Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:44

sasja0705 schreef:
Duhelo schreef:
De advertentie is nadat wij gaan kijken en het paard dus écht kreupel (duidelijk zichtbaar) was gesloten. Paard op de veilingfilmpjzs was niet goed maar ook niet superslecht, wss werd die daar vooral lange rechte lijnen getraind. Het kan dus dat ts weinig problemen had bij licht werk, maar als paard daadwerkelijk 6 weken niet gewerkt heeft en dus alle bespiering kwijt raakte, dan kreupel eruitkwam.
Na ons bezoek is paard bij ons weten uit de verkoop gehaald.
Dus ts zo erg afschilderen is niet nodig, we weten niet precies wat de waarheid is. Het kan zijn dat het verhaal dat wij te horen kregen de waarheid was. Misschien was het dat niet. Er is geen manier om dat te weten te komen vrees ik…
Alsnog verkopen/weggeven was wel een domme zet ten koste van het paard…

6 weken niet gewerkt, kan alvast niet kloppen, want TS schrijft zelf dat zij vanaf einde Weide, toen het paard alleen maar nog op de paddock kon 2x dags gelongeerd heeft ( zij een nog een vriendin)
.

Maar een aantal weken 2x dag longeren kan wel de kreupelheid verklaren ivm met het rapport en dan was al bekend dat hij kreupel liep voordat of tijdens jullie contact hadden

Verder wordt in de op geschreven, ,kleine vergoeding... dit is later bijgesteld na : alleen vergoeding voor transport.

Nu stel je had niet jouw kennis en ervaring gehad... want in de advertentie en vooraf werd het probleem niet benoemd.
Echt kreupel ziet iedereen... onzuiver bij lange na niet iedereen.

Met de openingspost te herlezen snap ik dat ik idd iets gemist had, ik dacht dat die eerste alineas waren na de verkoop nu, maar blijkbaar dus over de aankoop.
Het is niet helemaal duidelijk of die mank werd voor ik op bezoek (eind november)ging of er na, maar er is dan idd gelogen over de 6 weken stilstaan (en toen het kind twee weken ervoor ziek was en bezoek laat minute afgebeld werd, was die wss op dat moment kreupel, de week ervoor werd het nog eens last minute afgebeld wegens autopech, en hebben we de hele middag gewacht of we nog konden kijken maar uiteindelijk werd het te laat. Derde keer ging dan wel door…)
2 x daags longeren bij zo een groot jong onbespierd paard is behoorlijk idioot, zeker gezien die op de cirkel al niet recht was volgens de papieren. Als je zo een dier al in het werk zet dan moeten het lange rechte lijnen buiten zijn, geen cirkelwerk…
Er is dus wel meer info niet gezegd tegen ons.

Toen wij gingen kijken was die echt kreupel. Sowieso giga knik in de hals, dus vooraan was er iets niet goed, meerdere keren door een achterbeen gezakt, achteraan onregelmatig en een erg zwieberende gang. En de reactie rond het SI gewricht.

Maar idd, ouders die dit paard zouden gaan kopen voor hun 12 jarig pennymeisje, waren er mss in gelopen…

Ik vind het erg jammer voor het paard, zeker omdat wij een paar maand later onze zoektocht bijgesteld hadden nr een gezelschapspaard wegens aanhoudende rugproblemen van mijn man, en een rijpaard niet meer nodig was, ik vond het nl wel een erg lief dier die het beste verdiende ( al ging ik er dan niet voor betalen )

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:59

BeFunny schreef:
office schreef:
Veel paarden zijn niet helemaal zuiver mensen ook niet kijk eens vanaf een terrasje hoe krom en scheef veel mensen zijn.Dan kunnen ze nog wel gewoon licht sporten.

Ja joh.
Het grote verschil is dat als ik last van mijn rug heb ik echt geen zware rugtas ga dragen en een paard kan dat niet zeggen.
Maar het het paard wat van ts was kon nog wel licht sporten en zelfs springen volgens jou dus want sommige mensen zijn ook wel krom
en dat bij mensen die niet precies weten wat het paard mankeerd en mogelijk niet eens veel ervaring hebben in paarden . Gaat het verder met je.

