'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:35

Klopt, ik was alleen maar ruiter, dus niet mijn beslissing.
Ik zelf had hem inderdaad weer opgeladen :j
Maar goed als ze hem zelf opgehaald hadden hadden we het nooit geweten.

En inderdaad puntje bij paaltje is alles niet van belang, maar ik reageerde enkel op een bokker die zei ik koop/verkoop geen rommel dus heb er geen last van... en zo werkt het dus niet.
Dat was eigenlijk wat ik aan wilde geven en nu een heel lang verloop heeft.

pmarena

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:47

Ja dat vind ik ook nogal een uitspraak, je weet immers maar nooit wat er verborgen kan zitten....

Maargoed als je zelf al een paard een tijd hebt en al een tijd volop in training hebt staan, en weet waar je het naartoe verkoopt, kan ik me voorstellen dat het risico wel een stuk kleiner wordt dat het dier ineens last krijgt van zaken die toch vaak boven komen drijven wanneer mensen er fanatiek mee aan de slag gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:03

Zo makkelijk is het niet om een paard bij de oude eigenaar terug te krijgen. Dan moet de zaak echt heel duidelijk liggen. Er zullen best 2 kanten aan het verhaal zitten.

In deze situatie doet het niet ter zake. Het gebrek was blijkbaar duidelijk genoeg om de dierenarts een verklaring te laten schrijven (dat het gebrek voor aankoop al aanwezig was).
Verder is het ook duidelijk dat het vertrouwen op het woord van de handelaar (de professional) voldoende is om aan de onderzoeksplicht te voldoen. De koper mag erop vertrouwen dat de verkoper weet wat hij verkoopt. De onderzoeksplicht komt pas om de hoek kijken bij een particuliere verkoop. Het is onverstandig om niet te keuren, maar kopen bij een handelaar biedt in ieder geval enige vorm van garantie.

Handelaren maakt het in het algemeen echt geen worst uit waar een paard na verkoop naar toe gaat. Zelfs bij particuliere verkopers sta je er verbaast over hoeveel er zijn die het niets uitmaakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:06

Zo makkelijk is het dus wel...maar denk er van wat je wilt...doe je toch wel :D

En daar wilde ik voor waarschuwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:12

DuoPenotti schreef:
Zo makkelijk is het dus wel...maar denk er van wat je wilt...doe je toch wel :D
En daar wilde ik voor waarschuwen.

Tja, ik zeg dit ook maar vanuit ervaring; eigen en van veel anderen die ik met dit soort trajecten heb kunnen helpen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:58

Ik vind keuren/onderzoek de verantwoordelijkheid van de koper. Ons recht is daarin niet altijd even 'eerlijk'. Zelfde met kopers die een paard een paar maanden willen uitproberen. Ik verkoop een goed paard en die ga ik niet 3 maanden meegeven zodat er van alles mee uitgeprobeerd kan worden met het risico dat ik na die tijd een hoopje ellende kan komen ophalen. Je mag hem voor mijn part 4x per week voor een periode komen rijden, ook op vreemd terrein of pak een les, maar ik ga hem niet uit het zicht stallen.

Overigens is mijn paard nu 14 en bij aankoop 5 jaar geleden op de foto geweest en vorig jaar ook nog een keer omdat er een fragmentje verwijderd werd. Na revalidatie ook nog rug erop gehad, dus mocht ik hem binnen nu en een jaar te koop zetten met tig foto's van DAP Bodegraven, dan mag wat mij betreft de koper de nieuwe xrays betalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:08

Ik de gek heb dat vorig jaar dus wel gedaan.
Pony 3 maanden op proef mee gegeven.
Wel een recreatie paard dat scheelt.
Was bereden maar was dan ook alles mee gezegd.
Hoopje ellende verwachte ik zeer zeker niet, anders was ze niet mee gegaan.
Maar wilde wel dat er een klik was bij die mensen en zo niet dat ze maar weer terug kwam naar hier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:26

Voor alles valt wel iets te zeggen wat dat betreft.

