"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:04

Dat bespreek je vooraf.
Wat is voor de koper acceptabel.
Vind de verkoper de eisen idioot houd het op.

In de wei of met training wat krijgen doet hier niet te zake.

sneeuwpop

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:20

Dat doen een aantal verkopers dus al in de advertentie, dat het kk is. Jij maakt er gelijk oplichters van, terwijl veel eigenaren zelf nooit gekeurd hebben en ook niet in het paard kunnen kijken. Als je daarbij nooit een probleem hebt gehad, dan is hij in zekere zin gewoon gezond.
Paard is niet ziek, dus gezond.

En klinische keuring zou ik garant voor staan, maar verder.... Heb mijn partner ook niet lichamelijk laten keuren voor we gingen trouwen..... :-)

Heb overgens ook een paard laten keuren, die ik niet heb gekocht. Was blij dat ik slechts die kosten had en niet met het paard zat, want die afwijking was toevallig wel ernstig genoeg om geen risico te willen nemen. was een ruin, dus fokwaarde had hij ook niet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:26

Dat vind ik dus ook zo moeilijk, het röntgenologische deel.

De één wil een paar foto's, de ander wil er massa's met een dito prijskaartje eraan. En dan? De ene dierenarts geeft sneller een negatief koopadvies dan de andere. Hoe spreek je dat af.

Als iemand heel uitgebreid röntgenologisch wil laten keuren en als eis alleen maar eentjes heeft dan durf ik het risico echt niet te nemen om te zeggen dat bij afkeuren de verkoper dat allemaal gaat betalen.

Denk dat het heel verstandig is om dat van te voren heel goed te overleggen.

Had het al eerder gezegd geloof ik. Paard wat wij verkochten had één twee. Ik heb het keuringsrapport laten zien maar die twee kregen ze natuurlijk wel erbij. Kan geen eentje worden.

Paard is overigens helemaal gezond bevonden zo'n zes weken geleden. Iedereen blij en nu ligt hij te vechten voor zijn leven in een dierenkliniek omdat er botulisme in het voer bleek te hebben gezeten.

Je kan risico's zo veel mogelijk uitsluiten maar garantie's heb je helaas nooit.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:35

Ik begrijp 'kosten koper' ab-so-luut niet. Als een koper een paard laat keuren en deze wordt niet goedgekeurd voor het gebruiksdoel maar was wel als zijnde aangeboden voor een bepaald bedrag laten ze het paard vaak staan. Dan blijft het paard van de verkoper en heeft dus alleen deze iets aan de informatie die uit de keuring is gekomen want de verkoper weet inmiddels hoe het paard er aantoe is. Afkeuring is info voor de verkoper, goedkeuring is info voor de koper.

Als koper ga je toch vaak meerdere paarden bekijken en wordt er zo vreselijk veel aangeboden onder false voorwendselen. Dan ben je straks 4 afgekeurde paarden en 2000 euro verder dat is toch belachelijk????

Een verkoper bied een paard voor een bepaalde prijs aan en beweert daarmee dat zijn paard voor een bepaald doel geschikt is. Als dat paard afgekeurd wordt dan blijkt dat onzin en heeft alleen de verkoper iets aan die info. De koper heeft niks aan de info van een afkeuring behalve dat ze het paard niet moeten nemen. Waarom zouden zij daar dan voor moeten betalen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:32

NWDynamite schreef:
Ik begrijp 'kosten koper' ab-so-luut niet. Als een koper een paard laat keuren en deze wordt niet goedgekeurd voor het gebruiksdoel maar was wel als zijnde aangeboden voor een bepaald bedrag laten ze het paard vaak staan. Dan blijft het paard van de verkoper en heeft dus alleen deze iets aan de informatie die uit de keuring is gekomen want de verkoper weet inmiddels hoe het paard er aantoe is. Afkeuring is info voor de verkoper, goedkeuring is info voor de koper.

Als koper ga je toch vaak meerdere paarden bekijken en wordt er zo vreselijk veel aangeboden onder false voorwendselen. Dan ben je straks 4 afgekeurde paarden en 2000 euro verder dat is toch belachelijk????

