Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:47

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ben ik dan een rare als ik denk.. als ik eigenaar ben van het dier (D) en er zoveel mensen ABC EF om mij en mijn dier bekommeren en er van alles aan doen om me te helpen.. Dan zou ik als D zijnde de rekening betalen.. Mijn dier...Dan had ik zelf moeten rijden of een paardentaxi oid moeten bellen. Nu wordt er van alles voor me geregeld waardoor mijn paard vervoerd kan worden.. dan zijn de kosten als benzine, evt eten drinken onderweg en schade ook voor mij

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:54

lnvdh schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ben ik dan een rare als ik denk.. als ik eigenaar ben van het dier (D) en er zoveel mensen ABC EF om mij en mijn dier bekommeren en er van alles aan doen om me te helpen.. Dan zou ik als D zijnde de rekening betalen.. Mijn dier...Dan had ik zelf moeten rijden of een paardentaxi oid moeten bellen. Nu wordt er van alles voor me geregeld waardoor mijn paard vervoerd kan worden.. dan zijn de kosten als benzine, evt eten drinken onderweg en schade ook voor mij

En dat is de reden dat een topic lezen voor je reageert (of op zijn minst een paar pagina's) ergens best wel handig is. :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:56

Nee dat is zeker geen rare gedachte Invdh, als iemand mij zo zou behandelen was het bij de volgende hulpvraag niet zeker of ik dan maar weer zo klaar zou staan. Ik zei ook al in een eerdere reactie: iedereen behalve de eigenaar van de trailer steken de koppen bij elkaar en delen de schade, iedereen heeft volgens het verhaal wel een deel daarin.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:00

Delaja schreef:
B is er zeker niet letterlijk in geduwd, maar de druk was wel zodanig hoog dat weigeren niet echt een optie was.

Lekker dan, je biedt je hulp aan en wordt dan zo behandeld, was voor mij eens en nooit weer als ik al niet ter plekke weg was gelopen.
Je gaat iemand niet onder druk zetten als deze zijn/haar hulp aan bied en die laat je zeker niet vallen als er zoals nu achteraf ellende is.

Ayasha
Blogger

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:25

Ik vind het best boeiend ook dat B gepushed werd omdat D en co te laat waren.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:35

Jammer genoeg is "groepsdruk" vaak niet genoeg reden om de schuld bij een ander te leggen.

TS heb je al met je verzekering gebeld? Is dit al voorgelegd? Zo ja, ik ben benieuwd wat hieruit gekomen is.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:13

De verzekeraar van TS heeft er in ieder geval niets mee te maken.
Als je de strenge aansprakelijkheidsregels zou volgen, is de bestuurder van de auto aansprakelijk. Zij ging welliswaar af op de aanwijzingen van C, maar blijft verantwoordelijk voor haar eigen handelen. ECHTER: in dit geval is sprake van een vriendendienst. Daarvoor zijn de aansprakelijkheidsregels een stuk minder streng. Zeker als de bestuurder geen professionele chauffeur is.

"Ook in Nederland heerst de opvatting dat het niet billijk is om iemand die per ongeluk een fout maakt tijdens het verlenen van een vriendendienst daarvoor - middels een strenge zorgvuldigheidsnorm - aansprakelijk te houden, zeker niet wanneer het gaat om iemand zonder verzekering en door aansprakelijkheid zou worden opgezadeld met hoge kosten. Bij een vriendendienst is meestal sprake van een zekere mate van ondeskundigheid, onoplettendheid en onvoorzichtigheid. Daar komt bij dat degene die een vriendendienst verricht, dat belangeloos doet. Het lijkt niet redelijk om deze vriend op te laten draaien voor schade die tijdens de vriendendienst ontstaat". https://www.bvd-advocaten.nl/blogs/aans ... endiensten

De enige die hier voor de kosten zou moeten opdraaien is D, de eigenaar van het paard. Dit is allemaal voor haar gedaan. Dat zij het geld niet heeft, staat er los van. En als de rest besluit om de kosten op zich te nemen, dan moeten ze dat maar zien als een gift. D had namelijk ook nee kunnen zeggen toen iemand deze constructie voor haar ging regelen zonder verdere afspraken te maken over wie evt schade gaat betalen.

edit: ook als je iemand een onkostenvergoeding geeft voor bijvoorbeeld benzine of een kleine vergoeding voor gebruik, blijft het een vriendendienst. Pas als iemand verdient aan het verhuren van een trailer, vervalt de vriendendienst.
Maak dus goede afspraken, schriftelijk (whatsapp), over wie evt schade betaalt. Bij mij zou het zo zijn: trailer lenen = schade betalen door de lener, ongeacht wie het veroorzaakt heeft. Dat zoeken ze zelf maar uit.
Laatst bijgewerkt door Flower033 op 08-06-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:33

Inderdaad. Ik begrijp dat B al een dag vrij had genomen om te helpen, terwijl hij niet eens close is met de eigenaar van het paard maar meer om E een dienst te bewijzen.

