Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 14:05

Elin_ schreef:
bigone schreef:
Aangezien nu niemand zonder gevaar voor eigen leven er op kan stappen ben ik heel benieuwd hoe de verkoper het aan gaat pakken.

En of de verkoper hem voor het aankoopbedrag terug neemt. De pony is nu toch een soort verpest. En wie daar de schuldige van is, is een welles nietus situatie..

Dat geldt (eventueel, want ik trek geen 100% definitieve conclusie voor ze is langs geweest) voor mij net zo. Bij hen deed hij het blijkbaar niet, bij mij vanaf dag 1. Ik weet dat hij niet bij mij ‘verpest’ is, maar verkoper kan daar net zo zeker van zijn. Ik weet het niet, dus ga geen vinger wijzen.

Lon

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:12

TS, ben je er voor jezelf uit hoe je dit opgelost wilt zien? Als je scherp hebt wat je met de verkoper af wilt spreken en waar evenuteel ruimte zit is het gesprek vaak eenvoudiger. Overigens zou ik je gewenste oplossing hier niet in het topic opschrijven vanwege je onderhandelingspositie.
Ik ben benieuwd hoe het bezoek van de verkoper verloopt en hoop dat jullie er samen uitkomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:14

Elin_ schreef:
bigone schreef:
Aangezien nu niemand zonder gevaar voor eigen leven er op kan stappen ben ik heel benieuwd hoe de verkoper het aan gaat pakken.

En of de verkoper hem voor het aankoopbedrag terug neemt. De pony is nu toch een soort verpest. En wie daar de schuldige van is, is een welles nietus situatie..

Maar is het niet zo als je koopt bij een bedrijf dat deze dan moet kunnen bewijzen dat het niet verpest was en voor het doel waarvoor ts hem kocht geschikt is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:15

Als het de eerste dag(en) al helemaal fout gaat, moet je toch vrij sterk staan zou je denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:20

Elin_ schreef:
bigone schreef:

Normaliter leren ponies juist van alles wat ze meemaken.Door ervaringen worden ze ervaren zeg maar.Bij normale omgang kan een pony niet in een week of zo verpest worden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:24

Je hebt al veel advies gehad, dus ik weet niet zeker of ik er nog wat aan kan toevoegen.

Aan de hand van je verhaal en profielfoto ga ik er van uit dat het een tinker is? Hoe dan ook, tis al eerder gezegd: Tinkers ingereden in Ierland gebeurt echt met de groffe hand (over het algemeen). Je zou het bijna mishandeling kunnen noemen.
Tinkers zijn inderdaad ook echt binnenvetters (uitzonderingen daar gelaten). Het gaat heel lang goed tot het niet goed meer gaat, en dan breekt de hel los. Daar is maar heel weinig voor nodig. Inderdaad het aantikken van de kont, of schrikken van een opstapje kan genoeg zijn om zo'n extreme langdurige reactie te veroorzaken.

Als je er toch voor kiest hem niet terug te brengen of door een ander te laten rijden: Houd het paard in beweging, maar doe het vanaf de grond. Longeren, commando's, grondwerk, gewoon weer helemaal vanaf de basis beginnen. Ik heb al bij meerdere Tinkers gezien die vanuit Ierland zijn geïmporteerd dat dat echt wonderen doet. (Voor context: Ik heb er 12 in handen gehad, waarvan 9 helemaal groen).

Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:41

Xyris schreef:
Je hebt al veel advies gehad, dus ik weet niet zeker of ik er nog wat aan kan toevoegen.

Aan de hand van je verhaal en profielfoto ga ik er van uit dat het een tinker is? Hoe dan ook, tis al eerder gezegd: Tinkers ingereden in Ierland gebeurt echt met de groffe hand (over het algemeen). Je zou het bijna mishandeling kunnen noemen.
Tinkers zijn inderdaad ook echt binnenvetters (uitzonderingen daar gelaten). Het gaat heel lang goed tot het niet goed meer gaat, en dan breekt de hel los. Daar is maar heel weinig voor nodig. Inderdaad het aantikken van de kont, of schrikken van een opstapje kan genoeg zijn om zo'n extreme langdurige reactie te veroorzaken.

