Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dorine92 schreef:Lianne schreef:Huh? Het is wel het paard van die mevrouw die jou opgelicht heeft, maar je hebt het op een manege gekocht waar ze haar niet kennen?
Verder is het natuurlijk niet handig om een paard van over de 3000 euro (sowieso een nieuw paard) niet laat keuren.....
Ja alleen daar kwam ik pas later achter. Verkoopster zei dat de pony daar in pension stond. Ik vermoed dat de manege hier wel van weet en stiekem meewerkt aan haar praktijken ofzo.
Dat laatste is mijn topic niet voor en reageer ik dus niet op.
Dorine92 schreef:Nee mag niet. Maar de verkoopster doet dit heel regelmatig.
Klinisch is van het gebrek niets te zien. Maar ze wist er wel vanaf, en heeft dit dus expres verzwegen.
Cardy schreef:Dat is balen... Dacht dat het wel mocht, maar dan heb ik mij vergist.
Is het een probleem dat je op de röntgen kan zien (kissingspines, etc.) of ook niet? Zo niet, misschien kan je het probleem zelf oplossen waardoor het paard wel aan je verwachten voldoet. Dit indien de verkoopster nog steeds niks van zich laat horen...
Citaat:Wat is toegestaan op Bokt?
Het delen van ervaringen (positief én negatief) met bedrijven en organisaties is toegestaan, daarbij mogen ook namen genoemd worden. Wij kiezen daarvoor omdat die informatie van belang kan zijn voor gebruikers. Als je op Bokt leest dat een webshop nog wel eens hele lange levertijden kan hebben en je hebt iets snel nodig, zal je niet voor die shop kiezen. En als je leest dat mensen veel plezier beleven aan paarden die van die ene handelaar vandaan komen, zul je daar misschien wel een stuk voor om rijden.
Als jij vindt dat een hoefsmid te lomp is, een manegehouder zijn paarden te weinig te eten geeft of een dierenarts onbekwaam is en dat op Bokt schrijft, kan dat 'smaad' (of voor de volledigheid: smaadschrift) zijn, ook als het de waarheid is en je er bewijs voor hebt. Zo'n negatieve ervaring kan immers de goede naam van de hoefsmid, manegehouder of dierenarts schaden. Dit is toegestaan volgens de wet als het openbaar maken van zo'n 'slechte ervaring' of mening in het algemeen belang is. En volgens ons is het in het algemeen belang als gebruikers op Bokt ervaringen, ook slechte ervaringen, kunnen lezen met organisaties en bedrijven in de paardenwereld. Zij kunnen er voordeel mee doen en hun eigen gewogen keuze te maken. Op het moment dat er sprake is van leugens, en dus van laster, zullen we echter ingrijpen: dat is nooit toegestaan.
Wel is het beschrijven van negatieve ervaringen aan een aantal voorwaarden verbonden:
Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen. “Ik heb weleens gehoord dat zus en zo gestolen zadels opkoopt” of “mijn vriendin vertelde dat haar broer een vriend heeft die gezien heeft dat de paarden bij zus en zo mishandeld worden”. Dat soort topics / posts worden verwijderd. Hetzelfde geldt voor ervaringen die worden gepost onder een schaduwaccount (in dat laatste geval volgt ook een OW voor het hoofdaccount).
- Kritiek moet gefundeerd zijn. Schrijf bijvoorbeeld niet "Die beul komt nooit meer bij mijn paarden!" maar geef aan wat er in het verleden is fout gegaan zodat je vertrouwen in iemand verloren is gegaan. Ongefundeerde, opruiende berichten kunnen worden verwijderd.
-Je ervaring moet neutraal geschreven zijn. Je verhaal over je negatieve ervaring met een webshop op een droge, zakelijke manier opschrijven, mag. Als je dat verhaal doorspekt met krachttermen en beledigingen aan het adres van de webshop en tussendoor ook zijn vrouw en kinderen bedreigt is de kans ook groot dat het topic verwijderd wordt en je een waarschuwing oplevert.
Bij het bovenstaande willen we wel een kanttekening plaatsen: dat het is toegestaan om een bedrijf negatief te bespreken, betekent niet automatisch dat je het moet doen, of dat het je zaak ten goede kan komen. Op het moment dat je op Bokt met naam en toenaam handelaar X besproken hebt, is de kans een stuk kleiner dat hij nog geneigd is om je tegemoet te komen in bepaalde zaken. Als je nog in overleg bent met en bedrijf of organisatie en je wilt hulp of advies bij je zaak, kan je ook altijd een topic op bokt openen zonder daarbij de naam van de tegenpartij openbaar te make