IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:55

Escardo schreef:
nou was het maar waar tot hun 30ste...als je paard 16 is(praat nu over recreatiepaard)..dan gaat de waarde dalen...maar heb jij een sportpaard...dan blijft het zo zolang jij kan aantonen dat hij nog steeds sport loopt....erg prettig vind ik dat.....

even een offtopic vraagje: ikke en waratje zijn jullie zusjes of zoiets??...

ROFL Nou, ehh, nee! Tong uitsteken
Maar ik heb wel een zeer fit paard van nu 21 jaar oud en ik hoop daar nog een flinke tijd van te kunnen genieten. Ze is een recreatiepaard (ik hou niet van wedstrijden), maar daarom is zij niet minder fit dan een paard dat wel in de sport uitkomt. Waarom zou haar "waarde" dan wel dalen omdat ik geen wedstrijden rijdt, terwijl haar waarde niet zou dalen als ik dat wel deed? De fitheid en "bruikbaarheid" van het paard verschilt niet. Verward
Dat het uit te keren bedrag omlaag gaat, vind ik eerlijk gezegd niet correct, je hebt al die tijd braaf premie betaald en de inflatie brengt de waarde ook al naar beneden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:37

ikke schreef:
Ook die teek, die in de oksel, onder drie cm haren, lekker Lyme in jouw paard aan het pompen is............

mijn paarden hebben nog nooit teken gehad Clown
en ik verwacht niet dat die teken hier vanaf de moddergrond bij een paardenbeen omhoog klimmen Clown

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:26

Naar mijn operatie krijg ik een paard. Dan laat ik het verzekeren.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:44

Mijn oudste merrie heb ik niet verzekerd, tegen de tijd dat ik daarover ging nadenken was ze alweer 17 en dus bijna niet te verzekeren. Daar heb ik gewoon wat geld voor apart gezet mocht er iets gebeuren.

Mijn jongste merrie heb ik wel verzekerd, maar puur voor het feit dat zij nu geleased wordt door iemand en ergens anders staat. Ze is uitgebreid verzekerd, want ik wil eigenlijk niet het risico van welles/nietes spelletjes. Nu kan ze gewoon behandeld worden en is de 'eigen risico' te overzien... Natuurlijk hoop je dat ze gewoon 'heel' blijft, maar het blijven dieren Knipoog

Heb helaas in de opfok gezien dat je heel goed moet lezen wat er allemaal verzekerd is.
Meisje had haar veulen verzekerd en die heeft op miraculeuze wijze toen zijn been gebroken in stal. Verzekering gooide het op schuld van 'derden' (de andere veulens misschien) en keerde niks nada noppes uit.
Ze heeft zelf een operatie van 3000 euro moeten betalen en nog eens een na-operatie van 1000 euro...
Dus goed lezen waar je wel en niet voor verzekerd bent!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:58

dat is heel vervelend als de verzekering het gooit op schuld door derden...dat is idd een goed voorbeeld..om goed de voorwaarden van je verzekering door te lezen..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:04

Wij hebben onze paarden niet verzekert, als er iets gebeurt draaien we er zelf wel voor op Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:12

Nu lees ik veel over DA kosten, maar de mensen die geen verzekering hebben, hebben die naast een potje voor DA kosten ook nog een potje om een nieuw paard aan te schaffen?

Als een paard dood gaat of onbruikbaar wordt (waar vaak al een flink bedrag aan DA kosten aan vooraf gaat) neem ik aan dat je toch weer een ander paard wilt.
In de lagere prijsklasse is dat misschien nog wel makkelijk op te hoesten maar persoonlijk zou ik niet blij zijn om weer een dier van vergelijkbare kwaliteit terug te kopen Scheve mond

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:18

Ik moet zeggen dat er hier meestal toch wel wat te rijden/tutten is Bloos Voor mij zou het niet zo'n haast hebben om meteen een nieuw paard aan te schaffen, aangezien ik alleen een paard koop als ik er voor 100% achter sta, en ik dus meestal wel een tijdje op zoek ben.
Maar ik heb idd ook een potje voor de aanschaf van een nieuw paard. Nou geef ik nooit meer dan een bepaald bedrag uit aan de aanschaf ( niet echt de lage prijsklasse, maar zeker geen tienduizenden euro's ). Ik kan me voorstellen dat als je in het hogere segment zit, het dan anders wordt. Maar ja, dan betaal je je helemaal klem aan premie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:40

MarijeR schreef:
Nu lees ik veel over DA kosten, maar de mensen die geen verzekering hebben, hebben die naast een potje voor DA kosten ook nog een potje om een nieuw paard aan te schaffen?

