Ervaringen E rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:37

Ik heb het een hele tijd geleden geprobeerd te halen, maar kwam uit de nachtdienst, 6 uur oefenen en meteen afrijden. Excuus natuurlijk, maar ik zakte! Ik begin het rijbewijs nu echt nodig te hebben, ben op zoek naar een mooie aanbieding. Succes ermee!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:46

bliver schreef:
Romanoff schreef:
Nou nee BE direct behandelen als je afrijd tijdens je B!
Tis gewoon een dikke kasspekker..
Ik ben straks 1180 euro verder om een kar te mogen trekken in een zwaardere combi.. 't B Rijbewijs was niet heel veel duurder..

1180??? voor je e?? Ik heb nog niet eens de helft betaald dan doe je toch iets fout of ben je al 5 keer gezakt?

Nee 1x. 6x 2 lesuren
Toen gezakt.
En straks nog 2x 2 uurtjes + examen dat is ook alweer 400 euro samen.
Dan ben je zomaar wat kwijt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:13

pinto_1 schreef:
Ze moeten die regels gewoon niet steeds veranderen, voorkomt verwarring... :D

Geldt dit trouwens ook voor het nieuwe B96? Kijken ze dan ook naar het daadwerkelijke gewicht ipv het maximum laadvermogen?

Geeft nog wat mogelijkheden als ik een nieuwe trailer wil kopen. ;)

Ehm, de vorige wijziging stamt uit 1984! Mocht jij toen al rijlessen nemen??

En nee, voor code 96 gelden dezelfde regels als voor B-rijbewijs, met als verschil dat je i.p.v. 3500 kg naar 4250 kg mag rekenen. Voor de rest is dit vooralsnog in NL een volstrekt onzinnig rijbewijs, aangezien het examen identiek is en je DAARNA kiest voor code 96 of E. Alleen sukkels gaan voor code 96.........

Je hoeft echter geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat daar in de toekomst verandering in komt.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:21

Ik zit er ook over na te denken om mijn E rijbewijs te halen.
Het lijkt mij echt heel moeilijk. Ik ben al een erg moeilijke bestuurder. 50 autorijlessen nodig gehad. En ik ben bang dat ik dit niet kan. En het kost denk ik ook wel wat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:31

Romanoff schreef:
Nou nee BE direct behandelen als je afrijd tijdens je B!
Tis gewoon een dikke kasspekker..
Ik ben straks 1180 euro verder om een kar te mogen trekken in een zwaardere combi.. 't B Rijbewijs was niet heel veel duurder..

Maar dat is niet wat mensen gemiddeld betalen voor een BE rijbewijs, het hóeft niet zo duur te zijn maar de een heeft er nou eenmaal meer gevoel voor dan de ander, maar dat is in de auto en op de motor (en zelfs op de brommer) net zo.

Ik heb nu een leerling rijden met nog geen 30u op de teller en die kan zo op examen maar ik heb er ook een rondrijden die na 70u nog geen TTT voldoende kon rijden. BE is iets heel anders als B en dat ís niet te behandelen in een B opleiding! Lekker makkelijke redenatie trouwens.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:35

@AmoorM: ik had eenzelfde aantal lessen nodig voor m'n B-rijbewijs. Ik heb daarom het meest uitgebreide BE-lespakket genomen bij de rijschool die me uit een serie van 6 geschikte rijscholen op papier het fijnste leken en die ik ook allemaal gebeld heb. Ik heb het in 1x gehaald na 13 uur les :) Wie weet geeft dat jou ook hoop :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:39

AmoorM schreef:
Het lijkt mij echt heel moeilijk. Ik ben al een erg moeilijke bestuurder. 50 autorijlessen nodig gehad. En ik ben bang dat ik dit niet kan. En het kost denk ik ook wel wat.

Ik weet niet waar je gelest hebt maar hier in de regio is 40-60u gemiddeld voor de B.
Wel een lastige oproepplaats.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:49

AmoorM schreef:

Heb je dan 50 uur gereden of elke les 2 uren? :)
Valt opzich toch mee??
Meesten om me heen hebben hun Rijbewijs tussen de 30-70 uur gehaald

Dat is wel waar polly ene is gewoon makellijker in rijden met auto of combinatie, maar hangt ook heel erg vn de examinator af.. Bedoel soms lijkt t wel of er maar zoveel % mag slagen op 1 dag...

