Welke auto voor de 2 paards trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Welke auto voor de 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:54

Pr4ecies, 9 van de 10 agenten hebben ook geen flauw benul waar ze het over hebben met betrekking tot dit Lachen

Zou zo simpel zijn, alle aanhangers E... vanaf een bepaald logisch laadvermogen moet een auto zoveel kilo wegen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:00

Agenten zijn ook maar mensen en maken ook fouten.

Allang geleerd om met dit soort zaken er maar niet op te vertrouwen dat "oom agent" de letter van de wet uit z'n hoofd kent. Menig simpel verkeerscontroleur (excuus) weet dat namelijk echt niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:01

polly2 schreef:
Voor de allerlaatste keer: ik heb het niet over wat je wel en niet mag met je B(E) rijbewijs. En hier wordt er weer lustig gequot uit de wet op de rijbewijzen....daar ging mijn punt niet over!!!

OK, wil jij dan aub nu het wetsartikel voor ons hier neerzetten waaruit blijkt dat wat jij zegt goed zou moeten zijn. Graag met vindplaats erbij en nee, een theorieboek van één of andere opleiding volstaat hier dus NIET! De hele wet staat tegenwoordig op internet, dus graag een citaat uit "de wet".
Want ook ik ben er van overtuigd dat een auto het gewicht mag trekken wat op z'n kenteken en trekhaak staat, ook als de kar (aanhanger dus) in kwestie veel meer capaciteit heeft (MTM) dan wat de auto zou mogen trekken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:04

Er zijn ook agenten die het wel snappen Knipoog
Voor degene die het nog steeds niet begrijpt of niet wil geloven: de volgende tekst staat letterlijk op het politiekennisnet:

Welke aanhangwagen mag door een auto worden getrokken?
Om vast te stellen of een auto een aanhangwagen wel mag trekken, moet de aanhangwagen (dus ook caravan) altijd op dát moment op een weegbrug of op weegplaten gewogen worden.
Wat een aanhangwagen ‘op papier’ (kentekenbewijs) mag wegen, de zogenaamde toegestane maximum massa, is nú dus niet belangrijk.
Het voor een auto opgegeven maximaal te trekken gewicht is dus het daadwerkelijke gewicht.

De FAQ klopt. Bij het bepalen van een B- of E-rijbewijs wordt gekeken naar de toegstane maximum massa (aangegeven op het kentekenbewijs). Dit staat in het Reglement Rijbewijzen. Bij het bepalen of een voertuig een aanhangwagen mag trekken wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht van de aanhangwagen op dat moment (weegbrug). Dit staat in het Voertuigreglement.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:05

Jaaaaaaaa Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:14

Volgens mij is er iemand een beetje blij? Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:15

De politie is je beste vriend Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:17

* Nogmaals GRIJNS *
En ja, ik heb ook twee heel aardige stalgenoten die bij de politie werken Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:24

om het nog even moeilijker te maken, er zijn twee soorte controle's die de politie uitvoert, de rijbewijs controle en de trekauto controle. Die 2 kunnen dus verschillen.... Lachen

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:39

Ik ben laatst van de weg gehaald. Voor een algemene aanhanger controle wel te verstaan Koe

Alle auto's met welke aanhanger dan ook moesten van de weg af.

Wat hebben ze gecontroleerd.
Rijbewijs
Kentekenbewijzen
Graag hebben ze ook nog een APK bewijs van de auto. Had ik niet ben ik ook niet verplicht maar oom agent had het erg fijn gevonden.

De bevestiging van de aanhanger aan de auto, verlichting van auto en aanhanger.

Aangezien ik maar 1 paard op de 2 paards had met een 4x4 ervoor zijn we niet op de weegbrug geweest. Vond ik wel jammer maar ik als al ivm file laat voor een afspraak op de kliniek dus wilde zsm weg anders had ik de boel wel eens willen wegen.

Alles was gelukkig ok. Jammer is wel dat we werden vast gehouden op een soort wachtplaats het een tijdje duurde. Pas na enig aandringen en door gestamp van mijn paard mocht ik "versneld" door naar de werkelijke controle plaats.

