Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:32

Waarschijnlijk hoort het niet helemaal thuis in dit topic, maar ik vroeg me ineens iets af; Kun je je paard ook niet doneren aan de wetenschap ofzo? Wel pas als hij of zij doodgegaan is natuurlijk...

Anoniem

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:34

Ja dat kan in Utrecht als ze wat nodig zijn.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 11:40

Ik denk dat ik dat zou doen, als hij iets heeft gehad, wat ze niet hebben kunnen vinden.
Dan kunnen ze er misschien andere paarden mee helpen of zelfs redden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:42

Sowieso kunnen 'onderdelen' worden gebruikt om studiematerialen voor de studenten van de maken. Preparaten die wij gebruiken voor anatomie etc.

Je zou eens kunnen informeren bij de kliniek:)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:23

Leanne_Salvo schreef:
Waarschijnlijk hoort het niet helemaal thuis in dit topic, maar ik vroeg me ineens iets af; Kun je je paard ook niet doneren aan de wetenschap ofzo? Wel pas als hij of zij doodgegaan is natuurlijk...

Nee dat doen ze niet meer.
Ik heb daar voor gebelt ( paard is begin september ingeslapen ) omdat ze in het verleden op de kliniek in Utrecht heeft gestaan en toch wel uniek was qua blessures. Maar ze hadden geen interesse.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:54

Ik heb mijn pony laten cremeren. Niet voor het as, niet om mijn liefde voor hem uit te drukken of wat dan ook... Puur voor mezelf, voor mijn verwerking en ik heb er geen seconde spijt van gehad! Het was een heeeeeeele hoop geld maar het was het meer dan waard. Ik kon tot het laatste bij hem zijn, helpen met inladen, het was een heel respectvol en waardig afscheid. Een lichaam is misschien wel het omhulsel van zijn ziel maar wel het omhulsel waar ik 15 jaar voor gezorgd heb, met liefde geborsteld heb, voetjes wassen voor wedstrijd, knotjes in zijn manen...

Ik heb een aantal jaren geleden een opa en oma verloren (van vaders en moeders kant zegmaar) en dat ging heel verschillend. Opa lag mooi opgebaard, heel respectvol. Oma lag in de dichte kist in een soort koelcel (het waaide er echt hard), klein betonnen hok met paar planten en verder was het er gewoon echt koud. Dat heeft toen ontzettend veel indruk gemaakt en daar heb ik nog steeds een heel naar gevoel bij, ik heb nooit echt afscheid kunnen nemen van haar en als ik terug denk aan die koelcel krijg ik nog de bibbers. Ik wilde niet mijn maatje door het rendac laten ophalen en laten verwerken tot iets, en bij het ophalen maar gewoon de andere kant op kijken onder het mom van wat je niet ziet is er ook niet. Daarom heb ik voor mijn eigen verwerking heel bewust gekozen cremeren, met alle kosten van dien (door lange afstand naar Beverwijk was cremeren net zo duur als het transport). Het ophalen was heel stijlvol en eervol, het was een hele mooie afsluiter van een moeilijke maar ook mooie dag. Twee dagen later zijn as opgehaald. Ik had eigenlijk bedacht dat dat gewoon in de garage kwam, want tja wat moet ik daar nu mee? En inmiddels bijna 2 jaar later staat de curverdoos met as gewoon nog in m'n kamer, ergens nog niet de behoefte gehad om hem ergens anders heen te zetten. Nou is de as niet waar ik het voor heb gedaan, puur voor de verwerking en het afronden van het laatste hoofdstuk van het boek wat 15 jaar geduurd heeft.

maar ik denk dat dit ook iets is wat je mee moet maken. Er was toen iemand bij die het ook eerst niet snapte, was toch zonde van het geld, nee als hij het voor het zeggen had ging het diertje wel met het rendac mee. Maar nadat de dag voorbij was zei hij dat hij er nu toch wel echt anders tegenaan keek en echt snapte dat ik het zo had gedaan. Ongeacht of hij het zelf wel of niet ook zo zou doen, hij kon zich er volkomen in vinden dat ik dit wilde. En dat vind ik toch wel mooi.

Het enige officiële europese paardencrematorium is overigens in Beverwijk: http://www.paardencrematoriumwesterhout.nl en naast hele vriendelijke mederwerkers ook echt een prachtige locatie... Na het ophalen van de as zijn we met onze puppy aan het strand gaan wandelen, heerlijk uitwaaien.

Rendac of cremeren, het ene is niet beter dan het andere. De prijs en de waarde van iets, is iets heel verschillends en dat moet een ieder voor zichzelf bepalen. Het is mooi dat er meerdere opties zijn en dat iedereen kan doen waar hij/zij zich het beste bij voelt!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:02

Mijn eerste paardje is opgehaald door de rendac. Ze is ingeslapen en daar ben ik niet bij geweest. Maar dit was voor mij een goede beslissing. Cremeren is een duur en twee nu kon ik met mijn rouwproces beginnen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:11

Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Als jij hem wilt laten cremeren, dan moet je dat doen.

