Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:43

Nou als ik lees dat het al 3 maanden zo is en er niks veranderd tja... Dan vind ik dat wel heel erg... Een slechte baal tussen de partij, kan gebeuren. Maar de foto die TS neer gezet heeft is gewoon een en al schimmelstro en dat zou dan nog een goede baal zijn...

Paarden kunnen daar erg ziek van worden helemaal als het hooi dan ook nog zo slecht is.

Mando

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:53

Inpakken, wegwezen , betalen en de eer aan jezelf houden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:57

Ik heb het ook gehad bij een stal,een slechte partij voordroog geleverd,ik stond er bij toen de verpakking er af ging en er lag een rode bruisdende, stinkende laag schimmel op.Ik zeg nog tegen de stalhouder dit kan je echt niet voeren hoor.Nee nee zegt hij.

S'avonds kom ik er achter dat de paarden het toch gevoerd hebben gekregen,helaas was ik te laat om het allemaal te kunnen verwijderen.De volgende dag hadden er twee paarden koliek ,de mijne (natuurlijk,ik zit atlijd bij de gelukkige) en die van een ander stalgenoot.
ik liet aan de DA zien wat ze gevoerd hadden gekregen,de da heeft de stalhouder aangesproken en gezegd dat dit echt niet kan.Dus de rest van de baal is toen wel weggegooid.Maar wij hebben wel onze eigen DA kunnen betalen en dat is dan toch echt meer als wat een baal voordroog kost.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:10

Ik heb de discussie gelezen, maar begrijp eigenlijk 1 ding niet. Het stro en hooi is al maanden slecht, en ze stonden al ruim 2 weken 24/7 binnen bij openen van deze post.
Bedenk je dan zelf niet dat als je op wil zeggen je dat beter die 4 dagen eerder had kunnen doen? Zoals eerder gezegd, het wordt niet van de een op de andere dag slechter, dit speelt al maanden en nu ga je het op scherp zetten voor 3 dagen omdat je zelf op 3november ineens bedenkt dat je weg wil?

Sorry ts. Maar op zijn zachtst gezegd vind ik dat onbeleefd. En dan kun ej gaan schermen met wat hij allemaal doet en er een welles-nietes spelletje van maken en tegen elkaar afwegen of zijn nalatigheid opweegt tegen jou keuzes, maar feit is dat er 2 dingen spelen: jij hoort gewoon je kalendermaand opzegtermijn te betalen omdat je te laat bent met opzeggen. En als je ontevreden bent over je stalhouder kun je daar, los van je opzegtermijn, actie op ondernemen. Er is geen concrete afspraak gemaakt over de eisen van de stalling, en er zijn wettelijk geen eisen vastgelegd waaraan de stal moet voldoen mbt kwaliteit hooi en stro dus een contract ontbinden zal toch erg lastig worden, mondeling of schriftelijk.

Overigens is dit wel een les: laat in een contract niet alleen jou plichten vastzetten, maar ook de minimale verwachtingen tov de stalhouder

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:35

Je zou je natuurlijk kunnen voorstellen dat je eerst een andere stal wilt hebben, waar je terecht kunt, VOORDAT je je huidige stalling opzegt. Of doe jij dat andersom? Eerst opzeggen en dan hopen dat je ergens terecht kunt voordat je paard weg moet zijn?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:37

Buiten dat. Maar iets wat gisteren nog niet de druppel was, kan dat vandaag ineens wel zijn...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:56

secricible schreef:
Ik heb de discussie gelezen, maar begrijp eigenlijk 1 ding niet. Het stro en hooi is al maanden slecht, en ze stonden al ruim 2 weken 24/7 binnen bij openen van deze post.
Bedenk je dan zelf niet dat als je op wil zeggen je dat beter die 4 dagen eerder had kunnen doen? Zoals eerder gezegd, het wordt niet van de een op de andere dag slechter, dit speelt al maanden en nu ga je het op scherp zetten voor 3 dagen omdat je zelf op 3november ineens bedenkt dat je weg wil?

