Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:41

Misschien mis ik compleet het punt, maar een stapmolen sluit het gebruik van een paddock toch niet uit? Waarom zou een paard niet in de paddock komen als hij (ook) in de stapmolen loopt?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:43

chelle_dora schreef:
MarjanB schreef:
Deze profi laat zijn paarden wel lekker rollen :D Heerlijk om te zien!

https://www.facebook.com/photo.php?v=69 ... =2&theater

Ik wilde hem nét gaan posten.

Als zelfs Toto Jr. lekker de paddock in mag, hoe belachelijk speciaal óf kleinzerig zijn de gemiddelde recreatieve sportpaarden dan dat zij dat niet mogen, want stel je voor ze breken een been?

Die stapmolen is ook niet heilig hoor, heb wel eens een paard onderuit zien gaan, paniek in de tent, en al die paarden zijn eroverheen gelopen. Ze weten niet wat het betreffende paard heeft gebroken maar 't dier is uiteindelijk ingeslapen.
In de paddock waren er in ieder geval niet 3 andere paarden in paniek overheen gedenderd. Sta je dan, met je sportpaard ingepakt in je veilige stapmolen. :')

Mja, dat zijn natuurlijk wel de horrorverhalen. Maar die lees je ook over trailers, vrachtwagens en van paarden die in het weiland staan. En dat zijn dan vaak meer de uitzonderingen dan de regel.

En het één sluit het ander natuurlijk niet uit. Molen en paddock/weide kan best gecombineerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:45

Omdat het hier werd aangegeven als 'als we de paarden uitmesten gaan ze in de stapmolen', en ze zich in de paddock kunnen bezeren, zijn er genoeg die dat als argument aandragen (net als de "mijn paard mag maar 1 uur per dag - helemaal ingepakt - de wei in.. Want anders breekt ie z'n benen want hij doet gek)

Als het om uitmesten gaat, is het imo veel fijner voor het paard (en voor jezelf) om ze in de paddock te hebben. En begrijp me niet verkeerd, wij hebben ook een molen op stal en mijn knol staat er ook wel eens in, maar ik loop vaker naar de molen toe om te kijken of ze nog overeind staat dan naar de paddock, omdat ik de molen wel minder fijn vind als de paddock. Zeker als ze net hun box uit komen (wat met uitmesten toch vaak het geval is), is het veel fijner als ze nog even in de paddock kunnen uitsuffen in plaats van gelijk arbeidsstap in de molen moeten gaan (althans, voor mijn pony is alles arbeidsstap in de molen omdat ze een dwerg is tussen al die grote paarden :+ )

Was dus niet lelijk of beschuldigend bedoeld, en ja, ik weet dat het voorbeeld wat ik aanhaalde, een horror verhaal is.. Maar hoeveel paarden breken nou daadwerkelijk hun benen? Als ze er iedere dag inkomen in de paddock, is er ook niks aan de hand.. Maarja, als hij 1x in de maand z'n benen mag strekken in een idioot gladde of zware paddock.. Ja dán raken ze inderdaad al snel geblesseerd, dat klopt. Maar dat ligt dan niet aan je dure paard die in de paddock komt, maar aan het feit dat ie daar normaliter nooit inkomt en dan graag de vrije ruimte benut.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:49

Ik snap je wel, hoor :). Maar er zijn ook genoeg mensen die de molen al jaren zonder enig noemenswaardig incident gebruiken. In combinatie met paddock/weide.