Om te beginnen ga ik niet oneindig dokteren met een paard, daar zijn ze meestal niet mee geholpen, dus die dierenartskosten zullen bij mij nooit de pan uitrijzen en daarnaast betaal ik niet voor papieren, beloftes of gebakken lucht. Vraagprijzen boven 3000 euro ga ik niet eens kijken! Bij hoge uitzondering heb ik 3500 betaald voor mijn paard, omdat ie zulke speciale kwaliteiten bezat, dat ik hem dat waard vond. Ik kende dit paard al geruime tijd; had ie op Marktplaats gestaan, was ik niet gaan kijken.
En ja, dat geld is er gewoon. Immers, als mijn auto het opgeeft zal er ook een andere moeten komen.....

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:54

Mijn paard komt zeker boven de 3000 euro uit...en ben blij dat ik haar heb verzekerd.....maar dat is toch voor iedereen verschillend daar wat voor paard en in welke prijsklasse ze gaan kijken?...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:41

MarijeR schreef:

Als een paard dood gaat of onbruikbaar wordt (waar vaak al een flink bedrag aan DA kosten aan vooraf gaat) neem ik aan dat je toch weer een ander paard wilt.
In de lagere prijsklasse is dat misschien nog wel makkelijk op te hoesten maar persoonlijk zou ik niet blij zijn om weer een dier van vergelijkbare kwaliteit terug te kopen Scheve mond

Tot op zekere hoogte heb ik een potje voor een nieuw paard, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik binnen een week of zelfs een maand een nieuw paard heb gevonden, mogelijk dat ik dan nog helemaal niet op zoek ga. Ik heb mijn paard nu 15 jaar en verwacht daar nog wat tijd aan toe te voegen voor ik definitief afscheid van haar moet nemen, dus ik verwacht dat ik dan toch echt enige tijd nodig zal hebben om te rouwen. In de tussentijd zal ik me waarschijnlijk wel een beetje troosten met de paarden van mijn vriend of van iemand anders op stal. In die periode kan mijn potje dus flink aangroeien.
Verder heb ik ook geen belangstelling voor dure paarden, mijn interesse ligt niet bij dressuurkastelen of wedstrijdgefokte quarters, maar bij leuke, niet al te grote pony-achtige gezonde paarden met een goed karakter. Dus ik hoef geen 4 nullen te verzamelen voor een aankoopbedrag Knipoog

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:45

Ja ik heb mn pony verzekert, omdat mn moeder dat besloten heeft ahahah

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:07

Toch is het behoorlijk sneu als je net een dier in een wat hogere prijsklasse hebt gekocht en hij bv een klap krijgt en wat breekt of door koliek het loodje legt.
Ik bedoel iedereen hoopt dat z'n paard 30 wordt en uit zichzelf gaat hemelen maar je zal maar net de pech hebben...
Weg geld.
En als ik dan voor mezelf spreek, denk ik bij een waarde van rond de €2000 gut wat een pech.
Bij een waarde tussen de €7500-10.000 komen er andere woorden in me op...

En dan heb ik het dus bewust even alleen over het financiële gedeelte, daar praat je tenslotte over bij een verzekering.
Emotionele deel staat daar imo geheel buiten.
Alleen weet ik uit ervaring dat je ook met een nieuw paard weer vlot een leuke band hebt en ik er dus zelf voor kies om al snel weer te kijken voor een ander paard.
Dan is het toch leuk als je daar financieel ook snel de mogelijkheid voor hebt.
En op het moment dat mijn bankrekening daar niet ruimschoots de mogelijkheid voor geeft, kies ik voor een verzekering Lachen

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:11

hoi,
ik heb mijn paardje nu een half jaar hij is alwel 15 je kunt deze dan ook bijna niet meer verzekeren, alleen bij de onderlinge en daar betaal je 50 per jaar voor als ik dat zelf weg zet heb ik er meer aan dan wanneer mijn paard afgemaakt wordt omdat het maximale bedrag dat ik terug krijg maar 1000 euro is en dat is alleen bij beenbreuk en zo bij slijtage al niet meer omdat het paard al ouder was bij aankoop

