Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:04

chanicha schreef:
Het is makkelijk om een verhaal op Bokt te zetten en mensen tegen de nVWA op te zetten maar vertel dan wel het hele verhaal en laat niet het belangrijkste weg.

@Def gefeliciteerd met je verjaardag.

Dankje!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:19

Mijn 2 Shetlanders van 100 en 85 cm staan aan huis.
Ze hebben de beschikking over een paddock van 15 x 20, dag en nacht, met aansluitend een altijd openstaande stal, met lichtplaten in het dak en verschillende (3) bovendeuren waarvan er 2 altijd open staan (tenzij met grote hitte in de zomer, dan gaat er eentje dicht, zodat de zon er niet in schijnt en de grootste hitte buiten blijft) van 4 x 6, opgehoogd a la Shetlander maat (was vroeger een grote paardenstal, paarden staan inmiddels year round op het land) want anders kunnen ze niet naar buiten kijken als ze er voor kiezen op stal te staan.... en altijd dik bestrooid met stro.
In de winter wordt de paddock rampzalig, vooral bij veel regenval of smeltende sneeuw.
Rondom de ingang, die bestaat uit een flauwe helling, is in een L-vorm een ophoging die eveneens met stro bestrooid is. Dat buitenstro wordt natuurlijk bij regen en drekweer nat, maar verhoedt dat ze in plassen staan. Bovendien geeft het een hoogte waar zij op kunnen staan, en ook buiten op kunnen liggen en rusten.
Ideaal is dit niet: het kost veel stro aan kosten, en je hebt verhoudingsgewijs (door de buiten strobedden) veel stro-afval af te voeren. In 2014 wil ik dan ook een L-vormige doorzichtige overkapping maken, en evtl bestrating, maar vooralsnog zijn ze "voor Shetten" zeer luxe af
In feite dus "luxer" dan mijn twee rijpaarden, die permanent het hele jaar door op het land staan.

Het idee, dat het in deze tijden nog voorkomt dat er 2 ponies (of voor mijn part paarden) samen opgehokt staan voor het grootste deel van een etmaal in een box die in feite aan de minimale afmetingen voor 1 exemplaar zou voldoen, bezorgt me de kriebels, met name omdat het hier dus gaat om een grote pensionstal met wel 70 paarden en ponies.
En niemand van die paardeneigenaren is eens een keer met TS over die situatie gaan praten? Of heeft dat eens aangekaart bij de stalhouder... dat vind ik onvoorstelbaar.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:50

Ach, TS kan er zoveel aan doen en veranderen als ze dat echt zou willen, maar ...... Een quote uit een eerder topic:
chantaaah schreef:
als ik haar mee verhuis komen ze weer bij elkaar in stal omdat het anders niet te doen is qua prijs

chantaaah

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 19:43

Voordat iedereen me hier ongenadig afslacht, mijn ponys komen iedere dag uit hun box en hebben dan ook iedere dag min 1 uur beweging (rijden/longeren/paddock/ molen) de 100 euro per maand voor een paddock waar mijn paard misschien de helft can het jaar in staat kan ik me niet veroorloven (winter te nat, somers staan ze 24/7 buiten) het is een cominatie die bij iedereen afzonderlijk word bepaald door de nvwa geven ze me aan en meer willen ze niet zeggen tot 9 jan. Er word hier continu gevraagd om een reactie van mij, op de vragen over de regels geef ik jullie die graag als ik ze heb, op de afzeikingeb echter ga ik niet iedere dag reageren .
De stal is misschieb klein, het niet de hele dag buiten staan misschien onprettig maar ik denk dat er genoeg ponys zijn welke er erger aan toe zijn dan de mijne .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:54

Ik vind het hilarisch: Heel bokt spreekt hier schande van terwijl wij echt nog minstens 2 keer per jaar de vraag krijgen of iets niet samen in een box kan...

Ik vrees dus dat het niet zo vreemd is als men hier denkt... En geloof mij, je krijgt als stalhouder een hoop verontwaardigde en lelijke reactie's als je het niet toestaat :) .

