Paard zonder paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:11

zolang mensen daar dieren blijven halen houd je die stichting ook in stand natuurlijk. als ze paarden zonder paspoorten verhandelen kun je gewoon een melding doen bij nvwa. heb begrepen dat ze ook in Nederland zitten? dan pakken die dat wel verder op en krijgen ze een boete.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 17:13

Ik ga idd even wat proberen via het nvwa! Lijkt me een van de beste opties nu

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:44

Moderatoropmerking:
Goedemiddag! :)

Zouden jullie er rekening mee willen houden dat het niet de bedoeling is te speculeren over mogelijke illegalen zaken die een externe partij zou kunnen hebben begaan. Daarnaast is het ook niet de bedoeling om tips te delen waarmee de regelgeving omtrent het chippen van een paard wordt omzeilt.

We begrijpen dat dit een ingewikkelde situatie is en willen dit topic graag een plek bieden maar houdt het alsjeblieft volgens de regels.

Als laatste wil ik graag nog de tip geven dat juist omdat er juridische zaken lopen rondom dit paard/het vervoer of de stichting er goed nagedacht moet worden over wat er wel of niet gedeeld wordt in dit topic omdat deze informatie gemakkelijk terug te vinden is.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 22:04

Bedankt! :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:34

EdkingEnzo schreef:

De NVWA geeft geen paspoorten uit alleen boetes

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:42

Dat zegt toch ook niemand.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:03

BMHP schreef:
EdkingEnzo schreef:

De NVWA geeft geen paspoorten uit alleen boetes

De NVWA heeft toen er door een handelaar met het paspoort gefraudeerd was wel geregeld dat ik een nieuw paspoort kreeg, het oude hebben ze toen in beslag genomen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 09:24

Even iets verduidelijken, het blijkt dat het transport bedrijf de paarden wel mocht vervoeren met OCA papieren :)

De stichting heeft er alles aan gedaan om ons te helpen, ANCCE, PRE stamboek Nederland, RVO, NVWA. Het is nu gewoon wachten op de uitspraak van de rechtzaak, wat nog wel dik een half jaar kan duren.

Wat ik met dit topic wilde bereiken is tips en ervaringen om toch iets te kunnen regelen. Al is het een paspoort uit Nederland uit welk stamboek dan ook.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:15

Wat zijn OCA papieren? Naar mijn weten moet bij import altijd het paspoort erbij zitten.

Persoonlijk zou ik er met de fokker uit proberen te komen, dit wordt een gebed zonder eind. De stichting heeft niks meer om voor te strijden, dus waarom zouden ze zich nog hard maken voor die paspoorten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:08

maar op dit moment kun je dus niets met het paard? niet vervoeren, geen wedstrijden, niet verkopen.. je lijdt behoorlijke schade.. wat een vervelende situatie. Ik hoop dat het allemaal snel geregeld wordt.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:20

We kunnen wel degelijk iets met de paarden. We hebben tijdelijke documenten/paspoorten waarmee de paarden legaal vervoerd mogen worden etc.

Er met de fokker proberen uit te komen is ook een gebed zonder eind.
Die man spreekt enkel Spaans. En zelf al spreek je Spaans hij praat niet over de paarden die wij hebben. Hij probeert je alleen nog een paard te verkopen als je contact met hem opneemt.

OCA papieren mag een paard legaal mee vervoerd worden.

Ik denk dat tips over evt een paspoort in NL krijgen alleen nog nuttig zijn hier. Verder speculeren over wie wat waar fout is heeft geen zin.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 12:32

Thanks voor je aanvulling!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:12

dekensenzo schreef:
We kunnen wel degelijk iets met de paarden. We hebben tijdelijke documenten/paspoorten waarmee de paarden legaal vervoerd mogen worden etc.

Die man spreekt enkel Spaans. En zelf al spreek je Spaans hij praat niet over de paarden die wij hebben. Hij probeert je alleen nog een paard te verkopen als je contact met hem opneemt.

Ik denk dat tips over evt een paspoort in NL krijgen alleen nog nuttig zijn hier. Verder speculeren over wie wat waar fout is heeft geen zin.