Springen ? Dat verzin je zelf .Lekker stukje voor de koets rustig buiten ritje dat had prima gekund zoals hij op de veiling aangeboden werd.Maar ik vind je toon niet zo leuk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:02

office schreef:
BeFunny schreef:

Ja joh.
Het grote verschil is dat als ik last van mijn rug heb ik echt geen zware rugtas ga dragen en een paard kan dat niet zeggen.
Maar het het paard wat van ts was kon nog wel licht sporten en zelfs springen volgens jou dus want sommige mensen zijn ook wel krom
en dat bij mensen die niet precies weten wat het paard mankeerd en mogelijk niet eens veel ervaring hebben in paarden . Gaat het verder met je.

Springen ? Dat verzin je zelf .Lekker stukje voor de koets rustig buiten ritje dat had prima gekund zoals hij op de veiling aangeboden werd.Maar ik vind je toon niet zo leuk.

Maar ts bood haar paard wel zo aan.
Dat er nog wel mee gesprongen kon worden dus nee dat verzin ik niet zelf.
En nee een kreupel paard kun je niet zomaar voor de kar zetten voor een ritje.

Een paard met een kleine bemerking waarvan je weet wat het is en dat het geen kwaad kan daar kan het wel mee.

Maar er moet eerst eens fatsoenlijk een diagnose gesteld worden.

office

Re: Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:24

Er zat een keuringsrapport bij en een kramperig paard mag je mee springen .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:28

Er stond op datzelfde rapport dat hij kreupel was op de volte en daar mag je dan zeker niet mee springen.

Daarnaast was die op de verkoopfilmpjes al goed kreupel ohz :') ook niet exact de bedoeling als je springen overweegt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:12

Ik heb nog nooit gehoord van een kreupel paard dat evengoed mag springen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:23

office schreef:

Maar niet met een kreupele.
Hij is licht kramperig.
Daar zou ik hem niet voor laten staan.

Maar hij is op beide voltes kreupel.
En dat zou onderzocht horen te worden.
Dat is ook op de filmpjes te zien.
Hij was dus kreupel bij aankoop.

Ik ben bang dat de eigenaar die hem naar de veiling heeft gedaan wel weet wat er is. Daarom veiling.
Dat is dus de eerste die zijn verantwoording niet neemt.
En een lief paard een k.t Toekomst wenst.

TS is nummer 2.

Hopelijk de nieuwe eigenaar een beter mens.
Maar als die heeft gereageerd op de bokt advertentie en dacht een jong springpaard te kopen snap ik wel dat er gedoe komt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:18

DuoPenotti schreef:
Maar als die heeft gereageerd op de bokt advertentie en dacht een jong springpaard te kopen snap ik wel dat er gedoe komt

Precies. Dan snap ik wel dat er nu gezeik is. Dan ben je niet eerlijk geweest over alles wat eraan mankeert. Op zich als ze hem gratis heeft gekregen dan moet ze ook verder niet moeilijk doen denk ik. Maar dat weten we natuurlijk niet zeker.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:38

_San87_ schreef:
prugelpiet schreef:

Voor zover ik weet alleen een tussenpersoon. Je levert er zelf paarden, keuringsrapporten, foto’s en video’s aan. Alles via je eigen huis, zelf ff filmpje maken.

Om het heel kort door de bocht te zeggen; als je je paard niet verkocht krijgt kan je hem altijd nog via ESHA all stars te koop zetten. :Y) Niks om hun, ze maken er echt geen geheim van dat die categorie All Stars paarden zijn waar je ff extra op moet letten.

Hadden ze het moeten zien? Misschien. Maar het is nooit hun paard geweest.

Ah, het is echt een soort van marktplaata voor afgeschreven paarden...

Vind ik ook wat van :o. Maar dan aan de kant van de verkopende partij.

Stille meelezer & leek hier, maar wat een verwarrende naam, “All Star”? Als je hem zo leest zonder context lijkt het juist alsof dat goede sportpaarden zijn van diverse typen sport of zo.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:39

office schreef:

Heb je de filmpjes gezien? Mag toch echt hopen dat je daar niet van vindt dat het paard geschikt is om te springen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:49

Ik vond het verhaal vanaf het begin af aan wat dubieus en vol tegenstrijdigheden, maar nu met deze advertentie is het volgens mij wel duidelijk dat er maar 1 was die geld uit dit stukke dier probeerde te slaan, en dat is niet de koper. Ook opvallend dat TS speciaal voor dit topic een nieuw account heeft aangemaakt, waarschijnlijk om vooral niet aan de advertentie gekoppeld te kunnen worden. Heeft ook niet meer gereageerd sinds ze "ontmaskerd" is. Gewoon echt slecht hoe mensen met paarden omgaan als moneymachine ipv een dier met gevoel en de trouwe viervoeters die ze voor ons zijn. Bah!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:00

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:

Precies. Dan snap ik wel dat er nu gezeik is. Dan ben je niet eerlijk geweest over alles wat eraan mankeert. Op zich als ze hem gratis heeft gekregen dan moet ze ook verder niet moeilijk doen denk ik. Maar dat weten we natuurlijk niet zeker.