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:16

mij pony is ook niet verzekerd.
Dit is mijn eerste pony en me ouders hadden er ook niet zo'n verstand van hebben hem gewoon zo voor me gekocht maar om hem nu nog te laten keuren heb toch geen zin stel hij word afgekeurd. En hij word dit jaar alweer 14. En hij kosten niet zoveel en me pa heb altijd gezegt dat die niet veel waard is enzo.
Me volgende paard word wel verzekerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:21

@ MarijeR: dat ben ik wel met je eens. Alleen, ik heb niks met paarden die 5000 + euri's kosten. De ervaring heeft mij geleerd dat dat soort paarden mij juist NIET biedt wat ik zoek.
Uiteindelijk is de waarde van het paard, matrealistisch gezien, dat wat ie bij de slager opbrengt. De rest is belofte. Wat je daarvoor wilt betalen, moet ieder voor zich uitmaken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:22

Je hebt altijd emotionele waarde..die is zo vreselijk hoog...
Ook al heb je een ouder paard..

Dat wil alleen niet zeggen dat de waarde of aankoopsbedrag ook hoog blijft en dat vind ik wel duidelijk...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:30

@ ikke:
Maar dat is dan net de keuze die je maakt Lachen
In de jaren dat ik met de welsh cobs fokte, had ik ze ook niet in de verzekering. Puur omdat ik daar financieel het verlies van een dier makkelijk op kon vangen.
Nu heb ik de keuze gemaakt voor een ander ras waar een ander prijskaartje aan hangt en voor mij is dat financieel anders.
Kan best zijn dat voor iemand anders die grens op de €2000 ligt of pas op de €25.000, dat is iets persoonlijks.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:44

MarijeR schreef:
Toch is het behoorlijk sneu als je net een dier in een wat hogere prijsklasse hebt gekocht en hij bv een klap krijgt en wat breekt of door koliek het loodje legt.
Ik bedoel iedereen hoopt dat z'n paard 30 wordt en uit zichzelf gaat hemelen maar je zal maar net de pech hebben...
Weg geld.
En als ik dan voor mezelf spreek, denk ik bij een waarde van rond de €2000 gut wat een pech.
Bij een waarde tussen de €7500-10.000 komen er andere woorden in me op...

En dan heb ik het dus bewust even alleen over het financiële gedeelte, daar praat je tenslotte over bij een verzekering.
Emotionele deel staat daar imo geheel buiten.
Alleen weet ik uit ervaring dat je ook met een nieuw paard weer vlot een leuke band hebt en ik er dus zelf voor kies om al snel weer te kijken voor een ander paard.
Dan is het toch leuk als je daar financieel ook snel de mogelijkheid voor hebt.
En op het moment dat mijn bankrekening daar niet ruimschoots de mogelijkheid voor geeft, kies ik voor een verzekering Lachen

Tja, dat zijn afwegingen die je zelf moet maken. Ik heb helemaal niets met wedstrijden en hoef dus geen paard dat aan een bepaald plaatje voldoet om de jury enthousiast te krijgen. Als ik een paard zoek, zoek ik een karakter dat matcht met het mijne en dat is een stuk moeilijker zoeken dan alleen maar een paard dat voldoet aan een zeer algemeen gewenst plaatje dat dus ook de algemene fokrichting is.
Een leuke band is voor mij niet genoeg, ik kijk nu ook wel eens rond en het aantal paarden dat mij aanspreekt "voor de heb" is griezelig klein. Het aantal paarden waarvan ik denk "daar zou ik best mee willen spelen" is al groter, maar nog niet dramatisch. Grotere groep paarden is "leuk paard voor een ander" en dan is er nog de categorie "ik zie er helemaal niets in". Dit geeft mij aan dat het wel eens een flinke periode kan duren voor ik mijn nieuwe paard heb gevonden. Dat er voor andere mensen andere overwegingen zijn lijkt me duidelijk, maar als ik puur naar mezelf kijk houdt ik hier rekening mee.