Een verkoper bied een paard voor een bepaalde prijs aan en beweert daarmee dat zijn paard voor een bepaald doel geschikt is. Als dat paard afgekeurd wordt dan blijkt dat onzin en heeft alleen de verkoper iets aan die info. De koper heeft niks aan de info van een afkeuring behalve dat ze het paard niet moeten nemen. Waarom zouden zij daar dan voor moeten betalen?

Behalve al je spellingfouten klopt je hele bericht niet. Afkeuring bestaat niet. Positief of negatief koopadvies wel. Dit is info voor koper en verkoper (slaat nergens op dat het info voor één van de twee zou zijn) en voor verkoper niet zo fijn want die kan hierdoor opeens met een onverkoopbaar paard zitten.

Een verkoper kan gemiddeld redelijk goed inschatten of een paard de klinische keuring doorkomt en weet of het paard problemen heeft gehad. Maar röntgen ogen heeft geen enkele verkoper. Daar kan verkoper ook opeens mee voor verrassingen komen te staan.

Daarnaast is het maar net hoe de foto's beoordeeld worden en daar zullen toch echt van te voren afspraken over gemaakt moeten worden.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:44

Het ligt natuurlijk aan het niveau, leeftijd en doel van het paard. Maar waarom zou een verkoper niet zijn sportpaard op een paar foto's zetten voor de verkoop, dan weet je hoe en wat en dan kan je daar je prijs op baseren. Dus als het een goede uitkomst is, geeft dit meer kans tot verkoop en je kan de kosten van de foto's bij de prijs inrekenen. Daarnaast kan de kopende partij de foto's ook nog aan zijn of haar eigen dierenarts laten zien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:48

Dat hadden wij gedaan, ook bij een paard wat uiteindelijk helemaal niet meer te koop staat maar potentiële kopers willen, in dit topic, nieuwe foto's laten maken en die nieuw laten beoordelen en daar zou ik mijn handen van aftrekken. Niet bij een paar foto's waar twijfels over zouden kunnen bestaan maar wel bij mensen die zeer uitgebreid willen onderzoeken en dan ook nog eens extreem kritisch zijn. Eigenlijk het scenario dat vrijwel geen enkel paard aan de eisen voldoet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:49

bruintje123 schreef:
Dat vergelijk toch met de auto waar blijft dat toch vandaan komen?

Ff nieuwe pees kan ik niet vervangen hoor. Nieuwe schokbreker wel en is auto nog steeds goed om in te rijden.
Daarnaast vraag je altijd nieuwe apk die de verkoper betaald. Zelfs bij goedkeuring.
Daarnaast heb je garantie als je bij een bovag garage koopt. Zonder gezeik.
Maar die verkoper van een paard geeft geen garantie. Dan kun je gaan rechten.
Dus kunnen we onderhand stoppen met kromme vergelijkingen?

Paardenhandel is net zo vaag als autohandel en het gaat over "objecten" van meer dan een paar tientjes. En kopers hebben vaak maar heel beperkt verstand van hoe die nou eigenlijk in elkaar steken. Heel vergelijkbaar, dus :j

Als je bij die Bovaggarage koopt, betaal je sowieso al een flink bedrag voor dat woordje bovag, doet niets voor de auto zelf.
Die apk kun je vragen, maar een particulier geeft echt geen nieuwe apk mee als de auto nog maanden geldige apk heeft. Je moet niet appels met peren vergelijken, een particulier of een handelaar maakt heel veel uit in je rechten als koper. En dat geldt zowel voor paarden als voor auto's.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:52

maar een paard repareer je niet zo makkelijk. En een paard is nog steeds geen ding, maar een levend wezen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:52

Sportpaard akkoord, die kosten ook het nodige. Dan wil je zekerheid.

Maar een recreapaardje van 2000€ ga ik noch als koper, noch als verkoper foto's van laten maken. Voor een klinische keuring wil ik als verkoper niet instaan. Je krijgt elk paard kreupel als je DA een buigproef fout uitvoert. Terwijl hij een paar dagen later door iemand anders wel goedgekeurd wordt. Al genoeg meegemaakt

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:54

Percy schreef:
Dat hadden wij gedaan, ook bij een paard wat uiteindelijk helemaal niet meer te koop staat maar potentiële kopers willen, in dit topic, nieuwe foto's laten maken en die nieuw laten beoordelen en daar zou ik mijn handen van aftrekken. Niet bij een paar foto's waar twijfels over zouden kunnen bestaan maar wel bij mensen die zeer uitgebreid willen onderzoeken en dan ook nog eens extreem kritisch zijn. Eigenlijk het scenario dat vrijwel geen enkel paard aan de eisen voldoet.