Ik hecht persoonlijk weinig waarde aan wat er gebeurd met het zielloze lichaam, kan me er voor mezelf ook totaal niet druk om maken wat er met mij gebeurd als ik kom te overlijden.
Voor mij zouden de kosten dus te hoog zijn en ik zou het liever besteden aan een mooie foto of schilderij als herinnering en de rest aan het volgende paard/hond/kat/beest.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:13

Voor mij stond al jaren vast dat als mijn pony kwam te overlijden, zou ze gecremeerd worden. En dat ze 3, 5 jaar geleden op was en ik haar in heb moeten laten slapen, heb haar dus ook laten cremeren. Ja, het kost geld, maar ik heb ook 15 jaar plezier van en met haar gehad. De kist met as heb ik op de Veluwe uitgestrooid langs een mooi pad waarwe vaak reden als we daar op vakantie waren. Als ik daar ben rij ik wel altijd even langs, mmaar meer ook niet. Ze zit in mijn gedachten en vergeten doe ik haar nooit.

Nu heb ik alweer ruim 3 jaar een nieuw paard en ook hij wordt, mocht het zover zijn, ook gecremeerd in Beverwijk. Aan de rendac meegeven, kan ik echt niet! Ik spaar liever ieder jasr wat weg om zo de crematie te kunnen betalen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:58

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het geld spaar en dat ik het heb, als het zover is.
Dan kan ik op dat moment altijd nog kiezen..
Maar nu gaat mijn gedachte uit naar cremeren..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:04

ik zou zelf opteren voor Rendac, maar dat is puur een keuze op basis van financieen.
zou dan dat geld beter kunnen gebruiken om bijvoorbeeld tezijnertijd een ander dier van te kopen, of iets moois ter herdenking van...

kim_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:11

Ik heb in oktober mijn beste vriendje in laten slapen. Gewoon thuis in alle rust. Hij is opgehaald door de rendac. Ik heb van zijn staart een ontzettend mooi sieraad laten maken. Wat je met je paard doet als het zover is, is zo ontzettend persoonlijk.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:26

Linnietje schreef:
@ Karin: wat super gaaf zeg! Nu is ze zeker weer thuis..

Dank je ze is nu voorgoed thuis ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:33

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:09

Heel interessant om te lezen!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:26

Hoop dat ik nog heel lang de tijd heb voordat ik er echt mee geconfronteerd word, maar ik zou ook kiezen voor cremeren, gewoon voor mijn eigen gevoel. As zou ik in een mooie houten regenton willen doen die dan een plekje in de tuin krijgt met een bloemetje er bovenop :) .

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:30

ik zou haar laten ophalen door de rendac.
Ik bekijk het zo:
Cremeren kost veel geld en vervuilt het milieu
De rendac kost niet zo veel geld en ze word nog nuttig gebruikt :j

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:09

Linnietje schreef:
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het geld spaar en dat ik het heb, als het zover is.
Dan kan ik op dat moment altijd nog kiezen..
Maar nu gaat mijn gedachte uit naar cremeren..

Dat is het beste, het blijft een discussie over iets gevoelsmatig. Dus gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:51

Heel moeilijk zo'n keuze. Aan de ene kant zou ik hm graag laten cremeren, maar aan de andere kant: hij merkt er toch niks meer van.
Hoop dat ik het voorlopig nog niet mee maak.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:03

rendac! mij maakt het niet uit wat er gebeurd na haar dood. zolang ze maar mooi overlijd maar dan maakt het mij niet uit wat erna gebeurd. ik denk dat mijn paard liever zou willen dat een nieuw paard en ik samen weer gelukkig word en dat gebeurd niet zonder geld.het licht eraan hoe je bent opgegroeid.
zijn jouw ouders bv ow niet kijken een dood dier dan ga je er ook moeilijk om doen. als jouw ouders er luchtig omdoen en alles laten zien wat ze belangrijk vinden dan sta je sws anders in het leven vind ik

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:36

Mijn ouders laten mij daar gelukkig helemaal vrij in.
Ze staan volledig achter mijn keuze.

Voor nu ga ik voor crematie.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:40

Ik zei ook altijd dat ik voor cremeren ging.
Spaarrekening geopend, daar geld op gestort, voor als het zover was.

Oktober vorig jaar ben ik in 2 uur tijd mijn meisje zo pats boem kwijt geraakt.

En mijn beslissing toen?
De rendac.

Zoals ze daar lag, ze was mijn monstertje al niet meer.
Volgende dag is ze al opgehaald, en ik sta nog steeds achter mijn keuze voor de rendac.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:02

Rendac. Paard merkt er niets meer van, het is slechts nog een omhulsel en heel hard, maar die €1500,- kan ik ook ergens anders voor gebruiken. Het onderhoud van haar zoon bijvoorbeeld, die staat bij haar in de wei.
Houden van toon ik tijdens haar leven, en door haar straks in haar vertrouwde omgeving in te laten slapen. Wat er daarna gebeurd, daar heeft ze geen weet meer van.

En als ik al voor crematie kies, wat moet je dan in godsnaam met de as? Ik heb een Tinker van zo'n 600 kilo, daar blijft me toch een berg as van over := Verwerken in een sierraad ga ik toch niet doen, en dan heb ik die as. Ergens. In de schuur? Nee daar heb ik helemaal niks mee.

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:58

Toch de rendac simpelweg omdat ik cremeren echt te duur vind

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:01

Ik zou puur voor mijn gevoel laten cremeren. Ik weet dat het een hoop geld kost, maar dat is voor mij niet het voornaamste.