Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:42

Geloof me, Ts staat midden in een landbouw gebied.. de enige andere mogelijkheid is om op buitenrit door Tilburg te gaan ;) ook niet zon succes..

Ts zegt trouwens nergens dat de tractoren op het pad 70/80 km reden, maar dat ze dat op een normale weg wel doen. Op het pad hebben ze langzamer gereden (dit zegt ts ook wel al 100x dus geen idee waarom iedereen daarover blijft vallen?). En omdat dat het enige punt was waar ze elkaar konden kruisen had ts maar wat sneller moeten gaan zodat ze er geen last van had? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me.. Een van de trekkers had ook wat geduld mogen hebben om eventjes achter een stappend paard te blijven

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:46

Ik heb het nooit een omgekeerde wereld gevonden om zelf even plaats te maken zodat ikzelf veilig ben.

Misschien dacht die chauffeur wel gewoon dat die ruimte er wel was.
Juist doordat ts ook geen aanstalten maakte om er weg te komen.
Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze weten hoe een paard reageert. Zelf weet je dat wel. Dus handel er zelf naar.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:58

Chauffeur heeft achteraf gezien dat er blijkbaar niet genoeg ruimte was.....was het dan zoveel moeite geweest om even te vragen of alles ok was. Meer wil ze uiteindelijk ook niet.
En is nu echt nodig om zo aanvallend te reageren jegens TS? Vind dit niet echt meer een gezonde discussie.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:05

Dat had hij zeker kunnen doen.
Maar meer wil ze niet? Nou de openingspost wil heel wat meer hoor :)

Aanvallend naar ts dat ze zelf beter wat anders had kunnen doen dan stug doorlopen waar ze liep?
Het is maar wat je aanvallend vind.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:07

Als je alles hebt gelezen kom je vanzelf tegen dat de schade nog wel te overkomen is.

En ja ik vind het aanvallend. Iedereen mag een mening hebben maar die kun je dan nog wel een beetje tactisch brengen. Beetje vreemd ook dat een vraag gaande weg dit topic een verwijt wordt richting TS.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:09

Ik heb alles gelezen, het hele verhaal veranderd gaande weg. Ook de schade omdat ts wel merkt dat ze minder gelijk krijgt van de mede ruiters dan ze dacht?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:21

Saintelette schreef:
En omdat dat het enige punt was waar ze elkaar konden kruisen had ts maar wat sneller moeten gaan zodat ze er geen last van had? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me..

Dat zeg je precies goed. Ze had haar tempo moeten aanpassen zodat anderen geen last van haar hadden.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:24

Koper schreef:
Saintelette schreef:
En omdat dat het enige punt was waar ze elkaar konden kruisen had ts maar wat sneller moeten gaan zodat ze er geen last van had? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me..

Dat zeg je precies goed. Ze had haar tempo moeten aanpassen zodat anderen geen last van haar hadden.

Maar waarom had juist zij zich moeten aanpassen en niet de tractoren?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:24

Ik vind het toch knap hoe iedereen de details van het verhaal ineens zo goed weet en helemaal kan uitleggen. (En schijnbaar sommige posts wel lezen en sommige niet en dan met name de posts die voor hun verhaal handig zijn)
Feit blijft dat men elkaar niet in gevaar mag brengen op de weg.
Het was inderdaad slimmer/makkelijker geweest als TS had geprobeerd niet op dat punt te zijn op dat moment, maar blijkbaar zag ze daar de mogelijkheid niet meer voor. Schandalig.. Maar weet je dat komt weleens voor. De volgende keer zal zij wel extra voorzichtig zijn, neemt niet weg dat die trekkers iemand in LEVENSgevaar hebben gebracht met hun actie en dit absoluut niet hadden mogen doen.
En over last gesproken: ik heb last van al mijn medeweggebruikers (oma's in zo'n scootmobiel, fietsers, scooters, willen die voortaan dan ook rekening met mij houden en voor mij aan de kant gaan aub?! Dat slaat toch helemaaaaal nergens op...)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:25

muntdrop schreef:

Omdat zij had moeten inschatten dat ze gigantisch in de weg rijdt, en zichzelf, haar paard en anderen in gevaar brengt door tegelijkertijd met twee trekkers daar op dat passeerpunt te rijden.

Stel jezelf even voor: je rijdt rustig op een zandweg. Naast de weg is een fietspad. Tussen het zandpad en het fietspad staan paaltjes. Achter je komt een trekker aan. Voor je zie je ook een trekker. Wat denk je dan?

Een verstandig mens denkt dan: laat die twee het maar lekker uitzoeken hoe die langs elkaar gaan, ik duik even het fietspad op, achter die paaltjes ben ik redelijk veilig.

Of niet dan? Je wil toch een soort van afscheiding tussen jezelf en "gevaar"? In plaats van het gevaar expres op te zoeken?

