Beschadiging geleende trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:16

juval klopt je auto wel maar jijzelf niet, dus dit kind van 16 is waarschijnlijk niet WA verzekerd, vele roepen dat het via haar wa verzekering kan maar dat is dus niet zo want die heeft zei niet.

ik vind die opmerking van de waarborg een goede idd..
100 euro 25 voor het 'huren' en 75 kreeg men dan terug. maar aangezien de trailer niet meer is wat het is vervalt de waarborg en mag de eigenaar van de trailer deze houden en is de zaak daarmee klaar toch?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:29

StalNollie schreef:
juval klopt je auto wel maar jijzelf niet, dus dit kind van 16 is waarschijnlijk niet WA verzekerd, vele roepen dat het via haar wa verzekering kan maar dat is dus niet zo want die heeft zei niet.

ik vind die opmerking van de waarborg een goede idd..
100 euro 25 voor het 'huren' en 75 kreeg men dan terug. maar aangezien de trailer niet meer is wat het is vervalt de waarborg en mag de eigenaar van de trailer deze houden en is de zaak daarmee klaar toch?

In Nederland zijn kinderen meeverzekerd met de ouders :). Dus als er al sprake is van een WA verzekering, dan zal dat via de ouders lopen. Zoals ook al vaker gezegd is.

tess_84

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:33

Maar het gaat niet over Nederland ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:37

In Belgie zijn kinderen ook meeverzekerd, net als de huisdieren inclusief mijn paarden (wel apart bij vermeld)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:40

maarreuh, de eigenaar is aansprakelijk voor de schade.
Hier is het zo dat als je een paard koopt je het mutatieformulier moet opsturen, en dan als dat terugkomt op jouw naam , dan pas ben je de rechtmatige eigenaar.
in principe staan die paarden nog op de naam van de verkoper, dus eigenlijk is hij nog de eigenaar ...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:43

duhelo dat zou mooi zijn, een paard kopen en vervoeren waarbij het mis gaan en dan de onkosten terug halen bij de verkopende partij, nee sorry dat vind ik erg ver gaan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:47

Spatter, niet alle verzekeringsmaatschappijen hebben paarden automatisch bij in de familiale verzekering zitten, maar er zijn er inderdaad wel!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:48

StalNollie schreef:
duhelo dat zou mooi zijn, een paard kopen en vervoeren waarbij het mis gaan en dan de onkosten terug halen bij de verkopende partij, nee sorry dat vind ik erg ver gaan.

ik zeg niet dat ik dat zou doen. Maar als het bv voor het gerecht komt, zullen de kosten verhaald worden op de eigenaar. Wettelijk gezien is de verkopende partij nog altijd eigenaar (ik veronderstel dat dat in nederland ook zo is?) daar de papieren op dat moment nog op zijn naam staat ...
ik vraag mij gewoon af hoe dat dat dan werkt ...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:51

Duhelo schreef:
StalNollie schreef:

ik zeg niet dat ik dat zou doen. Maar als het bv voor het gerecht komt, zullen de kosten verhaald worden op de eigenaar. Wettelijk gezien is de verkopende partij nog altijd eigenaar (ik veronderstel dat dat in nederland ook zo is?) daar de papieren op dat moment nog op zijn naam staat ...
ik vraag mij gewoon af hoe dat dat dan werkt ...

Zodra het geld betaald is (en daar bewijs van is, bankafschrift of nog beter, een ondertekend contract), wisselt het paard officieel van eigenaar.

Papieren van het paard en paspoort zijn in Nederland geen eigendomsbewijs. Enkel aankoopbewijzen/aankoopcontracten zijn dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:55

Maar het gaat hier niet over Nederland he? Kennelijk hebben ze eigendom van paarden in België beter geregeld met het mutatieformulier mbt de eigenaar.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:57

Jans schreef:
Maar het gaat hier niet over Nederland he? Kennelijk hebben ze eigendom van paarden in België beter geregeld met het mutatieformulier mbt de eigenaar.

Ze vroeg of dat in NL ook zo was. Nee, dus :).

