Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:03

Poekkie schreef:
@ little gift: registratieplaats in paspoort is gewoon de vorige plek of zoals bij mijn paarden het adres van de fokker. Daar valt niemand over, dus nogmaals het verzoek om te stoppen met drammen hier.

Dat is dus echt niet zo!
Sinds juli 2022 moet je een register bijhouden welke verplaatsingen je maakt met paard in kader van het FAVV de mogelijkheid bieden bij uitbraak van ziekte of vermoeden, de locaties waar paard geweest is, te kunnen nagaan en indien nodig maatregelen te doen nemen.

Het is niet omdat jij het niet wil horen, dat het drammen is.
Je hebt nu eenmaal verplichtingen als stalhouder en die zul jij eerst moeten naleven als je in de toekomst jezelf wil kunnen opstellen als eiser naar eventuele volgende problemen toe en zolang je dit niet doet, heb je zelf ook niks te eisen.

Bovendien, is de stal met factuur, contract, aangifte etc?
Anders zou ook dat geen grond meer houden bij een eventuele schuldbemiddeling
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 03-09-22 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:04

Enigste wat mij te binnen schoot bericht paard zoekt baas, die willen alles opvangen wat ze zich aan kunnen trekken toch :+
Mooie klus voor hun, halen dier op en contacten zelf de eigenaar. Mooie win win situatie voor beide partijen.
Ts van paard af en geen kosten meer (overige kosten krijgt ze toch niet meer terug) en paard staat op een prima plek met 101 Penny meisjes en Henk gaat zich vast wel vast bijten in dit verhaal :+ }>

En neen ik ben geen fan van ze :') naar voor ts een prima oplossing.

Oh en voor de azijndrinkers een paard is zo de grens over zonder paspoort. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:04

Poekkie schreef:
Marjo schreef:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen (heb niet het hele bericht gelezen), maar in Nederland zit er een groot verschil tussen 'houder van het dier' en 'eigenaar van het dier'. Het betekent dat je als houder van het dier niet zomaar mag stoppen met verzorgen van het dier etc. Ik weet natuurlijk niet hoe dit in de wetgeving van België geregeld is, maar aangezien ik hier reacties zie staan die duiden op "dump de pony bij haar voor de deur" en dergelijke, wilde ik het toch even genoemd hebben..

Dat klopt, is hier inderdaad het geval en ook de reden dat ik als houder zorgplicht heb. Maar als ik de stal opzeg weet ik niet of ik nog de ‘houder’ ben eigelijk. Ik kan hierover niets vinden. Idem voor als ik daarna het paard bij de eigenaar / ouders eigenaar zet. Die databaseregistratie boeit mij niet, ook dat transport is geen probleem. Maar ik wil op dit punt geen problemen met politie etc als ik de pony ergens af zou zetten.

Ik denk het wel. In Nederland is het namelijk ook zo, dat als jij akkoord gaat om voor iemand zijn hond te zorgen terwijl die op vakantie is, en die afspraak geldt voor twee weken, maar degene komt zijn hond niet meer ophalen dat je dan alsnog houder bent. Je moet voor die hond blijven zorgen en juridisch is het nog een best getouwtrek om dan afstand te kunnen doen van de hond.

Er is in België dus geen soort van juridisch loket waar je deze vraag kan stellen? Of zit er bij jullie iets wat gelijk is aan Meldpunt 1-4-4 in NL waar je wellicht terecht kan met deze vragen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:05

Hahaha pzb is idd een goede :P Maar opnieuw moet eigenaresse paard willen afstaan denk ik? Ondertussen nog steeds geen succes via telefoon, maar we blijven elke 2 uur proberen.

