Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:20

Nee, ik kan zeker niet top rijden, ik zeg enkel dat ik sommige dieren beter aan het lopen krijg dan anderen. Dieren die niet vooruit te branden zijn, veel bokken, steigeren, 180 graden draaien en de andere kant op rennen voor niks. Nooit een tel bang geweest, terwijl ik op 1 paard wél bang ben als die een pas scheef loopt. Daar had ik het over, zou ik nu die andere paarden niet mogen hebben omdat ik op één paard bang ben? Zo doen jullie namelijk wel over de dochter van TS.

Alsof ze andere pony's ook fout gaat rijden en hierdoor iedere kinderpony waar ze op komt te zitten omtovert tot een lastig dier. Zo doen jullie, en dat slaat nergens op, vooral als TS zegt dat het kind op andere paarden NIET bang is.

Edit: Dit omdat ik las dat TS beter geen pony kan kopen 'omdat dan het zelfde weer gebeurd', waarom? Als je gewoon niks hebt met één pony betekend het niet gelijk dat je maar op manegepony's moet gaan rijden alsof je geen eigen paard waard bent.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:24

ach...ik vind het gewoon geen vreselijke noodzaak voor een 11 jarige om een pony te hebben.
Helemaal na deze ervaring zou ik er voor kiezen haar gewoon lekker op de manege laten rijden.Meer ervaring opdoen,lol hebben en ontspannen rijden.De druk op presteren is dan ook minder hoog,dan wanneer je een eigen pony hebt.
Maar goed wie ben ik.... :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:29

geerke schreef:
xSlvna schreef:
Zelfs ik met bijna 6 jaar rijervaring en ook echt véél ervaring heb nog schijt op sommige paarden. Dat ik er huilend op zit en er ook weer huilend af stap, zonder er ook maar ooit afgevallen te zijn. Zijn meestal paarden die niet scherp genoeg op mijn hulpen reageren en hierdoor bij vieze capriolen (bokken, steigeren) niet meer op mij reageren, goh wat vind ik dat beangstigend. Mag ik nu geen paard kopen omdat ik dát eng vind? :')

Als de klik er met die ene pony echt is, gewoon kopen.

als je 6 jaar rijdt begin je pas....

Ik met mijn 12 jaar rijervaring voel me nog een beginner soms haha :))

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:31

geerke schreef:
ach...ik vind het gewoon geen vreselijke noodzaak voor een 11 jarige om een pony te hebben.
Helemaal na deze ervaring zou ik er voor kiezen haar gewoon lekker op de manege laten rijden.Meer ervaring opdoen,lol hebben en ontspannen rijden.De druk op presteren is dan ook minder hoog,dan wanneer je een eigen pony hebt.
Maar goed wie ben ik.... :+

Ben ik volledig met je eens, maar sommige reacties in dit topic kwamen er op neer dat ze het beter niet kon doen want TS haar dochter ging dit volgende paard toch weer verpesten.

xjjuliaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:31

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje raar hoe het gaat.

Je voelt gelijk als je op een pony zit of het wat kan worden of niet.

Ik had met mijn pony ook helemaal geen klik en dat heeft ook een tijd geduurd, maar die is wel gekomen en heb dr alles zelf geleerd en we lopen nu bijna Z dus ja.

Ik snap niet dat je die pony hebt gekocht want ik voel gelijk als ik op een pony zit of er een klik kan komen of niet. Ook zielig voor die pony, proberen hem zo snel mogelijk weg te doen naar een handelaar. Als het nou een pony was geweest die 'vals' was had ik het kunnen begrijpen maar dit ..

Ik raad aan om gewoon te wachten tot je pony de perfecte ruiter heeft gevonden want die is er wel. En als je zo nodig die andere pony wil hebben kan je toch op zoek zolang naar een pensionstal ..

