[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:02

Rex_Rolfo schreef:
1500, 1700 of 1800 kg mogen trekken heeft vaak meer te maken met de constructie dan met vermogen. Een oude Landrover met ladder chassis en drie pk (kom er maar in ikke) mag meer trekken dan een hot hatch met 180 pk.

Je wilt dus een auto die én royaal het gewicht mag trekken én genoeg vermogen heeft om dat de heuvels op te slepen.

Zelf dan weer niet bang zijn om de motor toeren te laten draaien. Het is leuk als een auto 180 pk heeft bij 5.500 toeren, als je hem onder de 2.000 al op schakelt heb je daar weinig aan.

Goed om te weten. En weet jij dan of de constructie bij de voorgestelde auto’s voldoet?

Nado

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:06

@Marjan: dank je.
@Cissy: helaas zijn Subaru’s hier erg zeldzaam, en daardoor ook duur in onderdelen voor onderhoud, want het zijn ontzettend sterke en betrouwbare auto’s.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:09

Nado schreef:
En weet jij dan of de constructie bij de voorgestelde auto’s voldoet?

Door het trekgewicht dat de fabrikant opgeeft.

Van een specifieke auto te vinden door op rdw.nl het kenteken in te vullen, wat algemener bijvoorbeeld de autoweek.nl database.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:36

Rex_Rolfo schreef:
1500, 1700 of 1800 kg mogen trekken heeft vaak meer te maken met de constructie dan met vermogen. Een oude Landrover met ladder chassis en drie pk (kom er maar in ikke) mag meer trekken dan een hot hatch met 180 pk.

Je wilt dus een auto die én royaal het gewicht mag trekken én genoeg vermogen heeft om dat de heuvels op te slepen.

Zelf dan weer niet bang zijn om de motor toeren te laten draaien. Het is leuk als een auto 180 pk heeft bij 5.500 toeren, als je hem onder de 2.000 al op schakelt heb je daar weinig aan.

92pk, 6 ton aan de haak, op papier en inkl alle aanpassingen :j
Die Zwitsers doen iets minder moeilijk dan die 'Ollanders :D

Als die Mondeo op dat punt is, heb je wellicht een overweging, maar dan nog: ligt dat aan de auto of aan de garage? In het laatste geval zou ik die garage ook inruilen.....

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:00

Wij zoeken een nieuwe trekauto.
Hebben jullie nog tips en “no go’s”?

- minimaal 1200 kg trekgewicht (1 paard trailer alleen in het vlakke noorden + jaarlijks met de vouwwagen die ook mee gaat op vakantie naar Frankrijk)

- 15.000km per jaar (veel korte ritjes tot 20km en een keer peer jaar ver weg op vakantie)

- harde eis: ruime kofferbak ivm hond en kinderwagen

- plug in hybride zou mooi zijn omdat we zonnepanelen hebben maar is geen harde eis en lijkt buiten budget

- Apple CarPlay (luxe dingetje maar daar worden wij heel blij van)

- automaat

- Max 15000 euro …

Ik kom vooral veel Skoda octavia 1.0 tegen, een kleine motor vindt ik geen probleem maar hoe onderhoudsgevoelig is zo’n kleine motor icm trailerrijden?

We zijn niet handig in dingen zelf doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:32

Kijk eens naar Mazda, Kia, ford of Nissan. Deze auto’s zijn betrouwbaarder dan de Skoda (vag groep)

Ik zou voor minimaal 1400 kilo trekgewicht gaan

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:00

Heeft iemand hier ervaring met een Link&co voor de trailer? Wij zitten er over te denken deze te leasen en onze andere trekauto weg te doen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:50

1200kg trekgewicht is wel wat weinig, trailer zit al rond de 600-700kg of meer. Wat ga je vervoeren?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:22

cissy schreef:
1200kg trekgewicht is wel wat weinig, trailer zit al rond de 600-700kg of meer. Wat ga je vervoeren?

Paardje en trailer heb ik op de weegbrug gehad en ik blijf hier ruim onder. Meer is altijd mooi mee genomen maar geen eis.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:31

Mijn oude Toyota mag nog even een half jaar mee en dan ga ik voor een andere auto uit Duitsland. Wilde 'm eigenlijk binnenkort gaan vervangen, maar omdat we tegen die tijd naar Duitsland gaan verhuizen haal ik er liever daar één.