Sorry ts. Maar op zijn zachtst gezegd vind ik dat onbeleefd. En dan kun ej gaan schermen met wat hij allemaal doet en er een welles-nietes spelletje van maken en tegen elkaar afwegen of zijn nalatigheid opweegt tegen jou keuzes, maar feit is dat er 2 dingen spelen: jij hoort gewoon je kalendermaand opzegtermijn te betalen omdat je te laat bent met opzeggen. En als je ontevreden bent over je stalhouder kun je daar, los van je opzegtermijn, actie op ondernemen. Er is geen concrete afspraak gemaakt over de eisen van de stalling, en er zijn wettelijk geen eisen vastgelegd waaraan de stal moet voldoen mbt kwaliteit hooi en stro dus een contract ontbinden zal toch erg lastig worden, mondeling of schriftelijk.

Overigens is dit wel een les: laat in een contract niet alleen jou plichten vastzetten, maar ook de minimale verwachtingen tov de stalhouder

Dit was precies het punt dat ik al eerder aanhaalde. Als het al twee/drie maanden slecht is, hoe krijg je het dan voor elkaar om 3 dagen na het verlopen van een termij je stalling op te zeggen? Ik vind dat op zijn zachtst gezegd een beetje onnozel.

Edit: het lijkt mij dat het zoeken en het vinden van een andere stal bij zulke (zoals meerdere mensen bijna dodelijke) gezondheidsgevaren toch niet zo heel moeilijk zou moeten zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:14

Ehm. We weten toch niet hoe het aanbod qua stallen is daar? Straks zeg je op en vind je niet binnen een maand een nieuwe stal. Dan sta je op straat :D Hier in Utrecht zou ik die gok in ieder geval niet nemen, pas opzeggen als je 100% zeker een andere plek hebt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:15

Ik ben het eens dat het niet handig is te laat op te zeggen wanneer je al een tijd weet dat het een bende is, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je de nieuwe stal toen pas had gevonden.
In principe zou je gewoon December moeten betalen, zo werkt het bijna overal. Maar gezien het 3 dagen is vind ik wel dat de stalhouder wat coulance mag toepassen. Heb je al met hem gesproken hierover?
Misschien kun je regelen dat je de helft betaald voor December? Of misschien komt hij er zelf wel mee om December maar te laten voor wat het is?

Tijdje terug een meid die ik kende wilde weg. Ze wilde al langer weg, en heb haar dus ook gewaarschuwd voor de maand opzeg termijn. Ze geloofde dat niet dus ik heb haar gezegd dat ze even haar contract na moet kijken. Heeft ze vervolgens niet gedaan en heeft een dag voordat ze vertrok verteld aan de stalhouder dat ze weg ging. De stalhouder kwam uiteraard aanzetten met de maand opzegtermijn waardoor deze meid helemaal in de stress schoot. Ontzettend dom natuurlijk.
Ze is samen met iemand anders een gesprek aangegaan met de stalhouder, die vervolgens 50,- korting heeft geboden. Ze kon natuurlijk niet anders dan dit aannemen, gezien het contractueel vast stond.

Dus nogmaals, praat met je stalhouder, als hij zich toch vast klemt in de maand opzeg termijn dan zit er helaas niets anders op dan te betalen.
Als je je paard dan niet nog zo'n lange tijd in die troep wil laten staan, zit er niets anders op dan je paard vroegtijdig te verhuizen en dus dubbel stalling te gaan betalen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:19

tja...ik ben normaal heel erg van afspraak is afspraak maar in dit geval...ten eerste heeft de eigenaar het over maand opzegtermijn...niet over een kalendermaand, dus die 3 dagen zou al goed zijn.

Ten tweede wordt er zo al geld bij opgeschreven voor een extra hooibeurt (Zonder extra hooi). Die niks zou kosten...hoevaak is dit voorgekomen? Kun je ook nog verrekenen.

En ten derde...dit stro kan echt niet!!!! En voor een stal van 255 euro per maand mag je echt meer verwachten.