@ marjo: ja, het paardenloket. Ik heb hen reeds gecontacteerd met dit probleem, maar zijn hebben mij gisterenavond alleen doorverwezen via mail naar hun pagina over wanbetalers op stal. Daar vind ik alleen uitleg over gerechtelijke procedures, wat voor mij geen optie is.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-09-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:07

Ik weet 100% zeker dat niemand alle ritten ect gaat zitten registreren als je regelmatig naar les of wedstrijd gaat. Dat het wel de bedoeling is, is wat anders.
Dat registreren alleen al is een #%* klus.
Er gebeurt nada noppes als je al die verplaatsingen niet registreert, want paspoort tonen is voldoende.

Diefstal gebeurd ook nog steeds, dus schijnbaar kan het nog simpeler.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:08

Little_Gift schreef:
Poekkie schreef:
Dank je :). Pony staat wel in belgie, maar ik zal zoeken of er hier ook zulke mogelijkheden bestaan. Opvang zou wel gratis moeten zijn, geen idee of dat zomaar kan.

Nee dat kan niet want je hebt geen paspoort en paard is illegaal en mag BIJ WET nergens meer aangeboden worden,.zelfs niet aan een dierenarts die ter plaatse bij jou komt!

Aangezien paard niet geregistreerd staat op inrichting (verplicht sinds juli 2022 in België) mag paard dus zelfs geen simpele vaccinatie meer krijgen op eigen grond!

Laat staan dat paard dus verplaatst mag worden!

En dierenartsen hebben meldingsplicht!

Dat wettelijke is wel leuk en aardig... maar - sorry - is niet aan de orde zolang er nog bijna dagelijks paarden van Belgie naar Nederland geïmporteerd worden - wel in Belgie geregistreerd maar zonder paspoort en al hier naar toe komen en doodleuk een nieuwe paspoort krijgen...
En zelfs zijn de instanties in België hierover ingelicht - gebeurt er absoluut niets.
Dus wat mag en niet mag ,is eens... wat daadwerkelijk gebeurt is een heel ander verhaal.

Het gaat hier nu alleen erom welke mogelijkheden TS heeft om of haar kosten te verhalen of iets met de pony te doen.
En aangezien het contact met eigenaresse haast onmogelijk is - hoe kan TS dan aan paspoort komen?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:09

Poekkie schreef:
Hahaha pzb is idd een goede :P Maar opnieuw moet eigenaresse paard willen afstaan denk ik? Ondertussen nog steeds geen succes via telefoon, maar we blijven elke 2 uur proberen.

Even zonder dollen, ze heeft geen euro aan d’r reet te krabben… kan het paard niet betalen. Denk je nou echt dat ze gaan procederen als het paard “weg” is. Daarnaast ga ik er vanuit uit jou verhaal dat ze ook niet meer omkijkt naar het paard.

Nee, bericht ze… laat ze t dier ophalen en laat hun het afhandelen. Neem je verlies met je gemaakte kosten.
Ik ben daar niet zo moeilijk in. En desnoods vraag je duplicaat paspoort aan van 4 tientjes brengt paard alsnog naar slacht maar dan krijg je er geen euro meer voor. En neem je de laatste 4 tientjes als verlies er extra bijz

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:09

@ineke2: Diefstal van het paard? Ik begrijp je niet? Of zeggen dat het paspoort gestolen is? Want dat is niet correct, paspoort is namelijk bij de eigenaresse

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:10

Misschien kan je kijken of je het paardje (eventueel in samenspraak met eigenaar) kan afstaan aan the old horses lodge in Laarne? Hier sta je je paard dan af voor adoptie maar de oudjes of paarden die moeilijk geadopteerd worden blijven volgens mij daar tot het einde. Ben er al eens op bezoek geweest en de paardjes hebben het daar heel goed dus valt misschien te overwegen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:11

Poekkie schreef:
@ineke2: Diefstal van het paard? Ik begrijp je niet? Of zeggen dat het paspoort gestolen is? Want dat is niet correct, paspoort is namelijk bij de eigenaresse

Het was een reactie op little gift.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:11

Little_Gift schreef:
Poekkie schreef:
@ little gift: registratieplaats in paspoort is gewoon de vorige plek of zoals bij mijn paarden het adres van de fokker. Daar valt niemand over, dus nogmaals het verzoek om te stoppen met drammen hier.