Tja ik denk dat ik minder moeite met mn be had gehad als ik m toch direct na mn b had gedaan maar das mss persoonlijk :)
Aangezien je na een jaar al n hele eigen rijstijl hebt ontwikkeld en ik na 5 jaar was t flink wennen de eerste lessen weer :')

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:17

pinto_1 schreef:
Mercury:je moet naar het maximum laadvermogen van je trailer kijken, niet naar het daadwerkelijke gewicht. Als het maximum laadvermogen 1800 is, mag je NIET met je trailer rijden als je auto max. 1400 mag trekken. Ongeacht het werkelijke gewicht, dus of de trailer leeg is of dat je er maar 1 paard van 600 kilo in hebt staan.

Zou je dat wel willen moet je het maximum laadvermogen terug brengen naar 1400.

Dit even los van je E rijbewijs. ;)

dat geld alleen als je met b rijbewijs met een trailer rijdt. als je een trailer hebt die een hoger laadvermogen heeft dan jou auto mag trekken moet je wel rekening houden met het laden van je trailer (je mag niet meer meenemen dat je auto kan trekken) maar het laadvermogen van je trailer mag wel hoger zijn.
met een b rijbewijs mag dit niet! dan moet je ook onder de 3500 kg totaal gewicht blijven. (auto+ laadvermogen trailer)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:06

lauwie schreef:
pinto_1 schreef:
Mercury:je moet naar het maximum laadvermogen van je trailer kijken, niet naar het daadwerkelijke gewicht. Als het maximum laadvermogen 1800 is, mag je NIET met je trailer rijden als je auto max. 1400 mag trekken. Ongeacht het werkelijke gewicht, dus of de trailer leeg is of dat je er maar 1 paard van 600 kilo in hebt staan.

Zou je dat wel willen moet je het maximum laadvermogen terug brengen naar 1400.

Dit even los van je E rijbewijs. ;)

dat geld alleen als je met b rijbewijs met een trailer rijdt. als je een trailer hebt die een hoger laadvermogen heeft dan jou auto mag trekken moet je wel rekening houden met het laden van je trailer (je mag niet meer meenemen dat je auto kan trekken) maar het laadvermogen van je trailer mag wel hoger zijn.
met een b rijbewijs mag dit niet! dan moet je ook onder de 3500 kg totaal gewicht blijven. (auto+ laadvermogen trailer)

Nee, ook dat is niet waar!

Met een B-rijbewijs moet de TMM auto + TMM trailer < 3500kg zijn. Papieren gewichten.

Een auto mag niet meer trekken aan daadwerkelijk gewicht dan de specificaties van de auto opgeven. werkelijk gewicht.

Waar lees jij dan dat TMM aanhanger van belang is in relatie tot de auto???

De links naar de betreffende wetsartikelen staan in de FAQ.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:32

Super bedankt iedereen voor jullie uitleg!

Ik heb vandaag de RDW en de politie gebeld en ze wisten het allebei niet.......... :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:51

Hahaha dat meen je :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:32

Romanoff schreef:
Dat is wel waar polly ene is gewoon makellijker in rijden met auto of combinatie, maar hangt ook heel erg vn de examinator af.. Bedoel soms lijkt t wel of er maar zoveel % mag slagen op 1 dag...

Tja ik denk dat ik minder moeite met mn be had gehad als ik m toch direct na mn b had gedaan maar das mss persoonlijk :)
Aangezien je na een jaar al n hele eigen rijstijl hebt ontwikkeld en ik na 5 jaar was t flink wennen de eerste lessen weer :')

Dat van dat percentage wat mag slagen is echt de grootste bullshit die er is, jammer toch dat er altijd weer mensen zijn die dat roepen.
Een eigen rijstijl is helemaal geen probleem bij je BE, als je maar rekening houd met je lengte en in je spiegels kijkt. Dat mensen dat over het algemeen maar achterwege laten als ze geslaagd zijn blijft altijd een beetje jammer maar dat is wel wat je vaker hoort van A en BE kandidaten dat dat kijken zo wennen is...

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:57

ikke schreef:
pinto_1 schreef:
Ze moeten die regels gewoon niet steeds veranderen, voorkomt verwarring... :D

Geldt dit trouwens ook voor het nieuwe B96? Kijken ze dan ook naar het daadwerkelijke gewicht ipv het maximum laadvermogen?

Geeft nog wat mogelijkheden als ik een nieuwe trailer wil kopen. ;)

Ehm, de vorige wijziging stamt uit 1984! Mocht jij toen al rijlessen nemen??