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:00

foi foi.
nichtje moet blij wezen dat iemand het paarden ging ophalen.
anders had ze het zelf moeten doen,
iedereen weet wat het risico is en vooral met een jong paard wat nog nooit een trailer gezien heeft.

maar hoe durft het nichtje nu geld te gaan eisen van haar oom zij moet de ogen uit de kop schamen.

(dus als ik een paard koop en die gaat onderweg dood door een ongeluk haal ik maar bij de vorige eigenaar het aankoop bedrag op dat zal mooi wezen).

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:03

Er is hier niets geen contract opgesteld toch tussen kennis en nichtje? Dan zou ik het erbij laten en geen contact meer met ze opnemen, dat nichtje zoekt het zelf maar uit. Ik vind het ronduit onbeschoft dat hij hier nu voor op moet draaien en zelfs 75 euro kwijt is voor een trailer die door de paarden van zijn nichtje kapot is gemaakt.
Sowieso had kennis geen verstand van paarden? Dan had ze maar iemand moeten zoeken die dat wel heeft of in ieder geval zelf mee moeten gaan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:14

daar heb je helemaal gelijk in ,
hoe haal je het in je hoofd om iemand met 2 van dit soort paarden te laten rijden die bijvoorbeeld nog nooit een paard heeft gezien,
als er onderweg wat gebeurd dan had die man toch ook niet geweten wat hun kon doen.
of dat het paard onderin de trailer ligt omdat het een jong dier is wat nogal vaak gebeurd.
dan wist die man zich toch ook geen raad.

en ja ben ook wel benieuwd wat voor trailer er gebruikt is om 2 trekpaarden te gelijk te vervoeren,
wat ik eigenlijk al heel dom vind want dat zijn knuppels van paarden en zie al vaak zat dat er 1 trekpaard al door een trailer heen zak (MET NAME DOOR DE KLEP).

nichtje kan de schuld allemaal wel bij anderen neer leggen,
maar zij is toch echt de schuldige.
-je laat niet iemand met een trailer rijden die er nog nooit mee heeft gereden.
- je laat niet iemand op pad gaan met 2 paarden die geen paarden kent.
-2 trekpaarden in 1 trailer is vaak ook al niet slim.
- zij had zelf mee moeten gaan.
- en als de trailer niet voldeed aan de eisen had zij zelf moeten kijken na de trailer en anders na vraag moeten doen.
-of anders een profesioneel bedrijf de paarden laten brengen

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:17

Wauw wat een verhaal zeg!
Zo zie je maar weer, doe je wat goeds voor een ander en zit je vervolgens zelf in de pinarie.

Heel vervelend voor het nichtje van haar paard, maar dan had ze hem zelf maar moeten vervoeren.
En vooral heel veel sterkte voor je kennis, wat erg voor hem. :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:25

Mutatiedocument is hier geen eigendomsbewijs, dat staat ook expliciet op de site van de VLP waar overigens ook opstaat dat het mutatiedocument zelfs sinds kort afgeschaft is. De oude eigenaar heeft er dus niets meer mee te maken.

Ik heb echt medelijden met jouw kennis, wil je helpen krijg je dit over je heen. Vrees dat dit de familie relatie geen goed gaat doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:27

ralphtdw schreef:
daar heb je helemaal gelijk in ,
hoe haal je het in je hoofd om iemand met 2 van dit soort paarden te laten rijden die bijvoorbeeld nog nooit een paard heeft gezien,
als er onderweg wat gebeurd dan had die man toch ook niet geweten wat hun kon doen.
of dat het paard onderin de trailer ligt omdat het een jong dier is wat nogal vaak gebeurd.
dan wist die man zich toch ook geen raad.

en ja ben ook wel benieuwd wat voor trailer er gebruikt is om 2 trekpaarden te gelijk te vervoeren,
wat ik eigenlijk al heel dom vind want dat zijn knuppels van paarden en zie al vaak zat dat er 1 trekpaard al door een trailer heen zak (MET NAME DOOR DE KLEP).

nichtje kan de schuld allemaal wel bij anderen neer leggen,
maar zij is toch echt de schuldige.
-je laat niet iemand met een trailer rijden die er nog nooit mee heeft gereden.
- je laat niet iemand op pad gaan met 2 paarden die geen paarden kent.
-2 trekpaarden in 1 trailer is vaak ook al niet slim.
- zij had zelf mee moeten gaan.
- en als de trailer niet voldeed aan de eisen had zij zelf moeten kijken na de trailer en anders na vraag moeten doen.
-of anders een profesioneel bedrijf de paarden laten brengen

Eens.

