Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:51

dat snap ik dus niet, en ja ik ben blond :Y)
Ik dacht dat als het niet meer woog dan je auto, je geen BE nodig had?

Anyway zoals ik al zei, ga ik sowieso voor mijn BE, ongeacht hoe zwaar de trailer + pony samen gaan zijn. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:56

Prima stap. Je trailer heeft een maximumgewicht, voor de meeste 1,5-paards is dat 1200 of 1300 kg.
Je auto moet zwaarder zijn dan dat maximumgewicht, anders heb je BE nodig.

Ook mag de combinatie niet zwaarder mogen wegen dan 3500 kg. Als je dus idd een trailer hebt die 1300 kg mag wegen, je auto weegt 1500 kg en je telt dat bij elkaar op zit je op 2800.
Houdt in dat als het laadvermogen van je auto meer is dan 700 kg dat je met B nog steeds niet mag rijden.

Zo mocht ik bijv. met de Korando die ik eerder had niet eens rijden met een 1,5 paards trailer. De auto was iets van 1800 kg en mocht 790 kg laden. Trailer mocht 1300 kg laden dus dan zit je direct boven de 3500.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:05

Klopt helemaal wat je zegt HLPhoto en dan nog iets. Pas op als er iets gebeurd als je dit doet op B rijbewijs..je bent niet verzekerd!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 16:28

Kostolany schreef:
Klopt helemaal wat je zegt HLPhoto en dan nog iets. Pas op als er iets gebeurd als je dit doet op B rijbewijs..je bent niet verzekerd!!

That depends, maar goed, ze hebben idd het recht om uitkering te weigeren.

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:51

Hoi allemaal!

Ik kom weer als redelijke autoleek even informatie opdoen Wij zijn opzoek naar een nieuwe auto, die ook redelijk snel nodig is.
Momenteel rijden we in een volvo v40 1.8. Omdat volvo's toch over het algemeen goeie, sterke stabiele auto's zijn willen
we daar waarschijnlijk ook in blijven. Ons oog valt dus op een v50 minimaal een 2.0 (diesel dan waarschijnlijk) en het liefst een 2.4
zodat de koppel laag genoeg is. Een v70 is eigenlijk nog stabieler maar daar is ons budget niet naar.
Nu was ik laatst bij een dealer en vroeg om informatie, die riep vrij snel dat de v50 niet stabiel genoeg was? Dus nu ben ik benieuwd
of er hier mensen zijn met een v50 voor de trailer en wat de ervaring daarmee is, ligt de auto wel stabiel en heeft die genoeg trekkracht. Ik kan me namelijk niet goed voorstellen van niet. Een s60 is qua ruimte in de kofferbak niet handig.
v70, XC60, 80 en 90 is dus ook geen optie. Een ander alternatief is een audi A4 dus informatie daarover is ook welkom.

Het is het natuurlijk niet zo makkelijk om een betrouwbare autodealer te vinden, bij een officiele volvo dealer word het al snel
behoorlijk duur en we willen toch wel zo jong mogelijk met zo min mogelijk kilometers. Dus dat is eigenlijk probleem 1 betrouwbaar autobedrijf in de buurt van Zeewolde waar je niet nummertje zoveel bent.

Nou ik ben erg benieuwd!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 06:43

Eén tip v.w.b. de S40/V50/V70 met de nieuwe 2.0 diesel: Let goed op bijgeluiden uit de versnellingsbak. Die bakjes zijn niet zo sterk.. bij de meeste leasebrikken is het na dik 2 ton gedaan en moet er een nieuwe onder. Laat die vbak nu net zijn wat je ook zwáár belast met een paardentrailer achter de auto.
Als ik me niet vergis was de factuur 4311,- :) Andere oplossing: Koop er bij voorkeur één met garantie en zorg dat ie stuk gaat voor die garantie afgelopen is :P

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:28

ik kom ook nog even binnenvallen. Heb wat research gedaan op bokt. Wat blijkt men vind een Jimny een gevaar met een trailer, damn :')

Al heb ik maar een klein ponytje van denk 300 KG, en wil maar een klein trailertje. Zal dus niet (ver) boven de 800KG komen. Terwijl hij 1300 mag trekken.

Dit zal toch geen probleem gaan geven.. :\

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:30

Als ik een auto en trailer gebruik (is niet zo vaak).
Heb ik er een Nissan Patrol uit 2001 voor staan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:43

wij rijden ook niet vaak met de trailer,maar een vriendin van me brengt/haalt mijn pony weleens met de trailer,met een renault stationswagon(weet zo even het model niet)1.6 liter bezine mag 1300 kg trekken,gaat prima.

mijn vader heeft een nieuw model opel astra,1.9 liter turbo diesel 120 pk,en die trekt prima de trailer,mag 1400 of 1500 kg trekken

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:09

ikke schreef:
HORSE_x33 schreef:
Wij hebben speciaal om de paarden te kunnen vervoeren een Landrover 88 serie 3.
Hele sterke auto!

Mits de inzittenden een niergordel dragen...........