En nee, voor code 96 gelden dezelfde regels als voor B-rijbewijs, met als verschil dat je i.p.v. 3500 kg naar 4250 kg mag rekenen. Voor de rest is dit vooralsnog in NL een volstrekt onzinnig rijbewijs, aangezien het examen identiek is en je DAARNA kiest voor code 96 of E. Alleen sukkels gaan voor code 96.........

Je hoeft echter geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat daar in de toekomst verandering in komt.......

Nou, deze "sukkel" woont in duitsland, waar de regels iets anders zijn dan in nederland. Maar dat zal wel niet in jouw wikipedia staan.

Voor de rest had ik het over de meest recente wijzigingen, en die stammen toch echt uit 2013, niet uit 1984.

Nogmaals mijn verzoek om wat vriendelijker te reageren, en niet op deze manier te discussieren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:34

Dat veel spiegelen is idd een belangrijke eis ! Evenals je combinatie de baas kunnen . Vooruit kijken en heel heel goed je mede weggebruikers in de gaten houden !
Eigen rijstijl is op zich geen probleem . Je hoeft echt niet netjes op 10 voor 2 met de handjes ...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:37

Ik ga over een paar weken een 2 daagse cursus doen, dus meld me ook!

Ga morgen even het topic doorlezen voor ervaringen, ben heel benieuwd :)

Helaas val ik absoluut niet onder de 3500 regeling, ga eerder naar de 4500 -O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:54

pinto_1 schreef:
Nou, deze "sukkel" woont in duitsland, waar de regels iets anders zijn dan in nederland. Maar dat zal wel niet in jouw wikipedia staan.

Voor de rest had ik het over de meest recente wijzigingen, en die stammen toch echt uit 2013, niet uit 1984.

Maar misschien een domme vraag maar waarom antwoord je dan met de Duitse regels op een vraag over een Nederlands rijbewijs?

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:04

Polly schreef:
pinto_1 schreef:

Maar misschien een domme vraag maar waarom antwoord je dan met de Duitse regels op een vraag over een Nederlands rijbewijs?

Ik dacht dat de regels over het max laadvermogen in beide landen gelijk was, vandaar.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:47

Nou polly dat is anders wel hoe t ervaren word.. Zijn zat die n prima examen rijden maar doordat de examinator vind dat t niet goed is.. gezakt. En dat hoor ik ook vn instructeurs !

Laatst 1tje die dus gezakt is op der BE omdat ze juist der handen niet juist op t stuur had en met uitstappen niet met rechts de deur open deed.. Verder had ze n prima rit. Dus dat gebeurd dus wel ;)!

Maar goed ik zeg alleen wat er ervaren word door mensen in mijn omgeving die afrijden voor B of BE.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:01

Ik ben inmiddels 10jr werkzaam in het instructiewereldje en spreek veel examinatoren dus kan met zekerheid zeggen dat die verhalen bullshit zijn. Iemand die gezakt is zal ook zelden de schuld bij zichzelf neerleggen, het ligt 9 van de 10 keer aan een andere weggebruiker of aan de examinator.

2 handen aan het stuur en niet nonchalant aan de onderkant of 1 handje op het stuur is toch heel normaal als je net leert rijden met zo'n combi, heb je ooit weleens meegemaakt dat de boel aan de slinger gaat? Dan ben je echt te laat hoor als je lekker met 1 handje aan je stuur rijdt. En nee ik rij niet altijd braaf met 2 handen aan mijn stuur maar ik denk dat ik ook wel kan zeggen dat ik inmiddels wel ervaring heb in tegenstelling tot leerlingen die het net leren. En ja, ik ben wel een keer aan de slinger gegaan met 2 knollen achterop en dan ben je heeeeeel blij als je het stuur stevig vast hebt hoor en je de boel weer recht kan trekken.

Met rechts de deur open doen, ja sorry dat leer ik mijn leerlingen ook. Dan draai je namelijk je romp naar links en word je min of meer gedwongen om eerst even naast de auto te kijken voor je je deur openzwaaid. Heb je er weleens naast gereden dat je bijna een deur voor je plaat kreeg? Dat niet doen is dus heel simpelweg een veiligheidsfout.

Jammer dat dat weer op de examinator afgeschoven word, dat vind ik een gemiste kans van de instructeur, die heeft dat allemaal netjes geleerd en weet waarom ze dat moeten leren aan de kandidaat maar ja das natuurlijk niet grappig om toe te geven dus geef lekker de examinator maar de schuld.