Denk dat het vooral gevoelig ligt omdat het gewoon een familielid is. Maar de kosten verhalen op de persoon die het dier heeft vervoerd omdat het dier is overleden... Dan had ze zelf mee moeten gaan.

Daarnaast: Het nichtje wist dat ze ongemanierd waren en dat het dus waarschijnlijk een lastige rit zou worden. Waarom heeft ze dan vooraf niet geoefend met het in en uitlopen van een trailer? Oefenen, oefenen, oefenen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:10

Ik heb me net door 8 pagina's geworsteld en heb constant tijdens het lezen létterlijk zo gezeten:
:oo :oo :oo :oo :oo :oo :oo :oo :oo :oo :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

Wat een ontzéttende, vervelende situatie zeg! Alleen maar verliezers; stalhouder = trailer kwijt, meisje = paard kwijt en de kennis............... die raakt misschien een klap geld kwijt, z'n relatie misschien wel met z'n familie (???? 'mooie stof' voor een flinke familieruzie, hij zal de 1e niet zijn) én z'n vertrouwen en goedheid om iets te doen voor iemand 'gewoon om iemand te helpen'.

He báh.

Wel ontzettend fijn dat alle 3 de partijen er uit zijn gekomen over de betaling van de trailer aan de stalhouder. Dat vind ik van de stalhouder een heel schappelijk gebaar, al zou het éigenlijk natuurlijk niet uit moeten maken of kennis de trailer zou moeten betalen of niet, puur vanwege het feit dat de hengst ingeslapen moest worden. Maar heel schappelijk van hem. Daar zouden nichtje + ouders ook een voorbeeld aan kunnen nemen, al blijft het ontzettend zuur dat het paard moest worden ingeslapen.

Als (Nederlandse) rechtenstudent ben ik er dan ook echt bijzonder in geinteresseerd hoe nu bij deze situatie juridisch gezien de vork in de steel zit.....
Helaas geen tot zeer weinig kennis van het Belgische recht, daarom houd ik ook wijselijk mijn mond. Al heeft Bokt vaak een hoop 'zelf-benoemde juristen' die de raarste constructies bedenken.... heb hier een enorme hoop onzin voorbij zien komen.

TS: laat alsjeblieft de adviezen hier op Bokt voor wat het is. Of je moet in de gelegenheid zijn om een Belgische Juriste (niet zelf-benoemde :+ ) hier op Bokt te treffen die je van de juiste juridische info kan voorzien.
Gelukkig lees ik wel dat je kennis in ieder geval contact heeft opgenomen met een advocaat. Héél verstandig in deze, want zo eenvoudig is deze zaak niet!.

Verder: Laat je kennis álsjeblieft NIETS NADA NOPPES!! betalen aan wíe dan ook, óók niet aan z'n nichtje die nu (geheel begrijpelijk!) helemaal over de ze*k zal zijn dat ze haar net aangekochte paard heeft moeten laten inslapen. Ik kan het zéker begrijpen dat hij dat graag wil doen, maar op deze manier is het allemaal wel héel erg veel wat er op zijn bordje komt. Dat hij de DA kosten moest betalen vind ik al 'erg' genoeg, laat staan dat hij nu zou moeten opdraaien voor én de DA kosten, én de nieuwwaarde van het paard.

Hou je ons wel op de hoogte?

Mag evt. ook wel via pb, aangezien ik dit ook (klinkt zo l*llig, maar zo bedoel ik het niet) een hele interessante zaak vind, gezien mijn studie en omdat het Belgisch recht betreft. Ik zou het enorm interessant vinden om het Belgische recht in deze zaak te vergelijken met het Nederlandse recht, en uit te zoeken hoe e.a. precies zit.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 28-10-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:14

Er staan best nuttige tips en adviezen in dit topic, anders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:23

_San87_ schreef:
Er staan best nuttige tips en adviezen in dit topic, anders.