Hoe is jullie ervaring met de Nissan Qashqai? Ik heb een 1,5 paardstrailer en 1 paard, dus heb 1300 kg nodig om te kunnen trekken.
Mijn vriend zegt dat het degelijke auto's zijn, een vriend zegt dat het prut is. :')

Overigens wil ik eigenlijk wel naar een diesel auto vanwege de kilometers die ik inmiddels (en dan helemaal) rijd. Het verschil in kosten is in DE minimaal, die heb ik er met een paar keer tanken al uit.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:32

MarjanB schreef:
Kijk eens naar Mazda, Kia, ford of Nissan. Deze auto’s zijn betrouwbaarder dan de Skoda (vag groep)

Dank je wel.
Als ik op gaspedaal onze criteria invul dan kom ik een enkele ford focus tegen die mij wel aanspreekt. De Kia’s hebben duidelijk meer km op de teller voor hetzelfde bedrag.

Mazda & Nissan kan ik helaas geen enkele vinden.

https://www.gaspedaal.nl/automaat?pmax= ... 0&srt=df-a

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:04

Kaitlyn schreef:
Mijn oude Toyota mag nog even een half jaar mee en dan ga ik voor een andere auto uit Duitsland. Wilde 'm eigenlijk binnenkort gaan vervangen, maar omdat we tegen die tijd naar Duitsland gaan verhuizen haal ik er liever daar één.

Hoe is jullie ervaring met de Nissan Qashqai? Ik heb een 1,5 paardstrailer en 1 paard, dus heb 1300 kg nodig om te kunnen trekken.
Mijn vriend zegt dat het degelijke auto's zijn, een vriend zegt dat het prut is. :')

Overigens wil ik eigenlijk wel naar een diesel auto vanwege de kilometers die ik inmiddels (en dan helemaal) rijd. Het verschil in kosten is in DE minimaal, die heb ik er met een paar keer tanken al uit.

Mijn ouders hebben er Qashqai, regelmatig wat vage klachten. Trekken van een 2 paardstrailer met 1 paard en spullen op een ongelijk weiland vond ik er niet erg prettig mee. Daarom zelf ook geen Qashqai uitgezocht toen ik er zelf eentje kocht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:35

Ik vind het toch maar lastig hoor. :))

Zat met de Volvo C30 in mijn hoofd, maar met een Duitse herder die regelmatig meegaat vind ik die niet praktisch genoeg.
Dan de Volvo V50, maar hoor van een vriendin die in de auto’s zit dat daar een range van is met het eea aan problemen.

Franse auto’s wil ik vandaan blijven.

Kwam net de Hyundai i30 tegen, wist niet dat die zoveel mag trekken dus die gaat op het lijstje wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:49

De V50 is eigenlijk geen Volvo. Ga voor de V60. Tikkie duurder, maar dat is een auto waar je nooit meer afscheid van wilt nemen.
Na mijn Mazda CX-5 komt er zeer waarschijnlijk wel weer een Volvo.

Kaskaai is geen trekauto. Dat is eentje voor de looks. Wat leuk om te zien is ie wel.

Ford Focus met 150 PK kan wèl trekken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:44

Mijn vader heeft een V60, maar die is niet te betalen. :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:03

carika schreef:

- minimaal 1200 kg trekgewicht (1 paard trailer alleen in het vlakke noorden + jaarlijks met de vouwwagen die ook mee gaat op vakantie naar Frankrijk)

- 15.000km per jaar (veel korte ritjes tot 20km en een keer peer jaar ver weg op vakantie)

- plug in hybride zou mooi zijn omdat we zonnepanelen hebben maar is geen harde eis en lijkt buiten budget

- automaat

- Max 15000 euro …

Ik kom vooral veel Skoda octavia 1.0 tegen, een kleine motor vindt ik geen probleem maar hoe onderhoudsgevoelig is zo’n kleine motor icm trailerrijden?