Oja die categorie heb je inderdaad ook nog, niet aan gedacht. Maar bij dat soort types betaald de verkopende partij dus altijd het veels te dure onderzoek, want deze moet uitgebreid en vervolgens zullen ze het toch niet nemen. Dus als je dan afspraken maakt om bij afkeuring het zelf te betalen, dan ben je ook de sjaak. Lastige kwestie!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:33

Kleemans schreef:
Percy schreef:

Oja die categorie heb je inderdaad ook nog, niet aan gedacht. Maar bij dat soort types betaald de verkopende partij dus altijd het veels te dure onderzoek, want deze moet uitgebreid en vervolgens zullen ze het toch niet nemen. Dus als je dan afspraken maakt om bij afkeuring het zelf te betalen, dan ben je ook de sjaak. Lastige kwestie!

Precies, daar zit mijn probleem. Hoe ga je dit bepalen??

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:42

van te voren afspreken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:24

Precies
Je bent als verkoper ook niet aan de goden overgeleverd.
Kun je je niet vinden in de eisen ga je gewoon niet verder met die mensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:42

Kleemans schreef:
Percy schreef:

Percy schreef:
Precies, daar zit mijn probleem. Hoe ga je dit bepalen??

Je kunt bij verkoop gewoon bepalen om de standaard rontgenologische keuring te betalen. Alles wat ze daarbuiten nog willen keuren zijn dan kosten koper.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:52

Kleemans schreef:
Het ligt natuurlijk aan het niveau, leeftijd en doel van het paard. Maar waarom zou een verkoper niet zijn sportpaard op een paar foto's zetten voor de verkoop, dan weet je hoe en wat en dan kan je daar je prijs op baseren. Dus als het een goede uitkomst is, geeft dit meer kans tot verkoop en je kan de kosten van de foto's bij de prijs inrekenen. Daarnaast kan de kopende partij de foto's ook nog aan zijn of haar eigen dierenarts laten zien.

Maar als verkoper kun je ook een schatting maken van het paard zonder foto's met een soort gemiddelde prijs.
Zou het paard dan rontgenologisch helemaal goed zijn, dan had had de verkoper er eigenlijk wat meer voor kunnen vragen. Echter als het paard een kleine bemerking heeft, kan de koper op dat moment een afweging maken .
Het is toch anders wanneer je het paard leuk vind en dan keurt, of wanneer je voor hetmkijken al weet dat het paard een kleine bemerking heeft.
Met die gok kan een verkoper ook nog "geluk" hebben dat hij alleen klinisch wordt gekeurd en er dus minimaal risico is bij verkoop.
Het niet weten is soms helemaal niet zo erg
Imo is de rontgenologische keuring erg overtrokken, het is niet zwart wit dat het paard iets of niets zal krijgen in de toekomst. Er lopen zelfs op papier paarden die stuk zouden zijn, toch hoog in de sport en andersom ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:00

NWDynamite schreef:

Ben het wel met je eens hoor NWDynamite. Je hebt als koper niks aan een keuringsrapport van een paard dat je niet koopt omdat er een negatief koopadvies wordt afgegeven. Alleen de verkoper heeft wat aan het rapport, want hij weet in ieder geval wat er met het paard (dat hij nog in zijn bezit heeft) aan de hand is.
De verkoper loopt bij een keuring natuurlijk altijd het risico dat het paard onverkoopbaar blijkt. Heel vervelend voor de verkoper want die heeft een wettelijke mededelingsplicht; hij moet in het vervolg aan de kopende partij vertellen wat ie van het paard weet. Daarom keuren ze natuurlijk liever niet.
Vaak zie je dat het paard gewoon weer als gezond wordt aangeboden, tot dat ze een sukkel tegenkomen die het paard niet (rontgenologisch) laat keuren. Vaak is de prijs dan verlaagd naar een prijsklasse waarbij in de regel niet meer rontgenologisch wordt gekeurd.

