Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pablo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:35

future_vet schreef:
pablo90 schreef:
Ik betaal nu iets meer dan 300 voor de grote d pony van mijn kind en aankomend jaar zit het bijna op 400 vinden jullie dit veel?

We hebben een buitenbak een een mini binnenbak waar je max met 3 kan rijden eigenlijk het zit wel in het bos, maar dat is dan ook wel een van de weinige voordelen. Buiten zetten doen ze dan ook nog wel en voeren ( dit moet ik nog extra bij deze prijs betalen), maar de rest niet binnen zetten doen ze ook niet anders word er extra in rekening gebracht. De stal is onder een overkapping

Vinden jullie dit veel of ligt het aan mij? :(

Ligt ook erg aan de regio.
Voor de rest klinkt het aardig luxe.

Wellicht ter voorbereiding op de btw stijging??

Het zit tegen de grens van belgie aan net aan het westen van brabant. Het klinkt inderdaad luxe, maar het zit een beetje tegen vervallen aan als je naar de stal kijkt alleen is er op moment niet veel anders beschikbaar in de buurt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:37

Ja ik vind dat veel voor een D pony.
Maar met de prijzen die ik hier overal lees vind ik alles verschrikkelijk duur en niet te betalen.
Ik ben 5 jaar geleden gestopt met de paarden, toen vond ik het al best een hoop geld wat ik elke maand kwijt was.
Met nu met prijzen van 400 + in de maand en alles wat er dan nog bijkomt, loop je er helemaal op leeg.

pablo90

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:40

Stoppen vind ik geen optie al word het duurder mijn zoontje heeft zoveel plezier met zijn pony dat kan ik hem niet afnemen. Vind het al belachelijk dat je voor een pony zoveel moet betalen dan moet ik toegeven dat hij veel eet, maar hier betaal ik flink voor bij en een stal wat eigenlijk een soort van in de open lucht staat vind ik het geld ook niet waard

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:42

D pony of paard vind ik persoonlijk weiniig verschil in onderhoud.

Stal word net zo vies.
En eten zal zo weinig verschil maken met een paard.
En ook andere handelingen zijn gelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 15:47

Ik heb D pony's die meer eten, poepen en krachtvoer moeten dan paarden van 1.70 hoor :o

Ik vind vooral dat je erg negatief klinkt over de stal Pablo.

Feitelijk:
Binnenbak
Buitenbak
In het bos
Buiten zetten mogelijk
Binnen zetten mogelijk
Voeren mogelijk

Dat is i.m.o. best een accomodatie en best wat service.

Betaal je in deze regio 500 voor :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:51

Binnenbak (klein maar met 3 is zat toch? Tenzij het een stal is met 40 paarden) en in het bos is een enorme luxe. Daar betaal je echt voor.

pablo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:04

stal staan meer dan 35 paarden waarvan een deel manege is dus standaard lessen zijn waardoor in de bak het vaak moeilijk is en ik mijn zoon van 10 ondanks de pony nooit wat doet of heeft gedaan niet zo het bos in kan laten gaan.

Zoals ik ookal zij is het erg vervallen dat vind ik de bijna 400 euro niet waard (50 komt minimaal erbij voor voer)

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:06

pablo90 schreef:
stal staan meer dan 35 paarden waarvan een deel manege is dus standaard lessen zijn waardoor in de bak het vaak moeilijk is en ik mijn zoon van 10 ondanks de pony nooit wat doet of heeft gedaan niet zo het bos in kan laten gaan.

Zoals ik ookal zij is het erg vervallen dat vind ik de bijna 400 euro niet waard (50 komt minimaal erbij voor voer)

Maar dan zoek je toch een andere stal?

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:14

Buxy schreef:
pablo90 schreef:

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 16:40

pablo90 schreef:
future_vet schreef:

Ligt ook erg aan de regio.
Voor de rest klinkt het aardig luxe.

Wellicht ter voorbereiding op de btw stijging??

