Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:01

Popstra schreef:
Maar als er nou niks gebeurd is dan enkel dat het paard ontploft met opstijgen of wat ook en ze idd zeiden kom maar halen want dit gaan we niet doen omdat ze vermoeden er iets mis is!?

Dat kan. Het kan ook dat ze oprecht niet weten wat er is, en TS uit voorzorg bellen omdat ze vermoeden dat er iets mis is. Hoe dan ook heb je het verhaal maar van één kant, dus er is heel veel wat we gewoon simpelweg niet weten.
pmarena schreef:
Als er niks raars gebeurd is dan zouden ze dat gewoon kunnen vertellen.

Lijkt mij ook hoor, maar dat weet je dus niet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:32

Popstra schreef:
Maar als er nou niks gebeurd is dan enkel dat het paard ontploft met opstijgen of wat ook en ze idd zeiden kom maar halen want dit gaan we niet doen omdat ze vermoeden er iets mis is!?

Dat zou wel kunnen, maar dan nog kun je als professional de tijd nemen om goed te communiceren en dan had TS geen enkele reden gehad om dit topic te openen want daar komt de frustratie natuurlijk vandaan. Ik neem aan dat toen ze TS benaderden om het paard te verkopen, dat ze toen heel goed konden communiceren dus geen reden waarom dat nu niet zou kunnen.

Ik heb mijn paard even in training gehad en toen ik een week later kwam kijken, zag ik dat mijn paard onder de wonden/schaafplekken zat. Terwijl ik bij de stal stond kwamen ze even tussen neus en lippen door vertellen dat hij gevallen was op de poetsplaats. Blijkbaar had hij oa een spier gescheurd kwam ik zelf achter, zij hadden mij echter niet gebeld, geen VA erbij gehad en waren gewoon doorgegaan met trainen. Door mij er niet van op de hoogte te stellen, ontnamen ze mij de mogelijkheid om goede zorg aan mijn paard te geven en dat doet pijn. Het geval van TS is niet veel anders, weet je wat er is gebeurd dan kun je handelen en wel direct, in ieder geval een heel stuk gerichter als nu. Is er niets "groots" gebeurd dan neem je de tijd om samen te gaan zitten, de dagen door te nemen en jaag je TS niet op kosten met foto's.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:46

Wat een nare situatie.

En wat een nare reacties ook..
Ja, we lezen hier natuurlijk maar 1 kant van het verhaal - maar dat kan ook niet anders, gezien de andere partij TS hun kant niet echt willen meegeven. "Ze is ontploft" is nogal vaag, en als TS dan doorvraagt antwoorden ze niet meer. Idem als TS vraagt wat er met haar hoofdstel gebeurd is. Stel nou dat ze dat hoofdstel idd voor een ander paard gebruikt hebben, dan kunnen ze dat toch gewoon zeggen? Het lijkt me niet de bedoeling, maar ik als eigenaar zou blijer zijn met dit antwoord dan dat ik met het idee zit dat ze dat hooddstel zo klein gezet hebben voor mijn eigen paard.

Ik vind de insinuatie "breuk in de schoft" ook heel erg specifiek. Ik zou het er benauwd van krijgen, mocht ik TS zijn. Het kan best dat het paard ontploft is bij het opzadelen of willen opstappen - maar waarom dan niet "we vermoeden dat er iets met haar rug aan de hand is, gezien de timing van het ontploffen"? Waarom zo specifiek een breuk in de schoft vernoemen?

TS, zo snel als je kunt naar de kliniek met dit paard.
Je kan denk ik wel niet terugvallen op de foto's van 5 jaar geleden, want nou ja - die zijn al 5 jaar oud. Maar als er een verse breuk is, zal dat vast wel geconstateerd kunnen worden.