Als je halve informatie geeft krijg je halve antwoorden.
Een groot deel van de misinformatie hebben jullie zelf gecreerd.

neem contact op met bv de KNHS paspoort service (of een andere paspoort uitgevende instantie).
Je noemt dat je tijdelijke papieren hebt, ik neem aan dat je ook een in Nederland geldig eigendomsbewijs zijnde een factuur, en hopelijk een kopie van de import of transport papieren hebt.

Die papieren moeten genoeg zijn om een nieuw paspoort te verkrijgen, eventueel moet je van de NVWA goedkeuring voor het nieuwe paspoort verkrijgen.
De vraag is of de chip moet worden vervangen, als het tegenzit moet er een nieuwe in.

Ik heb geen ervaring hiermee in Nederland, wel in Duitsland. Meermaals paarden zonder paspoort gehad. Waaronder een resque met adoptiepapieren (geen eigendomspapieren), gezien de staat en leeftijd hebben we besloten daarvoor geen paspoort meer te regelen. Dat had voor haar met een notarisverklaring en DNA bij haar stamboek eventueel wel gekunt.

Een DA kan de chip plaatsen en het nieuwe paspoort invullen. niets moeilijks aan.

De procedure is dacht ik al eerder in het topic aangegeven, maar toen waren jullie erg druk met stamboek papier en het originele paspoort.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:34

@BMHP Ik zie dit topic gisteren voor het eerst voorbij komen. En inderdaad dat er een hoop missende informatie was die wel bekend was/is bij ons.
Daarom reageer ik nu ook dat alleen tips om evt een paspoort in NL te kunnen krijgen nog nuttig zijn. De rest weten we hoe het zit en kunnen we niks mee.

Een DA plaatst niet zomaar een nieuwe chip als een paard al een chip heeft.

De openingspost had veel meer info moeten bevatten dan dat die heeft. Dan was er geen misinformtie geweest.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:24

ik kon het gewoon niet zo goed verwoorden en terug halen. Is mijn schuld. Vandaar de aanvulling vanmorgen. Ik hoef daar verder niet meer over te praten oid, als mensen nog tips hebben voor een oplossing in Nederland, heel graag. Verder hoeven we het niet meer over andere dingen te hebben. Ik wil en zal nooit iemand een slechte naam geven. Is niet mijn bedoeling geweest van dit topic. Ik weet dat als er zo vaag wordt gedaan dat mensen dan gaan speculeren en dingen zelf in gaan vullen, helemaal mijn schuld geweest.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:27

dekensenzo schreef:
@BMHP Ik zie dit topic gisteren voor het eerst voorbij komen. En inderdaad dat er een hoop missende informatie was die wel bekend was/is bij ons.
Daarom reageer ik nu ook dat alleen tips om evt een paspoort in NL te kunnen krijgen nog nuttig zijn. De rest weten we hoe het zit en kunnen we niks mee.

Een DA plaatst niet zomaar een nieuwe chip als een paard al een chip heeft.

De openingspost had veel meer info moeten bevatten dan dat die heeft. Dan was er geen misinformtie geweest.

Nogmaals, voor mij was alles heel vaag en kon ik niet de missende informatie aanvullen. Nog steeds vind ik persoonlijk een hele boel dingen vaag, maar dat ligt bij mij.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:41

Daarom zeg ik ook dat alleen tip om evt paspoort in NL te krijgen nog nuttig zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:57

dekensenzo schreef:
Daarom zeg ik ook dat alleen tip om evt paspoort in NL te krijgen nog nuttig zijn.

Heb mijn post gelezen en begrepen?

Je moet een paspoort aanvragen bij een door de NVWA goedgekeurde instantie.
bv KNHS of een stamboek.
De DA plaatst de chip die bij het paspoort hoort, want ik denk dat een spaanse chip zonder herkomst info niet wordt geaccepteerd.

Het zou helpen als jullie een contact persoon bij de NVWA hebben omdat dit soort zaken niet met een telefoontje is geregeld.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:19

BMHP schreef:
dekensenzo schreef:

Heb mijn post gelezen en begrepen?

