Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:24

Als het goed is kan jij toch aantonen dat je elke maand stalgeld betaald? Of dierenarts afschriften?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:29

ruitje schreef:
Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?

Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!

Om gewoon even een praktijkvoorbeeld te geven voor wat het voor een pensionstalhouder betekend als eigenaren geen paspoort inleveren...

Dan gaan we gewoon failliet vanwege een controle :')

Daar wordt je ook niet vrolijk van nee.
Het is gewoon de geldende regelgeving dat het paspoort daar is waar het paard is, maar pfftttt praktisch natuurlijk een wangedrocht zo'n regel.

Moeten er inderdaad in beton gegoten kluisjes komen of zo.
Ik sta bij een boer, ga elke dag 1 of meerdere keren met mijn paard/paarden van het erf af, met mij alle andere pension paarden ook. (geen bak aanwezig en stappen doen we ook op de openbare weg)
Die man krijgt een dagtaak als we steeds ons paspoort willen hebben.

En als ik 's morgens om 4 uur of 5 uur wil vertrekken naar een wedstrijd of wat dan ook, zie me de boer al uit bed timmeren.

Ik heb overigens van 1 van mijn paarden een eigendoms bewijs, prachtige Duitse uitvinding, dat ding bewaar je los van je paspoort en bevat ook allerlei gegevens over het paard en de handtekening van de verkoper en koper.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:35

Pensionhouders: hoe gaan jullie die paspoorten dan bewaren en ervoor zorgen dat elke eigenaar zijn of haar paspoort mee kan nemen op verplaatsing? Dat lijkt me toch een hele opgave.

Ben ooit eens ergens vertrokken omdat de stalhouder zich totaal niet aan afspraken hield. Weet wel zeker dat ik toen naar mijn paspoort had kunnen fluiten als die dingen toen al hadden bestaan en deze regel er zou zijn. Andere stallen ben ik op een normale manier kunnen vertrekken maar gezien die ervaring zou ik het toch geen prettig idee vinden om het paspoort aan de stalhouder te overhandigen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:48

Lijk mij dat de paspoorten van de klanten in een brandwerende kluis moeten?

Als je een paard koopt schrijf je je toch bij als eigenaar in het paspoort? Als
je dus een paard van de manege koopt en hij blijft op de manege dan staan
beide namen dus in het boekje, manege als verkoper en jij als eigenaar.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:50

Wordt hier eigenlijk wel op gecontroleerd?
Gaan ze dan weilanden en stallen af of zo?

Ik dacht dat deze regel altijd al zo was :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:54

Waarom staat dit onder western? Is toch iets algemeens lijkt mij?!

Op mijn vorige stal heb ik inderdaad het paspoort gelijk met paard daar gestald haha. Is gelijk handig met entingen, natuurlijk de overschrijfpapieren wel thuis gelaten.
Dit was wel echt een pensionstal met fnrs waardering etc. Daar kon je daar ook echt niet zomaar even meenemen zonder dat iemand dat zou merken.
Huidige stal is geen commerciële stal en paspoortje ligt nu ook thuis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:59

Deze discussie is echt al tig keer lamgs gekomen op bokt.
Je bent het verplicht klaar. In een eerder topic heb ik onderstaande post gezet, wat ik nog steeds vind.
Het zou goed zijn om een scheiding te maken zoals bij auto's. Dan is de hele ellende over.

Citaat:
secricible schreef:
Het wettelijke gedeelte is redelijk uitgekauwd hier geloof ik. Feit is dus dat volgens de wet het paspoort op stal moet liggen. Feit is dat het in de praktijk heel veel bezwaren geeft, zowel praktisch als in "gevoelskwestie".
Ik denk dat een deel van het praktische probleem op te lossen is met inderdaad een kluisjessysteem: ieder een eigen vakje en een loper bij de stalhouder.

Volgens mij zou het probleem echter nog beter op te lossen zijn als ze de gevoelskwestie op konden lossen. Veel mensen zijn bang voor het geval dat er ruzie komt, een paar posts terug wordt de vergelijking gemaakt dat je niet je derde deel bij de opslag van je auto laag liggen.
Waarom wordt voor een auto die niets meer is dan blik voor de meeste mensen de boel zo goed geregeld en is het bij paarden altijd een vage bedoening wat nou precies het bewijs van eigendom is.
Imo ogen zouden ze daar eens aan moeten sleutelen en dat waterdicht krijgen. Dan wordt het paspoort niets meer als dat het in werkelijkheid zou moeten zijn en doet niemand meer moeilijk dat ze het in moeten leveren. En het scheelt een hele berg juridische conflicten "van wie is het paard nu eigenlijk" waarbij het paspoort als onofficieel eigendomsbewijs wordt gezien.

