Is dit paard te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is dit paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:23

Haha, ik wist wel dat dit ook jouw smaak was Detour, ze heeft een erg mooi hoofd en voor zover ik kan zien op de eerste foto een pracht nekje!!!!! Inderdaad spronggewricht checken. En zoals ik al heb gezegd, die van mij heeft een nog dikkere sprong. Het kan een futiliteit zijn maar het kan ook inderdaad een gebrek zijn. Mits het alleen een schoonheidsgebrek zijn bij deze merrie dan denk ik ook eerder aan boven de 2000 dan de 1500 die ze de TS de hele tijd door de neus proberen te duwen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 23:55

Ik heb eerst maar eens mijn zadel ingevet na een hele lange tijd, dus ik wilde er nog niet mee rijden (is zo glibberig Haha! ).
Gisteren en vandaag dus maar een halster en twee halstertouwen omgedaan en zonder zadel erop gesprongen. En geen stap verkeerd doen he... lekker ding. Wel voorwaarts, maar dat is ze altijd. Zelfs met een halstertje is ze makkelijk terug te nemen. Wel een paar blauwe plekken aan mijn been overgehouden van het veulen, die er de hele tijd omheen aan het racen was! Clown Die vond het allemaal maar vreemd. Maar het was al gauw goed toen ze erachter kwam dat ik "van daarboven" ook kon aaien en dat ze zo wel makkelijk aan mijn schoen kon trekken. Da's natuurlijk erg leuk.
Wat maar weer aangeeft wat een makkelijk en braaf dier het is. Van de week dan maar eens het zadel erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:57

Klinkt goed, hou je ons op de hoogte?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:15

Jazeker. Dierenarts komt trouwens niet vandaag, maar morgen ergens in de loop van de ochtend. Vandaag had ze niet zoveel tijd (veel mensen wachten met bellen tot maandagochtend, en dan is het opeens spoed, omdat het in het weekend te duur is ofzo) en morgen wel, dan neemt ze gewoon wat meer tijd. Worden de tanden gedaan indien nodig en ze kijkt naar het gewricht. Ben benieuwd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:35

Nou, dierenarts is net langsgeweest.

Wat betreft het spronggewricht (en ik herhaal hier wat de DA gezegd heeft):
OCD is iets voor jonge paarden, als ze hiermee 14 is geworden, niet gekreupeld heeft en het is niet opgezet, geen vocht erin etc. kan ik er in principe van uitgaan dat er niets aan de hand is. (niets ernstigs)
Wat ze denkt dat het is: doordat mijn merrie een beetje “zwierig” loopt met de achterbenen (kleine afwijking van de beenstand) is daar botgroei gekomen. Aangezien ze daar nooit kreupel op heeft gelopen hoef ik geen foto’s te laten maken. Ze zegt er wel bij dat als dit paard de sport in zou gaan (dus als ik het als sportpaard zou verkopen) er wel röntgenfoto’s gemaakt moeten worden, voor de zekerheid. Daarop kunnen ze zien of er bij flinke belasting kreupelheid op zou kunnen treden. Als recreatiepaard of fokmerrie is het niet van belang. (tenzij een potentiele koper het natuurlijk zelf wil, dat is natuurlijk prima)
Ik maak me er in ieder geval niet meer druk om. Ik vertel dit verhaal eerlijk aan eventuele geinteresseerden en dan mogen ze daar zelf voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:33

GamblersCup schreef:
. Als recreatiepaard of fokmerrie is het niet van belang. (tenzij een potentiele koper het natuurlijk zelf wil, dat is natuurlijk prima)
Ik maak me er in ieder geval niet meer druk om. Ik vertel dit verhaal eerlijk aan eventuele geinteresseerden en dan mogen ze daar zelf voor kiezen.

Had je de plaatselijke knaagdierenveearts erbij?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:36

Waar slaat dat op?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:39

natuurlijk is dit paard te verkopen. Mits ze verder gezond is klinkt ze als een leuk paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:41

Maanling schreef:
Waar slaat dat op?

Dat slaat duidelijk op het feit dat een veearts zonder fotos te maken roept dat het geen kwaad kan dat het dier een dik spronggewricht heeft. Er zit vocht in dat spronggewricht, anders was het niet dik. Dus er is wat mee.
Dat er dan wordt gezegd dat het prima is voor een fokmerrie, daar kan ik met mijn kop niet bij.
Een goede paardenarts zou dit soort uitspraken nooit doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:49

Het is misschien niet leuk om te horen, maar ik sluit me volledig aan bij pipo. wat jou dierenarts zegt is gewoon niet realistisch, alleen door er naar te kijken kan en MAG een dierenarts geen conclusies trekken. Maar als het jou gerust stelt, droom dan lekker verder...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:51