Ik wilde Rena ook echt niet meenemen als ze niet op proef mocht. Heb toen iets voorgesteld van ik dacht:

- zij brengen haar (zien ze hoe ze terecht komt)
- Ik betaal het grootste deel
- Even bij mij laten wennen, kijken of het te doen is (errug sensibel / onzeker paardje)
- Als ik haar in principe wil houden, laat ik haar keuren
- keuring goed dan maak ik het restbedrag over en sturen zij haar paspoort e.d. op
- keuring niet goed dan komen ze haar weer halen en krijgen het al betaalde bedrag terug

Dit was voor beide partijen een afspraak waar we een goed (genoeg) gevoel bij hadden :)
Ik heb toen wel gezegd dat ik dan binnen een maand zou laten weten als ik haar niet wilde houden.
Langer dan dat vind ik ook weer zowat....

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:28

DuoPenotti schreef:
Ik de gek heb dat vorig jaar dus wel gedaan.
Pony 3 maanden op proef mee gegeven.
Wel een recreatie paard dat scheelt.
Was bereden maar was dan ook alles mee gezegd.
Hoopje ellende verwachte ik zeer zeker niet, anders was ze niet mee gegaan.
Maar wilde wel dat er een klik was bij die mensen en zo niet dat ze maar weer terug kwam naar hier.

Dan heb je geluk gehad. Ervaring van een paard wat ik voor een fokker reed konden we na een paar maanden ophalen met schurft, sterk vermagerd en liet zichzelf vallen bij het inspannen voor de wagen ;( Geen idee wat die mensen ermee gedaan hadden. Je kunt je voorstellen welke kosten we hebben gemaakt om hem weer op te knappen en zelfs tijdelijk uit handen moeten geven om het aangespannen werk weer in vertrouwen te kunnen doen. Sommige paarden lieten we nml eerst aangespannen beleren en daarna onder de man. Uiteindelijk is het dier verkocht aan een springruiter die er al jaren veel plezier aan heeft, maar het vertrouwen in de mens was aardig weg...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:30

pmarena schreef:

Ik wilde Rena ook echt niet meenemen als ze niet op proef mocht. Heb toen iets voorgesteld van ik dacht:

- Even bij mij laten wennen, kijken of het te doen is (errug sensibel / onzeker paardje)
- keuring goed dan maak ik het restbedrag over en sturen zij haar paspoort e.d. op
- keuring niet goed dan komen ze haar weer halen en krijgen het al betaalde bedrag terug

Dit was voor beide partijen een afspraak waar we een goed (genoeg) gevoel bij hadden :)
Ik heb toen wel gezegd dat ik dan binnen een maand zou laten weten als ik haar niet wilde houden.

Hier was ik sws niet mee akkoord gegaan. Keuren kan dan vooraf en niet wanneer het paard al bij de potentiele koper staat. Dan weet ik tenminste zeker dat het dier goed en gezond bij mij het erf af gaat. Maar in jouw geval fijn dat het zo kon.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:09

Oei op proef mee geven doe ik ook niet. Teveel ellende van gezien := men mag wel vaak komen kijken. En de 2 bokkers die bij mijn pony zijn geweest zijn ook om de beurt gegaan. Dus heb ze alle tijd gegeven die ze nodig hadden want die klik is wel belangrijk wil niet dat ze straks een pony hebben waarbij het toch niet helemaal klikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:38

DuoPenotti schreef:
Klopt, ik was alleen maar ruiter, dus niet mijn beslissing.
Ik zelf had hem inderdaad weer opgeladen :j
Maar goed als ze hem zelf opgehaald hadden hadden we het nooit geweten.

En inderdaad puntje bij paaltje is alles niet van belang, maar ik reageerde enkel op een bokker die zei ik koop/verkoop geen rommel dus heb er geen last van... en zo werkt het dus niet.
Dat was eigenlijk wat ik aan wilde geven en nu een heel lang verloop heeft.