Nee hoor...in dit geval was ik er wel klaar mee geweest. Dit is een man die juist leeft dankzij het fatsoen van anderen..wat hij zelf dus ook niet heeft gezien het extra geld rekenen zonder overleg en het slechte stro.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:20

Mloes schreef:
Ehm. We weten toch niet hoe het aanbod qua stallen is daar? Straks zeg je op en vind je niet binnen een maand een nieuwe stal. Dan sta je op straat :D Hier in Utrecht zou ik die gok in ieder geval niet nemen, pas opzeggen als je 100% zeker een andere plek hebt.

Ach welja. Mocht de situatie nu echt zo dramatisch zijn dat je het niet vertrouwd om nog een dag langer te staan en je stel op sprong moet vertrekken, dan is het weiland bij de buren ook nog goed genoeg. Dan kun je van daaruit rustig kijken naar iets wat je helemaal geweldig vindt. Het vinden van een nieuwe stal is over het algemeen niet zo het probleem, het is meer dat het vinden van een nieuwe stal geheel naar eigen wens vaak een probleem is. Maar wanneer de situatie al 2/3 maanden zogezegd 'onhoudbaar' is, dan blijf ik het ietwat dommig vinden om 3 dagen na ingang van een nieuwe periode te zeggen 'ik moest opeens weg'.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:36

Ik vind da je het netjes doet je hebt de maand november betaald en klaar.
Het is heel simpel de opzeg termijn van een maand komt te vervallen als de gezondheid van je paard in gevaar komt.
Ik neem aan als ik jou verhaal zo hoor dat dit het geval is.
Een contract word ontbonden als als een van de partijen zich niet aan de gemaakte afspraken houd.
En dat kan per direct zeker omdat hier een geval is van overleg en jij de stalhouder de kans hebt gegeven het te corrigeren.
Ik heb zelf een pensionstal gehad en als er diefstal of een gevaarlijke situatie is en er geen verandering komt na overleg dan kan de stalling per direct opgezegd worden dit geld natuurlijk voor beide partijen.
Deze stal komt gemaakte afspraken niet na en is hierin dus fout.
Tenminste als het zo is als verteld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:43

ponyparadijs schreef:
Ook een mondelinge afspraak is natuurlijk een afspraak.
Overigens zou ik in jou geval gewoon de hele maand november betalen en half november vertrekken.
Ik vindt dat in verband met die 3 dagen dat je te laat bent heel billijk!

En toch he als de stalhouder dus ineens van je af wil geld dat ineens niet meer. :+

Nu scheelde het in mijn geval ook dat ik daar zo snel mogelijk weg wilde :r en al heel snel een geweldig plekje gevonden had. *\%/* :j

Succes TS. +:)+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:56

Marcella schreef:
ponyparadijs schreef:
Ook een mondelinge afspraak is natuurlijk een afspraak.
Overigens zou ik in jou geval gewoon de hele maand november betalen en half november vertrekken.
Ik vindt dat in verband met die 3 dagen dat je te laat bent heel billijk!

En toch he als de stalhouder dus ineens van je af wil geld dat ineens niet meer. :+

Nu scheelde het in mijn geval ook dat ik daar zo snel mogelijk weg wilde :r en al heel snel een geweldig plekje gevonden had. *\%/* :j

Succes TS. +:)+

Ook de stalhouder kan jou in theorie niet zo maar op straat zetten.
Maar helaas is het meestal zo dat als de stalhouder jou zat is als pension klant er ook echt wel wat gebeurd is.
En dat zijn vaak dingen waarbij iedereen het wel eens is dat je alla minuut weg moet