Als je er toch voor kiest hem niet terug te brengen of door een ander te laten rijden: Houd het paard in beweging, maar doe het vanaf de grond. Longeren, commando's, grondwerk, gewoon weer helemaal vanaf de basis beginnen. Ik heb al bij meerdere Tinkers gezien die vanuit Ierland zijn geïmporteerd dat dat echt wonderen doet. (Voor context: Ik heb er 12 in handen gehad, waarvan 9 helemaal groen).

Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje!

Misschien toch even verder lezen, want het gaat niet om een Tinker.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:10

DuoPenotti schreef:
Elin_ schreef:

Maar is het niet zo als je koopt bij een bedrijf dat deze dan moet kunnen bewijzen dat het niet verpest was en voor het doel waarvoor ts hem kocht geschikt is?

Verkoopster moet bewijzen dat hij dat gedrag bij haar niet had. Er is een filmpje waar ook op te zien is dat de pony gewoon iemand liet opstappen..denk dat dat wel een voldoende bewijs zou kunnen zijn.
Als de pony dit gedrag idd niet bij de verkoopster vertoonde dan is de pony nu veel minder waard. Snap dat de verkoopster dan denkt eerst maar eens kijken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 15:21

imaudy schreef:
DuoPenotti schreef:

Verkoopster moet bewijzen dat hij dat gedrag bij haar niet had. Er is een filmpje waar ook op te zien is dat de pony gewoon iemand liet opstappen..denk dat dat wel een voldoende bewijs zou kunnen zijn.
Als de pony dit gedrag idd niet bij de verkoopster vertoonde dan is de pony nu veel minder waard. Snap dat de verkoopster dan denkt eerst maar eens kijken.

Niet bij de verkoopster. Dat filmpje is uit Ierland, andere verkoper, en van minimaal 5 maanden terug. Kan een hoop gebeuren in die tijd hoor. Nogmaals ik beschuldig hier helemaal niemand, en ga ervan uit dat de verkopers oprecht zijn.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:25

Wanneer komen de verkopers kijken TS? Hopelijk duurt dat niet te lang meer.
Ik hoop echt voor je dat er snel een oplossing komt waar jullie beiden mee kunnen leven, want zo haal je geen plezier uit je pony.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 15:55

Ze komen volgende week kijken, dus een update gaat nog even duren helaas :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:05

Jammer dat het nog zolang gaat duren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:14

DuoPenotti schreef:
Ik zou denken dat een paard weet minder grip op beton te hebben?

Maar ik kom ook uit de tijd dat je beleerd in de bak. Mocht het verkeerd gaan val je minder hard.

Paarden zijn vaak op het harde voorzichtiger. Er zijn veel zadelmakmakers die voor het eerst op het harde opstappen.
Het op het harde opstappen zou best een aanwijzing kunnen zijn dat het paard met in de bak opstappen niet zo braaf is.

Ik weet wel dat ze in Engeland (en ongetwijfeld ook wel in Ierland) ze nogal makkelijk doen over zadelmak. Er wordt een zadel en een ruiter opgekwakt, losgelaten en vervolgens zijn ze dan zadelmak.
Zo heb ik ooit een welshcob pony gekocht van het luxe type. Verkoper vertelde me er eerlijk bij dat hij zadelmak uit Engeland kwam maar dat eigenlijk nog niet was. Want als ze wilden opstappen ging hij er keihard vandoor. Ik kon ook niet proefrijden. Ik heb de pony toen wel gekocht en opnieuw begonnen met zadelmak maken. En is het helemaal goed gekomen.
Dat is wel vaak hoe het gaat, met pony's uit die hoek.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-04-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 16:22

Alja schreef:
anjali schreef:
Kinderen willen ook vaak vriendinnetjes op hun pony laten, er spelletjes mee doen enzo.Ponies die daar geschikt voor zijn noemen we kinderponies. Deze pony is dus geen kinderpony. En wat betreft de tip om op het harde op te stijgen,dat vind ik juist gevaarlijk want als je er dan afvalt klap je op de stenen i.p.v. op zand.

Tegenwoordig worden paarden en pony’s vaak op het harde beleerd omdat ze dan minder snel “afgaan” dus ook minder kans om te vallen.

