eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:39

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om terug ontopic te gaan. En verder lijkt het me wijs als bepaalde mensen (zoals Vanderspek en Ehofmyst) de pb-knop gebruiken om dat soort zaken per pb of in het echt uit te praten. Dat is namelijk niet relevant voor het verloop van dit topic.

Vervolgens even een paar huishoudelijke mededelingen, het zou fijn zijn als iedereen goed quote. Je kan op Bokt niet über-quoten (dwz meer dan 3 quotes ineen plaatsen, maximaal 2 quotes) gewoon de middelste quote verwijderen en de quote-tags werken wederom. Zo is het voor iedereen duidelijk wie wat precies gezegd heeft Lachen Daarnaast ook het verzoek om je bericht even dmv de Voorbeeld knop te bekijken, en alle nieuwe reacties te lezen en bij te voegen ipv meerdere berichten onder elkaar posten. Je kan je post ook nog editten Lachen Monologen, dus meerdere berichten onder elkaar van dezelfde poster zijn namelijk ook niet de bedoeling.

Vervolgens is het voor je medebokkers ook fijn als je let op je wijze van typen. Dus hoofdletters en leestekens op de juiste plaats, zo is het allemaal een stuk fijner te lezen Lachen

ehofmyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:15

Tallie_Ho schreef:
Apart dat er ineens 2 accounts worden aangemaakt om iemand aan te spreken, dat doe je per PB mensen, niet in een topic van iemand anders!

Ik tem meteen even!

Hoezo ineens een account aangemaakt. Mijn account is in 2006 aangemaakt heb alleen nog niet eerder een bericht geplaatst maar kijk regelmatig op het forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:29

Moderatoropmerking:
Ik meen dat mijn verzoek meer dan duidelijk was om terug ontopic te gaan?

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:37

Mashke in Ilona,
is alles inmiddels helemaal opgelost en alle spullen terecht? ik hoop het wel zo vlak voor de feestdagen zou je toch een beetje goede wil van een steleingenaar hopen??

SneekyPiecie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:35

Ik vind één maand van te voren opzeggen heel gebruikelijk hoor. Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:16

mascke schreef:
maar een advocaat wel en die zeggen het zelfde.
Er zijn ongeveer 3 weken geleden ook mensen weg gegaan zij hebben helemaal geen opzeg termijn gehad, en nu ik weg ga in een keer wel zonder dat er iets mondeling of schriftelijk verandert is. Lijkt mij dus heel logis dat het nu ook niet geldt.

ps er wordt niet voor niets weg gegaan,
1 het paard staat in zijn eigen stront de stal wordt 1 keer op half jaar uit gehaald en vlas wordt maar 1 keer per week een paar scheppen erbij gedaan.
2 ze krijgen alleen maar mais te eten.
3 de gelegenheid om gebruik te maken van de faciliteiten is er weinig tot niet.
4. gemaakte afspraken worden keer op keer niet na gekomen.
5 je wordt ook nog eens behandelt als oud vuil en krijgt alleen maar gesnauw al je iets vraagt.
6 je mag geen commentaar leveren want dat kunnen ze niet aan.
nou er zijn nog wel meer dingen

Vervelende situatie, de politie erbij halen lost niets op, zolang de eigenaar zegt dat hij nog een maand stalling te goed heeft heeft je vriendin geen poot om op te staan.
Als de stal werkelijk zo slecht is zou ik gewoon betalen en mijn paard daar weg halen, vraag wel een kwitantie van de betaling, daarna kun je altijd nog een advokaat inschakelen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:23

ilona1980 schreef:
hier even een update.

maschke heeft vanmorgen uiteindelijk toch de politie moeten bellen en die zijn ook gekomen.
ze hebben tegen de staleigenaar gezegd dat ze het slot eraf moeten halen en dat ze het paard mee moet krijgen.

alleen het volgende probleem is dat de staleigenaar beslag heeft gelegd op haar zadel en hoofdstel.
maschke zou wederom de politie maken en een melding maken van diefstal.
ik heb haar nu even niet meer gesproken ,maar het verhaal wordt vervolgd

