso lijkt het me veilig als je het een en ander leert voor je met zo'n grote combinatie als een auto+trailer of een auto+caravan op pad gaat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:13

Snoevie schreef:
ikke: het verkeerd beladen kan ook erg fout uitpakken.
zowieso lijkt het me veilig als je het een en ander leert voor je met zo'n grote combinatie als een auto+trailer of een auto+caravan op pad gaat

Jawel, dat zeg jij; dat vind ik ook, maar wanneer je dan aan 90km/h op de Truus wordt ingehaald door iemand met een dubbelasser caravan aan de haak alsof je bijna stil staat, dan krijg ik het toch even plaatsvervangend benauwd........

Snoevie

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:15

nou dat zou ik ook hebben hoor!dan zijn we het toch eens?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:25

Snoevie schreef:
nou dat zou ik ook hebben hoor!dan zijn we het toch eens?

Helaas is niet iedereen zo intelligent, maar lezen ze hier soms wel mee (zucht).
Ik zag er laatst ook weer eentje rijden, Kadett E met een tweepaards aan de haak waar vier oortjes boven de laadklep uitstaken. Ik heb zelf enige jaren een E-Kadett gereden, daar mag 900kg aan de haak hangen. Dan komt jouw opmerking over veilig toch in een ander daglicht te staan, zeker als je weet dat degene aan het stuur van mijn leeftijd was (ikke is van de "E-cadeau-generatie") en je "dus" enig inzicht zou mogen verwachten, maar blijkbaar niet dus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:30

maar dat bedoel ik juist,dat veel mensen een trailer laten terugkeuren om dus met zo'n onveilige combi op pad te gaan!

ik ben het helemaal met je eens,mijn vader had ooit zo'n kadett,en dat is echt geen veilige auto voor zo'n zware aanhanger.

nu heeft hij een nieuwe opel astra stationswagon en dat gaat wel prima

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:14

Snoevie schreef:
maar dat bedoel ik juist,dat veel mensen een trailer laten terugkeuren om dus met zo'n onveilige combi op pad te gaan!

ik ben het helemaal met je eens,mijn vader had ooit zo'n kadett,en dat is echt geen veilige auto voor zo'n zware aanhanger.

nu heeft hij een nieuwe opel astra stationswagon en dat gaat wel prima

Dat heeft niks meer met onveilig te maken, het is domweg fors overbeladen, daar helpen ook die geliefde marges geen moedertjelief meer aan. Terugkeuren overigens ook niet.

Terugkeuren gaat alleen over papieren. Rijbewijs versus toegestaan gewicht van de trailer. Heeft weinig met veiligheid te maken, immers, wanneer ik met mijn Range Rover (TMM 2400kg) een trailer trek die op papier 1090kg mag wegen, dan mag dat met een B-rijbewijs. Kost enig zoek- en rekenwerk, maar dat zou een 1,5-paards met een B- of C-ponietje kunnen zijn. Dit is een uitermate veilige combi, zelfs als de trailer iets overladen is.
Het probleem zit 'm veel meer bij de kleinere auto's, waar men kostte wat kost een paardentrailer achter wil hebben, terwijl dat eigenlijk (net) niet kan. Dat heeft weinig met B- of B-E rijbewijs te maken, maar het wordt er vaak aan de haren bij gesleept.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:35

maar als het overbeladen is,is het toch ook onveilig,of zie ik dat verkeerd?

en ja idd,soms zie je best wel kleine auto's voor de trailer staan,waarbij het maar net aan kan,mee eens!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:51

EricPrast schreef:
Vala schreef:
Ik heb een BMW 320D, 150 PK, automaat, voor de trailer. De auto weegt 1400 kg en mag 1600 kg trekken. Ik trek er een anderhalf paardstrailer mee. Ik heb geen E-rijbewijs.
Een automaat rijdt trouwens erg fijn voor de trailer!

Wat is de MTM van je trailer? Als dat meer dan 1400 kg. is, mag je deze combinatie nl. niet rijden zonder E.