En zelfs als je weet dat je een kapotte grasmaaier overneemt, wil je een eerlijk verhaal. Bij een zesjarige kan je nog het idee hebben om na grondig medisch onderzoek een perfect management rond het dier op te bouwen om zo bepaalde dingen te verbeteren of zelfs preventief (verdere) slijtage te beperken. Als het paard dan 10 jaar ouder blijkt te zijn en straks misschien al zijn hele leven kreupelt, is het toch een ander verhaal waarbij je nog meer achter de feiten aanloopt en van preventie helemaal geen sprake meer is. De angst het paard niet goed genoeg meer te krijgen en vroeger dan gepland afscheid te moeten nemen, zal bij de huidige eigenaren ook wel meespelen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:34

Mooie, schattige,... dieren hebben het nadeel dat ze sneller aangekocht worden door mensen die in de eerste plaats afgaan op het uiterlijk en niet kijken naar wat het dier nodig heeft. Dat lijkt me hier ook wel mee te spelen.
Hopelijk treft het paard iemand die eerst en vooral gaat kijken wat dit paard nodig heeft en daar ook iets mee doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:46

Heel sneu al deze verhalen. Typisch paardenhandel weer ,daar wordt wel vaker vanalles verbloemd. eerlijk zijn zou beter zijn voor alle betrokkenen en zeker voor het paard. Echter, als ik een paard krijg voor een symbolisch bedrag ,dan ga ik echt niet zitten zeiken later dat hij dingen mankeert!!!! Laat staan dat ik nog geld ga vragen aan de gulle gevers!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:50

Ik blijf bij mijn mening dat als TS het paard als weidemaatje heeft weggegeven en koper het dier niet terug wil doen, dat koper dan bij TS geen compensatie meer krijgt.

Echter het hele verhaal is dubieus en ik weet niet hoe het juridisch zit als een weidemaatje alsnog van alles mankeert.

Vraag me ook nog steeds af wat die hoge operatie kosten dan wel zijn.

Die Allstar benaming geeft ook tegenstrijdige gevoelens, op grond van het Star zou je denken dat dat de betere paarden zijn.
Ik ken die ESHA site niet, heb er op rond gesnuffeld maar vond m bar onduidelijk.

Ben benieuwd hoe dit afloopt, denk dat TS niet zo snel meer zal reageren.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:53

TS geeft toch aan dat ze gereageerd heeft op een zoekertje van iemand die een weidemaatje zocht en die ter plaatse aangaf er hooguit mee aan de hand te willen wandelen? Waarom wordt er ineens geroepen dat het dier 10 jaar ouder is, terwijl er gewoon een stamboekpapier bijzit dat correspondeert met het chipnummer? Op basis waarvan wordt er nu ineens geroepen dat het dier als springpaard is verkocht? Met de info die we nu ook hebben van de bokker die in nov op de advertentie van ts had gereageerd vind ik dat het verhaal van ts nog steeds plausibel kan zijn. Het paard was onregelmatig op de voltes en verder goed bevonden voor recreatiewerk in het keuringsrapport van de veiling en door haar eigen DA. Met die info is ts met het paard verder gegaan en heeft zich met de geruststelling van de DA niet zo druk gemaakt over het onregelmatige op de volte.

