Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?
Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!
Om gewoon even een praktijkvoorbeeld te geven voor wat het voor een pensionstalhouder betekend als eigenaren geen paspoort inleveren...
Dan gaan we gewoon failliet vanwege een controle
Citaat:secricible schreef:Het wettelijke gedeelte is redelijk uitgekauwd hier geloof ik. Feit is dus dat volgens de wet het paspoort op stal moet liggen. Feit is dat het in de praktijk heel veel bezwaren geeft, zowel praktisch als in "gevoelskwestie".
Ik denk dat een deel van het praktische probleem op te lossen is met inderdaad een kluisjessysteem: ieder een eigen vakje en een loper bij de stalhouder.
Volgens mij zou het probleem echter nog beter op te lossen zijn als ze de gevoelskwestie op konden lossen. Veel mensen zijn bang voor het geval dat er ruzie komt, een paar posts terug wordt de vergelijking gemaakt dat je niet je derde deel bij de opslag van je auto laag liggen.
Waarom wordt voor een auto die niets meer is dan blik voor de meeste mensen de boel zo goed geregeld en is het bij paarden altijd een vage bedoening wat nou precies het bewijs van eigendom is.
Imo ogen zouden ze daar eens aan moeten sleutelen en dat waterdicht krijgen. Dan wordt het paspoort niets meer als dat het in werkelijkheid zou moeten zijn en doet niemand meer moeilijk dat ze het in moeten leveren. En het scheelt een hele berg juridische conflicten "van wie is het paard nu eigenlijk" waarbij het paspoort als onofficieel eigendomsbewijs wordt gezien.
Wat mijn situatie betreft: ik heb mijn paspoort altijd thuis gehad. Ook nooit naar gevraagd. Nu staat hij aan de andere kant van het land bij een goede bekende van me en daar ligt ook het paspoort.
Batlow schreef:Als het goed is kan jij toch aantonen dat je elke maand stalgeld betaald? Of dierenarts afschriften?
DubbelDun schreef:@nens: nu je weet dat het paspoort géén eigendomsbewijs is én je nog steeds bij degene staat waar je het paard van gekocht hebt. Kun je dus heel simpel een koopcontract opstellen waaruit blijkt dat de stalbaas de verkoper is en jij de koper. Als je dit beide ondertekend heb je dus het bewijs dat jij de eigenaar bent.
MarijeR schreef:Hier liggen ook alle paspoorten van klanten in de kluis.
Anders is het ook heel simpel, geen paspoort? Dan ook geen paard op het erf.
Blijf het trouwens raar vinden dat zoveel mensen met paarden wel hun paard ergens hun paard achter laten en zoveel problemen maken van een papiertje dat niet meer is dan een reisdocument en bewijs dat het paard geënt is
Overigens zijn al mijn paarden ingeschreven in Amerikaanse stamboeken waarbij je niets met het paard kunt (als in wedstrijden en fokken) zonder dat je het paard over hebt geschreven op naam en waarbij je bij het overschrijven ook getekende transfer forms op moet sturen dus dan heb je altijd een bewijs van aankoop, de verkoper moet het ook tekenen.
Hier is de AID trouwens ook al 2 keer geweest voor controle.
Nu zitten we sowieso bij hen in het bestand ivm import van paarden en dan willen ze daarvoor ook wel eens extra komen checken.
Gini schreef:ruitje schreef:Mensen die het paspoort niet af willen geven: willen jullie dan wel de boete betalen?
Wij hebben er 85 staan, 85 x 750: 63.750 euro!!!!!!
De boete is natuurlijk niet leuk, niet leuk ???????????? ik heb dat niet in mijn zak zittenmaar ik hoop dat je ook de andere kant ziet. Als pensionklant sta je heel zwak als alles in handen is van de pensionhouder. Allemaal leuk als het nog rozengeur en maneschijn is, maar wat als de relatie ook maar een beetje versomberd? Hoeft nog niet zozeer dikke ambras te zijn, gewoon een haar in de boter en een beetje kwaadwillende stalhouder en je bent je paard kwijt.
Want ook al is het theoretisch gezien geen eigendomsbewijs, als een persoon zowel het paard als het juiste paspoort bezit, wie gaat zich dan vragen stellen over eventuele diefstal?
miicchhellee schreef:Cookies schreef:Voor degene die nu zo hard roepen, mijn paspoort krijgt de boer/stalhouder niet, betalen jullie dan ook de boete die de boer krijgt? Het bedrag loopt trouwens per controle op als het niet in orde is.
Nee want de eigenaar kan mij opbellen en dan kan ik er nog altijd mee langskomen.
ViennaK schreef:Bij ons zijn ze ook geweest. Alle paspoorten en chips zijn gecontroleerd.
Het gaat er hun voornamelijk om dat de chip klopt en dat je bij medische gegevens in heb gevuld of het paard wel of niet voor consumptie is. Is het paard wel voor consumptie dat er ook daadwerkelijk ingevuld wordt wanneer het paard medicijnen, wormenkuur enz gekregen heeft.
Wij hebben ook de paspoorten aan de eigenaar in bewaring gegeven.
Heb geen zin in een dure boete en als ik van de plaats moet is het paspoort zo geregeld.