Dat is 1300 kg dus ik mag wel zonder E hiermee rijden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:56

Snoevie, in mijn geval gaat het om het roze papiertje, het heeft niets met veiligheid te maken. Veiligheid heeft te maken met de staat waarin de trailer verkeert, mijn rijstijl en het gedrag van mijn paard in de trailer. Al deze zaken zijn op orde.
De reden waarom ik mijn trailer laat terugkeuren van 1600 naar 1400 kg is dat ik dan voorlopig verzekerd kan rondkarren met mijn B rijbewijs. Als mijn paard in de trailer staat kom ik niet boven die 1400 kg (sterker nog het zal niet boven de 1250 kg komen) uit, blijf ik onder het gewicht van de auto, kom ik niet in totaal boven de 3500 kg uit en dus kan ik met mijn B rijbewijs mijn paard in zijn anderhalfpaardstrailer achter de auto rondkarren.
Dat sommige mensen met een 2 paardstrailer achter een Kadetje aan rondkarren...is niet handig.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:49

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:57

8-) _O- maar of je paard er blij mee zal zijn.... groot kussen op de achterklep monteren dan maar!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 14:44

Welke achterklep? :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:49

van de trailer die je achter die brulboei hangt (of heb ik wat gemist in het filmpje, zat het paard naast de bestuurder? :P )

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 14:59

cissy schreef:
van de trailer die je achter die brulboei hangt (of heb ik wat gemist in het filmpje, zat het paard naast de bestuurder? :P )

ik bedoel: zou die klep nog bestaan als je er een paard tegenaan zet en je trekt even op? :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:05

hangt van het type paard af... en hoe goed je stangen vastzitten en de klep dicht zit. Renpaard moet toch tegen een beetje snelheid kunnen WHOEHAHAHA!
Sorry, dwaal een beetje af....

Vala, wat is het laadvermogen van je auto? die moet je nl ook meetellen in het totaalplaatje.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:46

Dat zal geen probleem zijn @Cissy tenzij dat op 800 kg of meer uitkomt en dat geloof ik nooit in een gewone personenwagen!

Edit: ik heb het opgezocht: 545 kg

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:09

karijn schreef:
Snoevie, in mijn geval gaat het om het roze papiertje, het heeft niets met veiligheid te maken. Veiligheid heeft te maken met de staat waarin de trailer verkeert, mijn rijstijl en het gedrag van mijn paard in de trailer. Al deze zaken zijn op orde.
De reden waarom ik mijn trailer laat terugkeuren van 1600 naar 1400 kg is dat ik dan voorlopig verzekerd kan rondkarren met mijn B rijbewijs. Als mijn paard in de trailer staat kom ik niet boven die 1400 kg (sterker nog het zal niet boven de 1250 kg komen) uit, blijf ik onder het gewicht van de auto, kom ik niet in totaal boven de 3500 kg uit en dus kan ik met mijn B rijbewijs mijn paard in zijn anderhalfpaardstrailer achter de auto rondkarren.
Dat sommige mensen met een 2 paardstrailer achter een Kadetje aan rondkarren...is niet handig.

bij jou kan ik het me dan ook indenken hoor,begrijp me niet verkeerd.

als je auto evengoed het gewicht gewoon kan trekken lijkt het me geen punt!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:49

Precies. Een paar jaar geleden zag ik tijdens een wedstrijd een combinatie die gewoon vroeg om ongelukken. Oude auto, zeer oude trailer waarvan 3 van de 4 banden een veel te lage spanning had. Ik attendeerde de mensen erop dat zo op pad gaan mij echt niet verstandig leek en bood zelfs aan om even op het paard te passen zodat zij even langs een benzinepomp konden gaan om de banden op te pompen. Was niet nodig. Paard ingeladen en weggereden. Ik vertrok een half uur later en kwam ze bij de eerst volgende benzinepomp weer tegen in gezelschap van een motormuis van de politie.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:06

Dat is net goed Karijn dat ze die mensen hebben aangehouden. Is echt onverantwoord om met een levend wezen zo op pad te gaan. Een klapbad en je bent verder van huis!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:10

Ik heb zelf 1 keer een lekke band gehad. Gelukkig stond ik nog op het terrein van mijn instructeur. Paard weer uitgeladen, binnen op de spuitplaats gezet. Samen met mijn instructeur bandje verwisseld en zo veilig naar huis gereden. Dacht ik, dag erna was die reserveband dus ook leeg. Ik heb toen gelijk 4 nieuwe banden gekocht en een nieuwe reserveband.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:25

iemand hier ervaring met een landrover defender 110 voor een trailer? het is een oude wordt op dit moment helemaal opgeknapt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 13:31

Typisch dat juist "ikke20" dat vraagt :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:40

neehoor er is een ikke
en een ikke 20
en ikke zit in de auto's geloof ik.
maar ikke20(ik dus ) niet

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:45

Ik heb een Kia Sportage voor mijn 1,5 paards trailer (Waco).

Ik heb trouwens geen E rijbewijs, maar ik mag de combinatie met B rijbewijs besturen :j

gewicht auto 1450 kg, trailer MTM 1350 kg (terug laten keuren door de RDW)