Bij de "buurman" met aanhanger met kozijnen werd het wat moeilijker. Zijn lading zat niet goed vast in de aanhanger en de kozijnen waren te zwaar. Die mocht niet verder rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:42

Margreet schreef:
Een Saab 9000 mag ook 1800 kilo aan de haak hebben en die dingen zijn echt goedkoop in aanschaf tegenwoordig! En dan rijd je luxe hoor, is echt een comfortabele auto, en solide. Voor 2 paarden vind ik het wat schraal, maar voor 1 paard wordt dat waarschijnlijk mijn volgende keuze.

Ik rij tegenwoordig met een saab 9-3 2.0 turbo (benzine)
Hij mag 1600 kg trekken. Met een 1 1/2 paards trailer vind ik hem super. Kunt op de snelweg snel genoeg optrekken om netjes in te voegen en niemand tot last te zijn.

Een volle tweepaards trailer wil ik er alleen niet achter hebben. Hij zal het best kunnen (en mogen) maar je houdt zo weinig over.

Een tweepaards met 1 paard erin zou ik overigens wel doen.

Vind het qua rijgedrag wel een heel erg fijne wagen. Hij heeft een super kliene draaicirkel en de turbo geeft je niet zo'n vervelend zetje in de rug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:43

Ik ben vorig jaar ook van de weg gehaald Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:58

Knappe agent die mij denkt te bekeuren omdat ik met een 1 1/2 paardstrailer rij met een B rijbewijs.

Ik moet echt eens een blaadje in de auto gaan leggen met de regels en de uitwerking van de combinatie waar ik mee rij.

(aub niet zaniken over "haal je E rijbewijs" ik heb 50.000 km per jaar de kans om me te ergeren aan mensen die hun B rijwbewijs bij de cornflakes hebben gekregen)

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:18

Hier ga ik maar niet op in...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:13

@Polly 2
Als jouw redenatie klopt over dat een auto die geen 2000kg mag trekken, dus ook niet een trailer met max. massa van 2000 kg mag rijden, dan rijdt 3/4 nederland met illegale/onverzekerde combinaties rond

(en dan bedoel ik niet alleen paardentrailers, want een karretje tot 750 kg kan voor sommige auto's dan al te zwaar zijn en veel grotere aanhangers zijn al tot 2000kg, en 4x4's die wat zwaarder mogen trekken rijden tegenwoordig ook rond met trailers die nog veel meer mogen bedragen aanmax. massa omdat die tegenwoordig ook gebruikelijker zijn)

En heb ik onverzekerd gereden en examen gedaan voor mijn E-examen omdat ik examen deed met een kar met mm van 2000kg en een "vw-busje" die 1650 mocht trekken, beladen tot 1650 kg, bewezen door een meetbriefje van de weegbrug als bijlage bij de papieren.

Lijkt me dat de helft van de wegingen die de politie onderweg laat uitvoeren overbodig zouden zijn als men alleen uit zou gaan van het papieren gewicht. Al heb je natuurlijk altijd mensen die het op papier mogen trekken, maar hun aanhanger gewoon overladen.

Als dit wettelijke gegeven zou bestaan, dan zou men daar toch al lang op bekeuren? Want dat zou een cash-cow zijn...

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:17

wij rijden met een mercedes vito bus. met de zwaarste motor, voor onze 2 paards trailer, waar ook eigenlijk altijd 2 paarden in staan. wij hebben nog nooit controle gehad. maar onze auto mag meer trekken dat onze trailer met 2 paarden weegt. dus als het goed is hebben wij nooit een probleem Haha!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:25

ikke schreef:
Solide schreef:
Ik denk dat een Volvo een 2-paardstrailer ook makkelijk trekt Suus.