Dat is dus echt niet zo!
Sinds juli 2022 moet je een register bijhouden welke verplaatsingen je maakt met paard in kader van het FAVV de mogelijkheid bieden bij uitbraak van ziekte of vermoeden, de locaties waar paard geweest is, te kunnen nagaan en indien nodig maatregelen te doen nemen.

Het is niet omdat jij het niet wil horen, dat het drammen is.
Je hebt nu eenmaal verplichtingen als stalhouder en die zul jij eerst moeten naleven als je in de toekomst jezelf wil kunnen opstellen als eiser naar eventuele volgende problemen toe en zolang je dit niet doet, heb je zelf ook niks te eisen.

Bovendien, is de stal met factuur, contract, aangifte etc?
Anders zou ook dat geen grond meer houden bij een eventuele schuldbemiddeling

Je haalt dingen door elkaar.. ik mag gerust met mijn paard naar het bos/op wedstrijd zonder mijn paard daar aan te melden dat ik daar geweest ben.
Alleen als een paard tijdelijk vanaf geregistreerde plek weg is, moet het daar in eigen administratie gemeld staan.
Pas na 30 dagen op een nieuwe plaats moet een paard op die plek geregistreerd worden.
Ik mag ook gerust het paardje van mijn vriendin hier een paar dagen hebben staan zonder hem op mijn nummer/plek te moeten registreren.
Dat is nu in heel de EU hetzelfde geregeld.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:13

Spaansepony schreef:
Poekkie schreef:

Even zonder dollen, ze heeft geen euro aan d’r reet te krabben… kan het paard niet betalen. Denk je nou echt dat ze gaan procederen als het paard “weg” is. Daarnaast ga ik er vanuit uit jou verhaal dat ze ook niet meer omkijkt naar het paard.

Nee, bericht ze… laat ze t dier ophalen en laat hun het afhandelen. Neem je verlies met je gemaakte kosten.
Ik ben daar niet zo moeilijk in. En desnoods vraag je duplicaat paspoort aan van 4 tientjes brengt paard alsnog naar slacht maar dan krijg je er geen euro meer voor. En neem je de laatste 4 tientjes als verlies er extra bijz

Omkijkt… ze heeft het in alle vorige gesprekken gehad over ‘emotionele band’ en ze heeft het al zo lang en wil paard niet wegdoen. Anderzijds… als paard hier morgen dood ligt zou het minimaal 5-10 maanden duren voor ze het zou merken, afgaande van de frequentie waarmee ze komt.

Dus ja idd wel zeer nuchtere opmerking van je. Toch zou ik via pzb niet die pony nog 100 maal op fb willen tegenkomen want dat zou dan mss wel een rel geven. Dan liever een iets subtielere opvang. Die old horse lodge ga ik eens een mailtje sturen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-09-22 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:13

Nee brainless,

Je hebt de registratieplicht via het loket op inrichting

EN

Je hebt het register die de verantwoordelijke/houder zelf moet manueel bijhouden.

BEIDE dienen sinds juli 2022 correct up to date te zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:15

Little_Gift schreef:
Nee brainless,

Je hebt de registratieplicht via het loket op inrichting

EN

Je hebt het register die de verantwoordelijke/houder zelf moet manueel bijhouden.

BEIDE dienen sinds juli 2022 correct up to date te zijn.

Deze discussie is niet relevant voor dit topic, zoals al meermaals gezegd. Kappen nu graag. Dank u.

GabberGill

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:22

De pony staat bij jou? Mevrouw betaalt hem nu niet meer natuurlijk.

