Dwaling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:03

Hoe zat het eigenlijk met keuren TS. Misschien is het al gevraagd, maar heb ik eroverheen gelezen.
Heb je het paard zelf laten keuren bij eigen dierenarts? is dat alleen klinisch geweest of ook RX. Is ook de hals en rug op de foto geweest?
Als een paard alleen onder de ruiter deze streken heeft en de ruiters zijn niet al te bang of onhandig dan denk ik ook al gauw aan een fysiek gebrek of ongemak. Dat kan natuurlijk ook altijd nog het geval zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:04

na het hele verhaal doorgelezen te hebben, ben ik ook benieuwd naar een filmpje.
Ik zou ook schriftelijk mijn onvrede melden, niet alleen via mail of app, maar ook aangetekend.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:06

Je hebt in dit topic een mooi antwoord gehad van een jurist, dus het lijkt me verstandig dat advies te volgen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:14

Ik zou er niet meer opklimmen, levensgevaarlijk. En ook geen anderen meer. Probeer de verkoper het paard terug te laten nemen, als hij dat niet doet, zou ik je verlies nemen. Je nek of andermans nek breken is het niet waard.

Maar dit wil nog niet zeggen dat je bent opgelicht. Een paard kan in een nieuwe situatie heel ander gedrag vertonen. Daar moet je rekening mee houden, een paard is geen fiets.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:27

@Mazida: Zoals al meerdere malen is gezegd, dan is het geen braaf paard geschikt voor onzekere ruiter.En daar had ze wel om gevraagd. Ze heeft dus niet gekregen waar ze om gevraagd had.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:38

Bovendien kan ik zo nog 5 andere mensen noemen die problemen hebben gehad met haar. Dus dan noem ik het geen toeval meer.

Helaas word ze er nooit echt voor 'gestraft' want iedereen brengt of het paard terug voor de helft van aankoop prijs, zet het paard zelf weer te koop of ruilt het in op iets anders. Niemand heeft zin in het gezeur met haar. En dat snap ik zelf heel goed, want ze speelt het altijd slim. Je wilt niet nog een jaar met een paard zitten waar je niks mee kunt maar wel alle kosten voor hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:48

Ja en dan ben je zo blij als je van het paard afkunt dat je inderdaad genoegen neemt met een fractie van de aankoopprijs terug. Maar een rechtszaak beginnen en het paard nog een jaar of meer op stal houden is nog duurder,om niet te spreken van de ergernis en stress die je daarvan krijgt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:00

Gini schreef:
Op zich mag dat, maar ik vind het gewoon verbazend waarom je met alle macht een hupsend, bokkend en uitproberend paard onder de noemer 'braaf leerpaard voor onzekere ruiter' wilt duwen.

Nu verdraai je mijn woorden, want dat heb ik nergens gezegd.

Het enige wat ik zeg is dat het kopen van een paard niet hetzelfde is als het kopen van een fiets. Hij kan zich nou eenmaal anders gedragen op een andere locatie met een andere ruiter.

Ik vind het gewoon verbazingwekkend dat iedereen maar vind dat ongeacht het dier wordt gehouden en behandeld, maar gewoon in het gareel moet lopen. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Dat het niet is wat TS zoekt, dat snap ik. Alleen zou ik geen tijd en moeite en verdriet investeren in een juridisch proces omdat bewijzen dat het paard bij aflevering niet is wat je zoekt gewoonweg heel lastig is. Want misschien was paard bij handelaar doodbraaf, dat weten wij ook allemaal niet. Daarom zou ik adviseren om te kiezen of je met het paard verder wil of niet en in de gemaakte keuze je energie investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:11

Nelleke, ik snap jou standpunt. Maar als het paard echt zo braaf zou zijn en de handelaar is daar rotsvast van overtuigd, waarom kan het paard dan niet terug? Want zo een braaf paard is gauw genoeg weer verkocht. Sowieso, ongeacht wat het paard wel/niet doet, ga je hier toch een oplossing voor zoeken? Als handelaar als zijnde garantie, als particulier omdat jou maatje jou zo na aan het hart ligt.

Overigens bestaat het brave paard dat Ts zoekt zeker en vast wel. Voorbeelden genoeg hier op bokt van kreupele dieren waarna onderzoek blijkt dat ze al maanden, al dan niet jaren met verkeerd tuig zijn gereden, of waar en peesproblemen zijn etc. Zonder ook ooit maar 1 pas verkeerd te hebben gezet. Dat is een oprecht braaf (en ok, misschien wel te braaf) paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:31

DeMolenhoek schreef:
Nelleke, ik snap jou standpunt. Maar als het paard echt zo braaf zou zijn en de handelaar is daar rotsvast van overtuigd, waarom kan het paard dan niet terug? Want zo een braaf paard is gauw genoeg weer verkocht. Sowieso, ongeacht wat het paard wel/niet doet, ga je hier toch een oplossing voor zoeken? Als handelaar als zijnde garantie, als particulier omdat jou maatje jou zo na aan het hart ligt.