Ik denk dat je ook nog wel andere leuke pony's tegen komt want als je op internet kijkt voor leuke d- ponys zijn er heel erg veel te vinden. Ik vond altijd bijna elke d-pony leuk, en nu ik opzoek ben naar een paard geen 1

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:36

het ging mij meer om het meisje....gewoon weer het vertrouwen krijgen en het leuk vinden.Het verwachtingspercentage met een eigen pony ligt zo hoog...bij de ouders,de manege.Het moet goed gaan en het moet leuk zijn.Als je het in ene dan niet meer leuk vind of het gaat maanden gewoon slecht moet het beest weer weg.Z'on gedoe...

Een meisje van 11 voelt helemaal niet meteen of het goed gaat...wel als het helemaal fout gaat met proefrijden.Maar dat ging het niet,dat is pas daarna gekomen.

xjjuliaax@Jij rijd op Z niveau....dat is wel even iets anders.

mhollander

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:47

Heb voor mijn dochter ook ooit een pony gekocht, waar ze de klik niet mee had. Dochter was ook nog niet zo oud. Dacht een jaar of 7,8. Pony ging heel hard in de achteruit en zo tegen de bakrand lopen. Ook op een gegeven moment omhoog. Heb toen de pony ook verkocht omdat ik niet wilde dat ze bang werd voor het rijden. Ook een andere pony weer gekocht en daar reden mijn dochters wel gewoon op. Deze was toen we haar kochten niet eens zo lang onder het zadel, maar super braaf. Was trouwend een appaloosa, ongeveer 1,35. Superbraaf, heeft natuurlijk ook wel eens een stap verkeerd gedaan. Ze is altijd bij ons gebleven en helaas 3 weken geleden in moeten slapen anders was ze er nog geweest. Nu een 2,5 jarige fjorden ruin voor haar gekocht.

Ik zie niet in waarom ze geen andere pony voor haar dochter zou kopen. Met een makke pony kom je een heel eind. Natuurlijk zijn het dieren en kan er altijd wat gebeuren maar ik denk dat TS van haar fout heeft geleerd.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:51

xjjuliaax schreef:

Ik had met mijn pony ook helemaal geen klik en dat heeft ook een tijd geduurd, maar die is wel gekomen en heb dr alles zelf geleerd en we lopen nu bijna Z dus ja.

Ik snap niet dat je die pony hebt gekocht want ik voel gelijk als ik op een pony zit of er een klik kan komen of niet. Ook zielig voor die pony, proberen hem zo snel mogelijk weg te doen naar een handelaar. Als het nou een pony was geweest die 'vals' was had ik het kunnen begrijpen maar dit ..

Ik raad aan om gewoon te wachten tot je pony de perfecte ruiter heeft gevonden want die is er wel. En als je zo nodig die andere pony wil hebben kan je toch op zoek zolang naar een pensionstal ..

Ik denk dat je ook nog wel andere leuke pony's tegen komt want als je op internet kijkt voor leuke d- ponys zijn er heel erg veel te vinden. Ik vond altijd bijna elke d-pony leuk, en nu ik opzoek ben naar een paard geen 1

Wat jij zegt daar ben ik het totaal niet mee eens. Als de eerste keer klikt kan het altijd zo zijn dat het naderhand tegenzit en de klik weg valt. Dat kan. Dat jij zegt dat deze mevrouw de pony gelijk naar een handelaar doet slaat ook nergens op aangezien de bijrijder de pony evt als het mogelijk is gaat kopen tegen een kleine prijs.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:01

xjjuliaax schreef:

Wat een kolder, sorry. Natuurlijk is het niet zo dat je het meteen weet. Van geen enkele kant trouwens; ik ben jaren bang geweest voor een bepaald manegepaard, dat ik daarna nog heel lange tijd met veel plezier heb geleast. Het heeft even geduurd voor de klik kwam, maar toen die er was, was het een heerlijk paard.
Maar ook andersom: een paard dat me in het begin heel erg leuk leek, waar ik lekker mee overweg kon, en dat bij het vallen van de winter ineens veranderde in een paard dat steigerend de bak doorging, zo hoog dat mijn instructrice bang was dat ze achterover zou slaan. Oh ja, dat deed ze eigenlijk iedere winter, bleek toen ineens... Ja sorry, maar ik heb wel twee kinderen thuis zitten, wie zorgt daarvoor als ik mijn nek breek? Een paar bokjes prima, ik ben niet bang aangelegd, maar er zijn grenzen.
En zo kan ik je nog veel verhalen vertellen die niet uit mijn persoonlijke ervaring zijn, maar die ik in de afgelopen 30 jaar wel heb zien gebeuren. Dus nee, het is niet zo dat je bij de eerste keer erop meteen weet of het wat gaat worden of niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:29

Ik hoop zo dat Buddy goed terecht komt. Hij verdiend het zo van hij heeft niet de allerbeste jeugd gehad. Voor een consequente ruiter is het een geweldig dier maar het is nu eenmaal wel een pony waarbij de basis opgepakt moet worden omdat hij vroegen geen basis heeft gehad.
Hij dwaalt door mijn gedachte want hij sprak me altijd erg aan. Ik ben niet op zoek naar een pony maar Buddy heeft wel een speciaal plekje bij mij

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:24

Ik begrijp wat Geerke bedoelt en ze heeft gelijk maar deze mensen willen nu eenmaal graag een eigen pony en ook dit kan ik begrijpen.
Kinderen die nog zo jong zijn kunnen zich nog niet goed concentreren zijn speels en zijn daarom gebaat bij een pony die lekker rustig is en braaf want daar kunnen ze het op leren en lekker tutten.
Ik denk alleen dat moeder die er ook op wil rijden zo'n pony al gouw te rustig vind en een meer voorwaartse wakkere pony wil.
Een kinderpony en een pony voor een volwassene daar zit wel een gat tussen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 08:59

lady62 schreef:
Ik begrijp wat Geerke bedoelt en ze heeft gelijk maar deze mensen willen nu eenmaal graag een eigen pony en ook dit kan ik begrijpen.
Kinderen die nog zo jong zijn kunnen zich nog niet goed concentreren zijn speels en zijn daarom gebaat bij een pony die lekker rustig is en braaf want daar kunnen ze het op leren en lekker tutten.
Ik denk alleen dat moeder die er ook op wil rijden zo'n pony al gouw te rustig vind en een meer voorwaartse wakkere pony wil.
Een kinderpony en een pony voor een volwassene daar zit wel een gat tussen.

Pony moet in eerste instantie 100% geschikt voor mijn dochter zijn, ik ben vanwege gezondheidsredenen ook maar een "boemelruiter" :D .
Zoals gezegd, dochter rijdt aardig voor haar leeftijd en haar ervaring maar heeft in deze pony helaas haar vertrouwen verloren.
En aangezien wij het niet zien goedkomen in de loop der tijd en ik er zelf ook niet graag meer op wil (heb een gezin draaiende te houden en kan me geen echte ongelukken veroorloven op dit gebied)staat hij te koop. Daarbij ook omdat wij hem niet kunnen bieden wat hij nodig heeft qua begeleiding, omgang, rijden etc.
Nee, hij gaat niet naar een handelaar want dat verdient hij niet, voelde me er ook heel erg slecht bij.
Zijn bijrijder is momenteel hard aan het rekenen om alles op een rijtje te krijgen qua kosten dus die geef ik gewoon nog even de tijd.
Mocht dit niet lukken dan ga ik in overleg met zijn oude eigenaar of met andere gegadigden die zich nog hebben aangemeld.
Wij kijken wel rond voor een andere geschikte pony maar zullen deze echt niet zo maar meer kopen, daar gaat een uitgebreid onderzoek aan vooraf. Het hoeft ook niet van vandaag op morgen te zijn.
Ponywens is er natuurlijk wel bij beiden ;) , dochter hoeft ook niet te presteren op de pony als in het gaan rijden van wedstrijden ofzo, pony heeft meer een sociale, emotionele functie (als in knuffelen, tutten, rijden, met vriendinnen op de manege zijn etc.). Hoop dat ik me zo duidelijk uitdruk :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:07