Een ander zal misschien "een sportpaard" zoeken, ik zoek "mijn maatje" en dat is dus mijn uitgangspunt voor mijn overwegingen. Als iemand anders een duur paard wil kopen (om welke reden dan ook), dan is dat hun keuze en hoe ze dat financieel doen is dan aan hun om uit te zoeken. Wellicht is het dan wel verstandig om te verzekeren voor de dood, zou best kunnen. Het is altijd zuur als je een paard moet afgeven, zeker als het kort na de aankoop is heb je inderdaad niet direct weer een "vervangingspotje" staan. Die risico's moet je voor je eigen situatie afwegen. Ik weet hoe ik ermee omga, maar dat betekent zeker niet dat iedereen het net zo moet doen.
Uiteindelijk kom je op het uitgangspunt van verzekeren terecht: je verzekert datgene waarvan je de financiele consequenties niet met zekerheid kunt dragen. Duidelijke voorbeelden daarvan zijn je opstal- en WA-verzekering. Vrijwel niemand kan een bedrag ophoesten om zijn huis te herbouwen of om de schade te betalen als je iemand voor het leven in een rolstoel hebt geparkeerd.
Dus iemand die persé altijd "een sportpaard" wil hebben, doet wellicht heel verstandig om daar een verzekering voor te nemen, want dan kun je op het moment dat het kadaver nog niet koud is alweer een nieuw paard aanschaffen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:05

MarijeR schreef:

Ik heb niet meteen een potje om een nieuw paard aan te schaffen (wel een potje voor als er medische complicaties ontstaan) en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat ook helemaal niet zou willen als mijn huidige paardje iets zou overkomen. Als mijn paard onberijdbaar wordt hoef ik niet per se een ander paard. Hij blijft altijd bij ons, wat mij betreft. Dat jij wel vindt dat je zo weer een vervanger kan kopen, wil niet zeggen dat iedereen zo zijn/haar dieren benaderd. Ik zit wat dat betreft heel anders in elkaar dan jij blijkbaar. Ik kijk waarschijnlijk ook naar hele andere zaken en heb daar duidelijk hele andere gevoelens bij. Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:58

Nadya schreef:
Ik heb niet meteen een potje om een nieuw paard aan te schaffen (wel een potje voor als er medische complicaties ontstaan) en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat ook helemaal niet zou willen als mijn huidige paardje iets zou overkomen. Als mijn paard onberijdbaar wordt hoef ik niet per se een ander paard. Hij blijft altijd bij ons, wat mij betreft. Dat jij wel vindt dat je zo weer een vervanger kan kopen, wil niet zeggen dat iedereen zo zijn/haar dieren benaderd. Ik zit wat dat betreft heel anders in elkaar dan jij blijkbaar. Ik kijk waarschijnlijk ook naar hele andere zaken en heb daar duidelijk hele andere gevoelens bij. Lachen

Waar slaat dat nou weer op?
Ik heb hier meer dan 10 jaar een dier gehad wat na een blessure niet meer geschikt was om op te rijden en die heeft netjes tot z'n 31e hier rondgelopen. Toen heb ik hem uiteindelijk na een hersenbloeding in laten slapen.
Verder staat er nog een oude fokmerrie die na een ongeluk niet meer geschikt is om mee te werken en zij zal hier altijd blijven, hopelijk mag zij die leeftijd ook halen.
Plus nog een kneusje die in zijn korte leventje al meer DA kosten heeft weten te creëren dan dat ie ooit op zal brengen en ook hij is waarschijnlijk ongeschikt om ooit aan het werk te gaan. Maar dat is niet zijn schuld en dan ben ik ook weer penny genoeg om hem te houden en hem zelfs 2 weken terug nog weer op de kliniek te laten opereren. En nee hij is niet verzekerd. Wel jammer want 75% van alle DA kosten zouden vergoed worden en dan heb ik het over een leuk bedrag en hij is nog niet eens een jaar oud... Clown

Maar soms is het handig om financieel en emotioneel even te scheiden.
En dat heeft imo niets te maken met de band die je hebt en hoe lief je paard is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:19

MarijeR schreef:
Waar slaat dat nou weer op?
Ik heb hier meer dan 10 jaar een dier gehad wat na een blessure niet meer geschikt was om op te rijden en die heeft netjes tot z'n 31e hier rondgelopen. Toen heb ik hem uiteindelijk na een hersenbloeding in laten slapen.
Verder staat er nog een oude fokmerrie die na een ongeluk niet meer geschikt is om mee te werken en zij zal hier altijd blijven, hopelijk mag zij die leeftijd ook halen.
Plus nog een kneusje die in zijn korte leventje al meer DA kosten heeft weten te creëren dan dat ie ooit op zal brengen en ook hij is waarschijnlijk ongeschikt om ooit aan het werk te gaan. Maar dat is niet zijn schuld en dan ben ik ook weer penny genoeg om hem te houden en hem zelfs 2 weken terug nog weer op de kliniek te laten opereren. En nee hij is niet verzekerd. Wel jammer want 75% van alle DA kosten zouden vergoed worden en dan heb ik het over een leuk bedrag en hij is nog niet eens een jaar oud... Clown

Maar soms is het handig om financieel en emotioneel even te scheiden.
En dat heeft imo niets te maken met de band die je hebt en hoe lief je paard is.