Je doelt dus op mij :)

ik blijf er bij ik geen rommel verkoop. Het zijn namelijk mijn beste paarden die ik verkoop en waarvan ik weet ze zo niks mankeren en die uitgebreid gekeurd kunnen worden. Paarden die gelijk door kunnen in de sport met een andere ruiter. Ik heb ze zelf ook uitgebreid gekeurd voor ik ze zelf kocht.
Het is niet zo dat ik een stal vol heb staan voor verkoop en ze adverteerd enz maar heb nieuwe jonge paarden die straks ook geshowd moeten worden. Ik kan niet alles zelf trainen en maar houden

Zo heb ik een mega goed paard staan waar al heel veel mensen naar gevraagd hebben hem te willen kopen maar die wel wat mankeerd. Die verkoop ik dus niet. Die mag lekker op de wei met de merries mee doen.
En ja, die kan met goed management nog geshowd worden en zal wellicht leuk zijn voor een jeugd ruiter met ambitie maar ik laat hem staan. Ik heb genoeg andere om te showen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:50

Popstra, Ja ik bedoelde wel jou bericht, maar toch bedoelde ik het meer algemeen :) (lekker handig verwoord :P ) daarom je naam niet extra genoemd.
Omdat die fokker met zijn prok merrie, met zijn paardje waar nooit wat raars mee was gebeurt ook wel dacht geen rommel te verkopen. Niet voor niets stond hij er achter dat bij negatief koopadvies hij de kosten op zich zou nemen. Dat doe je niet als je denkt dat er wat mis is met het paard.
Hij was ook geen handelaar, maar had 10-15 paarden op pension en fokte met ongeveer 5 merries.
Maar daarmee was hij ineens ook geen particulier meer met zijn fokpaarden.

Betreft op proef.
Ja ook ellende zat mee gezien, dus ik begrijp heel goed dat mensen dat niet doen.
Maar betreffende paardje is de koper keer of 5 geweest. En ik had een super gevoel bij haar.
Wist precies hoe het paard bij haar aan huis kwam staan. Echt alles zoals ik zou wensen.
En voor haar was proef belangrijk voor een eerder naar geval wat zij weer had mee gemaakt.
En voor mij belangrijk dat bij niet klikken het paard niet in de handel zou gaan. Voor wat ik eerder weer had mee gemaakt en nu nog verdriet van heb.
Ik had geen ambities met haar te rijden, dan was ze terug gekomen en had ik met haar gefokt.
Een overweging die je dan maakt. Waar ik geen spijt van heb gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:02

3 maanden op proef? Dat heb ik nog nooit gehoord.1 maand heb ik wel eens gehad,dat had ik na 2 weken al gezien dat we geen klik hadden.En ook ooit 2 dagen.Ik was op zaterdag gaan kijken,paardje werd meteen gebracht door de verkoopster en ik moest dan maandag beslissen. Wel handgeld betaald.Die bleef toen zeker!Wel probeerde ik nog wat af te dingen omdat bleek dat hij luizen had,maar ze wou niet goedkoper gaan omdat er naar haar zeggen nog meer geinteresseerden waren.Ik heb niet laten keuren want het was zo'n lieverdje dat ik hem bij afkeuring toch genomen zou hebben.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:23

Ik heb wel een paard op proef gehad en in die periode laten keuren. Werd dus afgekeurd op dr longen en was nog best wat gedoe om dr weer op de oude plek te krijgen. Achteraf vermoed ik dat het wel bekend was en de hoop juist was dat ik dr na de proefperiode niet meer kwijt wilde.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:39

Ik heb recent een paard verkocht die ik op eigen kosten röntgen en klinisch heb laten keuren.
Toen er een koper een dag later zei dat alles opnieuw moest, en als het paard afgekeurd werd ik de kosten moest betalen heb ik vriendelijk bedankt.
Het keuringsrapport was nog geen 24 uur oud.
Als ze de foto's elders had willen laten beoordelen had ik er absoluut aan mee gewerkt. Maar opnieuw keuren op zo'n kort tijdsbestek vond ik echt niets.

