Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:03

Babootje schreef:
Het is wel relevant, omdat TS de kopers als veeleisend neerzet, terwijl zij eigenlijk voor zichzelf heel reële, begrijpelijke en verstandige keuzes maken. Dus als TS het voor deze verkoop niet over heeft om zelf ook wat te regelen, dan adviseer ik haar zelf ook eens wat realiteitszin te hebben. Zo'n kans om het paard voor zo'n bedrag te verkopen komt misschien geen 2e keer voorbij.
Nog steeds totaal niet relevant en ook jouw zaken helemaal niet. En al helemaal niet op de manier waarop je zo loopt te drammen.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:06

In elk geval nu de adv. van het mooie paard zichtbaar op Bokt en ook daarbij vermeld dat ze al rx gekeurd is. Eigenlijk hoop ik dat een andere koper zich gaat melden zodat niet met het paard geleurd hoeft te worden. Ts, laat je nog weten wat je gaat doen en hoe dit gaat aflopen?

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:18

Als je een paard wilt laten keuren op zo een afstand en je weet dat verkoper geen mogelijkheid heeft tot eigen vervoer is daarin tegemoet komen door het paard terug te brengen na de keuring toch niet zo gek?

Als het dichterbij zou zijn is het ook makkelijker om vervoer te regelen omdat het dan niet meteen iemand een heel dagdeel kost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:20

fransje23 schreef:
Als je een paard wilt laten keuren op zo een afstand en je weet dat verkoper geen mogelijkheid heeft tot eigen vervoer is daarin tegemoet komen door het paard terug te brengen na de keuring toch niet zo gek?

Als het dichterbij zou zijn is het ook makkelijker om vervoer te regelen omdat het dan niet meteen iemand een heel dagdeel kost.

Lijkt mij ook, inderdaad.

Al zou ik zelf gewoon een keuringsarts/kliniek in de buurt zoeken. Voor iedereen makkelijker.

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:22

TS kan ook voorleggen om een wagentje te huren en kosten te delen. Dan ben je in ieder geval zeker van vervoer naar huis, met of zonder paard. Uitgaande van het laatste natuurlijk! En koper hoeft ook niet eerst paard op te halen.

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:25

Precies, dat zei ik een poosje geleden al :j Lijkt mij een veel betere optie.
Om het makkelijker te maken kan je allebei de helft van de kosten doen, of het dier nu wel of niet terugkomt. Gehuurde spulletje rijdt van huidige stal naar kliniek en terug.

Kopers van eigen huis naar kliniek en terug met hun eigen trailer.

Niqui

Berichten: 2196
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:26

Mkango schreef:
Babootje schreef:
Het is wel relevant, omdat TS de kopers als veeleisend neerzet, terwijl zij eigenlijk voor zichzelf heel reële, begrijpelijke en verstandige keuzes maken. Dus als TS het voor deze verkoop niet over heeft om zelf ook wat te regelen, dan adviseer ik haar zelf ook eens wat realiteitszin te hebben. Zo'n kans om het paard voor zo'n bedrag te verkopen komt misschien geen 2e keer voorbij.
Nog steeds totaal niet relevant en ook jouw zaken helemaal niet. En al helemaal niet op de manier waarop je zo loopt te drammen.

Nou inderdaad. Ik vind dit te ver gaan. Zeker nu met die verkooplink er ook nog eens bij.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:30

troi schreef:
Poe flinke voorraad valkuilen!

Een paar opties en overwegingen

Ik zou het dier op jouw locatie door hen laten kopen en laten betalen, onder voorwaarde dat het dier wordt goedgekeurd bij een da van hun keuze binnen een redelijke periode (bijv 7 dagen). Mocht er onderweg een ongeval zijn dan is het dier, en de risico's, voor hen. Mocht de keuring niet goed verlopen dan gaat het eigendom weer naar jou, en betaal je het geld terug zodra het dier in dezelfde conditie weer bij jou wordt afgeleverd (dus dat recht vervalt als het dier bijv een wondje heeft of kreupel is geworden, dan neem je het niet terug). Kan er door omstandigheden niet gekeurd worden (bijv ziekte da wat te laat wordt doorgegeven) dan is het dier al verkocht en van hen. Krijgen ze niet binnen 7 dagen alsnog een keuring voor elkaar dan vervalt de clausule en is het dier van hen. Anders loop jij een groot risico!