Overigens bestaat het brave paard dat Ts zoekt zeker en vast wel. Voorbeelden genoeg hier op bokt van kreupele dieren waarna onderzoek blijkt dat ze al maanden, al dan niet jaren met verkeerd tuig zijn gereden, of waar en peesproblemen zijn etc. Zonder ook ooit maar 1 pas verkeerd te hebben gezet. Dat is een oprecht braaf (en ok, misschien wel te braaf) paard.

Over of dit een braaf paard of niet is, spreek ik me niet uit.
Maar de stelling 'een braaf paard is gauw genoeg weer verkocht' ben ik niet mee akkoord, je weet nooit hoe het paard verknipt of verreden is.

Ik heb zelf ook paarden zien veranderen op een paar maanden tijd. Van een doodbraaf beest waar je zo in de wei zonder zadel zonder halster op kon gaan zitten en die wandelde je dan rustig de wei rond en stopte braaf terug bij het hek. Naar een die de ruiter niet meer liet opstappen en alles bij elkaar bokte en steigerde om hem uit de wei te halen. Gewoon door een totaal totaal verkeerde omgang ermee. En dat was nu oprecht wel een doodbraaf paard toen ze het kocht.

Nogmaals, ik ken het geval van TS niet. Maar 'een brave' kan ook omslaan als je er totaal verkeerd mee omgaat, het blijven levende wezens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:41

Maar snap je wat ik bedoel? De verkoper trekt er direct volledig zijn handen vanaf en wil 0,0 nadenken over een oplossing. Bij mij wekt dat toch argwaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:46

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het filmpje. Ik heb een merrie gehad waar na drie maanden ook geen 20m meer normaal mee te rijden was.
Als hij van het begin af al zo om sloeg. Dan ga je toch haast denken dat ie gesedeerd was daar.

Edit; inmiddels het filmpje gezien.
Ik vind het gedrag eigenlijk niet zo heel schokkend maar werd er op gewezen dat dat ook aan mij kan liggen. :+
Zelfs de enige echte bok die er tussen zit is eerder "uitschoppen" dan bokken. Ik zie nergens echt een gebolde rug.

Wat mij dan wel op valt is de algemene manier van gaan van dit dier. Erg strak en stijf in de rug, kort in de gangen en de hele houding schreeuwt "stress".

Hoe was dit bij het proefrijden? Liep hij toen ook op deze manier? Dus niet het bokken maar de rug en het korte.

Hoe stapt dit paard als je met hem begint?

Edit: Even te verduidelijkin: Ik begrijp wel dat TS dit paard niet wil. Zij wil gewoon rustig kunnen rijden zonder veel gedoe. Maar als dit paard bij de verkoper niet op deze manier liep. Dan denk ik dat het de moeite waard is om rug en/of hals/bekken nog eens op de RX te zetten. Want óf dit dier heeft heel erg veel spierspanning door de stress waardoor het zo loopt. (en die stress kan ook een stuk karakter zijn. Dus dat hoeft niet aan de omgeving te liggen.) óf dit paard heeft ergens toch e.e.a mis zitten.
Ik zie nl. frustratie. Geen gemeenheid.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-05-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:16

Dat kan idd altijd Poekkie, maar daar gaat het in principe niet om als je bij een professional (handelsstal) een paard koopt die bij expliciete navraag geschikt zou zijn voor een (onzekere) beginner. Dan zou het paard daar ook geschikt voor moeten zijn in mijn ogen. Bovendien vind ik het verder gaan in dit geval, ook verschillende andere ruiters kunnen er niets mee binnen een korte periode na aankoop.
Ik ben het met je eens dat sommige mensen een hele brave ook van slag kunnen krijgen, als particulier zal ik dan ook niet snel een paard op proef aan iemand mee geven, je weet niet altijd wat je terug krijgt. En dan zelf weer een paard met trauma bij wijze van moeten verkopen is een lastig punt idd en meestal een flink financieel verlies. Maar nu zit ts in zo'n situatie en dat is ook niet terecht na advies van een stal, die in moet staan 6 maand voor een gebrek. Dit paard voldoet geheel niet aan het doel waar ts hem voor gekocht heeft, nl als leerpaard voor een beginner. Dan zou ik ook niet blij zijn als koper.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:17