Hij is 2 dagen later vertrokken met een andere koper die er geen problemen van maakte.

Als een keuring al iets ouder is, zou ik zelf wel herkeuren. Als het paard helemaal nog niet gekeurd is en de verkoper wil dit ook niet dan bedank ik vriendelijk en ga door naar de volgende

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:45

Suzanne F. schreef:
Jeetje, wat een verhaal. Je zou toch zeggen dat dit op eigen risico was. Ze wilde zelf niet röntgenologisch keuren.... bizar.

Maar zo gaat het wel. En reken maar dat dit veel gebeurt.
Paard lekker verreden, foute smid, slecht passend tuig.
Je krijgt ze gewoon terug.
Of tenminste ze proberen het zeker wel.
En als jij niet kan bewijzen dat het daar ontstaan is, kan je hem gewoon terug nemen(kopen).
Ik hoor de laatste tijd echt zoveel bizarre verhalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:57

Maar mensen zijn er soms ook echt op uit dat mensen niet rontgen keuren om van een paard af te komen.

En het gebeurt; Mensen kopen een paard, klinisch gekeurd en wat foto's van eigen veearts. Dan laat je voor de verzekering iemand komen, die wil andere foto's en zit er toch iets mis.

Als de verkoper dan niet meewerkt en het wordt een zaak, staat het paard een lange tijd bij de koper waar van alles nog kan gebeuren en beide partijen er niet beter van worden uiteindelijk.

Maar wat doe je daarna met zo een paard? Wetende dus dat hij wat mankeert op de foto? Als alle verkopers die paarden niet meer kwijtraken, hebben ze behoorlijk verlies.
Zelfde als ik nu 2 paarden te koop weet, klinisch gekeurd, maar beiden echt ongezond en afgekeurd op rontgen.

Mensen willen koste wat kost er toch vanaf.

Ik heb net een paard ingeslapen wat ik nooit heb gekeurd en 19jr heb gehad. En mn merrie van 19 verwaarloosd en als bagger ergens weggehaald, die 8jr later nog fit rondloopt.

Heb 2 goedgekeurde paarden met 7 en 8 jaar al moeten laten gaan ooit. En onze 10jr was ook nagekeken voor verhuizen naar ons en goed bevonden door een eigen arts, maar hartstikke ziek. Bekeken door inmiddels 5 veeartsen, van 3 klinieken.

Alles goed vastleggen kan ook veel ellende schelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:28

Padoertje schreef:
pmarena schreef:

Hier was ik sws niet mee akkoord gegaan. Keuren kan dan vooraf en niet wanneer het paard al bij de potentiele koper staat. Dan weet ik tenminste zeker dat het dier goed en gezond bij mij het erf af gaat. Maar in jouw geval fijn dat het zo kon.

Maarja, dan kom je weer bij het stukje laten keuren door de eigen veearts. En wie betaalt de keuring.
Ik ga ook geen keuring betalen voordat ik zeker weet dat het beestje bij mij te handelen is.

En als het paardje al bij de koper staat, heb je natuurlijk ook weer meer kans, dat, als er iets aan mankeert, die al gehecht is en het dier toch niet meer terugdoet.

Over een proeftijd: Ik zou als verkoper ook absoluut niet happig zijn op een proeftijd, maar bij een "lastig" dier valt het niet mee om die zonder proeftijd kwijt te raken denk ik :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:41

Padoertje schreef:
Dan heb je geluk gehad. Ervaring van een paard wat ik voor een fokker reed konden we na een paar maanden ophalen met schurft, sterk vermagerd en liet zichzelf vallen bij het inspannen voor de wagen ;( Geen idee wat die mensen ermee gedaan hadden. Je kunt je voorstellen welke kosten we hebben gemaakt om hem weer op te knappen en zelfs tijdelijk uit handen moeten geven om het aangespannen werk weer in vertrouwen te kunnen doen. Sommige paarden lieten we nml eerst aangespannen beleren en daarna onder de man. Uiteindelijk is het dier verkocht aan een springruiter die er al jaren veel plezier aan heeft, maar het vertrouwen in de mens was aardig weg...