Ik vind het wel vreemd dat die bus er al voor was geplaatst, wetende dat B eigenlijk liever met zijn eigen auto wou rijden, en wetende dat de eigenaar van de bus, het bedrijf waar C werkt (dat dat toevallig ook de partner is van C doet er volgens mij niet toe) ook liever niet wou dat iemand anders als C met de bus zou gaan rijden. Om dan alleen om een beetje benzine geld uit te sparen zo'n ingewikkelde constructie, waar meerdere partijen zich vooraf al niet goed bij voelen, door te duwen vind ik wel heel raar van D en E en daarmee zijn zij dus ook eigenlijk wel moreel verantwoordelijk voor de ontstane situatie in mijn ogen.

Het had allemaal natuurlijk nog veel ellendiger kunnen aflopen. Er had iets kunnen gebeuren terwijl het paard er nog in stond. De bus had dusdanig beschadigd kunnen worden dat C na dit ritje de volgende dag zijn werk niet zou kunnen uitvoeren en noem maar op. Nu is het nog beperkt gebleven tot schade aan de trailer, maar in zijn geheel is dit wel een hele onverantwoordelijke actie geweest van D en E...zeker als de constructie bij de 2 van de personen die het moesten doen, de chauffeur en de eigenaar van de bus, al niet lekker aanvoelde.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:50

Snap ook niet zo goed waarom C niet kon rijden.
Bus van echtgenoot van C, mede eigenaar in eigen zaak 'iets met aanhangers'

Dan had je heel B er buiten kunnen laten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:51

Ik heb wel (bijna) alles gelezen en vind dat er onnodig ingewikkeld wordt gedaan.

Als ik in dit verhaal A was en mijn trailer had uitgeleend aan D, dan zou ik D door middel van een brief formeel aansprakelijk stellen voor de schade. De trailer is immers uitgeleend aan D en "je krijgt een nette trailer mee en er komt een nette trailer weer terug".

Dus in antwoord op de vraag in de titel: D is verantwoordelijk. En dan moet D het maar gaan regelen met de verzekering en/of de rest van het alfabet.

En de rest van het verhaal er omheen is blabla en troebel water.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:05

Ik rijd ook wel eens met een trailer voor anderen, maar als ik B zou zijn, zou ik me behoorlijk rot voelen.
Een goed bedoelde actie die zo uitloopt. Kosten splitten tussen de 3 zou volgens mij de meest faire oplossing zijn. D erbuiten houden vind ik niet okee, maar goed, jullie kennen haar beter dan ik.

Maar doet mij in ieder geval wel beseffen dat ik maar niet meer voor anderen ga rijden, tenzij met een gehuurde trailer en een goed contract óf een trailer van de eigenaar van het paard. :=

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:28

Ik zou niet weten wie verantwoordelijk is, maar als ze dit voor mijn paard zouden doen dan zou ook als ik het geld nu niet heb hoe dan ook terug betalen. :o Ik zou er zelf niet mee kunnen leven als mensen dit voor mij allemaal zouden doen en als er iets gebeurd ik mijn handen eraf zou trekken, want ze zijn voor mij op pad. Misschien moet je persoon D? van wie het paard is even dit topic laten lezen. :)

Ik heb wel 1 ding geleerd van dit topic.. mocht ik ooit een paard hebben.. nooit voor dit soort constructies gaan en anders een paardentaxi bellen desnoods vragen of je dan geld van iemand kan lenen voor een paardentaxi.. en natuurlijk wel terug betalen. :o

En mocht zo iets toch ooit gebeuren en het zou op de manier op worden gelost dat degene waarvan het paard zou zijn en die betaald niet mee.. dan zal ik ook nooit meer helpen. Klinkt hard, maar ik vind dit behoorlijk oneerlijk dat ze buiten de kosten wordt gehouden.. -O-

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:32

Daihyo schreef:
Ik rijd ook wel eens met een trailer voor anderen, maar als ik B zou zijn, zou ik me behoorlijk rot voelen.
Een goed bedoelde actie die zo uitloopt. Kosten splitten tussen de 3 zou volgens mij de meest faire oplossing zijn. D erbuiten houden vind ik niet okee, maar goed, jullie kennen haar beter dan ik.