Verder heb je er vrees ik alleen het raden naar.
Anderhalf uur rijden lees ik - ja, da's niet niks, maar ik zou het persoonlijk toch echt proberen. Plak een smile op je gezicht, ga koeken bij de bakker halen, en stel je vriendelijk en beleefd op. Je wilt echt te weten komen wat er gebeurd is -daar zal je je nu even klein voor moeten opstellen. Met stroop smeren vang je meer vliegen. Praat persoonlijk met die mensen. Ik snap dat je kwaad bent, maar probeer dat niet te laten merken. Probeer te weten te komen wat er gebeurd is.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:02

Wat een naar verhaal zeg,
het doet me denken aan de boeken van droompaarden waarvan ook altijd dit soort dingen gebeurde. Er stond daar altijd in dat handelsstallen niet te vertrouwen zijn. Maar wat heftig, ik hoop dat alles goed komt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:07

Wat een enorm lastige situatie zit je in TS!
Heb je sinds ze thuis is wat anders aan haar gemerkt nu ze er een paar dagen weer is? Heb je zelf nog met een zadel iets geprobeerd met haar om haar reactie te zien.

Super klote ook dat die stal gewoon niet wilt zeggen wat er gebeurt is precies, dat maakt het allemaal wel flink verdacht ja.

En verder op toch best een aantal mensen hier in het topic die blijkbaar nogal kunnen overdrijven. Elk paard heeft een gebruiksaanwijzing. Het is juist heel goed van TS dat ze de voorkeuren van haar paard door spreekt met de stal waardoor juist alles fijn en soepel voor het paard en de ruiter/verzorgers daar zou moeten gaan. En waar jullie vandaan halen dat het paard zo extreem moeilijk, onhandelbaar enz is begrijp ik echt niet. Een paard dat een goede reactie geeft als een zadel niet goed ligt, is normaal. Helaas zien veel mensen dat niet maar zeggen dat het paard lastig is, juist dat TS dit wel ziet is goed! Een paard dat aansingelen in 1 ruk niet fijn vind, zie je meer dan paarden die het lekker vinden in 1 ruk aangesingelt te worden. En buiten die 2 dingen zie ik verder niks wat het paard nu zo bijzonder moeilijk ofzo zou maken. Ik lees over een fijn dier wat soms iet wat sensibel is (wat heel veel paarden tegenwoorig zijn overigens) maar met een normale respectvolle manier heel goed mee om te gaan is. Misschien geen beginners paard is maar ook zeker niet iets waar enkel een "cowboy" mee uit de voeten kan.

anjali

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:33

Decennia geleden deed een kennis van me haar jonge paard naar een trainingsstal om in te laten rijden. Hij ging goed weg maar kwam terug met zware rugklachten. Ze heeft nog lang geprobeerd hem goed te krijgen maar ook die zeiden niet of en wat er gebeurd zou zijn. Zodat ze ook niet gericht kon behandelen. Na lange tijd sukkelen is dat paard afgemaakt. En door de ellende had de eigenaresse toen geen zin meer in verder te gaan met paarden. Dit is natuurlijk een ander verhaal dan dat van ts maar de overeenkomst is het volledige gebrek aan communicatie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:38

Er zijn ook gewoon best heel goede trainingsstallen. Er zit een trainster in Gelderland waar ik ieder paard zo naartoe zou brengen.

Dit is een verhaal wat ongetwijfeld 2 kanten heeft, en qua communicatie is er heel veel misgegaan. Erg jammer en heel vervelend voor TS. Ik zou alleszins proberen eerst eens in gesprek te gaan met deze mensen, kan kun je daarna altijd kijken wat voor stappen je gaat ondernemen :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:58

Avalanche schreef:
Er zijn ook gewoon best heel goede trainingsstallen. Er zit een trainster in Gelderland waar ik ieder paard zo naartoe zou brengen.

Dit is een verhaal wat ongetwijfeld 2 kanten heeft, en qua communicatie is er heel veel misgegaan. Erg jammer en heel vervelend voor TS. Ik zou alleszins proberen eerst eens in gesprek te gaan met deze mensen, kan kun je daarna altijd kijken wat voor stappen je gaat ondernemen :)

Die zijn er ook. Alles heeft 2 kanten. Mijn schoonzoon maakt zadelmak en traint paarden door tot psg en je wilt niet weten hoeveel hij er afwijst omdat de eigenaar vaag doet over de gezondheid van het paard, of het ontbreken van foto’s. Toen hij minder kieskeurig was op wat er werd aangeboden, kwam het regelmatig voor dat een paard in het traject gedrag liet zien wat niet klopte. Je nek breken omdat een eigenaar niet eerlijk is, is ook niet tof. Nu neemt hij gewoon niets meer aan, waarvan hij niet weet of ze gezond zijn. Zo heb ik mijn knie gebroken met een hengst doordat de eigenaar niet eerlijk was. Paard bleek zichzelf te laten vallen met de ruiter erop en dat werd verzwegen.