Jouw voorgaande posts komen bij mij over alsof je zo je paard weer inruilt voor een ander Ja . Dat rijden en de financiele waarde van een paard heel belangrijk is. Weet ik veel of jij dat ook daadwerkelijk zo bedoelt of niet? Jij hebt zelf blijkbaar de mogelijkheid om meerdere paarden te houden. Dat is heel fijn en heel mooi voor jou en je paarden. En er zullen zeker mensen zijn die meteen een ander paard willen hebben. Maar niet iedereen (zonder verzekering) denkt zo. Knipoog

Ik heb de mogelijkheid niet om naast mijn paard nog een nieuw paard te houden momenteel. Niet eens zozeer vanwege het financiele plaatje, maar meer vanwege de tijd die ik aan 2 (of meerdere) paarden zou willen besteden. Voorlopig zou dat er niet inzitten, al hoewel er in de toekomst misschien nog een pony bijkomt vanwege mijn dochter Knipoog .

Voor de situatie nu is de keuze voor mij snel gemaakt. Mijn huidige paard is meer dan mijn maatje. Wie zou hem overigens willen hebben als hij 'onbruikbaar' zou zijn??? Waar komt hij dan terecht? Nee hoor, mijn Sam blijft bij mij, dan maar niet rijden. Zou hij sterven door ziekte e.d., dan kan ik de tijd die ik nodig zal hebben om dat verdriet te verwerken altijd nog gebruiken om weer eens wat geld bij elkaar te sparen voor een eventueel ander paard. Als ik dat echt zou willen. Moet er niet aan denken nog...... Ik ben dol op rijden, maar het is gewoon geen vereiste, want ik heb mijn paard niet alleen maar vanwege het rijden.

Verder is het natuurlijk prima om naast je emoties je verstand te gebruiken. Dat ben ik met je eens. Maar een (berijdbaar) paard hebben is geen echte noodzaak. Ik vind het toevallig geweldig mijn eigen paard te kunnen houden, begrijp me niet verkeerd. Voor geen goud doe ik hem weg. Maar als hij om een nare reden weg valt, heb ik wel degelijk meer last van verdriet dan dat ik meteen zou denken aan vervanging. Is dat nou zo raar gedacht?
Ja, ik realiseer me dat de meeste ruiters waarschijnlijk anders denken. Als ik alleen al bedenk dat mijn jonge paard in de eerste twee jaar van zijn leven al 6 eigenaren gekend heeft....... Verdrietig
Ik kan dat niet zo goed bevatten eigenlijk......

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:04

Weet je, ik heb niet eens een paard waar ik op kan rijden. Beter gezegd, ik rijd al jaren niet meer ivm mijn eigen gezondheid.
Wel heb ik hele leuke paardjes (zie profiel) waarvan Ikke zich waarschijnlijk een breuk lacht als ie de kilo prijs berekent Haha! Haha!
Dus geen sportpaarden, het enige wat deze paardjes hoeven te doen is een paar keer per jaar mooi wezen op een show en van de merries zou ik het erg leuk vinden als het ze lukt om ieder jaar een gezond veulentje te krijgen.
Verder mest ik 2x per dag hun stalletjes, wandel met ze en borstel ze bijna iedere avond...

Dure hobby ja, maar ik heb er plezier in Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:05

De vraag is eigenlijk, in hoeverre er ongelukken gebeuren door rijden; wat zou het precentage zijn?... Je hoort wel eens dat het meeste blessureleed ontstaat op stal of in de wei...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:22

detour schreef:
De vraag is eigenlijk, in hoeverre er ongelukken gebeuren door rijden; wat zou het precentage zijn?... Je hoort wel eens dat het meeste blessureleed ontstaat op stal of in de wei...

Is dat zo? Dat is niet de indruk die ik krijg, namelijk. Behalve dan blessures doordat een paard volgestopt wordt met krachtvoer en één keer per week de wei op mag of iets in die geest. Dat een paard dan stommiteiten uithaalt vind ik niet vreemd.
Misschien moet je eens navragen bij een kliniek wat ze ongeveer binnen krijgen aan blessures? Lijkt me wel interessant om duidelijkheid over te krijgen.