Ik wil wel heel duidelijk zeggen dat ik de verkoper alleen maar op het harde op heb zien stappen hoor, ze zeggen zelf dat er overal is opgestapt en daar zal ik ook vanuit moeten gaan.

Ik moet zeggen dat ik dit zelf niet eens wist hoor, en ik doe toch al een heel tijdje mee :+ Ik wordt zo oud dat ik niet meer met de tijd meega blijkbaar :')
ik vroeg me eerder af of hij in een bak opstappen gewoon spannend zou kunnen vinden omdat hij het niet gewend is en de verkoper daar niet eens aan gedacht had.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:27

Kan natuurlijk best zijn dat de eerste keer opstappen erg spannend is en het daarom ( onbewust voor jou) op het harde is gedaan.
Tweede keer toen je nichtje opstapte was de spanning er dan natuurlijk af.
Het zou heel berekend van de verkoper zijn maar het kan natuurlijk wel.
Eigenlijk zou je het zelf moeten proberen maar snap ook dat je daar niet op zit te wachten :+

Ik heb jaren geleden ook een dartmoor gehad, die altijd af moest gaan bij de eerste keer aandraven, ook al stapte je een uur met hem dan deed hij het nog.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:30

Wat vervelend zeg. Ik denk zelf dat, hoe ik t lees, dit een pony is voor een meer gevorderde ruiter. Narijden tijdens het proberen van de pony gaat meestal goed, na een aantal dagen gaat de pony uitproberen (vaak doordat ze zich wat onzeker voelen omdat ze niet meer de duidelijkheid en ondersteuning krijgen die ze voorheen van de meer volwassenen ruiter gewend waren). Deels zit dit in het karakter van de pony en kan je dat niet altijd voorspellen van te voren als er steeds ervaren ruiters op hebben gezeten. Dit ontdek je pas als de jonge ruiter vaker achter elkaar gaat rijden. Meestal als de volwassen of meer ervaren ruiter opstapt dan is het gedrag vrij snel voorbij en lijkt er geen vuiltje meer aan de lucht. Ik denk niet dat je dit zomaar opgelost krijgt en kan me voorstellen dat je vertrouwen in de pony op deze manier sterk verminderd. Daarnaast wil je niet dat je kind wat overkomt en gezien het gedrag van de pony zou je zelf mogelijk ook spanning kunnen uitstralen wat dan weer effect heeft. Als je niet particulier hebt gekocht adviseer ik je om met de verkoper om de tafel te gaan, laat ze komen kijken en geef je zorgen aan. Als de pony niet geschikt blijkt zullen zij waarschijnlijk wel tot een oplossing willen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:37

Supertje schreef:
Ik wil wel heel duidelijk zeggen dat ik de verkoper alleen maar op het harde op heb zien stappen hoor, ze zeggen zelf dat er overal is opgestapt en daar zal ik ook vanuit moeten gaan.

Ik moet zeggen dat ik dit zelf niet eens wist hoor, en ik doe toch al een heel tijdje mee :+ Ik wordt zo oud dat ik niet meer met de tijd meega blijkbaar :')
ik vroeg me eerder af of hij in een bak opstappen gewoon spannend zou kunnen vinden omdat hij het niet gewend is en de verkoper daar niet eens aan gedacht had.

Andere poster in dit topic was wel in de bak opgestapt op de bewuste pony, misschien kan je bij haar verifieren of de verkoper toen ook heeft voorgereden en misschien toen ook op het harde is opgestapt?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 16:41

bugpluisje schreef:
Wat vervelend zeg. Ik denk zelf dat, hoe ik t lees, dit een pony is voor een meer gevorderde ruiter. Narijden tijdens het proberen van de pony gaat meestal goed, na een aantal dagen gaat de pony uitproberen (vaak doordat ze zich wat onzeker voelen omdat ze niet meer de duidelijkheid en ondersteuning krijgen die ze voorheen van de meer volwassenen ruiter gewend waren). Deels zit dit in het karakter van de pony en kan je dat niet altijd voorspellen van te voren als er steeds ervaren ruiters op hebben gezeten. Dit ontdek je pas als de jonge ruiter vaker achter elkaar gaat rijden. Meestal als de volwassen of meer ervaren ruiter opstapt dan is het gedrag vrij snel voorbij en lijkt er geen vuiltje meer aan de lucht. Ik denk niet dat je dit zomaar opgelost krijgt en kan me voorstellen dat je vertrouwen in de pony op deze manier sterk verminderd. Daarnaast wil je niet dat je kind wat overkomt en gezien het gedrag van de pony zou je zelf mogelijk ook spanning kunnen uitstralen wat dan weer effect heeft. Als je niet particulier hebt gekocht adviseer ik je om met de verkoper om de tafel te gaan, laat ze komen kijken en geef je zorgen aan. Als de pony niet geschikt blijkt zullen zij waarschijnlijk wel tot een oplossing willen komen.