Dit moet je juridisch sterk opschrijven, een notaris is geen overbodige luxe!


Juist, dit!
Van het erf af is betalen en op hun risico!

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:44

Voor zo’n vraagprijs gewoon vrachtwagentje huren, man laten rijden of kennis en gaan. Wanneer je overtuigd bent dat je paard goed is is dat geen probleem toch? Is ook op andere stal gezet om te trainen , zoiets is ook niet goedkoop. Dus of zelf doorpakken of gokken op nog meer kopers met risico dat je nogal veel aan de training en stalling uit gaat geven.

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:07

BugsFunny schreef:
Even voor de duidelijkheid, paard is gekeurd, nieuwe keuringen zijn toegestaan op kosten koper.
Ik zeg ook niet dat het niet mag echter vraag ik verder hoe en wat te regelen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand 130 km rijd met paard voor een keuring...


Ik heb dit wel gedaan, paard opgehaald en bij mn eigen arts laten keuren. Betaald voor ophalen alleen werd dat paard afgekeurd en moest weer terug. Toen kreeg ik mn geld ook weer terug. Denk dat dat bijna 200 km was dus nog een stukje verder.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:13

Ben benieuwd wat TS nu eigenlijk heeft gedaan?

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:16

Padoertje schreef:
TS kan ook voorleggen om een wagentje te huren en kosten te delen. Dan ben je in ieder geval zeker van vervoer naar huis, met of zonder paard. Uitgaande van het laatste natuurlijk! En koper hoeft ook niet eerst paard op te halen.


Serieus... waarom zouden de kopers dat moeten doen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:21

Babootje schreef:
Padoertje schreef:
TS kan ook voorleggen om een wagentje te huren en kosten te delen. Dan ben je in ieder geval zeker van vervoer naar huis, met of zonder paard. Uitgaande van het laatste natuurlijk! En koper hoeft ook niet eerst paard op te halen.


Serieus... waarom zouden de kopers dat moeten doen?

Dat moeten ze niet. Net als dat TS haar paard niet eerst 130 km moet laten vervoeren door onbekenden.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:51

Babootje schreef:
Padoertje schreef:
TS kan ook voorleggen om een wagentje te huren en kosten te delen. Dan ben je in ieder geval zeker van vervoer naar huis, met of zonder paard. Uitgaande van het laatste natuurlijk! En koper hoeft ook niet eerst paard op te halen.


Serieus... waarom zouden de kopers dat moeten doen?

Omdat het keuren k.k. was? Dan zouden de kopers zelfs het hele keuringsgedoe moeten betalen en niet slechts de helft.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:54

anoukwendy schreef:
BugsFunny schreef:
Even voor de duidelijkheid, paard is gekeurd, nieuwe keuringen zijn toegestaan op kosten koper.
Ik zeg ook niet dat het niet mag echter vraag ik verder hoe en wat te regelen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand 130 km rijd met paard voor een keuring...


Ik heb dit wel gedaan, paard opgehaald en bij mn eigen arts laten keuren. Betaald voor ophalen alleen werd dat paard afgekeurd en moest weer terug. Toen kreeg ik mn geld ook weer terug. Denk dat dat bijna 200 km was dus nog een stukje verder.

Maar jij woont in Zweden. Waarschijnlijk zit daar niet om elke hoek een paardenkliniek zoals hier in Nederland.