Ik heb vaker paarden gekocht die ik in de regel allemaal laat keuren, ook rontgenologisch. Ik spreek daarbij altijd af dat de verkoper de foto's betaalt bij afkeuren c.q. negatief koopadvies, tenzij het paard met foto's en al wordt aangeboden. Dan laat ik de bestaande foto's beoordelen door mijn eigen veearts en zonodig voor eigen rekening foto's overnemen als mijn veearts dat nodig vindt (omdat hij ze misschien niet duidelijk genoeg vindt). Als de verkopende partij dat niet wil, dan laat ik het paard gewoon staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:00

Eigenlijk is deze discussie onzinnig. Als keuring koper jou af schrikt ga je verder. Je bent toch niet verplicht 'm te kopen?
IK beloofde trouwens enkel dat het paard bij mij altijd goed geweest was, meer beloftes deed in niet gezien ik geen rontgen ogen heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:08

Kleemans schreef:

sneeuwpop schreef:
Maar als verkoper kun je ook een schatting maken van het paard zonder foto's met een soort gemiddelde prijs.
Zou het paard dan rontgenologisch helemaal goed zijn, dan had had de verkoper er eigenlijk wat meer voor kunnen vragen. Echter als het paard een kleine bemerking heeft, kan de koper op dat moment een afweging maken .
Het is toch anders wanneer je het paard leuk vind en dan keurt, of wanneer je voor hetmkijken al weet dat het paard een kleine bemerking heeft.
Met die gok kan een verkoper ook nog "geluk" hebben dat hij alleen klinisch wordt gekeurd en er dus minimaal risico is bij verkoop.
Het niet weten is soms helemaal niet zo erg
Imo is de rontgenologische keuring erg overtrokken, het is niet zwart wit dat het paard iets of niets zal krijgen in de toekomst. Er lopen zelfs op papier paarden die stuk zouden zijn, toch hoog in de sport en andersom ook.

Ik heb mijn paard ook gekocht met een bemerking (chip). Dat wist ik van te voren al (paard werd met foto's en al aangeboden). De prijs was er ook naar. Ik heb de foto's door mijn eigen veearts laten beoordelen en de chip zit op een operabele plaats en daarbij is het hoogst onwaarschijnlijk dat hij er ooit last van gaat krijgen.
Ik weet dat liever van tevoren dan dat je er bij een keuring mee wordt geconfronteerd en dan nog moet onderhandelen. Open, eerlijk en transparant. Daar houd ik van.
Overigens betekent een bemerking niet altijd ook een negatief koopadvies.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:08

Lalidan schreef:
Verkoper laten keuren geeft oplichters wel alle ruimte.... in mijn ogen is een keuring gedaan door de verkoper bij voorbaat weggegooid geld, omdat ik altijd zelf zal laten keuren door een DA van mijn keuze. Dus keuren als verkoper snap ik dan weer niet zo goed.

Overigens had ik in de meeste gevallen een afspraak dat bij afkeuring de kosten gedeeld werden/door de verkoper betaald werden. Dan ging het rapport daarna ook naar de verkoper, zodat die wist hoe en wat. Als ik alle kosten betaalde, kreeg verkoper wat mij betreft alleen te horen dat het paard afgekeurd was, niet hoe en waarop. Het rapport bleef dan bij mij.

Ik als verkoper laat wel als ik dat nodig acht een kleine keuring uitvoeren, al is het maar omdat ik geen slechte dieren wil verkopen. Wil een koper geïnteresseerde meer laten onderzoeken mag dat maar niet op mijn kosten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:12

Ayasha schreef:
Eigenlijk is deze discussie onzinnig. Als keuring koper jou af schrikt ga je verder. Je bent toch niet verplicht 'm te kopen?
IK beloofde trouwens enkel dat het paard bij mij altijd goed geweest was, meer beloftes deed in niet gezien ik geen rontgen ogen heb.

Ik vind de discussie niet onzinnig. Zo krijg je als verkoper / koper wel een beetje inzicht in elkaars standpunten.

