Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:05

russel schreef:
..., maar dan is het aan de burgers om het samen netjes op te lossen..

En daar gaat het kennelijk nogal eens mis. Zelfredzaamheid staat nog maar in een handjevol woordenboeken. Gelukkig kan iedereen nog wel goed wijzen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:09

Het systeem waar de aangeefster mee werkt en het zal best een burgerpersoneel kunne zijn, bevoegd om onder ede aangiftes op te nemen, maar absoluut niet bevoegd om in bepaalde systemen in te loggen.

Logisch, naarmate de bevoegdheid van de diender toeneemt ook zij bevoegdheid voor bepaalde databases, kadaster is wel toegankelijk, maar niet voor iedere baliemedewerker die bevoegd is om in het aangiftesysteem in te loggen..

Het is ook strafbaar om even in te loggen en zonder duidelijke opsporingsredenen zomaar even iemand te checken! Daar moet in het belang van het onderzoek reden voor zijn. Deze gegevens zijn nl beschermd tov privacyredenen.

Ook voor een diender die op zijn werk zit en even inlogt om meneertje zusenzo uit zijn straat even door te lichten is strafbaar bezig. Ik zal niet zeggen dat dat niet gebeurd, maar als er reden is om die persoon in zijn werk te controleren door bep. Redenen, dan worden ook zijn inlogmomenten nagegaan in alle systemen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:11

Ik denk dat het bij de politie wel zo'n beetje het algemeen beleid is om loslopende paarden op de dichtsbijzijnde weide achter te laten.
Ik heb het al vaker meegemaakt. En ze lossen het niet altijd zo handig op inderdaad... :=

Zo was de haflinger van mijn buurvrouw bijvoorbeeld eens gaan lopen.
De politie had die gevangen en haar paard op onze weide gezet, gewoon tussen onze paarden. (Terwijl er genoeg andere en lege weides naast liggen en omstaanders zelfs verteld hebben op welke weide het paard wél thuishoorde. :roll: )
De buurvrouw kwam s'morgens haar paarden voeren en vond haar haf tussen onze paarden. Dus ze wilde die uit de weide halen. Net op het moment dat ze de omheining opendoet om haar paard eruit te halen, schuift ze uit en gaat onderuit. (er lag sneeuw) Gevolg: Haar paard schrikt en trekt zich los en neemt de benen. En 3 paarden van ons gaan er mee achteraan de openbare weg op.
Buurvrouw zet uiteraard de achtervolging in, maar de paarden gaan er in galop vandoor.
De paarden zijn toen op een bepaald moment een snelheidscontrole van de politie gepasseerd. En die hebben hun dan gevangen en ergens een klein koeienweitje met prikkeldraad rondom ingejaagd.
Pas uren later werden wij zelf opgebeld, door de buurvrouw. Omdat ze er niet in slaagde om in haar eentje al onze paarden weer te verhuizen. (Haar eigen paard had ze in tussentijd al wel opgepikt en stond weer op haar eigen weide.)
Van de politie hebben wij helemaal niets gehoord. Terwijl bij hen bekend moest zijn van wie de paarden waren. (Buurvrouw heeft hen immers gesproken)
Dus onze paarden hebben daar uren op een rommelig stukje grond met losse prikkeldraden rond gelopen zonder dat iemand ons op de hoogte bracht!
En dan kan je wel zeggen dat je als eigenaar maar blij moet zijn dat ze de moeite nemen om ze te vangen. En dat je maar zelf voor een deugdelijke omheining moet zorgen etc. Maar dat was hier allemaal niet van toepassing.
Mijn inziens was dit hele probleem net ontstaan omdat de politie zomaar een vreemd paard op de verkeerde weide had gezet? Buiten wat oppervlakkige verwondingen aan de benen hadden onze paarden gelukkig niets. Maar achteraf heb ik mij wel afgevraagd wat mijn rechten geweest waren, mocht er wel ernstigere schade geweest zijn door hun handelen?

Ceriadwen

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:14

Heb je nog een bekeuring gehad voor te hard gaan?