Een niergordel?
Wat bedoel je daar mee?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:00

:-) slechte vering :-)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:46

daar heb ik bij de Opel Astra van mijn vader geen last van,die hebben we nu een keer voor de trailer gehad,en het rijdt als een zonnetje.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:28

Oh ja klopt, idd slechte vering wel. Maar wij rijden ook nooit grote afstanden! Alleen naar de vereniging, 2 x in de week.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:31

Ik heb een BMW 320D, 150 PK, automaat, voor de trailer. De auto weegt 1400 kg en mag 1600 kg trekken. Ik trek er een anderhalf paardstrailer mee. Ik heb geen E-rijbewijs.
Een automaat rijdt trouwens erg fijn voor de trailer!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:17

Ulaney: ik rijd met een V50 1.6D en een anderhalfpaardstrailer en ik vind het prima gaan, de trailer ligt er heel stabiel achter. Met de vorige auto van mijn man, een LR Freelander, vond ik de trailer minder stabiel erachter liggen. Achter onze vorige LR Discovery was het helemaal een schommelbak.
Je kan ook eens de site van bijvoorbeeld Leaseplan checken over gebruikte leaseauto's. Voordeel van gebruikte leaseauto's is dat de onderhoudshistorie bekend is.
Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden met de motor of versnellingsbak bij een km stand van 125.000 km. De motor komt bij PSA vandaan en dat zijn over het algemeen zeer betrouwbare dieselbronnen. Ik heb een Peugeot 307 2.0D gereden en buiten alle electronicamankementen heeft de motor het nooit laten afweten.
Ik heb dus alleen mijn B en rijd dus eigenlijk onverzekerd. Aangezien ik dit jaar niet meer op pad ga met de trailer, laat ik de trailer binnenkort terugkeuren van 1600 kg naar 1400 kg. Aan het eind van het jaar moet ik ook weer op zoek naar een andere auto en één van mijn voorwaarden is de 1400 kg die de auto moet mogen trekken. E rijbewijs wil ik nog wel gaan halen maar vanuit kostentechnisch oogpunt even uitstellen tot ergens volgend jaar.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:18

wij hebben eeen audi Q7 ervoor gaat goed :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:49

Vala schreef:
Ik heb een BMW 320D, 150 PK, automaat, voor de trailer. De auto weegt 1400 kg en mag 1600 kg trekken. Ik trek er een anderhalf paardstrailer mee. Ik heb geen E-rijbewijs.
Een automaat rijdt trouwens erg fijn voor de trailer!

Wat is de MTM van je trailer? Als dat meer dan 1400 kg. is, mag je deze combinatie nl. niet rijden zonder E.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:32

karijn schreef:
Ulaney: ik rijd met een V50 1.6D en een anderhalfpaardstrailer en ik vind het prima gaan, de trailer ligt er heel stabiel achter. Met de vorige auto van mijn man, een LR Freelander, vond ik de trailer minder stabiel erachter liggen. Achter onze vorige LR Discovery was het helemaal een schommelbak.
Je kan ook eens de site van bijvoorbeeld Leaseplan checken over gebruikte leaseauto's. Voordeel van gebruikte leaseauto's is dat de onderhoudshistorie bekend is.
Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden met de motor of versnellingsbak bij een km stand van 125.000 km. De motor komt bij PSA vandaan en dat zijn over het algemeen zeer betrouwbare dieselbronnen.

Klopt, erg sterke blokken. Achilleshiel van de 1.6 HDi (zowel 90 als 110 pk) zijn de krukaskeerringen. Die vliegen er nog weleens uit. als je een olielampje ziet direct stoppen - doorrijden zonder olie is funest en ze lopen écht leeg ;)

Reparatie is een kleine ingreep, volgens mij is er een probleem met een keerringen van een bepaalde leverancier ofzo want meestal doen ze het maar één keer.

Verder: Chippen is erg effect. Bekende van me heeft een V70 1.6D - licht blokje in zo'n grote auto zou je zeggen. Hij heeft wel 148 pk na een krachtkuurtje ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:00

HORSE_x33 schreef:
Oh ja klopt, idd slechte vering wel. Maar wij rijden ook nooit grote afstanden! Alleen naar de vereniging, 2 x in de week.

Dan maakt ht ook minder uit dat ie 1:4 loopt, waarschijnlijk?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:53

ik begrijp niet zo goed waarom sommige trailers teruggekeurd moeten worden op gewicht?je wil toch veilig op pad?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:55

Snoevie schreef:
ik begrijp niet zo goed waarom sommige trailers teruggekeurd moeten worden op gewicht?je wil toch veilig op pad?

Definieer "veilig"........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:00

och gut sorry............

nou laat ik zo zeggen,als je rekening met het gewicht houdt wat je auto kan trekken,lijkt het me niet zo'n probleem.

veilig= een combinatie die op het gewicht berekend is

het lijkt me dat de veiligheid van je paard(en jezelf!)toch wel het belangrijkste is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:06

Ik snap het wel hoor Snoevie :). Als jij maar een kleine pony hebt, dan maakt die 100 kilo laadvermogen toch niet uit. Het maximum laadvermogen wordt met een pony toch niet gehaald. Dus dan maakt het imo niet veel uit voor de veiligheid ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:07

oke,dat is wel zo,maar dan zou het als enige reden zijn dat je dan met je E mag rijden zegmaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:08

Snoevie schreef:
oke,dat is wel zo,maar dan zou het als enige reden zijn dat je dan met je E mag rijden zegmaar.

zónder E :)