Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:55

ruitje schreef:
Ik vind het moeilijk, vaak komt iemand met een vraag en dan denk ik: ja, helemaal logisch. Dus de persoon/paardenmoeder in je wil dat uitvoeren.

Maar je kan niet de ene wel iets bieden en als de volgende 30 hetzelfde vragen zeggen: ja, bij jou doe ik dat niet.

Dat maakt het zo lastig. Zakelijk gezien moet je zwart/wit zijn, terwijl paardenhouden grijs is :)

Dit is wat ik erg moeilijk vind. Heel vaak is er weinig realisme over wat men eigenlijk vraagt. Dan heb je ook nog eens meerdere klanten die allemaal wel iets willen wat niet onredelijk is op zichzelf. Maar alles bij elkaar wordt het een hoop extra werk. Ik vind dat toch best moeilijk waardoor situaties soms verzuren terwijl ik dat wellicht had kunnen voorkomen had in gewoon meteen gezegd ‘nee. Kan niet.’

Het goed doen is vaak toch een stuk gecompliceerder dan mensen denken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-09-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:56

Maar Ruitje, hebben jullie nog nooit iemand gehad waarvan je dacht; pfffft, het is ook nooit goed?

Van die types die echt werkelijk waar overal over vallen? Als ze om 16:00 naar binnen gaan normaliter, en ze staan nog buiten om 16:15, degene van stal was nog aan het binnenhalen.. werkelijk waar een stalgenoot meegemaakt die compleet uit haar stekker ging daarover.. :+

Dat soort zaken gaan naar mijn inziens echt nergens over en is de redelijkheid echt zoek vind ik persoonlijk.

@ayasha; krijg je daardoor dan geen scheve verhoudingen? Piet mag wel, Klaas mag hetzelfde niet? Dan is een nee voor iedereen duidelijk.

Ik hou er wel van als een stal duidelijke “regels” heeft en niet een vaag “er kan van alles” managment (wat vaak niet klopt uit mijn eigen ervaring). Dan weet iedereen waar die aan toe is en is de sfeer vaak toch wel wat beter denk ik dan een “hier kan alles” beleid.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 03:44

Pantykous schreef:
Waarom nog een keer er overheen Olejon als de discussie allang klaar was.

Voel jij je aangesproken?

karrij

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:43

Mensen hebben nog steeds niet door hoeveel duurder alles geworden is de laatste jaren!

Je komt er pas achter als je ze zelf bij huis hebt staan!

Pakje hooi kost al snel 5 a 6 euro, kijk maar wat je paard eet en wat dat alleen al per dag kost!
Dan komen alle andere kosten er ook nog bij, zoals brok, stro (of andere nbodembedekker) elke dag de boxen uitmesten, onderhoud van de stallen, ga zo maar door en dan op het allerlaatst wil en mag de stalhouder er ook nog wel iets aan overhouden want meestal rust er ook nog een hypotheek op die betaald moet worden..........................oja heb ik het al over de verzekeringen gehad??

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:50

OleJon schreef:
Pantykous schreef:
Waarom nog een keer er overheen Olejon als de discussie allang klaar was.

Voel jij je aangesproken?

Niemand voelt zich aangesproken, maar waarom weer olie op het vuur gooien?

Laten we het hier gezellig houden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:19

Pakje hooi voor 5 of 6 euro mag je nog in je handen knijpen als particuliere paardenhouder. Ik zie ook al 10 euro langskomen.
Hooi is al flink duurder, dan nog de btw omhoog in januari. Ik heb geprobeerd om tot het weideseizoen voorraad te hebben, want de prijzen zullen er niet leuker op worden na de jaarwisseling.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:38

Jep, hier kost een pakje 9.50
En die zijn nog heel licht van gewicht ook.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:46

Popstra schreef:

Wat is heel licht? Is dat 5kg of 15 kg?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:46

Zijn dat dan kleine pakjes? Dat is al snel 300 euro pm voor 1 pony. Ik vond in de tijd dat ik 100-130 pm aan hooi haalde het al duur.

Licht is als je er mee kan gooien.

Je hebt van die korte pakjes wn pakken die je amper kan tillen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:51

12-15 kg zijn ze soms (terwijl ze dan 20 kg zouden moeten zijn).
Ik ben over op grote pakken hooi (maar dat moet je maar net kwijt kunnen) en heb er eentje die een jaartje voordroog moet hebben, ben zelf meer van het onverpakte hooi maar als de prijzen flink omhoog gaan en ze doen het prima op voordroog dan ga ik met de btw stijging wel kijken of ik niet (deels) op voordroog over ga.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:55

Ja precies.
Vroeger waren ze dikke 20 kilo en deed je er bijna 2 dagen mee. De pakjes die hier te koop zijn vreten ze in 1..1,5 dag op.