Nee, de meeste Volvo's komen niet verder dan 1400kg en dat is ECHT te weinig voor een geladen 2-paardstrailer.
Voor een volle 2-paards hoort een dikke auto. Doe je dat niet, dan ben je een potentieel gevaar voor jezelf en je medeweggebruikers. Er is in NL geen enkele personenauto die 2000kg aan de haak mag hebben. Met goed zoeken zijn er enkele te vinden die 1800kg aan de haak mogen hebben, maar om nu te zeggen dat dat geweldig rijdt........

Volvo's heb je in verschillende uitvoeringen, en zwaartes ed. Volvo is zeker wel een geschikte auto om een tweepaads mee te trekken, maar je moet dan gewoon het zwaardere type nemen.m Je kunt dit advies ook inwinnen bij de Volvo dealer (niet alleen de volvo dealer, maar bijna alle dealers horen dit te weten!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:40

Heb ik voor de lol eens een beetje gekeken bij diverse modellen Volvo op Autotrader.nl, beetje steekproefsgewijs en dan vooral niet de goedkoopste uitvoeringen van een model. Het enige model dat ik tegenkwam dat 2 ton mocht trekken (die mocht dan ook 2250 kg trekken) was de XC90 en laat dat nou toch echt een terreinwagen zijn.
De meeste modellen komen niet verder dan een 1500 kg (of minder), een paar van de serieus grotere mogen dan inderdaad 1800 kg trekken (V70 en XC70) en zou je dus wel een tweepaards aan kunnen hangen, mits niet te grote paarden en niet te zware trailer. Moet zeggen dat het me een beetje tegenviel van Volvo Tong uitsteken

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:34

Laat ik nou net met een volvo V70 trekken..... Haha!

Maar goed (om even on-topic te blijven) er zijn inderdaad in verhouding minder auto's die een tweepaards kunnen trekken dan auto's die een anderhalf paards kunnen trekken. Maar ik denk niet dat er 1 specifiek soort auto is die het wel of niet kan trekken. Ieder merk auto (zelfs de terreinwagens) heeft zijn zwaardere en lichtere types, zo dus ook Volvo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:55

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:12

Bloos! zo zeg even niet gekeken en meteen 6 blz erbij...

Mensen die gereageerd hebben op mijn vraag bedankt! Ik heb weer stof tot nadenken.

En voor kiwiko.. als je vind dat dit een niet terecht gestelde vraag is, en ik dat zelf wel had kunnen uitzoeken snap ik niet waarom je reageerde.
Ik hoef niet van jou dat te horen dat je het zelf wel kan verzinnen, ik wilde het gewoon informatief hier bespreken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:55

Leetjuhh schreef:

Maar goed (om even on-topic te blijven) er zijn inderdaad in verhouding minder auto's die een tweepaards kunnen trekken dan auto's die een anderhalf paards kunnen trekken. Maar ik denk niet dat er 1 specifiek soort auto is die het wel of niet kan trekken. Ieder merk auto (zelfs de terreinwagens) heeft zijn zwaardere en lichtere types, zo dus ook Volvo.

Nee hoor, ALLE huidige Land Rovers mogen minimaal 2000kg trekken; de meesten gaan over de 3000kg.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:06

ikke schreef:
Leetjuhh schreef:

Nee hoor, ALLE huidige Land Rovers mogen minimaal 2000kg trekken; de meesten gaan over de 3000kg.

Okee dan Ikke.... *zucht* .... de Land Rovers niet dan, maar er zijn meer terreinwagens; Nissan, Chevrolet, Jeep...etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:10

Leetjuhh schreef:
Okee dan Ikke.... *zucht* .... de Land Rovers niet dan, maar er zijn meer terreinwagens; Nissan, Chevrolet, Jeep...etc.

Ehm, volgens mij mogen ook alle Jeeps (Merk!) minimaal 2 ton aan de haak hebben...........

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:35

Misschien een overbodig berichtje, maar als je trailer dus bijv in totaal 1500 zou kúnnen wegen, maar in werkelijkheid 1000 is omdat je die nooit volledig belaad, en je auto mag 1200 trekken, ben je dan strafbaar? Blond Of begrijp ik t dan gwoon verkeerd Knipoog