Als je dat gaat filteren op wat juridisch gezien echt relevant is in dezen, dan houd je anders maar heel weinig over.... hoe goedbedoeld ook van de gemiddelde bokker.

Dit was een post die redelijk in de buurt kwam, en dan wel als geheel. Het is vaak namelijk niet het antwoord: 'ja wel aansprakelijk en dus betalen' of 'nee niet aansprakelijk en dus niet betalen', het gaat om het geheel van omstandigheden van het geval en daarom dus ook de bijbehorende toelichting en afwegingen.
Patatje08 schreef:
Lastige zaak zeg.

Normaliter is dat nichtje aansprakelijk voor de schade van haar eigen dieren. De dieren waren al verkocht, dus is het haar verantwoordelijkheid. Maar, de dieren zijn in bewaargeving gegeven aan een derde (je kennis). Het hangt er wel van af of je kennis Belgisch of Nederlands is. Ik geef hier de situatie voor België.

Je kennis heeft de dieren in bewaargeving genomen en is aldus de bewaarnemer. Het nichtje is de bewaargever. Art. 1933 Burgerlijk Wetboek bepaalt het volgende: de bewaarnemer behoeft de in bewaring ontvangen zaak slechts terug te geven in de staat waarin zij zich bevindt op het tijdstip van de teruggave. De beschadiging die zij buiten zijn toedoen heeft ondergaan, komt voor rekening van de bewaargever.
Eventueel dat er je kennis verweten kan worden dat hij niet zorgvuldig is geweest door door te rijden en zo de trailer niet volledig total loss zou geweest zijn. Maar volgens mij zal dit niet slagen omdat je kennis op een autostrade stond en niet zomaar aan een andere trailer kan geraken. De paarden op een autostrade parking uitladen is gevaarlijker dan doorrijden, dus heeft hij volgens mij geen fout gemaakt. Hieruit kan je afleiden dat het nichtje de schade aan het paard niet kan verhalen op je kennis.

Art. 1384 BW is hier ook van toepassing: Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
Het paard is een zaak die je kennis onder zijn bewaring had. De schade is toegebracht aan de trailer terwijl je kennis het dier onder zijn bewaring en verantwoordelijkheid had, en dus is hij in principe aansprakelijk (of zijn verzekering).

Maar...dat nichtje heeft ook een grove fout begaan door de trailer te overladen met twee 'wilde' boerenpaarden en de trailer in de handen te geven van iemand met geen kennis van paarden. Dit feit kan ervoor zorgen dat de aansprakelijkheid voor de kosten van de trailer verdeeld wordt.

Het nichtje had maar een professionele firma moeten inschakelen als ze zelf niet wil instaan voor de schade aan haar paard.
Ik kan niet 100% zeker zeggen of bovenstaande info juist is, dus voor de zekerheid nog eens rechtsbijstand inschakelen.

o.a. dit bedoel ik met een ontzettende, ehm, laat ik het netjes zeggen 'niet zo juridisch juiste benadering'.... zacht gezegd:
Benita schreef:
Het nichtje is als eigenaar wettelijk aansprakelijk voor haar dieren, zij is dus aansprakelijk voor alle schade. Omdat zij minderjarig is, zijn haar ouders dus aansprakelijk.

De verhuurder heeft door huurgeld en borg te vragen voor de trailer jouw kennis in de waan gelaten dat de trailer in goede staat zou zijn. Je kennis heeft te goede trouw gehandeld. Hoe is zijn auto verzekerd? Hij kan misschien wel de de schade van de trailer verhalen op zijn autoverzekering omdat de trailer aan zijn auto gekoppeld was.

E.a. is veel te kort door de bocht, 'te goeder trouw' wordt zomaar geacht aanwezig te zijn bij de kennis (daarbij gaat het in dezen niet eens zozeer om 'te goeder trouw') en autoverzekering heeft er vaak ook weinig mee te maken.