Ik ben het wel met je eens. Je hoeft het paard ook niet te kopen. En dat doe ik dan ook niet. Als de verkoper de keuring niet wil betalen bij een negatief advies, dan kijk ik wel even verder. Geen hand vol maar een land vol leuke paarden die een baasje zoeken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:18

NWDynamite schreef:

_/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:23

Babootje schreef:
Ayasha schreef:

Ik vind de discussie niet onzinnig. Zo krijg je als verkoper / koper wel een beetje inzicht in elkaars standpunten.

Ik ben het wel met je eens. Je hoeft het paard ook niet te kopen. En dat doe ik dan ook niet. Als de verkoper de keuring niet wil betalen bij een negatief advies, dan kijk ik wel even verder. Geen hand vol maar een land vol leuke paarden die een baasje zoeken.

En datzelfde geldt voor baasjes.

Het ging me er vooral om dat als je je paard aan biedt je dus beweerd dat ie geschikt is voor een bepaalt doel. Nee hoor, ik beweerde dat helemaal niet toen ik mijn merrie verkocht, enkel dat ie bij mij altijd gedaan heeft wat ik vroeg zonder dat daar DA's aan te pas moesten komen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:54

Ik vind dat een paard altijd klinisch goed moet zijn als ik het verkoop en daar sta ik ook voor in. Bij afkeuren zijn de kosten voor mij, bij goedkeuren voor de koper. Ik verkoop en koop over het algemeen in de prijsklasse waarbij rontgen keuren niet gebruikelijk is. Willen mensen dan alsnog keuren vind ik dat prima maar dan wel op kosten koper. In de prijsklasse waar rontgen wel meer gebruikelijk is laat ik ze van te voren al op de foto zetten omdat wel of geen bemerking ook mede de prijs bepaald. Willen mensen dan de rontgen overnieuw doen vind ik dat ook prima maar wel op eigen kosten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:18

maar dat is dan toch eigenlijk meten met twee maten Nimber?

want klinisch is nog een moment opname.
maar een rontgonologische bemerking, dan verkoop heb je toch ook een paard wat dan niet goed is en waar je niet voor in kan staan.. maar dan vind je het niet erg dat je een ander daarvoor laat betalen?

Want waar ik het niet erg vind om de kosten te dragen als ik een paard zou laten keuren dat klinisch niet op orde is.. vind ik het erger als de verkoper vind dat ik de rontgen zou moeten voldoen waaruit blijkt dat zijn paard niet goed is. Die kosten zijn veel hoger om als koper te maken..

dan zou ik als koper heel dwars worden.. Dan zeg ik... alles leuk en aardig.. je paard komt niet door de rontgen heen, dus koop is van de baan.. en als je wilt weten wat, hoe of de foto's wilt.. dan betaal je de kosten maar zelf, of kom met een goed voorstel om te zorgen dat ik je de info geef.

als je een paard wilt verkopen waar je je hand voor in het vuur wilt steken dat je een paard verkoopt dat 'niets' mankeert.. dan is zijn de foto's veel belangrijker dan een moment opname op het harde in mijn ogen.

Natuurlijk is bij een bepaalde klasse de foto's laten maken niet rendabel, maar aanbieden met 'kosten klinische keuring zijn bij afkeur voor mij' is een beetje een dooddoener natuurlijk, want het is en blijft een schijnzekerheid, tenzij er echt iets grondig mis is en het geen moment opname is, maar dan weet jij het als verkoper allang ver voor de keuring.

de klinisch keuring is in mijn ogen puur een staving van datgeen wat de verkoper zegt.. dat er geen problemen zijn.. de uitkomst duidt alleen maar aan dat er op die dag geen aanleiding is om te twijfelen aan het woord van de verkoper.

en wat als je paard toevallig wordt afgekeurd omdat hij een slippertje heeft gemaakt in de weide? waarvan jij en de da weten, dat het tijdelijk is.. laat je hem dan weer keuren voor de volgende koper? En als hij dan net die dag stram van stal komt en de buigproef gaat dan net niet... ga je hem dan een derde keer laten keuren.. want het zijn steeds tijdelijke dingen, waarvan jij en de da zeggen het is tijdelijk.. maar ik als koper zou dan toch afzien van de koop. als het van tijdelijke aard is, dan staat ie over een poosje wel weer goed en wel in de markt.. dan kan ik altijd nog een keer gaan kijken als jij blijkbaar de keuring betaald als hij niet door de proef komt.