Mensen die denken dat een stapmolen zonder risico is, zijn sowieso niet helemaal bij de pinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:52

Dat is ook zo :) Ik heb er met mijn pony ook geen problemen mee gehad, behalve dan dat ze met die korte pootjes dus verdomd snel moet lopen en daarna een hyperactieve pony heb :+ Als ik d'r dan in de paddock zet staat ze vervolgens op 1 plek te suffen en that's it, zou je toch denken dat ze met al die energie uit d'r stekker gaat, maar valt reuze tegen :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:56

Mijn paard komt elke dag gewoon in de wei (van half 8 tot 5 uur) en moet ook 2 keer per maand meet op concours. Ze heeft nog nooit wat overgehouden aan de weidegang, alleen een frisse neus, voldoende beweging, lekker rollen en ook nog eens lekker gek doen. En dat alleen met een paar springschoenen om omdat ik anders de smid ook elke 2 weken kan laten komen. Daar kan geen stapmolen tegenop :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:48

palousa_boy schreef:
Het is zeker wel voor de paarden, maar daar naast ook zodat ik nog iets kan doen op een dag.
Als ik 20 paarden 30 min moet stappen dan had ik nooit klaargekomen met m'n werk. Zeg even dat ik 8 uur per dag werk, kom ik 2 uur tekort.

Maar dat zal wel het verschil zijn tussen privé gebruik en bedrijfsmatig gebruik ofzo.

Maar waarom zou je 20 paarden 30 minuten aan de hand moeten stappen?

Annelies, niet ter bevordering van de blessure maar wel voor de beweging. Als je paard boxrust heeft en alles is bevroren en glad zul je, afhankelijk van de blessure, toch iets moeten.

Edit: typen is ook een vak
Laatst bijgewerkt door Sees op 13-02-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:53

Amiigo schreef:
Ik vind dat een stapmolen echt wel een fijn ding hoor :)) en ik bind dat een paard wat 2x in de molen lomt en daarnaast nog een uurtje naar buiten niet extreem zielig, maar ik zou t zelf niet doen.
Ik denk dat een molen leuker is voor een paard dan aan de hand stappen. Veel paarden hebben een hoger basis tempo dan wij lopen en kunnen in de molen lekker door lopen en een keertje met hun hoofd zwaaien en een x bokken.
Alleen maar molen vind ik not done, paard moet nog wel ff lekker kunnen rennen en rollen in t zand of de wei.

Oké dus twee keer een half uurtje in de molen, 1 uurtje op de paddock en pak 'm beet 20 - 22u op stal vind jij niet zielig :x ?
Laatst bijgewerkt door Sees op 13-02-14 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:56

En met alle verhalen die je hier hoort over wat er kan gebeuren met een stapmolen, zou je toch altijd eigenlijk altijd toezicht moeten houden en dus niet 30 stallen moeten gaan mesten :o...

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:00

Wij zetten vroeger de paarden ook in de stapmolen als we gingen uitmesten. De paarden die die ochtend niet getraint werden gingen de wei op (ook de sportpaarden) en 4-5 paarden in de molen, zodat we die niet na een half uur of uur weer uit de wei hoefde te halen, konden we uitmesten en na de training gingen ze de wei op.
Vindt het een rare gedachten dat paarden die in de stapmolen gaan vervolgens nooit in een paddock of wei mogen. Zo zal het op sommige stallen misschien zijn, maar op de meeste denk ik niet.

Een stapmolen kan een fijne toevoeging zijn en overal zitten risico's aan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:02

Ik zie de stapmolen nog steeds niet als toevoeging voor het paard, vooral niet als je de argumenten hoort waarom mensen hun paard(en) er in zetten.

Ik heb vroeger de mijne er dus ook wel eens ingezet maar ik snap nu echt niet meer waarom.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:10

Ik zou voor mezelf ook geen stapmolen nodig hebben. Maar ik snap wel dat het op grote stallen een toevoeging is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:20

Sees schreef:
Ik zie de stapmolen nog steeds niet als toevoeging voor het paard, vooral niet als je de argumenten hoort waarom mensen hun paard(en) er in zetten.

Ik heb vroeger de mijne er dus ook wel eens ingezet maar ik snap nu echt niet meer waarom.