Alle gekheid op een stokkie, maar beter in een rommelig land dan op de motorkap van een auto toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:16

Verantwoording van je buurvrouw, ze had jullie veel eerder kunnen bellen om samen de paarden te halen..

Alles was al niet meer de verantwoording van de politie, maar helaas ziet de burger alles altijd als de verantwoording van de politie, ook burgerzaken.

Gelukkig waren ze niet bang van de paarden, teveel paardenleken in mijn omgeving die doodsbang zullen zijn om een druk paard of loslopend paard aan te vatten..daar zou ik helemaal geen hulp van hebben.

Onlangs een pony van de weg gehaald, wist gelukkig waar hij thuis hoorde, anders had ik hem mee naar huis genomen, of in de eerste de beste lege wei gezet....ik was onderweg, absoluut geen tijd om op onderzoek uit te gaan. Pony was weer veilig..daar gaat het om.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:18

haha, dat bedacht ik me ook, hoe hard gingen ze. :+

Maar heeft die buurvrouw niet gezegd, ik weet wie de eigenaar is, ben de buurvrouw.
Dan kan ik me voorstellen dat de politie denkt dat zij het meld aan de buren.
Hier zou ik dus boos zijn op de buurvrouw, die laat jullie in het ongewisse.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:24

Zij hadden dit probleem gecreëerd hé. Moet ik dan 'dankbaar' zijn dat ze achteraf wel willen helpen vangen?
Die haf had niets te zoeken op mijn weiland. Die hadden ze op een leeg stuk land moeten zetten. Die waren er genoeg. Dan was er daarna niets meer aan de hand geweest.
En ze hadden mij moeten opbellen zodra ze de paarden gevangen hadden. Mijn gegevens waren immers gewoon bekend bij hun. En dat is niet gebeurd. Nee, ze leggen het maar bij de buurvrouw neer die uren wacht om ons te verwittigen. (Uit eigenbelang denk ik, want ik vermoed dat ze het graag stil had gehouden. Ze heeft pas gebeld toen ze zich realiseerde dat ze onze 3 paarden niet zelf kon terug zetten)
In die tussentijd hadden onze dieren ernstig gewond kunnen geraken.
Terwijl de politie wist dat zij niet de eigenaar was van de dieren?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:27

Dat zie ik echt anders Lucky.
Die buurvrouw had om te beginnen al niet haar paard alleen uit die wei moeten halen. Daar ging het pas fout.
En daarna in die gevaarlijke wei had ze jullie al direct kunnen bellen, niet de politie.
Zeker als ze het al stil heeft willen houden naar jullie (hoe achterbaks) Zal ze wel gezegd hebben dat ze jullie zou contacteren want bij een politie die jullie belt is er niet veel meer stil te houden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:30

Luckystory schreef:
Zij hadden dit probleem gecreëerd hé. Moet ik dan 'dankbaar' zijn dat ze achteraf wel willen helpen vangen?
Die haf had niets te zoeken op mijn weiland. Die hadden ze op een leeg stuk land moeten zetten. Die waren er genoeg. Dan was er daarna niets meer aan de hand geweest.
En ze hadden mij moeten opbellen zodra ze de paarden gevangen hadden. Mijn gegevens waren immers gewoon bekend bij hun. En dat is niet gebeurd. Nee, ze leggen het maar bij de buurvrouw neer die uren wacht om ons te verwittigen. (Uit eigenbelang denk ik, want ik vermoed dat ze het graag stil had gehouden. Ze heeft pas gebeld toen ze zich realiseerde dat ze onze 3 paarden niet zelf kon terug zetten)
In die tussentijd hadden onze dieren ernstig gewond kunnen geraken.
Terwijl de politie wist dat zij niet de eigenaar was van de dieren?

Een beetje een kromme gedachtengang, moet ik eerlijk zeggen.