Valt er met mevrouw te praten over overname?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:22

Ik vind het oprecht in en in triest voor het dier en zou graag willen kijken of deze over te nemen is en miss dat we hem hier dan nog een goede oude dag kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:24

Noukie123 schreef:
Misschien kan je kijken of je het paardje (eventueel in samenspraak met eigenaar) kan afstaan aan the old horses lodge in Laarne? Hier sta je je paard dan af voor adoptie maar de oudjes of paarden die moeilijk geadopteerd worden blijven volgens mij daar tot het einde. Ben er al eens op bezoek geweest en de paardjes hebben het daar heel goed dus valt misschien te overwegen.

Als ik mij niet vergis werken zij enkel nog met bevoegde instanties (inbeslagname etc) en kun je niet meer afstaan. Wel helpen zij mee aan baas naar baas adoptie.

Over het register: LG, je dramt onnodig door met veel onwaarheden. Voor schapen, varkens etc is dit al veel langer verplicht. Ik heb vorig jaar controle gehad van FAVV en dit register is zelfs niet opgevraagd. Maar, dit paard kan gewoon nog altijd op deze inrichting geregistreerd worden zonder verdere gevolgen. Het is niet omdat het paard niet is geregistreerd voor juli 2022 dat je er nu niets meer mee kunt. Zo een registratie gaat gewoon online trouwens en kost nauwelijks tijd en moeite.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:33

Dan even de knuppel in het hoenderhok... heeft dat pony überhaupt een paspoort?
Ts : heb je al eens gekeken of er een chip inzit ?
Want gezien de laksheid van de eigenaresse...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:34

Chip zit erin, paspoort is ook aanwezig volgens de eigenaresse. Zelf nooit opgevraagd.

@ gabbergirl: zoals reeds gezegd ben ik aan het proberen de eigenaresse te bereiken. Tot nu toe al 4x voicemail gekregen en dat zal nog wel even zo doorgaan. Morgen nog maar eens langs de ouders heen. Ik zal een update van dat gesprek geven zodra ik meer weet. Overname is idd mijn eerste voorstel na alles wat ik uit dit topic heb geleerd.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:38

Poekkie"
[quote="Spaansepony schreef:
Poekkie schreef:

Omkijkt… ze heeft het in alle vorige gesprekken gehad over ‘emotionele band’ en ze heeft het al zo lang en wil paard niet wegdoen. Anderzijds… als paard hier morgen dood ligt zou het minimaal 5-10 maanden duren voor ze het zou merken, afgaande van de frequentie waarmee ze komt.

Dus ja idd wel zeer nuchtere opmerking van je. Toch zou ik via pzb niet die pony nog 100 maal op fb willen tegenkomen want dat zou dan mss wel een rel geven. Dan liever een iets subtielere opvang. Die old horse lodge ga ik eens een mailtje sturen.[/quote]

Maar je wilt t dier niet over het internet zien gaan maar dood voeren is wel een optie?
Als je hun de situatie uitlegt dat jij het ook niet meer kan betalen en een oplossing zoekt voor t dier maar een eigenaar hebt die niet mee werkt willen ze vast wel helpen. Ze helpen immers elk paard toch ;)
Jij hebt je plicht dan gedaan je geeft contact gegevens mee aan de eigenaar en je geeft de gegevens door aan de eigenaar.

T is heel simpel je bericht de eigenaar met “indien paard voor 5 Sept niet opgehaald is word het paard herplaatst”

Laat dier ophalen en de kous is afgedaan.
Pzb vraagt duplicaat paspoort aan die is zo gemaakt en uitgegevene hun zoeken goed huisje voor t dier of laten het inslapen.
Win win situatie kan niet beter in dit geval voor jou

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 12:43

Ik bedoel: als eigenaresse niet akkoord gaat met paard aan mij of pzb te geven is het illegaal om het paard zelf weg te geven. Daar kan ik zware boetes op krijgen. In dat geval wil ik natuurlijk geen opvang waarbij dat paard nog eens langs heel fb gaat, met dan alle quotes naar eigenaresse en verwensingen ten top. Vanzelfsprekend zoek ik een optie die voor het paard zo humaan mogelijk is, maar ook voor mezelf zo min mogelijk verdere gevolgen kan hebben.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:46