Het zit tegen de grens van belgie aan net aan het westen van brabant. Het klinkt inderdaad luxe, maar het zit een beetje tegen vervallen aan als je naar de stal kijkt alleen is er op moment niet veel anders beschikbaar in de buurt

Tja dan komt het neer op vraag en aanbod: is het aanbod beperk kan je meer vragen. Das de basis van de economie.
Vind het niet gek duur zolang de constructies veilig zijn. Een paard boeit het niet of de muur mooi gewit is.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:00

Als het tegen de grens met België aan ligt is het wellicht een optie om in België een stal te zoeken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:04

ruitje schreef:
Ik heb D pony's die meer eten, poepen en krachtvoer moeten dan paarden van 1.70 hoor :o

Ik vind vooral dat je erg negatief klinkt over de stal Pablo.

Feitelijk:
Binnenbak
Buitenbak
In het bos
Buiten zetten mogelijk
Binnen zetten mogelijk
Voeren mogelijk

Dat is i.m.o. best een accomodatie en best wat service.

Betaal je in deze regio 500 voor :+

Wij betaalden 20 jaar geleden al 395 voor paard. Pony's waren daar goedkoper, maar de mijne niet omdat die op zaagsel stond en hooi kreeg.
Op huidge stak zijn pony's en paarden dezelfde prijs. De ene eet meer als de ander maar dat ligt isd niet aan de stokmaat.

Verder is het binnenbak, buitenbak, in het bos! En binnen en buiten zetten. Wij betalen nu ook rond die prijs of iets meer en moeten het hele binnen en buiten zetten met rooster en diensten doen. Stal helpt wel, maar zijn 4 mensen per dag van de klanten die moeten helpen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:52

Bij ons op stal is ook geen verschil met pony of paard. Je betaald even veel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:02

Buxy schreef:
pablo90 schreef:

Ik denk dat ze daarom wilt aftoetsen of haar vermoeden dat ze te veel betaalt, correct is of niet. Ontevredenheid over een bepaald aspect wilt niet meteen zeggen dat je alles wilt weggooien of niet op zijn minst het gesprek wilt aangaan met de stalhouder.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:46

300 euro voor nu is niet veel vind ik maar ineens 400 misschien wel. Maar ik kan ze hier ook niet vinden stallen want overal mitsen en maren. Een D pony heeft dezelfde stal als een grote en zoveel minder hooi en brok eten ze meestal niet.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:22

Voor 2026 staat de volgende btw+verhoging op de planning. Dan gaat die ook van 9 naar 21%. Maar dat gaat dan gemiddeld genomen onver 1/3 deel van je stalgeld (lees ik op de hoefslag). Dus stel je betaalt nu 300, dan gaat over 100 er 21 procent bovenop. Begrijp ik dat zo goed?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:26

MyWishMax schreef:
Verder is het binnenbak, buitenbak, in het bos! En binnen en buiten zetten. Wij betalen nu ook rond die prijs of iets meer en moeten het hele binnen en buiten zetten met rooster en diensten doen. Stal helpt wel, maar zijn 4 mensen per dag van de klanten die moeten helpen.

Loopt dat een beetje MyWishMax? Wij stonden een tijdje op een stal waar elke dag 2 mensen moesten helpen, maar dat was regelmatig een groot probleem. Terwijl het vooraf bij de rondleiding duidelijk verteld was.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:27

Nee minder want je gaat van 9 naar 21. Dat verschil moet je er bij optellen. Want die 9 procent betaal je nu ook al.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:40

Dus 14% over een derde deel. Maar dan is dat nog te overzien vind ik? Ben er natuurlijk ook niet blij mee maar het wordt voor mijn gevoel ook wel heel erg opgeblazen allemaal (maar misschien wil ik het gewoon ook niet weten hoor, kosten zouden voor mij op een gegeven moment echt wel een reden zijn om er mee te stoppen...)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:50

lletam schreef:
Dus 14% over een derde deel. Maar dan is dat nog te overzien vind ik? Ben er natuurlijk ook niet blij mee maar het wordt voor mijn gevoel ook wel heel erg opgeblazen allemaal (maar misschien wil ik het gewoon ook niet weten hoor, kosten zouden voor mij op een gegeven moment echt wel een reden zijn om er mee te stoppen...)