Pipo schreef:
Dat slaat duidelijk op het feit dat een veearts zonder fotos te maken roept dat het geen kwaad kan dat het dier een dik spronggewricht heeft. Er zit vocht in dat spronggewricht, anders was het niet dik. Dus er is wat mee.
Dat er dan wordt gezegd dat het prima is voor een fokmerrie, daar kan ik met mijn kop niet bij.
Een goede paardenarts zou dit soort uitspraken nooit doen.

ze geeft zelf aan geen vocht maar een eventuele botverandering door manier van uitzwaaien achter
een soort "slijtage" dus
dan is ook geen ocd =ontwikkelingsziekte
beter lezen dus Knipoog
een bot bestaat uit been en als daar botweefsel aangemaakt word op de verkeerde plek dan word dit hard zonder vocht
schiefel is ook een voorbeeld hiervan

dus dit spronggewircht kan wat groter oger door botaanmaak op verkeerde plek zonder vochtinhoud dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:55

tina schreef:
[

ze geeft zelf aan geen vocht maar een eventuele botverandering door manier van uitzwaaien achter
een soort "slijtage" dus
dan is ook geen ocd =ontwikkelingsziekte
beter lezen dus Knipoog
een bot bestaat uit been en als daar botweefsel aangemaakt word op de verkeerde plek dan word dit hard zonder vocht
schiefel is ook een voorbeeld hiervan

dus dit spronggewircht kan wat groter oger door botaanmaak op verkeerde plek zonder vochtinhoud dus

Maak jij een ander ff wijs dat een sprong zo dik is van botaanmaak............

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:59

@pipo ,ben jij dan DA ? Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:59

Maar Pipo, dat kan ook jij niet weten zonder foto's toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:01

Ylana schreef:
Maar Pipo, dat kan ook jij niet weten zonder foto's toch?

Of er wat in zit niet, maar wel dat er vocht zit en dat het dik is.
Over het algemeen is dat niet voor niets. Daarom snap ik niet dat een veearts zo'n reactie kan geven zonder gedegen onderzoek.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 12:18

Pipo schreef:
Of er wat in zit niet, maar wel dat er vocht zit

Nee dus.
Ik heb net ook even op internet rondgekeken, en dat verschil valt goed te voelen door een dierenarts.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:20

Wat kun jij weer lekker bot wezen, pipo, je krijgt van mij de schoonheidsprijs voor je tact! Clown

Er zit GEEN vocht in, lees eens goed!

Deze arts geeft nuchter zijn visie en TS zegt eerlijk wanneer foto's WEL nodig zijn.

Pfff. Wijsneuserig gedoe... Slapen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:28

Ik vind het helemaal geen gekke conclusie, een DA kan wel onderscheid maken tussen vocht en of bot lijkt mij, dat kun je niet zien maar wel voelen....
Om nu per direct deze conclusie van een DA in twijfel te trekken lijkt me niet nodig. Hij/zij heeft ook alleen maar gekeken en gevoeld en merkt erbij op dat om zeker te weten wat het nu exact is wat die botaangroei veroorzaakt heeft er eventueel foto's moeten worden genomen.
Voor mij klinkt het heel duidelijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:40

Had je de plaatselijke knaagdierenveearts erbij?

Je hebt gelijk hoor, Cassole, dit is een heel normale opmerking naar iemand plaatsen die haar best heeft gedaan het zo goed mogelijk te doen en haar verhaal hier open en bloot plaatst. Clown

Het is de toon die me enorm stoort en het gebeurt wel eens vaker bij de desgenwenste dame.

Verder wil ik het daar bij laten, geen zin in gerel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:43

Ik reageer nog wel even, overigens zonder te rellen, op de post van Pipo. Het kan wel degelijk dat een paard een dik spronggewricht heeft waar geen vocht in zit. Het levende voorbeeld loopt zich momenteel hier vlakbij in de wei weer eens uitermate uit te sloven. Geen spoortje vocht te bekennen en wat er zit is dus inderdaad ook bot. En nee, ik heb de knaagdierenveearts er niet bij gehad.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:45

Ik bemoei me er ook nog even mee Haha! .

Wat is er eigenlijk tegen om die sprong even op de foto te zetten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:52

Nou, ik zou als eigenaar niet de sprong op de foto zetten omdat Bokt graag wil weten wie er nu gelijk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:57

Ik ook niet Evelijn, niet om die reden. Bij mijn paard zijn wel foto's gemaakt, al liep hij wel goed, maar ik wilde geen risico nemen omdat ik hem graag in de sport wilde laten lopen. Foto's wezen uit dat het louter ging om harde verdikkingen buiten het gewricht om, eromheen, zeg maar, en dat het gewricht er verder compleet normaal uit zag.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:58

Weke delen zie je oko niet op rontgenapparatuur, dus als je het echt wilt weten kun je het dier net zo goed op alles onderzoeken in de sprong. Maar wie doet zoets als het een fok- of recreatiepaard zoekt?