Om nu alle zin en onzin uit dit topic hier te gaan benoemen gaat mij te ver. Maar je wil niet weten in hoeveel topics ik op TAO op de meest uiteenlopende juridische kwesties de meest grote b*llsh*t ever heb gelezen. Dan weet iedereen ineens ontzettend veel af van 'de wet' en 'het recht'. Redenaties in kwesties waarbij het niet duidelijk is wie eigenaar van een paard is, als 'paard staat op haar naam, dus paard is van haar', 'naam staat als eigenaar in het paspoort dús dat is de eigenaar', juridische termen bezitter/houder/eigenaar worden te pas en te onpas door elkaar gebruikt zonder daarvan de (juridische!) betekenis te weten.......
Tuurlijk kun je tips en adviezen geven, maar sommige bokkers maken het wel heel bont door allerlei aannames te doen en tot een 'juridisch advies' te komen, terwijl ze er zelf totaal geen kaas van hebben gegeten, en hun verhaal van geen kanten klopt. En dat is jammer, want daar moet je heel voorzichtig mee zijn, als je iemand iets totaal onjuists adviseert, of laat denken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:00

Dat ben ik met je eens, het aantal zelfbenoemde juristen op bokt is groot, toch staat er hier en daar wel goed advies. Adviezen als 'niks betalen', 'rechtsbijstand inschakelen', 'paspoort of papieren zijn geen eigendomsbewijs', 'eigenaar is in beginne aansprakelijk', zijn allemaal degelijke adviezen/uitspraken.

De meeste Bokkers zijn Nederlands en bekijken het dus ook vanuit de Nederlandse wet, dat is het grootste euvel, ik weet ook niet hoe de Belgische wet in elkaar steekt voor wat betreft aansprakelijkheid in dit geval, maar vanuit het Nederlands recht gezien en de de informatie die voor handen is, klopt in wezen dat het nichtje aansprakelijk is voor de schade aan het paard :).

En van wat ik zo opmaak uit de door patatje08 aangehaalde wettekst, klopt dat voor België in principe ook :). Uitgaande van de door TS verstrekte informatie, that is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:08

Ik wens deze oom van het nichtje een massa haar op z'n tanden toe. }>
Niks schuldig voelen; er zijn anderen die zich moeten schamen.
ik hoop voor hem dat hij het recht ook aan zijn kant krijgt (helaas is zelfs het recht niet altijd rechtvaardig)
Van maffe familie moet je het maar hebben...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 09:53

Kennis is door zijn advocaat gewaarschuwd om niks te betalen/ondernemen en te kijken of de familie het tot een rechtzaak zal drijven. Hij staat volledig in zijn recht. Het enige dat hem verweten kan worden is dat hij met een ongekeurde en dus niet verzekerde trailer op pad was.

Factuur van de kliniek willen ze naar hem doorsturen, de kosten van de aanschaf van het paard op hem verhalen en een morele schadevergoeding.

Echter vind ik dat de verkopende partij ook niet vrij uit gaat. Die had op zijn minst kunnen zeggen dat de trailer niet geschikt was voor de paarden ipv ze gewoon in te laden en blij te zijn dat ze weg waren.

Waar de pees gescheurd is is niet duidelijk. Kan in de trailer of door de klep zijn gebeurd, maar ook doordat hij in eerste instantie stalrust moest houden waar hij gek werd of inderdaad in de paddock. Zelf denk ik het laatste, omdat hij pas na de laatste uitbraak niet meer op zijn been wilde/kon staan. Echter had deze dood vermeden kunnen worden als nichtje en ouders iemand met ervaring hadden gevraagd de hengsten te gaan halen ipv de veel te lieve oom die er zelfs geen geld voor wilde hebben.

colordance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:09

Dat word tijd voor een "familiediner" alhoewel ik bang ben dat de verhoudingen hier niet meer goed komen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:15

Maarre,... als je schade hebt veroorzaakt (even los van dit geval) dan moet je altijd betalen, WA verzekerd of niet (daarom is een verzekering daarvoor zo handig)... dat geld toch ook voor belgie?. Als dat niet zo is dan ga ik nooit meer naar belgie.
Het kan toch niet zo zijn dat ik niet verzekerd ben een auto total loss rij en kan zeggen "sorry ik ben niet verzekerd, je zoekt het maar uit!".