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:08

Er zijn genoeg stallen hier in de buurt, maar op de meeste wil je niet "dood" gevonden worden. Of staat je paard bijna 24 uur binnen. Weiland is er niet meer na oktober (we liggen laag en nat). Bij de meeste wordt je paard gevoerd alsof het een cavia is (hele kleine porties) en de betere stallen staan allemaal vol of zijn niet te betalen voor mij (+500 euro per maand). De stal waar ik nu naar toe gaat heeft ook een mega wachtlijst, maar had nog een plekje over voor mij. En omdat ik niet alle tijd van de wereld heb om binnen een dag 5 stallen te bekijken is het dus zo gebeurd dat het 3 november pas definitief was. Zoals ponyparadijs zegt: soms wil je wel eens ala minuut weg. Dan is de emmer overgelopen, na lang proberen en klagen, en ben je het zat.
Nu is onze stalhouder ook niet van de afspraken. Van de zomer is er een stalgenoot weggestuurd die klaagde over het voordroog. Haar paard is gevoelig voor spierbevangenheid en mag enkel hooi (dat wist hij).. Tot ze dacht wat loopt ze toch slecht, bleek dat hij al enkele dagen voordroog aan het veoeren was, zonder met haar te overleggen. Uiteraard is ze boos geworden en verhaal gaan halen. Waarom hij niet met haar kon overleggen (op zn minst zeggen dat hij van hooi naar voordroog gaat)?
Ze kon per direct vertrekken, want hij dulde geen discussie. Maar toe stond hij nog redelijk vol. Dus kan hij er met gemak 1 missen. Nu is het andere koek (lege stallen) en vice versa geldt dan wel de opzegtermijn. Terwijl (als het niet om diefstal of mishandeling gaat bv) hij haar ook de kans had moeten geven (met evt 1 maand opzegtermijn) om een andere stal te zoeken. Nu kon ze gelukkig met spoed dus elders terecht. Anders had ze haar paard op het balkon tuis neer moeten zetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:19

Excuus, maar dat jij ' niet alle tijd van de wereld hebt om andere stallen te bekijken' vond je het probleem toen toch nog niet ernstig genoeg.

Dan kan je nu heel mooi allemaal verhalen vertellen over dat hij al tijden een slechte stalhouder is, maar dat maakt het alleen maar aparter dat je toen niet de tijd nam om meerdere stallen te bezoeken, of desnoods tijdelijk op een dure stal gaat staan.

Je vind het probleem niet ernstig genoeg om er zelf tijd of geld aan uit te geven maar het moet de stalhouder wel geld kosten ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:21

Niet alle paarden kunnen goed tegen wisselen van stal, al helemaal niet snel achter elkaar. Dus tijdelijk op een andere stal staan kan ook problemen veroorzaken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:27

Mijn punt is, dat het stro nu aangegeven word als iets dramatisch, waardoor je er nu echt niet langer kan blijven. Maar het blijkbaar nu als excuus gebruikt word om eerder weg te kunnen.

Als je het echt zo dramatisch vind neem je de tijd om een andere stal te zoeken of kies je ervoor om tijdelijk op een dure stal te staan, ookal heeft je paard daar last van. Maar zo dramatisch was het toen dus nog niet ;)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:32

ruitje schreef:
Excuus, maar dat jij ' niet alle tijd van de wereld hebt om andere stallen te bekijken' vond je het probleem toen toch nog niet ernstig genoeg.

Dan kan je nu heel mooi allemaal verhalen vertellen over dat hij al tijden een slechte stalhouder is, maar dat maakt het alleen maar aparter dat je toen niet de tijd nam om meerdere stallen te bezoeken, of desnoods tijdelijk op een dure stal gaat staan.

Je vind het probleem niet ernstig genoeg om er zelf tijd of geld aan uit te geven maar het moet de stalhouder wel geld kosten ;)

hier ben ik het volledig mee eens. je had je ook 3 dagen eerder kunnen bedenken dat je weg wou

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:43

Je kunt het wel bedenken maar zonder een optie achter de hand heb je geen andere keus te blijven staan. Je paard zal ergens moeten staan.

Maar in dit geval november betalen en drie dagen december is een nette oplossing. Het is een maand dan.

Helaas kunnen ook stallen die heel duur zijn en goed aangeschreven zijn dit gedrag vertonen. En bewust beschimmeld hooi geven omdat ze anders nog een keer met de kruiwagen het terrein over moeten voor een berg goed hooi of domweg natte kuil geven omdat dat wel dichtbij ligt terwijl paard daar zware diarre van krijgt van het kuil en gevoelig voor schimmel ivm longproblemen. Daar was het dus geen goede kwaliteit aanwezig maar domweg te lamlendig nog een keer te lopen met een kruiwagen.