Wat mijn situatie betreft: ik heb mijn paspoort altijd thuis gehad. Ook nooit naar gevraagd. Nu staat hij aan de andere kant van het land bij een goede bekende van me en daar ligt ook het paspoort.

[VSW] Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:59

Hier liggen ook alle paspoorten van klanten in de kluis.
Anders is het ook heel simpel, geen paspoort? Dan ook geen paard op het erf.
Blijf het trouwens raar vinden dat zoveel mensen met paarden wel hun paard ergens hun paard achter laten en zoveel problemen maken van een papiertje dat niet meer is dan een reisdocument en bewijs dat het paard geënt is :?
Overigens zijn al mijn paarden ingeschreven in Amerikaanse stamboeken waarbij je niets met het paard kunt (als in wedstrijden en fokken) zonder dat je het paard over hebt geschreven op naam en waarbij je bij het overschrijven ook getekende transfer forms op moet sturen dus dan heb je altijd een bewijs van aankoop, de verkoper moet het ook tekenen.

Hier is de AID trouwens ook al 2 keer geweest voor controle.
Nu zitten we sowieso bij hen in het bestand ivm import van paarden en dan willen ze daarvoor ook wel eens extra komen checken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:01

Bj honden is tegewoordig een verplichting van overschrijven: nieuwe eigenaar is formulier invullen en registreren. Zoiets zou voor paarden ook moeten gebeuren.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:01

ben ik blij dat ik een eigen weide heb ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:02

Hmm, dit wist ik niet. Ik zal het eens tegen de pensionhouder zeggen waar mijn paard staat. Mijn paspoort ligt nu toevallig bij de staleigenaar vanwege een enting binnenkort, maar normaal ligt die gewoon bij mij thuis..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:09

Batlow schreef:
Als het goed is kan jij toch aantonen dat je elke maand stalgeld betaald? Of dierenarts afschriften?

Allemaal altijd handje contantje gegaan bij mij hoor!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:13

Mijn paarden staan op een wei 5 minuten van huis, paspoorten liggen bij mij thuis.
Stel dat ik een dagje op stap ben op 3 uur rijden van huis en ze komen controleren?

Er is niemand anders die bij mij thuis de paspoorten kan halen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:14

Batlow schreef:

Stalgeld en DA gebeurt contant.
Zodra er een document uitgevonden wordt dat WEL zwart op wit als eigendomsbewijs beschouwd kan worden, heb ik met deze regeling geen probleem. Maar zo lang het paspoort het enige legale document is dat bij een paard hoort, geef ik dit niet graag uit handen.

Het mutatiedocument in België was daar eigenlijk heel goed voor. Maar ook dat werd (schiet mij dood, want ik weet niet waarom) niet beschouwd als eigendomsbewijs.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:25

DubbelDun schreef:
@nens: nu je weet dat het paspoort géén eigendomsbewijs is én je nog steeds bij degene staat waar je het paard van gekocht hebt. Kun je dus heel simpel een koopcontract opstellen waaruit blijkt dat de stalbaas de verkoper is en jij de koper. Als je dit beide ondertekend heb je dus het bewijs dat jij de eigenaar bent.

Dat is inderdaad een goede, destijds heb ik wel gevraagd naar een contract maar dat schijnt in het handelswereldje nog niet overal gebruikelijk te zijn.
Maar wellicht willen ze dat wel als het ze een flinke boete kan besparen als ik dan mijn paspoort daar kan laten.
Ik heb ze overigens op stal ook gehoord over een kopie van het paspoort en niet het origineel....
Is ook nog niet opgevraagd officieel maar gaan ze wel doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:28

MarijeR schreef:
Hier liggen ook alle paspoorten van klanten in de kluis.
Anders is het ook heel simpel, geen paspoort? Dan ook geen paard op het erf.
Blijf het trouwens raar vinden dat zoveel mensen met paarden wel hun paard ergens hun paard achter laten en zoveel problemen maken van een papiertje dat niet meer is dan een reisdocument en bewijs dat het paard geënt is :?
Overigens zijn al mijn paarden ingeschreven in Amerikaanse stamboeken waarbij je niets met het paard kunt (als in wedstrijden en fokken) zonder dat je het paard over hebt geschreven op naam en waarbij je bij het overschrijven ook getekende transfer forms op moet sturen dus dan heb je altijd een bewijs van aankoop, de verkoper moet het ook tekenen.

Hier is de AID trouwens ook al 2 keer geweest voor controle.
Nu zitten we sowieso bij hen in het bestand ivm import van paarden en dan willen ze daarvoor ook wel eens extra komen checken.

In principe heb ik er geen moeite mee waar ik wel moeite mee heb is wat als paard én paspoort gestolen worden. Paard is dan te verkopen. Ik wou dat ze daar dan eens wat aan deden. Een andere mogelijkheid zou zijn is constateren welke paarden op stal staan dmv chips lezen, stal op slot en binnen een x aantal uur de paspoorten ter plaatse.