(Pakjes van een voer winkel)

Ik zelf voer ook grote pakken maar haal soms baaltjes om mee te nemen op wedstrijd.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:31

Wij hebben hier in de buurt een boertje zitten die heeft nog pakjes voor 3,75.. en dat waren mooie pakjes. Zaten soms wat kleinere tussen maar deden ze het goed op en mooie verhouding (laten testen).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:39

Ik zie hier op mp pakjes staan van 4,50 \ 5,00

Of het goed is moet je dan toch gaan kijken.

Er staat een hele duidelijk advertentie bij die zelfs afmetingen en gewicht van 20 kg aangeeft.
Dat is wel fijn zo duidelijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:25

Ayasha schreef:
ruitje schreef:
Ik vind het moeilijk, vaak komt iemand met een vraag en dan denk ik: ja, helemaal logisch. Dus de persoon/paardenmoeder in je wil dat uitvoeren.

Maar je kan niet de ene wel iets bieden en als de volgende 30 hetzelfde vragen zeggen: ja, bij jou doe ik dat niet.

Dat maakt het zo lastig. Zakelijk gezien moet je zwart/wit zijn, terwijl paardenhouden grijs is :)

Dit is wat ik erg moeilijk vind. Heel vaak is er weinig realisme over wat men eigenlijk vraagt. Dan heb je ook nog eens meerdere klanten die allemaal wel iets willen wat niet onredelijk is op zichzelf. Maar alles bij elkaar wordt het een hoop extra werk. Ik vind dat toch best moeilijk waardoor situaties soms verzuren terwijl ik dat wellicht had kunnen voorkomen had in gewoon meteen gezegd ‘nee. Kan niet.’

Het goed doen is vaak toch een stuk gecompliceerder dan mensen denken.

Aan de andere kant zijn er ook situaties waarbij het redelijk is een uitzondering te vragen/te bieden. Bij bv een ziek paard of een paard dat al bij jou staat voor zn gezondheid een ander regime nodig heeft. Ga je dan zeggen: Doe ik niet, ga maar een andere stal zoeken?
Heeft bv een paard een oogonsteking en er moet 6 x per dag gedruppeld worden, kun je als eigenaar dat niet al die 6 keer zelf doen. Dan is het wel fijn als de stal en/of stalgenoten een paar beurten van je kunnen overnemen. Sommige paarden hebben meer hooi nodig dan het gemiddelde paard. Omdat ze anders stro gaan eten wat weer tot verstopping kan leiden, etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:33

Wiwabalia schreef:
Wij hebben hier in de buurt een boertje zitten die heeft nog pakjes voor 3,75.. en dat waren mooie pakjes. Zaten soms wat kleinere tussen maar deden ze het goed op en mooie verhouding (laten testen).

Zal best maar in een voerwinkel of fourage handel ga je dat voor die prijs niet vinden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:41

Bij een boerenbond oid koop je hoogstens hooi voor je konijn :D Veel te duur.
ook vlas oid is daar veel te duur.

Fourage is wat anders uiteraard.
Maar waarom zou je hooi niet kopen bij iemand die over heeft?
Dan is de fouragehandelaar ertussenuit en ben je goedkoper uit.
Voor hetzelfde hooi.

Wij verkopen wat we over hebben ook.
De 3e snede gaat naar de loonwerker of als een snede slecht is door regen.
Deze verkoopt dat weer door.
Wij krijgen dan ook minder dan dat we aan huis verkopen.

Daarom verkopen we goed hooi wel vanuit huis want wil achter het product staan wat ik verkoop.
En levert ons ook meer op dan dat de handelaar ertussen die ook geld over wil houden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:05

Wiwabalia schreef:
Maar Ruitje, hebben jullie nog nooit iemand gehad waarvan je dacht; pfffft, het is ook nooit goed?

Van die types die echt werkelijk waar overal over vallen? Als ze om 16:00 naar binnen gaan normaliter, en ze staan nog buiten om 16:15, degene van stal was nog aan het binnenhalen.. werkelijk waar een stalgenoot meegemaakt die compleet uit haar stekker ging daarover.. :+

Dat soort zaken gaan naar mijn inziens echt nergens over en is de redelijkheid echt zoek vind ik persoonlijk.

@ayasha; krijg je daardoor dan geen scheve verhoudingen? Piet mag wel, Klaas mag hetzelfde niet? Dan is een nee voor iedereen duidelijk.

Ik hou er wel van als een stal duidelijke “regels” heeft en niet een vaag “er kan van alles” managment (wat vaak niet klopt uit mijn eigen ervaring). Dan weet iedereen waar die aan toe is en is de sfeer vaak toch wel wat beter denk ik dan een “hier kan alles” beleid.

Nee dat bedoel ik juist. Klanten denken ‘maar wat ik vraag is toch geen groot ding?’
Kies maar wat:
-supplement bij geven
-voerbeurt extra
-wat hooi bij
-deken wisselen.
-een ander type voer.