O wat goed zeg, en pluim voor de politie dit had ik niet verwacht, wel ontzettend flauw van die staleigenaar om haar zadel te houden, nou ja meschien wil de politie nog maals optreden. Hopelijk heeft ze een fijne stal gevonden, ik vind het wel bijzonder kinderachtig van de staleigenaar om dit op zon manier op te lossen.
Ik heb ook wel eens een ketting om een stal gedaan maar dat was omdat ik al 4 maanden geen stalling had gekregen en via via had gehoord dat ze ergens anders een stal had geregeld, jaaa dag daar werk ik niet voor, dus ketting er om heen.
Ik reken ook een maand opzegtermijn maar soms komt dat gewoon niet uit, bv als het paard verkocht word moet je als stalhouder dan zo kinderachtig zijn en koppoi een maand stalling doorrekenen, nee dat doe ik niet.
Soms hebben mensen ook persoonlijke redenen, bv ruzie op stal, pfffff paardenmensen he en ook dan laten we die maand voor wat het is.
Nee geen goede zaak van de stalhouder.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:44

Ik heb mijn paard verkocht dinsdag en nu moet ik dus nog 1.5 maand stalgeld (a 290.00 p maand) betalen omdat ik voor maand opzegtermijn getekend heb. Op zich wel redelijk alleen hoorde ik dat er al een ander paard in mijn stal staat. Moet ik nu toch nog die maand betalen ????? Zou het niet eerlijk vinden maar ja Huilen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:45

Horse_ schreef:
Ik heb mijn paard verkocht dinsdag en nu moet ik dus nog 1.5 maand stalgeld (a 290.00 p maand) betalen omdat ik voor maand opzegtermijn getekend heb. Op zich wel redelijk alleen hoorde ik dat er al een ander paard in mijn stal staat. Moet ik nu toch nog die maand betalen ????? Zou het niet eerlijk vinden maar ja Huilen

dat zou ik dus niet doen!

laat hem maar proberen om van jou geld te krijgen.
belachelijk zeg! even 2x vangen Sigaar

hij kan jou echt niks maken ,laat hij het maar proberen,de rechter lacht hem uit!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:29

Vind het ook een beetje hard om nog te moeten betalen terwijl ik het paard geen eens meer heb maar ja. Ga binnenkort eens kijken of het echt waar is dat er al een paard staat. Anders betaal ik wel omdat ik immers dat contract heb getekend maar staat er die 1.5 maand een ander paard in dan echt niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:58

Horse_ schreef:
Vind het ook een beetje hard om nog te moeten betalen terwijl ik het paard geen eens meer heb maar ja. Ga binnenkort eens kijken of het echt waar is dat er al een paard staat. Anders betaal ik wel omdat ik immers dat contract heb getekend maar staat er die 1.5 maand een ander paard in dan echt niet.

als jij voor die box moet betalen zou ik er iets van mezelf inzetten
of is er niet iemand die een stal zoekt voor 1 maand?
het is erg veel geld om zomaar weg te gooien,en dat terwijl hij er waarschijnlijk al iemand in heeft staan.

wat ben ik blij dat mijn vorige stalhoudster makkelijk is.
daar kan je weggaan en terugkomen wanneer jij wilt.

ik had haar vorig jaar verteld dat ik een stal met weidegang/paddock ging zoeken
helaas heeft het heel lang geduurt eer ik iets had
en toen mijn huidige plek ineens kwam was het half in de maand
ik heb gelijk gebeld dat ik de maand erop weg wilde en geen probleem
ze zei gelijk dat als het niet mocht bevallen ik zo weer terug kon komen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:18

Toen ik bij mijn vorige stal vertrok was dat in overleg met de stalhoudster. Officieel had ik een maand opzegtermijn, omdat ik in overleg ben weggegaan hoefde ik me niet aan de maand te houden. Dat vond ik erg netjes.

Bij een andere stal waar ik stond was ik een poosje paardloos, had mijn paard verkocht maar nog geen andere terug. Die periode heb ik alleen huur voor de stal moeten betalen, de kosten voor het voer, strooisel en werk hadden ze eraf gehaald omdat ze die kosten ook niet maakten. Ook dat vond ik erg netjes, toen ik weer een paard had kon ik die dan ook zonder problemen daar weer stallen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:12

Esther schreef:
Bij een andere stal waar ik stond was ik een poosje paardloos, had mijn paard verkocht maar nog geen andere terug. Die periode heb ik alleen huur voor de stal moeten betalen, de kosten voor het voer, strooisel en werk hadden ze eraf gehaald omdat ze die kosten ook niet maakten. Ook dat vond ik erg netjes, toen ik weer een paard had kon ik die dan ook zonder problemen daar weer stallen.