Binnen een week was onze tinker verandert van een blij dier in een volgescheten hoopje zwaar hoestende ellende. Die week hebben we nodig gehad om een tijdelijke stal te vinden. Was nog een week te lang nadat we erachterkwamen. Spul opgepakt, rest van de maand betaald en opgestapt. Jammer voor die maand extra die we hadden moeten betalen nog omdat er twee maanden opzeg termijn was.

Klagen hebben we gedaan, waren we niet zelf gegaan waren we eraf gezet trouwens omdat we geklaagd hebben. De eigenaar van het andere paard met dezelfde problemen is twee weken later van het terrein af gezet na klagen erover.maar moest eigenlijk nog wel de twee maanden volbetalen. Ook zij hebben betaald tot eind van die maand en geen cent meer.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:49

UUuuh ze geeft toch ook aan dat ze het niet eerder wist dan 3 nov. Zeker in deze periode is het lastiger om even snel naar een andere stal te gaan. Veel paarden die anders gewoon op de wei staan overwinteren, dus er moet maar plek zijn. Ik ga ervan uit dat ze vreselijk baalt dat ze 3 dagen te laat is. Ze gaat niet weg omdat ze gewoon naar een andere stal wil. Geeft ze zelf ook eerder aan. Puur om het slecht stro en hooi waar niks aan gedaan wordt. Ik ken TS niet, maar snap zeker haar struikelpunt. Was ze niet om die reden weg gegaan dan had ze idd pech gehad (wat ze ook aangeeft). Dan had ze december ook gewoon moeten betalen. Verder blijft dit, denk ik, een uitzichtloze discussie van welles of nietes. Ik hoop dan ook dat ze alsnog tot een compromis kan komen. Stalhouder blijft ook ernstig in gebreke door slechte verzorging, dus zo simpel is het allemaal niet. Praat ik nog niet eens wat de wet zegt over deze gevallen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:07

Je hebt niet alle tijd van de wereld om stallen te zoeken.... Dus was het probleem ook niet heel ernstig. Kom zeg, je hebt een probleem dat zich al 2/3 maanden voortsleept maar in die tijd heb je weinig actie ondernomen. Als het echt heel ernstig was geweest met de gezondheid, had je ook akkoord gegaan met iets minders voor korte tijd. Ik blijf dit gewoon dommig vinden.

Daarnaast sta je wettelijk niet in je gelijk (zie oa posts op vorige pagina). Nu kun je stellen dat de stalhouder voor die bedrag niets gaat doen, maar je zal maar net iemand treffen die dat wel doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:11

Ts zegt letterlijk niet alle tijd van de wereld te hebben om stallen te zoeken en dat de betere stallen te duur zijn ;)

Weet je wat nou zo jammer is, dat iedereen hier allemaal verhalen heeft over pensionstalhouders die zich nergens aan houden, terwijl pensionklanten er ook wat van kunnen.
Daar zie je helaas nooit wat van op Bokt, want dat zou onprofessioneel zijn, maar geloof mij, voor elk verhaal van een pensionstalhouder bestaan even veel verhalen over klanten :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:24

ruitje schreef:
Ts zegt letterlijk niet alle tijd van de wereld te hebben om stallen te zoeken en dat de betere stallen te duur zijn ;)

Weet je wat nou zo jammer is, dat iedereen hier allemaal verhalen heeft over pensionstalhouders die zich nergens aan houden, terwijl pensionklanten er ook wat van kunnen.
Daar zie je helaas nooit wat van op Bokt, want dat zou onprofessioneel zijn, maar geloof mij, voor elk verhaal van een pensionstalhouder bestaan even veel verhalen over klanten :)

Dat kan ik alleen maar beamen.
Maar gezien er meer klanten zijn dan houders
is de kans op verhalen van de klanten natuurlijk veel groter

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:27

Dat, en het feit dat een pensionstalhouder niet zo snel een topic opent met ' klant wil 3 dagen na opzeg weg, wat nu' :')