Als het 1 paard is dan is dat vijf minuten werk. Niet onredelijk ook niet. Maar doe dat voor zes of acht of 15 en dan mag je je ook nog eens niet vergissen (als er 15 bakken staan om klaar te maken is dat snel gebeurd dus dan controleer je echt nog wel een tweede keer want anders heb je ze helemaal op je dak.)

Maar zeg je tegen die wat het vraagt ‘nee want…….’ Dan krijg je terug ‘ja maar hij heeft het nodig en het duurt toch maar vijf minuten.’
Of ‘het is toch maar 1 zak extra’
Ja tenzij die vijf ander ook ‘1 zak’ willen, :+
Ik heb of had want heb dit jaar niks meer bij aan genomen omdat het me meer vrede gekost heeft dan het me waard is een hengstenopfok. De huidige groep is heel fijn dus daar wil ik het nu even bij houden ook met dat mijn man nu een jaar-opleiding volgt.

Maar zelfs in die situatie krijg je mensen niet uit gelegd dat sommige dingen geen doen zijn.
Als mijn man volgend jaar terug normale planning heeft kan het zijn dat ik er terug bij aan neem want momenteel ben ik er af aan het wijzen. :o maar ook voor mijn eigen vrede even. Ik probeer teveel tegemoet te komen denk ik.
En in een opfok zijn het dan áltijd de mensen die eens in de maand of x aantal maanden komen…. := dat is me wel op gevallen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:35

Je staat op een stal en die doet het volgens hun regels, ben je het er niet mee eens moet je een andere zoeken.

Zo denk ik er in al die jaren over.

Alles kost tijd en geld. Ook de 1 extra verbeurt Of extra stro..

En alles is echt duurder geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:52

Christiene schreef:
Je staat op een stal en die doet het volgens hun regels, ben je het er niet mee eens moet je een andere zoeken.

Zo denk ik er in al die jaren over.

Alles kost tijd en geld. Ook de 1 extra verbeurt Of extra stro..

En alles is echt duurder geworden.

Ik was ook van die mening toen ik zelf op pension stond maar die klanten zijn zeldzaam hoor.

En ik zei dan vaak nog ‘als je het zelf komt doen prima.’ (Mogelijkheid om paard even apart te zetten is er) en de huidige groep doet dat idd. Medicatie spreken we gewoon even af. Maar de rest weten ze als het extra moet dat ze het zelf moeten voorzien. Ben niet te beroerd om te helpen bij dingen maar dan passen ze zich wel aan mijn schema aan.

heb wel gemerkt hoe snel men dat als vanzelfsprekend ziet en beledigd raakt als je dan een keer zegt ‘nee kan niet’ als ze dezelfde dag of soms zelfs een uurtje op voorhand sturen. :=

Goed doen is écht niet simpel en hoe meer je probeert tegemoet te komen hoe meer het mis gaat lijkt wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 16:51

Wiwabalia schreef:

Ja, tuurlijk :) .

Hoort gewoon bij een stal runnen dat dat soms gebeurd :D

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:49

Ik heb net verhoging gehad en betaal nu 345€ per maand volpension.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:26

Popstra schreef:

Hier haal ik eentje van 15kg voor 7 euro. Groter inkopen is nog voordeliger.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:26

Wij hebben vandaag bericht gehad dat het vanaf januari 25 euro omhoog gaat. Betaal nu 475 euro en wordt 500 + als je nog extra dingen hebt zoals trailer en apart staan kost extra.

pablo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:55

Ik betaal nu iets meer dan 300 voor de grote d pony van mijn kind en aankomend jaar zit het bijna op 400 vinden jullie dit veel?

We hebben een buitenbak een een mini binnenbak waar je max met 3 kan rijden eigenlijk het zit wel in het bos, maar dat is dan ook wel een van de weinige voordelen. Buiten zetten doen ze dan ook nog wel en voeren ( dit moet ik nog extra bij deze prijs betalen), maar de rest niet binnen zetten doen ze ook niet anders word er extra in rekening gebracht. De stal is onder een overkapping

Vinden jullie dit veel of ligt het aan mij? :(

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:33

pablo90 schreef:
Ik betaal nu iets meer dan 300 voor de grote d pony van mijn kind en aankomend jaar zit het bijna op 400 vinden jullie dit veel?

We hebben een buitenbak een een mini binnenbak waar je max met 3 kan rijden eigenlijk het zit wel in het bos, maar dat is dan ook wel een van de weinige voordelen. Buiten zetten doen ze dan ook nog wel en voeren ( dit moet ik nog extra bij deze prijs betalen), maar de rest niet binnen zetten doen ze ook niet anders word er extra in rekening gebracht. De stal is onder een overkapping

Vinden jullie dit veel of ligt het aan mij? :(

Ligt ook erg aan de regio.
Voor de rest klinkt het aardig luxe.

Wellicht ter voorbereiding op de btw stijging??