Wow dat is inderdaad heel netjes en ook nogeens wel zo eerlijk!
Misschien is dit een optie inderdaad?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:58

Ik hoop dat inmiddels het zadel weer terug is..
Ik ben deze zomer ook even verwisseld van stal..Ik stond zo'n zeven jaar op deze stal, en vooral doordat alles veel groter was geworden, en er andere pensionklanten bij waren gekomen vond ik het niet meer zo prettig. Halverwege de maand vond ik een ander plekje en ben aan het eind van de maand verhuisd. Geen probleem en geen opzegmaand. En kon altijd weer terug komen, maar dan moest er natuurlijk wel plaats zijn. Na twee maand ben ik terug gegaan. De andere stalling was erg goed voor mijn paardje maar iets te stil voor mij. Ik kon toen er plaats was weer terug komen, en ben weer met open armen ontvangen. Zelfs is er nog geregeld dat mijn oude stal weer vrij kwam. Meer omdat mijn paardje zo gehecht was aan haar buurvrouw, en de buurvrouw daardoor weer iets vrolijker naar stal kwam.
Zo kan het dus ook, geen gedonder, geen gezeur. En een stalhouder die weet dat die lege stal toch zo gevuld wordt.

Ik vind dit meer getuigen van een stalhouder in nood, met de nodige geldproblemen dan als een gezond bedrijf persoonlijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:28

Ik heb niet het hele topic doorgespit, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je een maand van te voren opzegt, ookal staat het niet in een contract. Naar mijn weten is dit ook via de wet zo geregeld. Dat een staleigenaar een slot op de staldeur doet vind ik niet terecht, maar een zadel als onderpand vind ik niet zo raar. Dat is bij ons op stal ook wel eens voorgekomen. Eerst betalen en dan je spullen terug. Vaak is normaal overleggen al de halve oplossing. Bijvoorbeeld afspreken dat de extra stallingskosten vervallen als de box weer bezet is en alleen de boxhuur te hoeven betalen en niet het voer en stalbedekking. Maar goed, daar is het nu al te laat voor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:04

Ik heb niet alles gelezen maar begrijp dat de staleigenaar zijn boekje aardig te buiten is gegaan.
Allereerst: als er in het contract geen opzegtermijn overeen is gekomen, geldt die ook niet. Als er geen contract is, is er dus ook geen opzegtermijn.

Ten tweede: als er nieuwe huisregels worden opgehangen, is dat een wijziging in de voorwaarden. Dat hoef je dus niet te accepteren. Pas als je hebt gezegd dat je ermee akkoord gaat, moet je je eraan houden.

Ten derde; de staleigenaar heeft het paard en het zadel onterecht achter slot en grendel gezet.
Weliswaar mag een stalhouder dat doen, maar dan moet er sprake zijn van betalingsachterstand en hij moet eerst aankondigen (schriftelijk) dat hij gebruik maakt van het retentierecht. Het mag dus niet 'zomaar'.

Dan nog even het geval van Horse

Citaat:
Ik heb mijn paard verkocht dinsdag en nu moet ik dus nog 1.5 maand stalgeld (a 290.00 p maand) betalen omdat ik voor maand opzegtermijn getekend heb. Op zich wel redelijk alleen hoorde ik dat er al een ander paard in mijn stal staat. Moet ik nu toch nog die maand betalen ????? Zou het niet eerlijk vinden maar ja

Hangt ook van het contract af. Meestal als er een opzegtermijn is bedongen, is er een voorbehoud dat dit niet geldt voor overmacht. Op zich is het verkopen van een paard niet direkt overmacht, lijkt me. Je kan het van te voren aankondigen en de staleigenaar hoeft niet het risico te lopen dat hij plotsklaps met een lege stal zit.
Maar: als je een opzegtermijn hebt, geldt dat voor twee kanten. Dus heb je inderdaad ook recht op het gebruik van de stal. Als de eigenaar er vervolgens een nieuw paard inzet, kan je dat opvatten als een contractbreuk van zijn zijde. Hij heeft immers eenzijdig afgezien van de opzegtermijn. Jij kan je je geld dus rustig in je zak houden. Het lijkt me verstandig dat je hem een brief schrijft waarin je vaststelt dat hij af heeft gezien van de opzegtermijn (die immers tweezijdig geldt) door een ander paard in de door jou gehuurde box te stallen, dat je hiermee akkoord gaat en dat je er dus vanuit gaat dat de overeenkomst beeindigd is zodat je hem niets meer hoeft te betalen.