Nee, de btw op pensionprijzen gaat op dit moment zelfs helemaal niet omhoog, pas per 2026. Wel op voer en strooisel, maar dat kan je stalhouder gewoon terugvragen. Ik verwacht evengoed wel een algemene verhoging omdat de prijzen van alles wel echt zijn blijven stijgen. Maar mogelijk zijn ze daar dan dit jaar iets terughoudend mee omdat er dus volgend jaar sowieso een extra verhoging zit aan te komen.

Wel op opfok en africhting, dat gaat van 9 naar 21 procent. Dus voor mensen met paarden in de opfok en particulieren met een paard in training zal de rekening zeker omhoog gaan.

Edit, en als je zelf krachtvoer inkoopt bijvoorbeeld zal je dat ook zien aan de prijzen. Dus inslaan eind december...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:11

Ik zie steeds " dat kan de stalhouder terug krijgen" over BTW

Net of voor hen het leven niet duurder word!?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:14

Popstra schreef:
Ik zie steeds " dat kan de stalhouder terug krijgen" over BTW

Net of voor hen het leven niet duurder word!?

Natuurlijk.
Maar dat zou dan vallen onder een normale verhoging, zoals die de afgelopen jaren ook zijn geweest.
Niet omdat de BTW hoger is.

Daar merken vooral de particulieren wat van en mochten die een paar stallen verhuren als ze dat zo doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:28

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:

Loopt dat een beetje MyWishMax? Wij stonden een tijdje op een stal waar elke dag 2 mensen moesten helpen, maar dat was regelmatig een groot probleem. Terwijl het vooraf bij de rondleiding duidelijk verteld was.

Ja, wij hebben het al jaren. Soms heb je iemand die te weinig doet, maar die wordt gewoon aangesproken. En als dat niet beter gaat is het of naar andere stal of flink extra betalen. Maar dat is nog niet gebeurd, keer aangesproken wel.
We hebben dus 1 persoon die elke week de beschikbaarheid van iedereen krijgt en daar dan het schema op baseert. Die kan dus ook in de gaten houden of iedereen een dienst draait en niet altijd dezelfde 2 of meer. (Het wisselt, soms heb je 1 dienst, soms 2 en heel soms 3 op tijden en dagen die je dus zelf aangeeft)

Als het dus echt een groot probleem is en diegene 'verbetert' niet kan die gewoon vertrekken. Want paard binnen laten staan doen we niet. En als je geen enkele tijd zou kunnen dan pas je hier niet op stal. Of je zorgt dat iemand jouw diensten draait, zo hebben we 1 vader die dat af en toendoet voor dochter en een bijrijdster die het doet voor eigenaar van paard.

Keer ziek of op vakantie vangen stalgenoten gewoon op, ga je langere tijd op vakantie of lig je er langere tijd uit moet je wel iemand regelen die het van je overneemt.
Als je alleen maar mensen hebt die van 9 tot 5 fulltime werken is het lastig, maar wij hebben mensen met nachtdienst, parttimers, studenten, mensen met pensioen en noem maar op. Degene die fulltime werken doordeweeks draaien de diensten vooral in het weekend.

Op deze stal doen we het al 3 jaar zo, op vorige stal was het ook al jaren zo. Daar wel iets minder diensten, omdat er meer eigenaren waren en stal een dienst extra deed.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:43

- over de tariefverhoging (BTW), vreemd want onze stalhouder gooit omwille van de verhoogde BTW de prijs dus met 30eu omhoog per Januari. En eerder dat jaar al 25eu erbij. En dat keer 2 met 2 van die opvreters. :+

Was voor mij een reden om wel verder te kijken omdat de locatie zijn geld niet meer waard was vanuit mijn ogen en ik dan dus net zo goed wat “luxer” kan staan omdat het nog te weinig scheelt qua kosten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:10

MyWishMax schreef:
We hebben dus 1 persoon die elke week de beschikbaarheid van iedereen krijgt en daar dan het schema op baseert. Die kan dus ook in de gaten houden of iedereen een dienst draait en niet altijd dezelfde 2 of meer.

Dat is dan waarschijnlijk waar het bij die andere stal mis ging. Niemand was 'eindverantwoordelijk', dus werd er wel gemopperd onderling maar niet opgetreden.