Dit had ik allemaal al begrepen uit je vorige posts en begrijp wat je bedoelt.
En als het lukt voor jullie beiden dan moet je er gewoon voor gaan.
Zoals ik een paar dagen geleden al heb aangegeven vind ik het een hele leuke pony die je nu hebt en voor een kleine volwassene met ervaring zou het een hele leuke pony zijn het is jammer dat je voor mij te ver weg zit anders had ik zeker komen kijken.
Ik denk niet dat ik de enige ben en denk als je een paar mooie foto's maak dat je dan zeker reacties zult krijgen van serieuze mensen zorg er wel voor dat je positief over de pony bericht want ik vind dat er in je advertentie te veel negatieve zaken worden belicht.
Prijs je pony aan.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:58

Voorlopig even alle advertenties verwijderd aangezien de bijrijder bezig is om hem misschien te kopen.
Daarnaast een hoop aanbiedingen (ook voor hulp) gekregen van derden dus ik laat het nu even zoals het is.
Mocht er een nieuwe advertentie moeten komen, dan laat ik professionele foto's maken en het stukje door een ervaren iemand schrijven.
Ik dacht in de advertentie alleen maar eerlijk te zijn maar helaas blijkt dat dus niet te werken...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:06

Natuurlijk moet je eerlijk zijn maar dat hoeft niet negatief te zijn en op ieder potje past een dekseltje.
Dat jullie er niet mee overweg kunnen wil niet zeggen dat iemand anders er ook problemen mee zal hebben.
Gewoon in je advertentie zetten dat hij alleen verkocht word bij een passende combinatie en niet geschikt voor heel jonge kinderen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:21

Deze is wel heel toepasselijk in dit geval :')

Afbeelding

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 08:27

:))

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:51

Hij is leuk, maar klopt alleen niet, het is: you tell a gelding, you ask a mare, and you discuss it with a stallion :)

pray if it's a pony vind ik wel een leuke toevoeging.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:09

Oh nee dat discussiëren herken ik wel, er word op heel bokt minder gediscussieerd dan ik met mijn twee merries doe. Ze zijn overigens niet stout oid, ik krijg juist altijd complimenten dat ze braaf zijn zeker de grootste. Maar toch willen ze even laten weten wat ze zelf nu een goed idee vinden. Dat moet je niet in de kiem willen smoren maar gewoon een beetje begeleiden. Ze hebben soms best leuke ideeën hoor!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:12

Hoe staat het er nu voor TS? :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:00

De pony is verkocht aan zijn bijrijder.
Die jongen heeft enorm plezier met hem en de pony ook met hem. Ze zijn beide gek op springen!
Ik heb hierdoor wel meer financieel "verlies" gehad maar ach....hij blij en ik weet tenminste waar de pony blijft en wat ze met hem doen. Dat vindt ik veel belangrijker.
Hij komt bij een oom van die jongen aan huis te staan samen met nog een paard. Nee, dat komt daar helemaal goed!

De andere pony die wij op het oog hadden is hem niet geworden omdat we te veel twijfels bij zijn gezondheid (te dik, uit conditie, dikke pezen voor, en misschien ook wel dampig -> na een kwartiertje rijden viel hij bijna dood neer) en ook bij zijn gedrag. En dat in combinatie met de toch wel hoge vraagprijs heeft ons dat weerhouden.