Volkswagen Touran of Tiguan?
Ik heb een Touran (automaat, met y versnellingen) mag 1200kg trekken. Tot nu toe heel tevreden mee. Heeft ook een kleine moter maar in de platte polder geen problemen mee. Ik schakel met de trailer wel zelf, anders schakelt hij veel te snel door naar de volgende versnelling.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:44

carika schreef:

- automaat

- Max 15000 euro …

Apple CarPlay kun je met een los display tegenwoordig vrij makkelijk in elke auto koppelen dus daar zou ik me niet te druk om maken. Wel denk ik dat 1200kg trekgewicht aan de lage kant is. Kijk daarnaast ook naar het aantal PK van je auto, want je wil wel beetje vlot kunnen mee komen met het verkeer en het veilig houden.

Zelf heb ik bijv een Hyundai ix20 die 1300kg mag trekken, maar met maar een 1.4 motor zou ik daar geen paarden trailer met paard achter hangen. Bestaan wel ook 1.6 varianten. Wil zelf in de toekomst naar de ix35 toe :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:43

Kaitlyn schreef:
Mijn vader heeft een V60, maar die is niet te betalen. :')

Joh, in Duitsland zijn auto's fors goedkoper dan in NL.
Wat hier niet te betalen is, kun je daar voor fatsoenlijke prijzen kopen.

carika schreef:
MarjanB schreef:

Dank je wel.
Als ik op gaspedaal onze criteria invul dan kom ik een enkele ford focus tegen die mij wel aanspreekt. De Kia’s hebben duidelijk meer km op de teller voor hetzelfde bedrag.

Mazda & Nissan kan ik helaas geen enkele vinden.

https://www.gaspedaal.nl/automaat?pmax= ... 0&srt=df-a

Als je alle onzin-filters weg laat, krijg je een leuk rijtje voertuigen:
https://www.gaspedaal.nl/automaat?pmax= ... 0&srt=pr-a

Dank voor de hint, toch die Saab cabrio eens aan de tand voelen......

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:09

Na een heleboel uitgezocht te hebben zijn wij uitgekomen op de Renault megane (niet de station). Betaalbaar in onderhoud, stuk goedkopere banden dan de suv die we hiervoor hadden en mag 1600 trekken

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:14

Dank je wel ikke.

Als ik “Apple CarPlay” ff vergeet wordt ik het meest enthousiast van de Mitsubishi outlander.
We hadden de afgelopen jaren altijd elektrische auto’s en zijn daar heel blij mee(+genoeg zonnenpanelen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:33

carika schreef:
Dank je wel ikke.

Als ik “Apple CarPlay” ff vergeet wordt ik het meest enthousiast van de Mitsubishi outlander.
We hadden de afgelopen jaren altijd elektrische auto’s en zijn daar heel blij mee(+genoeg zonnenpanelen).

Goh, waar heb je die Outlander vandaan getoverd? Tot een paar jaar terug zag je ze overal maar de meeste leasecontracten zijn voorbij en blijkbaar is er nauwelijks een tweedehands markt voor in NL.

Op zich zijn het volgens mij geen foute auto's al heeft een vriend van me er wel een aardige anekdote over: Iemand had een flinke aanhanger van hem gekocht en die kwam hij met zo'n Outlander ophalen. Maar die auto wilde dat niet omdat ie te weinig power in de accu had en blijkbaar wil zo'n ding alleen trekken met een zekere lading in de accu's.

Of dat waar is, heb ik nooit kunnen achterhalen, dus ook niet of het wellicht een bepaalde lijn is die dat heeft.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:14

Heeft iemand hier ervaring met een Hyundai Tuscon 1,7 CRDi 141 pk voor de trailer?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:43

Miriam91 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een Link&co voor de trailer? Wij zitten er over te denken deze te leasen en onze andere trekauto weg te doen

Niemand?
Mensen met een Tesla model Y dan? Ben benieuwd hoeveel de range nog is met plusminus 1500 kg achter de auto

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:01

Geen ervaring met de model Y maar wel met de model X 100d. Range met een 1,5p trailer (ifor) was ongeveer 160-170 km. Wij hebben de Tesla in 2020 verkocht dus wellicht is de range inmiddels verbeterd.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:12

Miriam91 schreef:
Miriam91 schreef:

Niemand?

Ja wij hebben een Lynk&Co sinds kort. Nog maar 1x de trailer erachter gehad, maar tot nu toe dikke prima. Trekt makkelijk, lijkt er geen moeite mee te hebben, comfortabel.