Maar eigenlijk is de proefperiode dan toch juist iets positiefs? Anders hadden die eerste mensen het paard misschien meteen gekocht, en dan was het paard daar voor een langere termijn op dergelijke manier verzorgd en behandeld geweest en was die niet bij die fijne springruiter terechtgekomen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:31

En als een koper niet keurt?
En later beweert dat het paard iets doet met rijden, wat bij de verkoper nooit gebeurde?
(Particuliere verkoop..)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:35

Muze schreef:
En als een koper niet keurt?
En later beweert dat het paard iets doet met rijden, wat bij de verkoper nooit gebeurde?
(Particuliere verkoop..)

Dat heb een keer gehad iets van jaaaaaaren terug. Ik verkocht een paard in de wat hogere prijsklasse en had hem dus van voor tot achteren gekeurd rontgen. De koper stond erop dat het voldoende was, heb dit in een contract wel vastgelegd MAAR heb haar een maand garantie gegeven dat als er iets zou gebeuren / kreupel oid dat hij terug mocht. Het ging echt super goed ongeveer 2 maanden lang, dagelijks appjes met zo blij bla bla. Toen ging het vriezen. 3 weken konden ze niet rijden ivm de bevroren bak. Daarna stapte ze erop en hij was wat jolig ze viel eraf en brak haar nek / rug. Opeens kreeg ik een hele vieze nare mail van een advocaat dat ik een levensgevaarlijk paard had verkocht en dat ik hem terug moest nemen en alle kosten moest vergoeden incl. stalling, voeding, etc etc. Ze zouden bewijs hebben dat ie gevaarlijk was etc.

Bij mij reden er kinderen op, was ie echt heel braaf, maar het bleef een jong dier van 4 en na 3 weken stil staan is een rondje longeren echt niet gek. Ik heb hem niet terug genomen. Zeker niet op die manier. Hij is gelukkig heel goed terecht gekomen en volg hem nog steeds. jaaaaaaaaren later

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:41

Mer
En dat vind ik dan als softie zo moeilijk, het niet terug nemen dan.
Je staat naar mijn idee volledig in je recht, maar zo'n lief paard blijft dan wel bij die debielen staan.
Ik zou daar dan weer niet tegen kunnen...
En gelukkig is hij goed terecht gekomen, maar dat soort lui geeft daar dan ook geen barst meer om.

Nee ik merk wel dat ik geen handelaar ben :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:44

DuoPenotti schreef:
Mer
En dat vind ik dan als softie zo moeilijk, het niet terug nemen dan.
Je staat naar mijn idee volledig in je recht, maar zo'n lief paard blijft dan wel bij die debielen staan.
Ik zou daar dan weer niet tegen kunnen...
En gelukkig is hij goed terecht gekomen, maar dat soort lui geeft daar dan ook geen barst meer om.

Nee ik merk wel dat ik geen handelaar ben :D

Klopt maar de reden dat ik hem weg moest doen is uit financiële problemen en ik had een braaf paard verkocht en ik zou dan 4000 extra aan kosten moeten betalen bovenop de verkoop prijs om hem terug te nemen. Dat was voor mij niet haalbaar financieel. Bovendien was het ronduit niet waar. Ik heb het met 1 mail kunnen weerleggen met filmpjes en de hele app conversatie tussen mij en de eigenaren. Hij was zo braaf een paar maanden lang. Ze hadden het zelf fout gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:47

Was ook echt geen verwijt richting jou hoor Y;(
Sorry mocht dit wel zo over komen.

Maar gewoon hardop zeggen wat ik zo naar vind aan paarden verkopen.
Je weet dat het zo'n lief paard is en dan staat hij bij zulke debielen.