Nu kwam de manege-eigenaar met een voorstel voor een grote NF pony die vroeger daar met zijn baasje al had meegelest en wedstrijden gereden. Pony is wel ouder (meen 22) maar nog erg voorwaarts.
Zij zou op proef op de manege kunnen komen te staan en de vraagprijs is natuurlijk niet heel hoog.
Ik denk dat we dit wel gaan doen. Bevalt ze dan nemen we haar over en bevalt ze niet dan kijken we rustig verder. We hebben dan rustig de tijd om te kijken wat we precies willen/zoeken en mochten we dan een andere willen dan kunnen we haar t.z.t. altijd een fijn pensioen geven.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:06

Fijn dat hij een fijn huisje heeft. :)

Ik persoonlijk zou niet snel een 22jarige aanschaffen. Ik zou dan liever kiezen voor een 10 - 15 jaar kiezen. :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:11

Ik vind het 'overhaasten' idee van snel vervangen door de 22jarige pony maar gelijk op de proef te nemen geen slim plan...

Persoonlijk vind ik dat je nu gewoon even je rust en tijd moet nemen om te nadenken wat je dan echt wil.
(want de Dpony die nu verkocht is, was ook een verkeerd besluit)

Wees eens een tijdje paardloos en kijk eens wat je wel/niet wil in een paard. Waar het misging met je andere pony etc.

Je wil namelijk ook eens eindigen met het dier wat je echt wil.
ipv constant maar een in en out van allerlei pony's...
( de pony waar je het topic over begon, was ook 'je droom' maar met realistisch nadenken bewees deze dat het toch niet het beste was...denk na!!!)

(daarbij vind ik een 22jarige pony, die manegelessen etc heeft gelopen geen goede optie, tuurlijk is dit waarschijnlijk een super dier, maar echt 'leren' zal je niet meer van zo'n dier. + leeftijdsgewijs is het niet fijn, je kan er misschien 2jaar nog mee en dan ga je een kostenplaatje krijgen van in leven houden/pensioen van zo'n dier, zonder dat je er nog echt op kan rijden/wedstrijden mee kan als je kind dat wil etc.)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:12

Fijn dat de pony wordt gekocht door de bijrijder, die komt zo te lezen goed terecht omdat ze een goede match zijn.

Wat de aankoop van een nieuwe pony betreft, ga ik mee met de posters hierboven. Rustig aan, ga lekker rondkijken. In de tussentijd kan je dochter toch gewoon op de manege tutten en teuten?

Een 22-jarige braverd klinkt best leuk maar er kleven ook nadelen aan. Zoals de leeftijd. Aan de andere kant, als je deze pony een poosje zou kunnen leasen in plaats van hem te kopen, kan je dochter "oefenen" met het hebben van een eigen pony en hebben jullie de tijd om te kijken wat jullie echt belangrijk vinden en daarnaar op zoek gaan.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:43

Die 22 jarige gaan we ook niet overhaast kopen hoor.
Ben me zeer bewust van de nadelen van de leeftijd ervan.
Maar ik kan met de manegeeigenaar nog wel e.e.a. regelen qua leaseconstructie ofzo. Of dat hij deze na bepaalde tijd overneemt.
Deze staat al vlakbij de manege en de eigenaar wil hem best een tijdje op proef neerzetten, blijkt het iets te zijn dan kunnen we deze voor een klein bedrag overnemen (waarschijnlijk goedkoper dan leasen), mocht het niets zijn, gaat ze gewoon terug op de wei waar ze nu staat.
Het is geen manegepony geweest, heeft er wel met zijn ruiter in de lessen gereden.
Mocht de pony wel geschikt blijken dan ben ik me er tegen van bewust dat ze geen 10 jaar meer meegaat maar dat ze misschien een paar jaar als leerpony kan dienen. Dan kunnen we daarna altijd wel zien.
Ze zou dan gewoon lekker op pensioen gaan en wij zouden dan eventueel wel/niet verder gaan met een ander jonger paardje.
Daarbij zou ze, mits ze gezond blijft natuurlijk, ook nog een tijd als recreatiepaardje voor mezelf kunnen dienen want ik heb geen wedstrijdambitie enzo.
Maar zoals gezegd, we zien het wel. Ga nu echt niet meteen weer de fout in met de impulsieve aanschaf van een andere pony.