Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
chelle_dora schreef:MarjanB schreef:Deze profi laat zijn paarden wel lekker rollenHeerlijk om te zien!
https://www.facebook.com/photo.php?v=69 ... =2&theater
Ik wilde hem nét gaan posten.
Als zelfs Toto Jr. lekker de paddock in mag, hoe belachelijk speciaal óf kleinzerig zijn de gemiddelde recreatieve sportpaarden dan dat zij dat niet mogen, want stel je voor ze breken een been?
Die stapmolen is ook niet heilig hoor, heb wel eens een paard onderuit zien gaan, paniek in de tent, en al die paarden zijn eroverheen gelopen. Ze weten niet wat het betreffende paard heeft gebroken maar 't dier is uiteindelijk ingeslapen.
In de paddock waren er in ieder geval niet 3 andere paarden in paniek overheen gedenderd. Sta je dan, met je sportpaard ingepakt in je veilige stapmolen.
)
. Maar er zijn ook genoeg mensen die de molen al jaren zonder enig noemenswaardig incident gebruiken. In combinatie met paddock/weide.
Ik heb er met mijn pony ook geen problemen mee gehad, behalve dan dat ze met die korte pootjes dus verdomd snel moet lopen en daarna een hyperactieve pony heb
Als ik d'r dan in de paddock zet staat ze vervolgens op 1 plek te suffen en that's it, zou je toch denken dat ze met al die energie uit d'r stekker gaat, maar valt reuze tegen
palousa_boy schreef:Het is zeker wel voor de paarden, maar daar naast ook zodat ik nog iets kan doen op een dag.
Als ik 20 paarden 30 min moet stappen dan had ik nooit klaargekomen met m'n werk. Zeg even dat ik 8 uur per dag werk, kom ik 2 uur tekort.
Maar dat zal wel het verschil zijn tussen privé gebruik en bedrijfsmatig gebruik ofzo.
Amiigo schreef:Ik vind dat een stapmolen echt wel een fijn ding hooren ik bind dat een paard wat 2x in de molen lomt en daarnaast nog een uurtje naar buiten niet extreem zielig, maar ik zou t zelf niet doen.
Ik denk dat een molen leuker is voor een paard dan aan de hand stappen. Veel paarden hebben een hoger basis tempo dan wij lopen en kunnen in de molen lekker door lopen en een keertje met hun hoofd zwaaien en een x bokken.
Alleen maar molen vind ik not done, paard moet nog wel ff lekker kunnen rennen en rollen in t zand of de wei.
?
... Sees schreef:...
Wiki schreef:Discussie: Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven.
s0173957 schreef:Nogmaals, hier elke dag 10u de wei op, en elke dag een 30-45min de molen in + training.
Wat is er dan mis met mijn stalmanagement? Komen mijn paarden dan niet buiten? Mishandel ik ze dan met de stapmolen?
Ongelooflijk hoe je met zo'n oogkleppen op in een discussie kan stappen... 'ik heb gelijk en wat jij zegt boeit me niet'...
?
) dat een stapmolen een toevoeging was voor het paard en dat zie ik niet zo maar dat mag ik niet meer zeggen van je
.
. Ik denk dat veel andere grote stallen dat ook meer zouden moeten doen. betadine schreef:Heb hier nog altijd nergens een degelijk argument kunnen lezen voor het gebruik van de stapmolen.
-bij blessure valt af doordat een DA dan net rechte stukken aanbeveelt en het zou me verwonderen dat je plots meer als 2 geblesseerde paarden tegelijk hebt om te gaan stappen, anders zou ik me toch wat vragen gaan stellen over het stalmanagement als er zoals iemand hier schreef 20 paarden/dag in moeten !!
-tijdens uitmesten ? Wat is de meerwaarde ervan t.o.v. een paddock of weiland ? In paddock kunnen ze uren bewegen zonder toezicht en met hun ruwvoer. Tijd genoeg om de stallen uit te mesten lijkt mij dan.
-In & uitstappen gaat net zo snel als afstappen, paard in molen zetten en er later terug uithalen + dat je in de tussentijd nu ook niet zo veel kunt gaan doen. 30 min instappen (bvb voor ander paard ondertussen te rijden) en dan terug 30 min. uitstappen vind ik vrij lang. Een paard die genoeg uitloop heeft heeft zeker genoeg aan 10 min instappen + 10 min uitstappen.
Als je naar de aanschafkosten van zo een molen kijkt + de energie die hij verbruikt en de onderhoudskosten (mechanisme, ondergrond terug gelijk maken enzo) denk ik eigenlijk dat het voordeliger is om manueel de paarden te stappen.
Ik lees hier vooral ervaringen van mensen die geen uitloop hebben voor hun paard en dan hun paard in de stapmolen zetten zodat hij toch beweging krijgt buiten het rijden om of tijdens het uitmesten.
Zou mijn geld eerder in degelijke paddocks investeren zodat alle paarden dagelijks uitloop krijgen in plaats van het in zo een onding te steken.
.