We hebben het ondertussen wel door hoor...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:23

ideaal een stapmolen! bij ons duurt een programma 1.5 uur, maar zo lang staan ze er nooit in.

mijn lopen er niet heel vaak in, maar vaak laat ik ze nog een minuut of 15 uitstappen in de molen, kan ik ondertussen mooi de andere opzadelen. bij ons lopen ze er gewoon los in, dus ze kunnen bewegen, en we hebben verschillende tempo's ,

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:25

s0173957 schreef:
We hebben het ondertussen wel door hoor...

Het is dat je een man bent maar anders zou ik zweren dat het die tijd van de maand is voor je :roll: ...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:27

Akishino maar als je zegt toevoeging dan denk ik dat je bedoelt een toevoeging voor het paard maar dat bedoel je denk ik niet? Je bedoelt een toevoeging voor de mens denk ik?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:32

Heb hier nog altijd nergens een degelijk argument kunnen lezen voor het gebruik van de stapmolen.

-bij blessure valt af doordat een DA dan net rechte stukken aanbeveelt en het zou me verwonderen dat je plots meer als 2 geblesseerde paarden tegelijk hebt om te gaan stappen, anders zou ik me toch wat vragen gaan stellen over het stalmanagement als er zoals iemand hier schreef 20 paarden/dag in moeten !!

-tijdens uitmesten ? Wat is de meerwaarde ervan t.o.v. een paddock of weiland ? In paddock kunnen ze uren bewegen zonder toezicht en met hun ruwvoer. Tijd genoeg om de stallen uit te mesten lijkt mij dan.

-In & uitstappen gaat net zo snel als afstappen, paard in molen zetten en er later terug uithalen + dat je in de tussentijd nu ook niet zo veel kunt gaan doen. 30 min instappen (bvb voor ander paard ondertussen te rijden) en dan terug 30 min. uitstappen vind ik vrij lang. Een paard die genoeg uitloop heeft heeft zeker genoeg aan 10 min instappen + 10 min uitstappen.

Als je naar de aanschafkosten van zo een molen kijkt + de energie die hij verbruikt en de onderhoudskosten (mechanisme, ondergrond terug gelijk maken enzo) denk ik eigenlijk dat het voordeliger is om manueel de paarden te stappen.

Ik lees hier vooral ervaringen van mensen die geen uitloop hebben voor hun paard en dan hun paard in de stapmolen zetten zodat hij toch beweging krijgt buiten het rijden om of tijdens het uitmesten.

Zou mijn geld eerder in degelijke paddocks investeren zodat alle paarden dagelijks uitloop krijgen in plaats van het in zo een onding te steken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:39

Nogmaals, hier elke dag 10u de wei op, en elke dag een 30-45min de molen in + training.

Wat is er dan mis met mijn stalmanagement? Komen mijn paarden dan niet buiten? Mishandel ik ze dan met de stapmolen?

Ongelooflijk hoe je met zo'n oogkleppen op in een discussie kan stappen... 'ik heb gelijk en wat jij zegt boeit me niet'...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:40

Sees schreef:
...

Wiki schreef:
Discussie: Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:41

Over oogkleppen gesproken zeg... Jij zet je paarden toch niet in de molen om uit te mesten? Dat halen er een paar aan als argument 'ik moet uitmesten dus paard gaat in de stapmolen' en dáár kunnen veel van ons niet bij met ons verstand, want wáárom zou de stapmolen beter zijn dan de paddock of de wei als je aan het uitmesten bent?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:43

s0173957 schreef:
Nogmaals, hier elke dag 10u de wei op, en elke dag een 30-45min de molen in + training.

Wat is er dan mis met mijn stalmanagement? Komen mijn paarden dan niet buiten? Mishandel ik ze dan met de stapmolen?

Ongelooflijk hoe je met zo'n oogkleppen op in een discussie kan stappen... 'ik heb gelijk en wat jij zegt boeit me niet'...