Voor TS echt niet fijn dat ze in deze situatie zit, maar er zijn echt veel goede trainingsstallen en daarnaast zijn wij paardenmensen ook niet altijd even eerlijk over onze dieren. De waarheid zal ergens in het midden liggen….

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:01

XxLiEsJuHhxX schreef:
Wat een enorm lastige situatie zit je in TS!
Heb je sinds ze thuis is wat anders aan haar gemerkt nu ze er een paar dagen weer is? Heb je zelf nog met een zadel iets geprobeerd met haar om haar reactie te zien.

Super klote ook dat die stal gewoon niet wilt zeggen wat er gebeurt is precies, dat maakt het allemaal wel flink verdacht ja.

En verder op toch best een aantal mensen hier in het topic die blijkbaar nogal kunnen overdrijven. Elk paard heeft een gebruiksaanwijzing. Het is juist heel goed van TS dat ze de voorkeuren van haar paard door spreekt met de stal waardoor juist alles fijn en soepel voor het paard en de ruiter/verzorgers daar zou moeten gaan. En waar jullie vandaan halen dat het paard zo extreem moeilijk, onhandelbaar enz is begrijp ik echt niet. Een paard dat een goede reactie geeft als een zadel niet goed ligt, is normaal. Helaas zien veel mensen dat niet maar zeggen dat het paard lastig is, juist dat TS dit wel ziet is goed! Een paard dat aansingelen in 1 ruk niet fijn vind, zie je meer dan paarden die het lekker vinden in 1 ruk aangesingelt te worden. En buiten die 2 dingen zie ik verder niks wat het paard nu zo bijzonder moeilijk ofzo zou maken. Ik lees over een fijn dier wat soms iet wat sensibel is (wat heel veel paarden tegenwoorig zijn overigens) maar met een normale respectvolle manier heel goed mee om te gaan is. Misschien geen beginners paard is maar ook zeker niet iets waar enkel een "cowboy" mee uit de voeten kan.

Het is natuurlijk wel zo dat de beschrijving van het paard zeer eenzijdig is: nl van de eigenaresse die het paard wil verkopen. Ik zou daar niet zomaar in meegaan.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:10

Padoertje schreef:
Avalanche schreef:

Die zijn er ook. Alles heeft 2 kanten. Mijn schoonzoon maakt zadelmak en traint paarden door tot psg en je wilt niet weten hoeveel hij er afwijst omdat de eigenaar vaag doet over de gezondheid van het paard, of het ontbreken van foto’s. Toen hij minder kieskeurig was op wat er werd aangeboden, kwam het regelmatig voor dat een paard in het traject gedrag liet zien wat niet klopte. Je nek breken omdat een eigenaar niet eerlijk is, is ook niet tof. Nu neemt hij gewoon niets meer aan, waarvan hij niet weet of ze gezond zijn. Zo heb ik mijn knie gebroken met een hengst doordat de eigenaar niet eerlijk was. Paard bleek zichzelf te laten vallen met de ruiter erop en dat werd verzwegen.

Voor TS echt niet fijn dat ze in deze situatie zit, maar er zijn echt veel goede trainingsstallen en daarnaast zijn wij paardenmensen ook niet altijd even eerlijk over onze dieren. De waarheid zal ergens in het midden liggen….

Ik ben het eens met alles wat je schrijft, behalve de laatste zin. De waarheid ligt niet altijd in het midden. Soms is het gewoon 1 partij die liegt.

En dat paardeneigenaren ook niet altijd eerlijk zijn, maakt niet goed dat een stal niet eerlijk is. We weten niets over de gesprekken tussen stal en eigenaar in dit geval, dus ook hier weer speculatie. Overigens is het netjes van TO dat ze geen namen noemt, dus ik begrijp de opmerkingen over zwartmaken niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:23

Werdt laatst ook benaderd door een stal die onze pony wel wilde doortrainen voor verkoop.
Heb het niet gedaan en haar voor lager geld verkocht met het verhaal erbij.