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:01

Bij keuren k.k. zit normaliter geen vervoerskosten bij. Ik ken wel wat professionele stallen die een km vergoeding meerekenen als een paard naar kliniek en naar nieuwe stal gebracht moet worden. Maar over het algemeen regelt de verkoper eigen vervoer. Persoonlijk zou ik ook niet voorleggen om kosten te delen (voor die 18.500 huur je prima een karretje) maar omdat TS zoekt naar een oplossing, zou dit nog iets kunnen zijn om in overweging te nemen. Al zou ik hier als koper zelf ook niet positief op reageren.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:51

Kosten delen is op zich niet zo gek, scheelt de kopers wel 130 km heen rijden om het paard op te halen en terug naar de kliniek nog een keer, nu hoeven ze alleen naar de kliniek en die ligt wat ik had gelezen een 50 á 60 km van de stal af.

imaudy
Berichten: 5128
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:59

BugsFunny schreef:
Ik heb voorgesteld:
Paard op locatie te laten keuren door een door hun gekozen da en op locatie te laten tot akkoord eigen da.
Eigen da te laten komen.
Paard op kosten kopers naar da te transporteren en retour bij afkeuring.

1e afgewezen, 2e niet mogelijk, 3e alle transport kosten voor mij.

Kanttekening, ze betalen 6 duizend minder dan taxatie waarde (omdat ze momenteel aan de stevige kant is ivm weinig rijden ivm blessure ruiter) en 2.500 onder vraagprijs.
Ik denk dat de verkoop dan maar niet door gaat.


Meggiemeg,hier staat dat de kopers dat niet willen. Ik zou er klaar mee zijn :+
Als een koper dat allemaal niet wil dan willen ze het paard niet graag genoeg.

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:03

anjali schreef:
anoukwendy schreef:

Ik heb dit wel gedaan, paard opgehaald en bij mn eigen arts laten keuren. Betaald voor ophalen alleen werd dat paard afgekeurd en moest weer terug. Toen kreeg ik mn geld ook weer terug. Denk dat dat bijna 200 km was dus nog een stukje verder.

Maar jij woont in Zweden. Waarschijnlijk zit daar niet om elke hoek een paardenkliniek zoals hier in Nederland.

Was nog in nederland ;) toen zocht ik een paard om mee te nemen naar zweden

Lieser
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:06

meggiemeg schreef:
Ben benieuwd wat TS nu eigenlijk heeft gedaan?

Ik ook.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:22

Waarom verzeker je het paard niet tijdelijk voor het vervoer? Gebeurd zo vaak.

Friesfanaat

Berichten: 1375
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:31

Benzz schreef:
Waarom verzeker je het paard niet tijdelijk voor het vervoer? Gebeurd zo vaak.


Dat is in dit topic niet het probleem van het verhaal volgens mij...

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:48

Persoonlijk vind ik dat voor dit geld, je het eigenlijk niet kan maken op alleen op eigen locatie te keuren.
Ik dacht door het verhaal van TS dat het ging om een paard van max €5000,-.
Voor €18000,- moet je gewoon regelen dat een dier gekeurd kan worden bij een andere dierenarts en dien je het paard naar die dierenarts te brengen.
Regel een kennis met combinatie of huur een vrachtwagentje. En voor €18000,- wil ik ook recente foto’s op een kliniek gemaakt.
Ik zou als koper juist achter mijn oren krabbelen als een koper zo moeilijk doet over het keuren op andere locatie.

Dus in dat opzicht vind ik de informatie van Babootje niet irrelevant, het veranderd de kwestie zeker tov een paard in de lage prijsklasse.

KSHancox
Berichten: 1272
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:16

Ik had zelf ook een iets ander bedrag verwacht bij dit verhaal. Als ik zo'n bedrag uitgeef aan een dier met blijkbaar ook nog wat uitdagende karaktertrekken dan zou ik 'm ook binnenstebuiten willen keren door m'n eigen dierenarts.

Maar om 'm op te halen en niet meer terug te brengen bij afkeuren is niet zo aardig. :D Is er echt geen optie voor jou als verkoper om vervoer te regelen?

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Koper wil paard 130 km vervoeren voor keuring, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 00:06

Was het niet 6000 onder de vraagprijs en daar dan nog een keer 2500 van af? Dan zit je op 10.000 euro. Dat is tegenwoordig (helaas) bijna een normale prijs voor een dier waar werk aan is.