Poekkie schreef:
Ik bedoel: als eigenaresse niet akkoord gaat met paard aan mij of pzb te geven is het illegaal om het paard zelf weg te geven. Daar kan ik zware boetes op krijgen. In dat geval wil ik natuurlijk geen opvang waarbij dat paard nog eens langs heel fb gaat, met dan alle quotes naar eigenaresse en verwensingen ten top. Vanzelfsprekend zoek ik een optie die voor het paard zo humaan mogelijk is, maar ook voor mezelf zo min mogelijk verdere gevolgen kan hebben.

Als je zo humaan mogelijk wilt hebben heb je twee opties

1. Je neemt t paard voor lief op je weide en draait voor de kosten op en laat er beslag opleggen dat ze dier pas terug krijgt als ze alle kosten betaald. Met uitzicht dat ze het prima vind en het zo laat de rest van de tijd dat dier nog leeft. Dit kan gewoon zelf ook aan de hand gehad en zaak gewonnen.

2. Je vraag duplicaat paspoort aan bij een paspoort uitgifte, gaat met dier naar de slager en laat het dier slachten voor de dierentuin. Houd je mond tegen de eigenaresse want ze komt toch nooit.

Een andere mogelijkheid is er niet in jou geval.
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 03-09-22 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:46

Als het zo makkelijk gaat gun ik het dier bij mij een plek. Niks geen pzb en nog 80x van Hot naar her.

Ik ben al in overweging en kijken hoe ik nog een pony haalbaar kan maken in mijn leven. Mocht hij dan herplaatsbaar zijn wil ik mijn best hebben gedaan om hem op te kunnen vangen

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:49

GabberGill schreef:
Als het zo makkelijk gaat gun ik het dier bij mij een plek. Niks geen pzb en nog 80x van Hot naar her.

Ik ben al in overweging en kijken hoe ik nog een pony haalbaar kan maken in mijn leven. Mocht hij dan herplaatsbaar zijn wil ik mijn best hebben gedaan om hem op te kunnen vangen

Zie t punt niet waarom dit zo moeilijk gaat. Of het mag is een tweede maar nogmaals ze heeft geen euro aan d’r kont te krabben denk je nou dat een oude eigenaar dan gaat procederen naar ts dat de pony weg is?

Vraag duplicaat aan breng het dier naar een bokker die het dier wel wilt hebben en laat het rusten bij de eigenaar van de pony want die komt niet. Ts geeft zelf aan dat ze er pas achterkomt na inslapen na maanden.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:05

Spaansepony schreef:
GabberGill schreef:

Zie t punt niet waarom dit zo moeilijk gaat. Of het mag is een tweede maar nogmaals ze heeft geen euro aan d’r kont te krabben denk je nou dat een oude eigenaar dan gaat procederen naar ts dat de pony weg is?

Vraag duplicaat aan breng het dier naar een bokker die het dier wel wilt hebben en laat het rusten bij de eigenaar van de pony want die komt niet. Ts geeft zelf aan dat ze er pas achterkomt na inslapen na maanden.

Dan zal TS toch eerst het retentierecht moeten uitoefenen om de pony ‘onder haar’ te mogen houden tot de rekeningen zijn voldaan. Kijk voor de zekerheid na of in de wet verankerd is dat de pony niet van locatie mag veranderen als jij wel de ‘houder’ blijft. Anders staat er mooi een gestolen pony in het weiland van die andere bokker en is die medeplichtig aan diefstal/heling. Als houder blijf je wel zorgplichtig mocht verplaatsing mogelijk zijn. Dus als de vriendelijke bokker niet namens jou voor de pony zorgt, kan daar weer een issue ontstaan. Dit risico lijkt me verwaarloosbaar. Echter TS ziet na alle uitleg van wat ze kan doen geen enkele meerwaarde in het uitoefenen van dit recht. Dus succes verder!