Hier zou ik het normaal echt totaal mee eens zijn hoor, dat kind er de eerste keer op zat (aan een touwtje) hier was gewoon even haar nieuwe pony willen showen, is ook niks mis mee imo. 10 minuutjes stappen en een drafje. En dat is ook alles wat ze er hier op heeft gezeten. Hij is dus niet na een tijdje door een kind gereden te worden gaan proberen. Wegrennen toen weet ik aan het krukje, want toen ze er eenmaal op zat was hij braaf.
De tweede keer, wat de eerste keer echt rijden had moeten worden zou dus een (handige) volwassene zijn, uit voorzorg. Maar dat eindigde dus met recht overeind en omvallen nadat hij niet kon gaan rennen. En rennen doet ie anders echt serieus. Poging 3 hebben we gewoon opgegeven omdat er niet eens in de buurt te komen was, en direct aan de bel getrokken. Kind uitproberen heeft hij dus geen kans voor gehad.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:47

Supertje schreef:
bugpluisje schreef:

Hier zou ik het normaal echt totaal mee eens zijn hoor, dat kind er de eerste keer op zat (aan een touwtje) hier was gewoon even haar nieuwe pony willen showen, is ook niks mis mee imo. 10 minuutjes stappen en een drafje. En dat is ook alles wat ze er hier op heeft gezeten. Hij is dus niet na een tijdje door een kind gereden te worden gaan proberen. Wegrennen toen weet ik aan het krukje, want toen ze er eenmaal op zat was hij braaf.
De tweede keer, wat de eerste keer echt rijden had moeten worden zou dus een (handige) volwassene zijn, uit voorzorg. Maar dat eindigde dus met recht overeind en omvallen nadat hij niet kon gaan rennen. En rennen doet ie anders echt serieus. Poging 3 hebben we gewoon opgegeven omdat er niet eens in de buurt te komen was, en direct aan de bel getrokken. Kind uitproberen heeft hij dus geen kans voor gehad.

Dan zou ik serieus gaan kijken met de verkoper of hij terug kan. Super vervelend, ik wens je veel succes in ieder geval en hoop dat het voor iedereen opgelost wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:54

Je kunt wel constateren dat het een opstapprobleem is. Om wat voor reden dan ook bouwt de pony veel spanning op bij de eerste x opstappen. Dat uit zich in weg willen en als dat aan de voorkant niet kan door overeind komen. Het kan zijn dat dit bij zadelmak maken is ontstaan en er nooit meer uitgegaan is.
De pony is met rijden zo lijkt het wel braaf.
Het kan zijn dat met bepaalde 'handigheidjes' dit wel onder controle te krijgen is.
Bv eerst longeren, op het harde opstappen wijst daar wel een beetje op.
Maar eigenlijk wil je dit gewoon oplossen.
Wat wij met zadelmak maken altijd hebben geleerd is: sluit hem bij het opstappen nooit op. Ook niet aan het hoofd vasthouden. Een paard moet altijd weg kunnen. De zadelmak maker die ons altijd helpt met het zadelmak maken van onze paarden laat een paard altijd los aan de longe staan met opstappen / hangen en staat er dan iets schuin achter zodat ze het paard om zich heen kan laten draaien als het weg wil. En zo leert hij ook los te staan bij het opstappen. Je zou er nog eens tijd in kunnen steken om te kijken of met een fijne zadelmak maker dat stukje spanning bij het opstappen weg te krijgen is.
Je zou ook met de verkoper kunnen afspreken om dat nog te proberen en als dat niet lukt dat zij de pony terugnemen of iets dergelijks.
Maar ja, zit je daarop te wachten als je een pony voor een kind koopt. Dan wil je toch wel dat ze er zelfstandig mee om kunnen gaan en zeker geen risico's lopen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit probleem er bij de verkoper niet zat. Zulk gedrag zit er echt niet opeens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:10