Bij ons op stal was dit overigens ook niet bekend.

Weet jij trouwens of ze dan ook alle entingen checken bij zo'n controle?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:31

Cookies schreef:
Voor degene die nu zo hard roepen, mijn paspoort krijgt de boer/stalhouder niet, betalen jullie dan ook de boete die de boer krijgt? Het bedrag loopt trouwens per controle op als het niet in orde is.

Nee want de eigenaar kan mij opbellen en dan kan ik er nog altijd mee langskomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:33

Enten is niet verplicht, kortom daar mogen ze niet op controleren in de zin van boetes uitdelen of wat dan ook.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:37

Gini schreef:
ruitje schreef:
Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?

Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!

De boete is natuurlijk niet leuk, niet leuk ???????????? ik heb dat niet in mijn zak zitten :+ maar ik hoop dat je ook de andere kant ziet. Als pensionklant sta je heel zwak als alles in handen is van de pensionhouder. Allemaal leuk als het nog rozengeur en maneschijn is, maar wat als de relatie ook maar een beetje versomberd? Hoeft nog niet zozeer dikke ambras te zijn, gewoon een haar in de boter en een beetje kwaadwillende stalhouder en je bent je paard kwijt.
Want ook al is het theoretisch gezien geen eigendomsbewijs, als een persoon zowel het paard als het juiste paspoort bezit, wie gaat zich dan vragen stellen over eventuele diefstal?

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:39

Bij ons zijn ze ook geweest. Alle paspoorten en chips zijn gecontroleerd.
Het gaat er hun voornamelijk om dat de chip klopt en dat je bij medische gegevens in heb gevuld of het paard wel of niet voor consumptie is. Is het paard wel voor consumptie dat er ook daadwerkelijk ingevuld wordt wanneer het paard medicijnen, wormenkuur enz gekregen heeft.
Wij hebben ook de paspoorten aan de eigenaar in bewaring gegeven.
Heb geen zin in een dure boete en als ik van de plaats moet is het paspoort zo geregeld.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:41

miicchhellee schreef:
Cookies schreef:
Voor degene die nu zo hard roepen, mijn paspoort krijgt de boer/stalhouder niet, betalen jullie dan ook de boete die de boer krijgt? Het bedrag loopt trouwens per controle op als het niet in orde is.

Nee want de eigenaar kan mij opbellen en dan kan ik er nog altijd mee langskomen.

En als jij dan net in het ziekenhuis ligt? Of in je bikini op de Behamas? :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:49

ViennaK schreef:
Bij ons zijn ze ook geweest. Alle paspoorten en chips zijn gecontroleerd.
Het gaat er hun voornamelijk om dat de chip klopt en dat je bij medische gegevens in heb gevuld of het paard wel of niet voor consumptie is. Is het paard wel voor consumptie dat er ook daadwerkelijk ingevuld wordt wanneer het paard medicijnen, wormenkuur enz gekregen heeft.
Wij hebben ook de paspoorten aan de eigenaar in bewaring gegeven.
Heb geen zin in een dure boete en als ik van de plaats moet is het paspoort zo geregeld.

Er staat in het paspoort van mijn paard nu niets ingevuld op die pagina's. Houdt dat dan in dat ik wormkuren moet vermelden, begrijp ik dat nou goed?
En als ikzelf besluit dat mijn paard niet naar de slacht mag, kan je dat dan ook aangeven en ben je dan ook verplicht om medicijnen in te vullen?
Ik dacht dat dit alleen aangegeven moest worden als er bv bute gegeven werd.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:56

Als jij besluit dat je paard niet naar de slacht gaat moet je dat invullen in het paspoort, je hoeft dan verder geen medicijngebruik in te vullen.
Ik heb namelijk ook aangegeven dat mijn paarden niet voor de slacht zijn heb het netjes ingevuld en was prima in orde.
Hoefde ook geen medicijnen gebruik in te vullen.
Dit alles is vooral in werking gezet ivm het paardenvlees schandaal waar dus mee gefraudeerd is.
Het ministerie heeft nu alles in een versnelling gezet door het schandaal, ze waren er dus achter de schermen al mee bezig.
Dit is wat de mannen ons vertelden...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:58

Kunnen ze dan niet beter in Roemenië gaan controleren, waren daar niet behoorlijk wat paarden illegaal geslacht, waardoor 'fout' vlees op de West-Europese markt kwam?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:59

Cookies schreef:
En als jij dan net in het ziekenhuis ligt? Of in je bikini op de Behamas? :D

Dan zijn er nog altijd anderen die dat voor me kunnen doen :D