TS hoop dat je snel naar de kliniek gaat , zodat snel te vinden is wat er misgegaan is . Hoe langer je wacht hoe vager evt bewijs gaat worden .
Succes

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:39

Er had vanuit de stal anders gecommuniceerd kunnen worden,, ongeacht wat er gebeurd is, wat de reden is dat het paard ontplofte. Maar dat is nu niet gebeurd en het lijkt er ook niet op dat ze daar snel verandering in gaan brengen. Iedereen kan daar wel wat van vinden. Maar feit is dat het nu moeilijk communiceren is. In dat geval laat je best het stukje communicatie even rusten en zoek je een andere manier om dit “op te lossen”. Hoe vervelend dat dat ook is. Er kunnen nog 100 pagina’s bij komen met meningen en veronderstellingen over wat er gebeurd is en wie in fout is. Maar daar is niemand bij gebaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:50

Schiet me ineens iets te binnen.

TS, heb je alleen telefonisch om uitleg gevraagd? Zo ja: mail of app ze alsjeblieft ook even. Je hoopt natuurlijk dat je het nooit nodig zult hebben maar mocht het een juridisch getouwtrek worden dan heb je er enorm veel aan als je schriftelijk communiceert. En ook als je bij voorbeeld kunt laten zien dat je hun wel hebt geappt of gemaild en die stal dan niet hun reactie kan laten zien (maw dat ze dus niet reageren op jouw berichten).

Niet om dramatisch te doen. Maar omdat het met dit soort dingen echt heel belangrijk is dat je zo veel mogelijk communicatie niet alleen voert maar ook vastlegt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:03

Nyaleti schreef:
Maar hoezo wordt hier een stal zwart gemaakt? Er worden absoluut nergens namen of locaties genoemd.
TS geeft aan dat het ver rijden is voor haar dus de locatie die in haar profiel staat is ook geen aanknopingspunt.
Anderhalf uur vanaf Katwijk en je kan niet naar het westen.

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:

Vooralsnog lezen we enkel wat de TS schrijft. weet niet of je zo stellig kunt zeggen dat de handelstal fout zit.

De titel van dit topic...daar gaat het al fout.

Jawel, want zij verzwijgen wat er gebeurd is.
Dat beweert ts, wij weten dat niet.

juval schreef:
het is toch nog helemaal geen juridische kwestie. Dat is het pas als wordt vastgesteld dat het paard werkelijk 'kapot' is gegaan in de tijd dat het op de handelsstal heeft gestaan. Dat is stap 1, daarna zie je wel verder.
Dat zei ik ook al, maar dan moet je dus eerst bepalen wat de waarde van eventuele schade is. Daarom vroeg ik ook of er afspraken gemaakt zijn over de prijs die het paard moet opbrengen. Daarnaast is het van belang wat voor soort afspraken er waren gemaakt over wat de stal er aan ging verdienen. Ze hebben hem in 5(!) dagen op laten halen en hebben hem niet laten staan om trainingsgeld op te strijken. Dat spreekt enorm voor de stal omdat het meestal zo is dat ze een paard zo lang mogelijk in huis houden als je maandelijks stalling en training betaalt.
Dus, wat waren de kosten, wat was de verwachte opbrengst bij succesvolle verkoop en hoe ziet het schadeplaatje eruit?

Coco4life schreef:
Wat een naar verhaal zeg,
het doet me denken aan de boeken van droompaarden waarvan ook altijd dit soort dingen gebeurde. Er stond daar altijd in dat handelsstallen niet te vertrouwen zijn. Maar wat heftig, ik hoop dat alles goed komt
_/-\o_
Behalve dan dat ze deze vosmerrie niet getemd kregen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:10

Ik denk dat we ook moeten afwachten wat er uit het rapport van de Dierenarts komt. Alleen vanuit daar kun je verder mocht het hebben van alsnog contact niet lukken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:18

Veronica2 schreef:
Nyaleti schreef:
Maar hoezo wordt hier een stal zwart gemaakt? Er worden absoluut nergens namen of locaties genoemd.
TS geeft aan dat het ver rijden is voor haar dus de locatie die in haar profiel staat is ook geen aanknopingspunt.