Nu ben ik ook wel benieuwd naar de beelden. De meningen lopen hier zo verschrikkelijk uiteen! Is er, heel toevallig, ook niet gefilmd toen je ging proefrijden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:22

Voor de mensen die denken een complete rodeo te zien, nee dat is niet.
Maar er is zeker ook geen braaf paard voor de onzekere ruiter te zien. Of leerpaard.
En 1 van de bokken draait hij ook wat rond en is voor een ruiter met minder balans slecht uit te zitten. Althans heb op minder beweging ruiters zien vallen.

nee een compleet gebolde rug en kop tussen de voorbenen is het niet en ik denk dat een zekere ruiter dit paard er wel weer doorheen helpt.
Maar ts heeft niet gevraagd om een paard met deze gebruiksaanwijzing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:26

Ik denk niet dat je deze "er doorheen" moet willen helpen. Ik denk dat dit dier of iets in de rug heeft of dusdanig vast zit in de spieren dat ie pijn heeft. En dat hoeft niet TS haar "job" te zijn he, dat wil ik niet zeggen. Maar ik denk niet dat dit dier medisch goed is. Het hoeft niks definitief te zijn. Maar dit is geen rottigheid maar pijn/ongemak.
Kan TS dat laten vaststellen. Dan ben je vanuit een andere basis aan het onderhandelen áls het echt in de wervels zou zitten. Zit het 'm meer in de spieren ben je verder van huis kwa onderhandelen vrees ik.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:29

En daar heb ik dan weer mijn twijfels bij.
Die eerste paar huppels wel, daar dacht ik dat ook bij.
Maar die laatste, daar geeft hij zichzelf toch behoorlijk wat extra pijn mocht dit zo zijn.
Daar kreeg ik toch echt het idee, verdomme ik moet door en ik heb juist de laatste paar keren gewonnen dat niet te doen.

Maar het is zeker verstandig dat eerst uit te sluiten, daar ben ik het zeker mee eens. Vind ik bij bijna alle "staak" gedrag wel.

Maar inderdaad, niet voor ts.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:29

Ik heb het filmpje ook gezien en nee het is geen hopeloos gevaarlijk gedrag maar een gespannen/gefrustreerd dier, ik zie hetzelfde als Ayasha.

Mààr, het is duidelijk niet wat Ts dacht te kopen en het is ook totaal niet wat ze wilde. Laten we eerlijk zijn, ook al is het er door een handige ruiter vast uit te rijden of recht te krijgen door er de medische molen mee door te gaan, ik zou ook niet zitten wachten op een paard waar je geen 10m normaal mee kan rijden.
Als ze van bij een handelaar komt, sta je wettelijk gewoon sterk dat die hem moet terugnemen od vanwege non conformiteit. Het staat vast dat het paard niet bij jouw wensen past.
Of er bij het proefrijden/verkoop gesjoemeld is, is helaas nu niet meer te bewijzen vermits er geen bloedstaal bewaard is.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:31

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje inmiddels. Al maakt het voor het verhaal weinig uit. Gezien het een bedrijf betreft: werk van maken. Je hebt geen paard om hem of haar door een ander te laten rijden en als je er zelf bang van bent gaat het sowieso heel moeilijk worden om zo eentje (tenminste, hoe het klinkt) wel met plezier te kunnen rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:35

In mijn ervaring zijn paarden geen toppers in logisch redeneren betreffende pijn.
Als het pijn doet in de rug of het bekken is de reactie vaak dit type bok. Als ze je er af willen bokken ze best wel wat anders.
Extreem stevig zit het meiske op dat filmpje ook niet en ze zit hem vrij simpel uit. Mede omdat er zelfs in het draaiende bokken, weinig tot geen beweging in die rug en dat bekken zit. En dát beeld doet me denken dat daar ook het probleem zit. Dat gebrek aan enige soepelheid of beweging in die rug gedurende het gehele filmpje.

En als ie pijn heeft dan zal ie idd op een gegeven moment wel denken "Verdomme! Ik heb nou al 30 keer aangegeven dat iets me niet lekker zit! LUISTER DAN!"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:39

_Nelleke_ schreef:
Het enige wat ik zeg is dat het kopen van een paard niet hetzelfde is als het kopen van een fiets. Hij kan zich nou eenmaal anders gedragen op een andere locatie met een andere ruiter.