Jullie buurvrouw is een stuk bekender met jullie dan de politie, en zij is degene die de paarden in eerste instantie liet ontsnappen. Lijkt mij dat zij degene is die, als je überhaupt iemand verantwoordelijk wil houden, als eerste verantwoordelijk was. De agenten die bezig waren met een snelheidscontrole hebben hun innitiele werkzaamheden voor de tijd gestaakt zodat ze konden helpen met jouw paarden vangen die je buurvrouw heeft laten ontsnappen.

Snap niet helemaal welk punt je nou wil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:31

Hier hebben we een schutstal voor loslopend vee, schapen, koeien, varkens enz gaan daarheen, pony's ook dus ik neem aan dat hij bij paarden ook wel ingeschakeld wordt.
Elke plaats zou zoiets moeten hebben, iemand waar de politie contact mee op kan nemen en die de dieren opvangt.
Scheelt een hoop gedonder.. Hier zullen ook vast agenten zijn die dit niet weten en ze ergens neerzetten maar meestal wordt de Dierenambulance wel gebeld en krijgen ze het nummer van diegene zodat die het verder af kan handelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:07

Mijn buurvrouw heeft het inderdaad ook niet zo handig aangepakt.
Maar dat zij haar paard uit een weiland moet gaan vissen met 3 vreemde paarden (Die uiteraard allemaal wel wat opgewonden zijn door dat vreemde paard dat er opeens tussen staat.) Had überhaupt al niet moeten gebeuren. De politie wist namelijk dat dat paard niet op die wei thuishoorde. Dat hadden omstaanders hen namelijk verteld. Puur gemakszucht om dat paard op onze weide te zwieren en er niet 20 meter verder mee te lopen om het op een lege weide te zetten.
En net zo goed gemakszucht om niet even de telefoon te nemen en de eigenaren van de paarden te bellen als je ze van de openbare weg plukt.
Mochten de verwondingen ernstiger geweest zijn, had ik hen toch echt wel verantwoordelijk gehouden.

Op andere momenten kunnen en doen ze dat namelijk ook.
Als een veulen van mij in de boer zijn maïsveld rondhuppelt, staan ze opeens wel voor de deur namelijk. Terwijl betreffende boer al lang vriendelijk gebeld had met de boodschap "als je vandaag ergens tijd hebt, kom hem eens uit mijn veld halen." (Boer wist namelijk ook wel dat hij nergens heen zou gaan zolang hij in z'n uppie was) En geen openbare weg in de omtrek te bespeuren. Dus helemaal niks gevaarlijk aan.
Dan gaan ze opeens wel moeite doen :roll: En in een potentieel gevaarlijke situatie schuiven ze hun verantwoordelijkheid gewoon af?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:14

Precies de politie had ook kunnen zeggen: Belt u de buurvrouw of zullen wij er even langs gaan?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:30

De politie had ook vanuit de auto kunnen roepen "lukt het?" om vervolgens verder te gaan met bekeuringen uitschrijven.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:31

Ceriadwen schreef:
De politie had ook vanuit de auto kunnen roepen "lukt het?" om vervolgens verder te gaan met bekeuringen uitschrijven.

En het dan vervolgens zo raar vinden dat mensen geen vertrouwen in ze hebben. Gek he.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:38

Wat een flauwekul zeg in dit topic!
Alleen maar mensen die hun eigen verantwoordelijkheid verzaken en dan de politie de schuld geven.
Je veulen in het maisveld was ook ontsnapt neem ik aan? en als je dat nou niet geweten had, was je dan niet heel blij dat de politie aan de deur kwam om het te melden, anders had je misschien het zoveelste topic kunnen openen: politie ziet ontsnapt veulen en rijdt door. Kan dit hele forum weer even huiliehuilie doen over die gemene politie!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:45

En wat nou als de politie hun verantwoordelijkheid verzaakt? Daar mag je dan niks van zeggen? Het is toch de bedoeling dat dit soort problemen met elkaar worden opgelost? De politie is in dit soort gevallen toch degene die opgeleid is om in lastige omstandigheden te blijven functioneren en de mensen te helpen en te begeleiden. In plaats van kritisch naar zich zelf te zijn schiet het blauw op dit forum gelijk in de verdediging. Je kan ook denken nee het gaat niet perfect laten we een kijken of er simpele goedkope oplossingen zijn om het te verbeteren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:48