Je kunt naar het noordoosten, oosten, zuidwesten en zuiden. Katwijk ligt nu niet bepaald op een afgelegen eiland waar je eerst vijf kwartier aan een veerdienst vastzit voordat je de bewoonde wereld bereikt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-05-23 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:18

Veronica2 schreef:
Nyaleti schreef:

Als jij daaruit kunt opmaken welke stal het is, zou ik solliciteren bij de politie of detective worden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:33

Zeker. TS heeft een probleem en vraagt advies. Die zit er ook niet op te wachten een stal zwart te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:25

Padoertje schreef:
Avalanche schreef:

Dit komt natuurlijk ook geregeld voor, maar ik snap dan nog niet waarom de stal daar dan niet open over kan communiceren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:35

Ik heb een paar pagina's en dagen terug gereageerd en nu is er dus nog steeds geen veearts geweest?? Een veearts die nu nog steeds geen tijd heeft, zou ik ook eens over nadenken.

Je geeft toe dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, vraagt hier advies, maar maakt weer de verkeerde keus, door feitelijk niks te doen, behalve kostbare tijd op Bokt door te brengen.

Als je 8 pagina's lang hoort dat de veearts moet komen en dat gebeurt niet is het ook wel een beetje je eigen schuld dat dingen mis gaan.

En ja, er zijn heel veel slechte trainers. Maar ze kunnen het wel doen omdat mensen zelf problemen hebben, niet verder kijken of denken, goedkoop uit willen zijn etc etc. Dus dan kan je wel de trainers de schuld geven, maar mensen mogen ook weleens naar zichzelf kijken.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 12:42

Jongens ! Laat het rusten ! Ik ben er helemaal klaar mee .

@Veronica ik weet niet wat jou probleem is ,maar vind je manier van reageren verre van prettig .

Ik vertel hier gewoon mijn verhaal om te delen , te klagen , m’n hart te luchten te balen ,
En jij doet alsof ik hier een bepaalde stal zwart maak ??

Oprecht verder voor iedereen die wel mee gedacht heeft etc ! Het komt wel goed .

Mijn paard blijft in elk geval voorlopig bij mij .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:43

Eens met superpony.
Het zijn nu aannames door iets wat de handelsstal gezegd heeft.

Zo lang jij niet weet of er iets zit in die schoft en of het vers of oud is heb je niks.
Alleen een paard wat ze terug gaven omdat hij te lastig is voor de verkoop in hun ogen (of jij het hier nou wel of niet mee eens bent en of ze het bij jou nou wel of niet laat zien maakt voor hun daarin niet uit. Ze kijken naar verkoop mogelijkheden en vaak ook naar veiligheid van eigen medewerkers).

Hoe langer je wacht, hoe minder goed het vast te stellen is dat eventuele schade op die plek nieuw is of bestaand.
Dus dat zou voor mij prio 1 hebben. Kan je eigen VA niet, direct een andere zoeken die het wel snel op de foto kan zetten.

Dan weet je meer...
Nu kan het zelfs nog een aanname van de stal zelf zijn als verklaring voor haar heftige reacties die ze daar heeft laten zien en is er verder wellicht helemaal niets gebeurt, en proberen ze met je mee te denken naar een oorzaak van het gedrag. Of er is wel iets gebeurt en ze verzwijgen het... maar zonder het onderzoek weet je dat dus niet.

Daarna als je bij de VA bent geweest en als er inderdaad verse schade uit de onderzoeken blijkt, een jurist met ervaring in hippisch recht inschakelen.
Dan ook verklaringen opvragen bij de mensen die ervoor aan je paard zijn geweest zoals zadelmakers of fysio's. Dat is info die een jurist nodig heeft om beter te kunnen bewijzen dat het aannemelijk is dat de schade bij de handelsstal ontstaan is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:45

Succes TS, en sterkte voor jou en je paard.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:45

Ik heb het ook gehad, de mijne was in 3 weken een hoopje ellende geworden en bang.
Veel afgevallen en zag er depri uit.

Helaas zijn niet alle stallen vakkundig bezig.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 12:46

En ohja ! Ze hebben wel geld opgestreken ! Mevr Veronica .