Dat klopt, maar dan heb je als koper dus wel het recht om het dier terug te brengen als het echt heel ander gedrag vertoont en niet echt bruikbaar is voor het vooraf gecommuniceerde doel van de ruiter.
TS zocht een braaf leerpaard voor de onzekere ruiter, dat zijn per definitie dan ook paarden die zich niet heel snel uit de lood laten slaan.

_Nelleke_ schreef:
Ik vind het gewoon verbazingwekkend dat iedereen maar vind dat ongeacht het dier wordt gehouden en behandeld, maar gewoon in het gareel moet lopen. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Hier zou je in mijn ogen een punt hebben als het dier dit gedrag zou vertonen na een paar weken of maanden, dan kan dit inderdaad de invloed zijn van slecht management. Maar het dier deed dit eigenlijk al meteen na aankomst. Daarnaast heeft TS zichzelf benoemd als onzekere ruiter. Ze weet dat ze niet de beste en meest handige ruiter is en zoekt daar een paard op uit. Dat is dus een paard dat om kan gaan met een beginnende ruiter en zich niet uit de lood laat slaan door de onzekerheid. Geen paard dat vanaf dag 1 onder het zadel gekke acties doet. Voor een onzekere ruiter hoeft een bok niet met bolle rug en vier voeten van de vloer te zijn om al angst op te wekken. Vandaar waarschijnlijk de zoektocht naar een doodbraaf leerpaard, een paard dat het allemaal al wel eens gezien en gedaan heeft.

_Nelleke_ schreef:
Dat het niet is wat TS zoekt, dat snap ik. Alleen zou ik geen tijd en moeite en verdriet investeren in een juridisch proces omdat bewijzen dat het paard bij aflevering niet is wat je zoekt gewoonweg heel lastig is. Want misschien was paard bij handelaar doodbraaf, dat weten wij ook allemaal niet. Daarom zou ik adviseren om te kiezen of je met het paard verder wil of niet en in de gemaakte keuze je energie investeren.

Goh ja, over de tijd en moeite, dat moet iedereen inderdaad voor zichzelf bepalen, maar ik vind het erg dat handelaars hiermee wegkomen. Juist omdat het een paard is en geen fiets. Deze verhalen komen zo vaak voorbij op Bokt, maar als handelaar heb je ook gewoon je verantwoordelijkheid. Het is niet geld cashen en voor de rest zoek het maar uit.
Dat het paard doodbraaf was bij de handelaar maakt dan eigenlijk niet uit, het gaat erom hoe het "product" (zo ziet de wet het paard) geleverd wordt. Als het paard lichamelijk puntgaaf was op de dag van de koop en op de dag van de levering komt het dier met doorgescheurde pezen van de vrachtwagen, dan kan de koop wettelijk ongedaan gemaakt worden.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:45

Filmpje bekeken. Ik zie toch niet echt een paard wat niet helemaal lekker loopt.

Stel nou, dat het paard idd iets heeft, wat op te lossen is. Ik ga er dan van uit dat je dan een braaf paard zou (kunnen) hebben. Zou je haar dan willen houden? Of is de band met het paard al helemaal om zeep?
Wellicht het overwegen waard om aan de verkoper voor te stellen om het beestje nogmaals door een dierenarts na te laten kijken?

Bedoel, ik snap dat je er vanaf wilt, paard is niet geschikt voor je. Maar als de verkopende partij niet meewerkt is dit een lange weg te gaan. Ondertussen staat het paard wel op jouw kosten op stal. Kans dat je het aankoopbedrag volledig terug krijgt is (zo begrijp ik uit de verhalen) klein. De dierenarts kost ook centen, maar misschien wel met als uitkomst dat je een paardje helpt en uiteindelijk toch het paard hebt wat je wilde. Als er echt iets heel erg mis is, heb je weer een extra reden om hem terug te kunnen geven

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:01

Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar het filmpje.
Als het een uiting van pijn/ongemak is, dan zou ik beginnen met een goede zadelmaker/passer naar het zadel te laten kijken, dat is qua kosten nog te overzien.

Verder zou ik er geen kosten aan gaan maken, dat kan ze beter voor een ander paard gebruiken. Dit paard is niet waar TS om gevraagd heeft, dus laat de verkoper maar aantonen dat er niets mis is met het paard en het allemaal aan TS ligt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:19

Stel dat je een zadelpasser laat komen bij dit paard,wie moet het paard dan gaan proefrijden om te zien hoe het wel of niet past? Ts durft er terecht zelf niet meer op, moet ze dan een ander haar gezondheid laten riskeren?Als je bij een val fout terecht komt kan dat ernstige gevolgen hebben.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:23

Hoe is het dier eigenlijk met longeren (met zadel) en bij aansingelen?
Kan ook al duiding geven.