Toen ts het paard te koop zette heeft ze er effectief misschien 2 maanden iets mee gedaan en waarschijnlijk op rechte stukken weinig problemen ondervonden. Is 2x per dag longeren handig met een paard waarvan je weet dat hij onregelmatig op de volte? Nee, natuurlijk niet. Maar als jij je paard vanaf dag 1 zo ziet lopen en de DA zegt, joh geen probleem, dan zie je het onregelmatige op een gegeven moment niet meer zo scherp. Ik heb de veilingfilmpjes gezien en in het rijfilmpje zie ik een paard dat niet zuiver is soms zelfs half struikelt met name in het bochtenwerk en bij het monsteren zie ik vooral een aparte bewegingsafloop. Groot, slap en toontredend in een bak met slechte bodem vind ik dit geen heel verrassend beeld. Samen met het oordeel van de DA die dit beeld goed genoeg vindt voor recreatief werk, is dit voldoende voor hele volksstammen om toch met zo’n dier aan de slag te gaan.

Ik begrijp uit de reactie van de kijker in nov dat haar DA het rapport en de filmpjes vooraf had gezien en dat die ook niet direct had gezegd dat hier absoluut een negatief aankoopadvies op gegeven zou worden. Dat die afspraak een paar keer is verzet, kan inderdaad geweest zijn om eerdere kreupelheid te verbloemen. Het kan ook nog steeds samenloop van omstandigheden geweest zijn. We hebben nog steeds allemaal een leven naast de paarden waarin ook dingen gebeuren. Ook zijn we allemaal bekend met het fenomeen dat je je paard goed wegzet en een paar uur later stokkreupel aan kan treffen. Uiteindelijk bleek het dier bij bezichtigen duidelijk kreupel en is het, zoals het hoort, uit de verkoop gehaald.

Met de kennis die iedereen, die ts keihard veroordeelt, etaleert had ts inderdaad transparanter moeten zijn. Met de kennis die een doorsnee paardeneigenaar heeft, die op het oordeel van een keuringsrapport en DA vertrouwt, vind ik dit nog steeds geen bizar oplichtingsverhaal. Ik ken zat mensen die met de kennis en kunde die ze hebben geheel te goede trouw in eenzelfde soort verhaal zouden kunnen belanden. Wat er hier allemaal over ts wordt geroepen omdat er wat filmpjes zijn gevonden vind ik wel bizar. Wat is er raar aan een vraag stellen met een ander account als je mogelijk met iets zit wat een juridisch staartje kan krijgen? Maar nee, bokt gaat speuren en kwakt zoveel informatie neer dat het paard nu makkelijk te herleiden is naar een topic vol met insinuaties.

Aan het einde van de rit is dit niks meer als het zoveelste verhaal van een paard wat stuk wordt weggegeven dat eindigt in gezeik. Alle betrokken partijen hebben hier onverantwoordelijk gehandeld richting het paard. Maar dat betekent nog steeds niet dat iedereen maar slechte intenties heeft gehad.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:13

Jacksie schreef:
office schreef:

Heb je de filmpjes gezien? Mag toch echt hopen dat je daar niet van vindt dat het paard geschikt is om te springen?

ik kan nergens vinden waar filmpjes beschikbaar zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:18

IMANDRA schreef:
Stille meelezer & leek hier, maar wat een verwarrende naam, “All Star”? Als je hem zo leest zonder context lijkt het juist alsof dat goede sportpaarden zijn van diverse typen sport of zo.

Idd. Ik dacht in eerste instantie dat all star een benaming was voor een leuke allrounder ofzo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:19

anjali schreef:
Heel sneu al deze verhalen. Typisch paardenhandel weer ,daar wordt wel vaker vanalles verbloemd. eerlijk zijn zou beter zijn voor alle betrokkenen en zeker voor het paard. Echter, als ik een paard krijg voor een symbolisch bedrag ,dan ga ik echt niet zitten zeiken later dat hij dingen mankeert!!!! Laat staan dat ik nog geld ga vragen aan de gulle gevers!

Helemaal mee eens

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:21

Maar is die weg weggegeven?
De Op staat vol niet kloppende dingen, dan is de vraag klopt het weggeven wel?
Waarom een advocaat als je alles eerlijk hebt verteld?
Het is allemaal zo raar.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:05

3heathcliff5 schreef:
Waarom wordt er ineens geroepen dat het dier 10 jaar ouder is, terwijl er gewoon een stamboekpapier bijzit dat correspondeert met het chipnummer?

TS schreef in één van haar berichten dat de nieuwe eigenaren aangaven dat de papieren die ze kregen van TS niet die van dit paard zouden zijn, het chipnummer niet klopt met wat er op die papieren staat en dat zou gebleken zijn dat het paard 14/15 was in plaats van 6.

anjali schreef:
Echter, als ik een paard krijg voor een symbolisch bedrag ,dan ga ik echt niet zitten zeiken later dat hij dingen mankeert!!!! Laat staan dat ik nog geld ga vragen aan de gulle gevers!