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:55

Het is van mijn kant (en vast vanuit anderen ook niet) bedoelt als afzeiken.
Maar ik kan gewoon oprecht niet geloven dat er nog mensen zijn die geloven dat hun paard of pony met een uur buiten per dag een leuk leven heeft.
Het is ook niet een mening van mij dat dat niet gezond is, dat zijn gewoon de feiten die bewezen zijn.
Paarden hebben beweging nodig om hun spijsvertering op gang te houden. Om hun hoefmechanisme gezond te houden, om hun energie kwijt te kunnen en om sociaal bezig te zijn. Dat zijn levensbehoeften van een paard.
Als jij het als afzeiken ziet, dan zegt dat meer over jou onkunde over paarden, dan over degenen die jou 'afzeiken'.
Ik hoop dat je erover nadenkt.
Ik geloof het verder wel in dit topic...je zult mij hier niet meer zien.

ruitje: dat je twee keer per jaar de vraag krijgt, betekent niet dat het gezond is. En ook niet dat die paarden dan 24/7 op zo'n stal staan. Ik zou het heel wat anders vinden als ze gewoon samen snachts in een grote stal stonden en overdag lekker de hele dag buiten waren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:07

Nou TS alles kan erger maar hoe jij denkt klopt niet. Je moet dit niet willen! En dan nog verontwaardigd gaan doen omdat ze uit elkaar moeten, ik verbaas me steeds meer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:27

Ik zeg ook nergens dat het gezond is? Het zegt alleen wat over hoe vaak het nog voorkomt denk ik :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:34

Met z'n tweeën in een box die net groot genoeg is voor één en er maar een uurtje per dag uitkomen... Je zegt dat veel pony's het veel slechter hebben dan die van jou, is dat dan een excuus om ze zo te houden? Dit is voor eentje al niet paardwaardig, laat staan voor twee. Ik ga hier verder maar niet eens op reageren geloof ik, want ik denk dat ik dan echt onaardig word...

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:42

Ik snap niet dat de manege eigenaar hier mee weg komt, en dan bedoel ik niet de 2 paarden op stal maar het feit dat de dieren niet genoeg uit stal komen, of eigenlijk dat er niet meer gelegenheden zijn om de paarden buiten te hebben, extra geld om een paddock te huren boven op pensionprijs vind ik ronduit belachelijk, als je zoveel paarden op stal hebt zou je toch denken dat alles er ook op aangepast is. (oke, er worden tenminste paddocks aangeboden, maar als je, zoals ts en menig ander paarden bezitter, niet nog eens extra geld kan missen daar voor, dan heeft je paard gewoon pech gehad?) Minimaal een uur beweging per dag is gewoon echt te weinig, daar zouden al die instanties zich eens mee bezig moeten houden ipv 2 paarden van ongelijke hoogte in 1 stal.

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:44

De pony's gaan ook uit elkaar. De shetlander komt samen met een andere shetlander samen te staan in een loopstal, de haflinger in de box van 3x3. Het is afwachten tot 9 januari, maar dit is zo de beste oplossing!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:34

ik verbaas me nu wel heel erg over jouw reactie, TS. 1 uur per dag eruit, waarin ze dan ook nog nieteens vrij kunnen bewegen. Het kan altijd slechter, maar dit is gewoon niet ok. Dat is geen afzeiken, dat is het je vertellen in de hoop dat je er iets mee gaat doen, zodat je paarden het beter krijgen (en jij er meer plezier van krijgt. Want geloof me...je gaat het merken als je hun leefomstandigheden aanpast). Ik vond het vroeger ook niet zo erg dat mijn paard veel in haar box stond.. dacht er niet over na eigenlijk. Toen kreeg ik ze aan huis en zag ik hoe ze zich stonden te vervelen als ze te lang op stal stonden....ik zet ze nu dus nooit meer vast op stal. Ze kunnen lekker lopen, en zie nu al op tegen oud en nieuw, waarbij het voor hun eigen bestwil wel even moet..ik weet gewoon dat ik gelijk sjacherijnige paarden heb dan.

Wat ik me verder afvraag..een box erbij gaf je aan is ws. duurder dan paddock. Waarom dan niet die paddock huren? Desnoods voor een halfjaar tot ze weer het land opkunnen? Als je met de stalhouder hebt kunnen overleggen dat je je 2 paardjes in 1 stal mocht, valt er vast ook wel daarover te spreken met hem. En die 100 euro die je nu dan per maand extra uitgeeft, ben je anders geheid binnenkort een keer in tienvoud kwijt aan dierenartskosten, want ze gaan hier onherroepelijk ziektes door ontwikkelen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:09

chantaaah schreef:
Voordat iedereen me hier ongenadig afslacht, mijn ponys komen iedere dag uit hun box en hebben dan ook iedere dag min 1 uur beweging (rijden/longeren/paddock/ molen) de 100 euro per maand voor een paddock waar mijn paard misschien de helft can het jaar in staat kan ik me niet veroorloven (winter te nat, somers staan ze 24/7 buiten) het is een cominatie die bij iedereen afzonderlijk word bepaald door de nvwa geven ze me aan en meer willen ze niet zeggen tot 9 jan. Er word hier continu gevraagd om een reactie van mij, op de vragen over de regels geef ik jullie die graag als ik ze heb, op de afzeikingeb echter ga ik niet iedere dag reageren .
De stal is misschieb klein, het niet de hele dag buiten staan misschien onprettig maar ik denk dat er genoeg ponys zijn welke er erger aan toe zijn dan de mijne .