Je moet een paspoort aanvragen bij een door de NVWA goedgekeurde instantie.
bv KNHS of een stamboek.
De DA plaatst de chip die bij het paspoort hoort, want ik denk dat een spaanse chip zonder herkomst info niet wordt geaccepteerd.

Het zou helpen als jullie een contact persoon bij de NVWA hebben omdat dit soort zaken niet met een telefoontje is geregeld.

Ja heb ik gelezen en mijn opmerking "daarom zeg ik ook dat alleen tips om evt paspoort in NL te krijgen nog nuttig zijn was niet naar jou gericht.

Ik heb geen paspoort meer nodig aangezien mijn paard in november door een ongeluk is overleden.
Maar heb destijds met verschillende stamboeken contact gehad over een paspoort maar die zeggen allemaal: Je paard heeft een chip, op die chip is hij te vinden bij de Ancce (Spaanse stamboek) en daar moet je zijn voor een paspoort.
Ook mn DA gevraagd en die zegt ook ik plaats geen nieuwe chip als hij al is geregistreerd in een stamboek.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:22

dekensenzo schreef:

Wat zijn oca papieren?

Ik denk dat het die fokker gewoon geld wil zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:46

EdkingEnzo schreef:
ik kon het gewoon niet zo goed verwoorden en terug halen. Is mijn schuld. Vandaar de aanvulling vanmorgen. Ik hoef daar verder niet meer over te praten oid, als mensen nog tips hebben voor een oplossing in Nederland, heel graag. Verder hoeven we het niet meer over andere dingen te hebben. Ik wil en zal nooit iemand een slechte naam geven. Is niet mijn bedoeling geweest van dit topic. Ik weet dat als er zo vaag wordt gedaan dat mensen dan gaan speculeren en dingen zelf in gaan vullen, helemaal mijn schuld geweest.

Trek toch niet zo het boetekleed aan!
Volgens mij is het meer dan duidelijk dat jij niemand een slechte naam wilde bezorgen!

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:56

@Tessebes
OCA is een instantie in Spanje die de documenten regelt als een paard op transport gaat. Voor zowel transport in Spanje als voor export paarden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:15

dekensenzo / EdkingEnzo schreef:
Maar heb destijds met verschillende stamboeken contact gehad over een paspoort maar die zeggen allemaal: Je paard heeft een chip, op die chip is hij te vinden bij de Ancce (Spaanse stamboek) en daar moet je zijn voor een paspoort.
Ook mn DA gevraagd en die zegt ook ik plaats geen nieuwe chip als hij al is geregistreerd in een stamboek.

Het spijt mij dat jouw paard een ongeluk heeft gehad.

Da geeft geen paspoort uit en is alleen bevoegd om in te vullen.

Het chip verhaal is heel simpel. De chip is geregistreerd en is bruikbaar of niet bruikbaar.
Als jullie DA de registratie heeft kan KNHS daar een antwoord op geven.

In mijn geval werd het paspoort door de FN uitgegeven.
En ook daarvoor waren heel veel telefoontjes nodig.

Het is handig als je een contactpersoon hebt bij de NVWA, want uiteindelijk moet er wel een paspoort komen. Hier kan je met een paard zonder chip niet eens naar de kliniek!

https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... vice-knhs/

onderaan vragenformulier duplicaatpaspoort

Je noemt dat je tijdelijke papieren hebt, ik neem aan dat je ook een in Nederland geldig eigendomsbewijs zijnde een factuur, en hopelijk een kopie van de import of transport papieren hebt.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:31

BMHP schreef:
Het chip verhaal is heel simpel. De chip is geregistreerd en is bruikbaar of niet bruikbaar.

.

Hoe bedoel je als de DA de registratie van de chip heeft? Welke registratie?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:53

dekensenzo schreef:
BMHP schreef:

.

Hoe bedoel je als de DA de registratie van de chip heeft? Welke registratie?

Het registratie nummer dat hij uitleest van de chip in het paard