Op wat voor een manier heeft de politie diens verantwoordelijkheid verzaakt dan in het laatste voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:49

JJane schreef:
En wat nou als de politie hun verantwoordelijkheid verzaakt? Daar mag je dan niks van zeggen? Het is toch de bedoeling dat dit soort problemen met elkaar worden opgelost? De politie is in dit soort gevallen toch degene die opgeleid is om in lastige omstandigheden te blijven functioneren en de mensen te helpen en te begeleiden. In plaats van kritisch naar zich zelf te zijn schiet het blauw op dit forum gelijk in de verdediging. Je kan ook denken nee het gaat niet perfect laten we een kijken of er simpele goedkope oplossingen zijn om het te verbeteren.

De eigenaren zijn verantwoordelijk voor hun dieren, niet de politie.
Oplossingen kunnen ook bij mensen zelf liggen, zoals hier iemand die het op zich genomen heeft om ontsnapt vee op te vangen, als in elke plaats zo iemand zou wonen dan zou het probleem opgelost zijn en is voor iedereen duidelijk bij wie ze moeten zijn als er een dier ontsnapt is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:51

Ceriadwen schreef:
Op wat voor een manier heeft de politie diens verantwoordelijkheid verzaakt dan in het laatste voorbeeld?

Niet even kortsluiten wie de andere eigenaar even inlicht?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:53

JJane schreef:
Ceriadwen schreef:

Niet even kortsluiten wie de andere eigenaar even inlicht?

Waarom? omdat ze de buurvrouw hebben geholpen met de paarden vangen moeten ze de rest ook maar op zich nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:54

Zelfredbaarheid burger!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:55

Ja, dat heb je met ondernemende veulens... die kruipen tussen omheiningen.
En nee, dat hoeven ze mij niet te melden. Toch niet op die locatie. Alleen velden en bos. En zo'n veulen blijft altijd dicht in de buurt en kruipt meestal ook wel weer uit zichzelf terug. Ik ben ook niet altijd even gehaast om zo eentje te gaan vangen hoor. En de boer komt er ook z'n huis niet voor uit. ;)
Politie wist toen ook al dat ik het wist, want ze hadden mijn naam via de boer. Die hen al verteld had dat het geen probleem was en dat ik ook al op de hoogte was.
Daar gaan ze zich dan wel mee moeien en tijd in steken... :roll:
Maar paarden die ze van de openbare weg plukken, bwaa... dat kan minder kwaad?

Beetje gekke prioriteiten blijkbaar? En weinig kennis...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:59

Wat is het voor moeite? Om even je verstand te gebruiken en even stil te staan bij de situatie over wat nu? Wat is de volgende stap en hoe en wie gaat hem zetten.
De vrouw is duidelijk over haar toeren die dag. Niet getraind om in ongebruikelijke situaties te anticiperen. Dan denk je toch even met zo'n vrouw mee? En als je dat niet kan of wil dan ben je, in mijn ogen, echt niet geschikt voor je werk.

Anoniem

Luckystory, je kan ook nog en klacht in dienen bij de politie als je vind dat ze meer hadden moeten doen. Wellicht leggen ze je dan uit hoe de werkwijze is. Meer duidelijkheid bij jouw en verder iedereen als je dat dan ook in het topic wil posten...

Ceriadwen

Luckystory schreef:
Beetje gekke prioriteiten blijkbaar? En weinig kennis...

Ja, inderdaad!! Jij bent namelijk de enige in de hele wereld die op wat voor een manier dan ook de hulp van de politie nodig heeft. Daarnaast ben jij altijd prioriteit nummer een, en kan diegene die met zijn been in de kreukels bij een ongeval ligt best wel wachten tot jij geholpen bent.

Het is maar goed dat niet al te veel mensen zo een instelling hebben, alhoewel daarom hangen er nu ook van die bordjes bij de EHBO posten dat mensen in volgorde van medische toestand worden geholpen in plaats van op volgorde van binnenkomst.