Wij maakten vroeger ook altijd op het harde zadelmak, en bij vervelende paarden op het deel met lage zolder zodat ze niet omhoog konden komen oid. Over het algemeen zijn ze idd voorzichtiger en heb je geen gebok en ge-ren. Vaak ook de eerste paar keer draven op het harde en dan de bak of longeerbak in daarna. Overeind komen doordat hij aan de voorkant tegengehouden is snap ik wel, dat gebeurd vaker met opstapspanning en ben het met Babootje eens dat voorwaarts oplossen belangrijk is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 11:40

Babootje en Elisa2, ik ben het helemaal met jullie eens hoor qua voorwaarts oplossen, alleen is dat in dit geval wel heeeeel erg voorwaarts := vol aan de kletter. En bovendien, deze zou al knap zadelmak moeten zijn :D
Er zijn er zat met wat opstap spanning, en dat hoeft ook geen ramp te zijn, is met wat geduld vaak goed op te lossen. Maar dit is niet een beetje, dit is heel erg hevig en gevaarlijk. Van een compleet groen dier mag je dat verwachten, van eentje die al lang onder het zadel is niet. Eerlijk gezegd verwacht ik dit soort gedrag na de eerste paar keer opstappen vanaf zadelmak niet meer. De meesten zullen het zelfs nooit doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:06

Supertje schreef:
Babootje en Elisa2, ik ben het helemaal met jullie eens hoor qua voorwaarts oplossen, alleen is dat in dit geval wel heeeeel erg voorwaarts := vol aan de kletter. En bovendien, deze zou al knap zadelmak moeten zijn :D
Er zijn er zat met wat opstap spanning, en dat hoeft ook geen ramp te zijn, is met wat geduld vaak goed op te lossen. Maar dit is niet een beetje, dit is heel erg hevig en gevaarlijk. Van een compleet groen dier mag je dat verwachten, van eentje die al lang onder het zadel is niet. Eerlijk gezegd verwacht ik dit soort gedrag na de eerste paar keer opstappen vanaf zadelmak niet meer. De meesten zullen het zelfs nooit doen.

Ik ben het met je eens hoor. De pony heeft mogelijk een "opstaptrauma" opgelopen vanaf zadelmak maken als ik dat zo inschat op basis van jouw verhaal.

Het is misschien op te lossen met een kundige ruiter met heel veel geduld en opnieuw beginnen met dat stukje zadelmak maken, maar daar heb je hem niet voor gekocht. Zelfs al zouden jullie dat nog zelf kunnen, moet je dat ook maar willen natuurlijk. Het kan met veel oefenen een stuk minder worden maar zulke dingen - als het er al langer zit - zullen bij spanning altijd weer terug komen. Dat maakt zo'n pony op termijn ook weer onverkoopbaar als je hem weer wil verkopen als jullie dochter eraf is gegroeid. Ook dat aspect moet je goed afwegen.
Ik zou er dus (persoonlijk) ook op staan dat de pony terug gaat. De verkoper moet ingevolge consumentenkoop wel in de gelegenheid worden gesteld om voor een goede oplossing te zorgen, maar die ligt dan m.i. in een andere, wel geschikte brave en gezonde pony.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:25

tuurlijk hoop issues zijn op te lossen, met geduld, de juiste training genoeg tijd en de wil....

maar je koopt niet voor niets en volgens verkoper zadel mak, goed gereden, al dan niet kindvriendelijke pony... juist omdat je geen zin/tijd/gelegenheid etc. hebt om een probleempaardje weer recht te krijgen.

sommigen zien daar juist de sport van in, maar als je dat nou niet ziet, dan laat je hem staan, of in dit geval dan breng je hem terug, liefst zo snel mogelijk want hoe langer dat duurt, kan het probleem alleen maar groter worden, de angst ook en de (tegen)zin om er iets mee te gaan doen ook.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:49

En daarnaast bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat dit gedrag door een fysieke beperking bij de pony wordt veroorzaakt. Dan zul je dat gedrag er niet zomaar uitkrijgen met training.