Overigens zijn examinatoren ook gewoon maar mensen en die maken fouten dus ja ik ben het ook weleens niet helemaal eens met een examenuitslag. En ik loop ook echt weleens te mopperen. Maar wat jij hier beschrijft is niet "onterecht zakken" maar veiligheidsfouten. Het gaat niet alleen maar om het rijden. sorry.

Ik heb weleens een kandidaat gezakt gehad, die was én enorm zenuwachtig en ook nog eens strontmakkelijk. Die had dus een opeenstapeling van fouten die door de examinator keurig werden uitgelegd. Vervolgens word er in de auto naar huis gebeld met de mededeling, ik ben gezakt want ik keek te weinig in mn spiegel. Euhm ja... en de rest van het lijstje?? Maar dat was nooit aangekomen, iemand die gezakt is staat daar over het algemeen niet voor open, die hoort alleen "gezakt" en wil dan zo snel mogelijk wegwezen. En zo komen al die verhalen in de wereld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:27

Polly schreef:
Ik ben inmiddels 10jr werkzaam in het instructiewereldje en spreek veel examinatoren dus kan met zekerheid zeggen dat die verhalen bullshit zijn. Iemand die gezakt is zal ook zelden de schuld bij zichzelf neerleggen, het ligt 9 van de 10 keer aan een andere weggebruiker of aan de examinator.

2 handen aan het stuur en niet nonchalant aan de onderkant of 1 handje op het stuur is toch heel normaal als je net leert rijden met zo'n combi, heb je ooit weleens meegemaakt dat de boel aan de slinger gaat? Dan ben je echt te laat hoor als je lekker met 1 handje aan je stuur rijdt. En nee ik rij niet altijd braaf met 2 handen aan mijn stuur maar ik denk dat ik ook wel kan zeggen dat ik inmiddels wel ervaring heb in tegenstelling tot leerlingen die het net leren. En ja, ik ben wel een keer aan de slinger gegaan met 2 knollen achterop en dan ben je heeeeeel blij als je het stuur stevig vast hebt hoor en je de boel weer recht kan trekken.

Met rechts de deur open doen, ja sorry dat leer ik mijn leerlingen ook. Dan draai je namelijk je romp naar links en word je min of meer gedwongen om eerst even naast de auto te kijken voor je je deur openzwaaid. Heb je er weleens naast gereden dat je bijna een deur voor je plaat kreeg? Dat niet doen is dus heel simpelweg een veiligheidsfout.

Jammer dat dat weer op de examinator afgeschoven word, dat vind ik een gemiste kans van de instructeur, die heeft dat allemaal netjes geleerd en weet waarom ze dat moeten leren aan de kandidaat maar ja das natuurlijk niet grappig om toe te geven dus geef lekker de examinator maar de schuld.

Overigens zijn examinatoren ook gewoon maar mensen en die maken fouten dus ja ik ben het ook weleens niet helemaal eens met een examenuitslag. En ik loop ook echt weleens te mopperen. Maar wat jij hier beschrijft is niet "onterecht zakken" maar veiligheidsfouten. Het gaat niet alleen maar om het rijden. sorry.

Ik heb weleens een kandidaat gezakt gehad, die was én enorm zenuwachtig en ook nog eens strontmakkelijk. Die had dus een opeenstapeling van fouten die door de examinator keurig werden uitgelegd. Vervolgens word er in de auto naar huis gebeld met de mededeling, ik ben gezakt want ik keek te weinig in mn spiegel. Euhm ja... en de rest van het lijstje?? Maar dat was nooit aangekomen, iemand die gezakt is staat daar over het algemeen niet voor open, die hoort alleen "gezakt" en wil dan zo snel mogelijk wegwezen. En zo komen al die verhalen in de wereld.

De andere kant is dat er altijd een stok te vinden is om de hond te slaan. Dat geldt ook voor examinatoren.......
Ik ben wel gezakt op soort van gezochte redenen terwijl ik slaagde met fouten waarop je iemand vrij simpel kunt laten zakken. DAT soort willekeur ligt toch echt bij de examinatoren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:58

Dat zal ongetwijfeld maar in de regio's wat ik werkzaam ben heb ik bij 3 of 4 van alle examens die ik in die jaren gedraaid heb een wat nare bijsmaak een bij de anderen kon de examinator mij zijn / har gedachtengang prima uitleggen en kon ik mij daarin vinden.