Ik zou ook geen (duizenden) euro('s) vragen van de gever. Maar ergens begrijp ik wel dat er mensen zijn die dit wel doen. De kosten kunnen hoog oplopen bij een paard dat wat mankeert. Het weggeven van zo'n paard is de kosten en verantwoordelijkheid doorschuiven naar een ander. Je kan het als koper / krijger denk ik dan ook wel ervaren als "een vergiftigd geschenk". Bovendien weten we niet wat er precies wel en niet gemeld is van 'gebreken'.
De koper had in deze situatie wel voorzichtiger kunnen zijn en bijvoorbeeld laten keuren.

Wij hebben geen zicht op het hele plaatje, op wat allemaal voorafging aan dit topic, wie TS en die nieuwe eigenaren zijn enz. Hierover oordelen is dan ook lastig. Toch stel ik mij ook wel wat vragen bij het verhaal van TS.
Hoe het ook is... vooral het paard is de verliezer in dit verhaal. Erg jammer.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:17

pateeke schreef:
3heathcliff5 schreef:
Waarom wordt er ineens geroepen dat het dier 10 jaar ouder is, terwijl er gewoon een stamboekpapier bijzit dat correspondeert met het chipnummer?

TS schreef in één van haar berichten dat de nieuwe eigenaren aangaven dat de papieren die ze kregen van TS niet die van dit paard zouden zijn, het chipnummer niet klopt met wat er op die papieren staat en dat zou gebleken zijn dat het paard 14/15 was in plaats van 6.

Wat gesteld wordt door dezelfde mensen die een weidepaard voor €7.000-€8.000 willen laten opereren. Hun tandarts zou dat geschat hebben. Is het niet slechts een ordinaire gebitsverzorger geweest, wat een vrij beroep is. Het gaat hier om een geregistreerd stamboekpaard, geen vage import uit Spanje

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:29

3heathcliff5 schreef:
Wat gesteld wordt door dezelfde mensen die een weidepaard voor €7.000-€8.000 willen laten opereren. Hun tandarts zou dat geschat hebben. Is het niet slechts een ordinaire gebitsverzorger geweest, wat een vrij beroep is. Het gaat hier om een geregistreerd stamboekpaard, geen vage import uit Spanje

Mijn punt was vooral dat bakkers dit niet "zomaar" uit de lucht gegrepen hebben, maar die info kwam uit een bericht van TS. Zoals ik het bericht van TS begreep klopte het uiteindelijk wel dat het paard niet de juiste papieren (paspoort) bleek te hebben. De stamboekpapieren zullen waarschijnlijk wel de juiste zijn, maar dan heb je ook nog het paspoort en dat is mogelijk wél van een ander paard.
Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen of ze een paard aan hoge prijs willen laten opereren ook al is het "maar" een weidepaard.
En ja, het kan dat de tandarts een verkeerde schatting maakte. Het is daarentegen niet omdat gebitsverzorger een vrij beroep is dat het per definitie iemand is die niet weet wat die doet. Ook dierenartsen kunnen de bal behoorlijk misslaan...
Uiteindelijk is hetgeen je schrijft ook een veronderstelling. We weten het gewoon niet hoe de vork precies in de steel zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:37

@Pateeke: Vergiftigd geschenk? Niemand dwingt je om een gratis paard aan te pakken he. Je kunt moeilijk verwachten dat een paard dat je gratis krijgt als weidemaatje, niets mankeert en je wilt die dan toch gaan "gebruiken" als rijpaard, daar zou dan een hele dure operatie voor nodig zijn, en dat zouden de mensen die hem hebben weggegeven aan jou dan maar moeten gaan betalen?! Als ik degene zou zijn geweest die hem had weggegeven dan zou ik hem heel snel terughalen! Ze zijn niet tevreden, nou terug dan met het paard !

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:43

Ik zeg helemaal niet dat mensen die mij een paard zouden geven een dure operatie moeten betalen, noch dat TS dat zou moeten doen. Ik zeg enkel dat ik mij kan voorstellen dat het voor sommige mensen aanvoelt als niet eerlijk dat zij hogere kosten hebben dan verwacht, mogelijk omdat ze niet alle info kregen van TS.