En ook heel veel een heel stuk beter.
Meet je daar aan ipv naar slechter te kijken.
Als er kindjes in Afrika honger lijden moeten we de voedselbanken hier dan ook maar stoppen?
Nee, kijk naar hoe het ook kan, niet naar slechter.

Want 2 pony's in 3x3 en dan er "maar liefst" een heel uur uit.... :n

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:11

JustJuul_ schreef:
De pony's gaan ook uit elkaar. De shetlander komt samen met een andere shetlander samen te staan in een loopstal, de haflinger in de box van 3x3. Het is afwachten tot 9 januari, maar dit is zo de beste oplossing!

Wat ben jij eigenlijk van ts?

En dan komen ze er nog steeds maar dat uurtje uit?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:14

ik vind het goed dat ze dit controleren, ik denk dat misschien ook de stal er te klein voor is als ze dit zo aanhalen, en ook met het feit dat ze bijna de hele dag binnen staan.

sorry ts ik begrijp zo'n instantie ook wel en denk niet als het van gelijke hoogte zou zijn geweest dat je geen probleem zou hebben gehad, maar de stal alsnog te klein blijft :o

ik vind wel dat ze grotere zaken beter mogen aanpakken, maar vind dan toch ook weer niet geheel onbelangrijk

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:19

De verzorgster, t zal 2-3 uurtjes zijn dat ze eruit komen, ja =)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:20

Oke duidelijk :)

maar volgens ts is het maar een uurtje, waarom volgens jou meer?

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:22

T zal in totaal met poetsen etc en een uur rijden iets meer zijn. Dat ligt er ook aan wat er gebeurd, nu loopt de haf niet goed en mag hij maar 20 minuutjes lopen, maar er zijn ook dagen dat ze 2 uur in de paddock staan naast het rijden, met mooi weer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:26

nou jippie zeg, wel 2 uur eruit met mooi weer.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:26

TS zegt in eerste instantie dat ze heel de dag op stal staan en ze er alleen maar uit komen als ze tijd heeft. Dan plots, na veel commentaar, komen ze 1 uur per dag er uit en worden ze aan het werk gezet ( ook de shet?) en dan zegt verzorgster dat ze er 2-3 uur per dag uitkomen.

Nog een paar reactie's verder en dan hebben ze zeker 24/7 weidegang?!
Wees eens eerlijk naar jezelf toe en verdiep je eens meer in het paard en welzijn!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:28

Dat poetsen is natuurlijk fijn voor hem, maar dat geeft nog steeds geen beweging.
Een paard is gemaakt om te bewegen. Ook vrij te bewegen.
2 uur is nog steeds weinig, beter dan niets. Maar dat zou al de dagelijkse gewoonte naast rijden moeten zijn. Niet met mooi weer een keer.

Ik ken diverse ernstige aandoeningen, maar meestal is het advies al meerdere momenten op een dag 10 minuten stappen.
Dan is ook die 20 erg weinig.

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:33

De dagen dat zij er niet is ben ik er, dus ze lopen sowieso elke dag. De shet word mee gemend en die word gereden, de haf word een uur gereden met poetsen en vaak nog paddock als we daarna met de shet bezig zijn. Er zijn nou eenmaal niet altijd de middelen om ze 24/7 buiten te laten lopen. Hij is behandeld door iemand die kraakt, en er moeten elke dag oefeningen gedaan worden. Die 20 minuten is het opbouwen, hij heeft 1,5 maand/2 maanden niet gereden omdat hij niet goed liep, maar hier hoef ik denk ik niet verder op in te gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:36

Wie heeft het hier over 24/7 buiten?
Bij mijn paard komt ook wel eens de osteopaat, advies 5 dagen niet rijden wel hele dagen buiten.
Ik heb nog nooit het advies stalrust gehoord bij zoiets.

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:39

Haf bleek erg lenig, en hij zit zichzelf nogal in de weg daarmee, want hij verrekt daarbij vrij veel. Omdat hij 2 maanden niet gereden was ging hij constant uit zn plaat, waardoor we weer terug bij af waren. Advies was dus niet op de paddock en rustig aan draven en in de molen, of stappen aan de hand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:39

En JustJuul, jij vindt het ook prima dat ze met z'n tweeën in een stal van 3x3 staan?