Maar doet mij in ieder geval wel beseffen dat ik maar niet meer voor anderen ga rijden, tenzij met een gehuurde trailer en een goed contract óf een trailer van de eigenaar van het paard. :=

Je onderste constructie kan natuurlijk nog steeds problemen geven...... Want als jij een inschattingsfout maakt en daardoor de trailer van de ander aan gort rijdt, krijg je ook gezellige discussies van als je pech hebt ;-)
Gehuurde trailer is nog de beste optie, lijkt duur, maar die zijn tenminste wel verzekerd voor dat soort fratsen.....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:41

Sky_As schreef:
Gehuurde trailer is nog de beste optie, lijkt duur, maar die zijn tenminste wel verzekerd voor dat soort fratsen.....

Nou ja, dit dus.

Ik heb het naar aanleiding van dit topic even opgezocht. Een busje huren kost ca. 70 euro per dag. Een trailer kost ca. 50 euro per dag. Met wat brandstof erbij ben je tussen de 150-200 euro voor een dag klaar.
Ja, dat lijkt inderdaad veel, maar dit gaat (veel) meer kosten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:48

Sky_As schreef:
Daihyo schreef:

Je onderste constructie kan natuurlijk nog steeds problemen geven...... Want als jij een inschattingsfout maakt en daardoor de trailer van de ander aan gort rijdt, krijg je ook gezellige discussies van als je pech hebt ;-)

Ja maar dan is het in ieder geval mijn eigen inschattingsfout met eigen auto (die ik toch wel goed ken). Maar gehuurde trailer heeft zeker de voorkeur :j

Roodvos schreef:
Sky_As schreef:

Nou ja, dit dus.

Ik heb het naar aanleiding van dit topic even opgezocht. Een busje huren kost ca. 70 euro per dag. Een trailer kost ca. 50 euro per dag. Met wat brandstof erbij ben je tussen de 150-200 euro voor een dag klaar.
Ja, dat lijkt inderdaad veel, maar dit gaat (veel) meer kosten.

Let wel op dat je met een busje vaak BE moet hebben. En dat heeft dan weer niet iedereen.
En bij geen ervaring met trailerrijden kan ik me voorstellen dat je ook niet meteen met paard, een gehuurde (onbekende) bus en gehuurde (onbekende) trailer op pad gaat. Dan is een chauffeur met ervaring toch wel prettig.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:08

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar is er al contact met verzekering(en) geweest eigenlijk? Het lijkt mij nog steeds een kwestie van A om de verzekering te bellen met het verhaal en de verzekeringen het onderling te laten uitzoeken.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:28

neetoch schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar is er al contact met verzekering(en) geweest eigenlijk? Het lijkt mij nog steeds een kwestie van A om de verzekering te bellen met het verhaal en de verzekeringen het onderling te laten uitzoeken.

welke verzekering moet A dan aanspreken? Welke verzekeraar moet A bellen?

De trailer zal niet casco verzekerd zijn, anders was het niet zo'n gedoe geweest. Geen verzekering = geen verzekeraar om te bellen

Zoals eerder al door anderen gezegd: de aansprakelijkheidsverzekering (WA) van de auto geeft geen dekking. Deze vergoedt alleen schade veroorzaakt door de auto of aangekoppelde aanhanger of afgevallen lading aan anderen. Niet aan de auto, aanhanger of lading zelf.

De evt cascoverzekering van de auto geldt niet voor de aanhanger of lading.

Op een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) wordt schade aan derden vergoed waarvoor een particulier aansprakelijk is. Maar schade met of door een voertuig veroorzaakt is uitgesloten, dus geen vergoeding voor schade aan een trailer.

Idem op een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven), bovendien werd de bus hier niet voor de bedrijfsuitvoering gebruikt.

Kortom, in dit geval kan je de zaak hooguit voorleggen aan een rechtsbijstandsverzekeraar. Maar die hebben de meeste mensen niet. En ik vermoed dat die zullen antwoorden wat ik in een paar berichten hierboven heb geschreven.