Ze zijn niet heilig hoor, ik heb ook weleens geklaagd over een examinator en daar is uiteindelijk opgelost

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:37

Polly schreef:
Dat zal ongetwijfeld maar in de regio's wat ik werkzaam ben heb ik bij 3 of 4 van alle examens die ik in die jaren gedraaid heb een wat nare bijsmaak een bij de anderen kon de examinator mij zijn / har gedachtengang prima uitleggen en kon ik mij daarin vinden.

Ze zijn niet heilig hoor, ik heb ook weleens geklaagd over een examinator en daar is uiteindelijk opgelost

Punt is dat dat soort dingen een simpele voedingsbodem is voor geruchten als "gelimiteerd aantal geslaagden"

Ik ben voor m'n C-E wel terecht niet geslaagd, maar met C zou je daar best een discussie over hebben kunnen voeren. Natuurlijk zijn ook examinatoren gewoon mensen, maar wel mensen met een bepaalde verantwoordelijkheid en of ze daar het juiste gevoel bij hebben kun je bij sommigen in twijfel trekken.

Het blijft wel een moeilijke discussie. Als mensen in mijn vak hun verantwoording niet nemen, staat dat de volgende dag in de krant want dan zijn er op z'n minst zwaargewonden gevallen. Dat is veel simpeler meetbaar......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:05

Maar dat is toch in elk vak zo? Wij kampen in de lesauto nog altijd met de vooroordelen dat we altijd langzaam zijn en dat de auto altijd afslaat.
Drukke kruispunten doen we vaak iets rustiger maar ook ik erger me dood als er weer eens een rijschool voor me rijdt met een gangetje van 10km/u onder de maximum snelheid waar er geen reden voor is maar dat zal je altijd houden.

Daarentegen moet je je als leerling ook eens proberen te verplaatsen in de examinator, jij als leerling weet wat je kan, je instructeur heeft er heel wat uurtjes naar mogen kijken maar een examinator moet het in een fractie van die tijd beoordelen, ja en als je dan 2 domme dingetjes doet *doettieandersnoooooooit* dan moet diegene daarop een beslissing nemen.
Als je dan bekijkt wat voor rotzooi sommige (vaak steeds dezelfde) rijscholen soms aanleveren dan kan ik me er iets bij voorstellen dat het muntje soms de verkeerde kant op valt, hoe vervelend dat dan ook voor de kandidaat is. Maar m.i. ligt daar een uitdaging voor de instructeur om zoveel mogelijk rottige situaties op te zoeken zodat de kandidaat daar ook bedreven in is. Maar zekerheid heb je nooit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:19

Polly schreef:
Maar dat is toch in elk vak zo? Wij kampen in de lesauto nog altijd met de vooroordelen dat we altijd langzaam zijn en dat de auto altijd afslaat.
Drukke kruispunten doen we vaak iets rustiger maar ook ik erger me dood als er weer eens een rijschool voor me rijdt met een gangetje van 10km/u onder de maximum snelheid waar er geen reden voor is maar dat zal je altijd houden.

Daarentegen moet je je als leerling ook eens proberen te verplaatsen in de examinator, jij als leerling weet wat je kan, je instructeur heeft er heel wat uurtjes naar mogen kijken maar een examinator moet het in een fractie van die tijd beoordelen, ja en als je dan 2 domme dingetjes doet *doettieandersnoooooooit* dan moet diegene daarop een beslissing nemen.
Als je dan bekijkt wat voor rotzooi sommige (vaak steeds dezelfde) rijscholen soms aanleveren dan kan ik me er iets bij voorstellen dat het muntje soms de verkeerde kant op valt, hoe vervelend dat dan ook voor de kandidaat is. Maar m.i. ligt daar een uitdaging voor de instructeur om zoveel mogelijk rottige situaties op te zoeken zodat de kandidaat daar ook bedreven in is. Maar zekerheid heb je nooit.

Ja, of die rijschoolinstructeur die gaat drukken omdat een oud koekblik "in need of some attention" nou eenmaal niet zo vlot vertrekt, al helemaal niet als je een schakelfout maakt.....

Nee, ik ben ook niet roomser dan de paus; ik kan een aardig stukje chauffeuren maar foutloos ben ik zeker niet.

Er zal ook beslist wat rommel rondlopen onder rijschoolhouders en als examinator ken je je pappenheimers natuurlijk ook wel.
Een verhaal wat ik eens gehoord heb (geen idee of het echt gebeurt is) dat de examinator de leerling in het oor fluistert om een andere rijschool te nemen..........