De pot verwijt de ketel... op zo'n toon kun je toch niet communiceren met iemand :o ?

Ik geloof niet dat iemand hier jouw stalmanagement in twijfel trok, toch? Kan het zijn dat jij het je misschien persoonlijk aantrok terwijl het niet zo bedoeld was?

Het ging mij (ik kan niet voor andere mensen spreken) er om dat mensen aanhaalde (of ik heb het verkeerd begrepen, ik ben ook maar een mens :o ) dat een stapmolen een toevoeging was voor het paard en dat zie ik niet zo maar dat mag ik niet meer zeggen van je :D.

Dat jouw (sport)paarden 10u de wei op gaan kan ik alleen maar toejuichen :j. Ik denk dat veel andere grote stallen dat ook meer zouden moeten doen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:44

Bij ons worden de stallen 's morgens uitgemest, terwijl de paarden hun krachtvoer en biet opeten, dus mét de paarden in de stallen.
Tegen dat hun eten op is zijn de stallen gedaan en gaan ze naar buiten (7u), om om 17u binnen te komen. Ik heb er 4 onder 't zadel, rij er elke weekdag 2 à 3 en dan gaan ondertussen de andere in de molen.

Bij ons wordt het aanzien als een extra training, extra conditietraining, en voor de jonge paarden ideaal om nog wat aan extra spieropbouw te doen.

En zoals ik al zei, de paarden staan te trappelen om in de molen te gaan, of je dat nu wil geloven of niet...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:46

betadine schreef:
Heb hier nog altijd nergens een degelijk argument kunnen lezen voor het gebruik van de stapmolen.

-bij blessure valt af doordat een DA dan net rechte stukken aanbeveelt en het zou me verwonderen dat je plots meer als 2 geblesseerde paarden tegelijk hebt om te gaan stappen, anders zou ik me toch wat vragen gaan stellen over het stalmanagement als er zoals iemand hier schreef 20 paarden/dag in moeten !!

-tijdens uitmesten ? Wat is de meerwaarde ervan t.o.v. een paddock of weiland ? In paddock kunnen ze uren bewegen zonder toezicht en met hun ruwvoer. Tijd genoeg om de stallen uit te mesten lijkt mij dan.

-In & uitstappen gaat net zo snel als afstappen, paard in molen zetten en er later terug uithalen + dat je in de tussentijd nu ook niet zo veel kunt gaan doen. 30 min instappen (bvb voor ander paard ondertussen te rijden) en dan terug 30 min. uitstappen vind ik vrij lang. Een paard die genoeg uitloop heeft heeft zeker genoeg aan 10 min instappen + 10 min uitstappen.

Als je naar de aanschafkosten van zo een molen kijkt + de energie die hij verbruikt en de onderhoudskosten (mechanisme, ondergrond terug gelijk maken enzo) denk ik eigenlijk dat het voordeliger is om manueel de paarden te stappen.

Ik lees hier vooral ervaringen van mensen die geen uitloop hebben voor hun paard en dan hun paard in de stapmolen zetten zodat hij toch beweging krijgt buiten het rijden om of tijdens het uitmesten.

Zou mijn geld eerder in degelijke paddocks investeren zodat alle paarden dagelijks uitloop krijgen in plaats van het in zo een onding te steken.

Dank je Betadine, precies dit dus _/-\o_ .

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:47

Ik vind paddocks trouwens ondingen... dus dat jullie dat aanraden snap ik dan weer niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:48

En waarom vind je paddocks ondingen? Bij gebrek aan weidegang in de winter (ik ben maar een recreatieve hobbelaar die geen eigen stal heeft, en dus geen zeggenschap heeft over wanneer ik de wei mag gebruiken) vind ik de paddock nog altijd 100x fijner dan een stapmolen waar ze niet stil kunnen staan wanneer zij dat willen, waar zij niet kunnen liggen en rollen wanneer zij dat willen.