Als je dit verzekeringstechnisch had willen afdekken voor diverse schades van alle partijen, had de auto en de trailer ieder afzonderlijk casco verzekerd moeten zijn. Voor het paard had een transportverzekering afgesloten moeten worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:42

Om het nog wat complexer te maken heb ik de indruk dat de eigenaar van het paard een beetje in problemen zit (niet door dit ongeluk) en dat het de vriendengroep is die aangestuurd heeft op het laten behandelen van het paard.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:43

Daihyo schreef:
Let wel op dat je met een busje vaak BE moet hebben. En dat heeft dan weer niet iedereen.
En bij geen ervaring met trailerrijden kan ik me voorstellen dat je ook niet meteen met paard, een gehuurde (onbekende) bus en gehuurde (onbekende) trailer op pad gaat. Dan is een chauffeur met ervaring toch wel prettig.

Ja, dat ben ik wel met je eens. Maar als
je zelf geen voorzieningen hebt dan zal je altijd onwennig zijn en met een onbekende combinatie rijden. Als je dat niet aan durft, wat ik heel goed snap, dan kun je beter een keer een paardentaxi huren.

Ik bedoelde ook eigenlijk te zeggen dat er nu door heel veel mensen heel ingewikkeld is gedaan om een relatief klein bedrag uit te sparen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:47

Ja dat ben ik zeker met je eens Roodvos :j

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:54

Ik ben een nitwit wat verzekeringen betreft, maar het eerste wat naar boven kwam met google was dit:

Een aanhangwagen verzekeren is namelijk niet verplicht. Aanhangers hebben geen verzekeringsplicht en vallen onder de verzekering van het trekkende voertuig. Wanneer je met een aanhangwagen schade veroorzaakt, kunnen de kosten verhaald worden op de WA-dekking van je autoverzekering.

Dat klinkt dan toch als dat C de verzekering in moet schakelen? Zoeken ze het onderling maar uit met de verzekeringen en een eventuele no-claim korting etc. kan dan toch door 3 gedeeld worden. Is een gokje hoor maar zou dat niet goedkoper zijn dan de schade zelf repareren? Want hoe zit dat dan met de schade aan de bus zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:56

neetoch schreef:
Ik ben een nitwit wat verzekeringen betreft, maar het eerste wat naar boven kwam met google was dit:

Een aanhangwagen verzekeren is namelijk niet verplicht. Aanhangers hebben geen verzekeringsplicht en vallen onder de verzekering van het trekkende voertuig. Wanneer je met een aanhangwagen schade veroorzaakt, kunnen de kosten verhaald worden op de WA-dekking van je autoverzekering.

Dat klinkt dan toch als dat C de verzekering in moet schakelen? Zoeken ze het onderling maar uit met de verzekeringen en een eventuele no-claim korting etc. kan dan toch door 3 gedeeld worden. Is een gokje hoor maar zou dat niet goedkoper zijn dan de schade zelf repareren? Want hoe zit dat dan met de schade aan de bus zelf?

Het gaat alleen om schade die de aanhanger veroorzaakt, niet om schade aan de aanhanger zelf.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:00

Jammer zeg! Maar de bus dan? Die heeft toch ook schade en heeft de schade aan de trailer toegebracht? Is daar niets mee te doen dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:14

Nee. Want de aanhanger was aangekoppeld. Als je met je bus tegen een geparkeerd aanhanger van iemand anders rijdt is er bijvoorbeeld wel WA dekking.

Aanhanger = trailer. Excuus.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:24

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar hebben de eigenaren van het voertuig en de aanhanger al met hun verzekeraars gebeld? Eigenaar van het paard valt denk ik buiten beschouwing voor de WA verzekering, want het paard heeft de schade niet veroorzaakt.

Helaas heeft mijn vriend zelf eens een geleend voertuig helemaal total loss gereden. Wat zei onze verzekering (Bovemij)? "Pech voor de eigenaar, uitlenen is altijd op eigen risico." En wat zei de verzekeraar van de eigenaar (Centraal Beheer)? "Mazzel dat je 'm all risk verzekerd had anders viste je gewoon achter het net."

Dus ik ben bang, dat als de eigenaren van de auto en de trailer hun spullen niet all risk verzekerd hebben, ze gewoon met de schadepost blijven zitten. Dan hadden zij hun spullen niet moeten uitlenen, hoe goed bedoeld het ook was.