Als jij het logischer vindt om te denken: "achter mij komt er een trekker aan, en voor mij zie ik er ook één. Maar ik blijf lekker hier rijden, die trekkers gaan maar om mij heen want ik zit op een paard! Dus ze moeten voor mij uitwijken. En ik heb ook nog eens nieuwe laarzen aan" Als jij dat denkt wil ik het graag even weten want dan denk ik niet dat het gaat lukken om uit te leggen wat ik bedoel.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:31

Dus de bestuurders van de trekker treft geen enkele blaam?? Die hadden toch ook kunnen inschatten dat ze daar beter niet hadden kunnen inhalen. Eentje had er makkelijk even kunnen wachten om andere weggebruikers de mogelijkheid te geven hun weg te vervolgen zonder een gevaarlijke situatie te creëren. Dit werkt 2 kanten op en TS is net zo goed een weggebruiker als die trekkers dus ik vind niet dat je alle schuld bij TS in de schoenen moet schuiven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:33

Jooltje schreef:
Dus de bestuurders van de trekker treft geen enkele blaam?? Die hadden toch ook kunnen inschatten dat ze daar beter niet hadden kunnen inhalen. Eentje had er makkelijk even kunnen wachten om andere weggebruikers de mogelijkheid te geven hun weg te vervolgen zonder een gevaarlijke situatie te creëren. Dit werkt 2 kanten op en TS is net zo goed een weggebruiker als die trekkers dus ik vind niet dat je alle schuld bij TS in de schoenen moet schuiven.

Waar hadden ze elkaar dan moeten passeren? Volgens jou? Het gaat niet om het inhalen van TS. Het gaat om twee trekkers die elkaar passeren en waar maar weinig ruimte voor is.

TS was met haar paard op het enige punt waar die trekkers langs elkaar konden. Daar had ze gewoon nooit moeten zijn. TS schrijft in de OP: "ze willen elkaar passeren, en dat naast mij". Ja, want HET KAN NERGENS ANDERS weten we inmiddels.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:42

En dus moet TS een andere plek zoeken...kom op zeg lekker kortzichtig. Ze was niet de enige die van de weg gebruik maakte op dat moment en ook zeker niet de enige die een inschatting moet maken.
Ik ben er klaar mee.....

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:44

Koper schreef:
muntdrop schreef:

Omdat zij had moeten inschatten dat ze gigantisch in de weg rijdt, en zichzelf, haar paard en anderen in gevaar brengt door tegelijkertijd met twee trekkers daar op dat passeerpunt te rijden.

Stel jezelf even voor: je rijdt rustig op een zandweg. Naast de weg is een fietspad. Tussen het zandpad en het fietspad staan paaltjes. Achter je komt een trekker aan. Voor je zie je ook een trekker. Wat denk je dan?

Een verstandig mens denkt dan: laat die twee het maar lekker uitzoeken hoe die langs elkaar gaan, ik duik even het fietspad op, achter die paaltjes ben ik redelijk veilig.

Of niet dan? Je wil toch een soort van afscheiding tussen jezelf en "gevaar"? In plaats van het gevaar expres op te zoeken?

Als jij het logischer vindt om te denken: "achter mij komt er een trekker aan, en voor mij zie ik er ook één. Maar ik blijf lekker hier rijden, die trekkers gaan maar om mij heen want ik zit op een paard! Dus ze moeten voor mij uitwijken. En ik heb ook nog eens nieuwe laarzen aan" Als jij dat denkt wil ik het graag even weten want dan denk ik niet dat het gaat lukken om uit te leggen wat ik bedoel.

Rustig maar hoor, ik ben alleen maar benieuwd naar jouw gedachtegang. Je komt nu gelijk heel onnodig aanvallend over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:45

Nee Jooltje, natuurlijk moet ze dat niet. Ze moet helemaal niets. Ze kan er ook voor kiezen om zich in de sloot te laten rijden.

Waarom zouden twee chauffeurs moeten wachten voor TS? Andersom is logischer, en kost minder tijd en minder geld.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:46

Waar is het fatsoen.. als weggebruiker wacht je toch even met passeren/inhalen als je in zo'n situatie terecht komt. Met een trekker kun je alles opzij krijgen, dat is geen reden om het te doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:51

Jooltje schreef:
En dus moet TS een andere plek zoeken...kom op zeg lekker kortzichtig. Ze was niet de enige die van de weg gebruik maakte op dat moment en ook zeker niet de enige die een inschatting moet maken.
Ik ben er klaar mee.....

TS is wel de enige met een heule kleine draaicirkel en een veul groter acceleratievermogen, dan wel remvermogen plus nog enige andere wendbaarheidskuntsjes die tracktoren nou eenmaal niet hebben

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:53

@koper en alle anderen die vinden dat het werkende volk op de weg meer recht heeft om zich op de openbare weg te bevinde dan het recreërende volk: gaan jullie wel eens met de auto naar het strand om daar een beetje te zonnenbaden? Of naar de efteling? Of op bezoek bin je familie en vrienden omdat je dat zo gezellig vind?
Sta je er dan ook bij stil dat je de vrachtwagenchauffeurs gruwelijk in de weg rijdt? Want mede door die irritante recreanten op de weg... komen vrachtwagenchauffeurs ook in de file terecht.. of gaan jullie allemaal aan de kant??? en als je toevallig te voet de weg wilt oversteken op een zebrapad... blijven jullie dan braaf aan de kant van de weg gaan zodat de vrachtwagen voorbij kan gaan? Jij bent immers maar recreatief bezig en kunt er ook voor kiezen niet in de weg te lopen van mensen die bezig zijn geld te verdienen...

Oproep aan alle recreanten, en niet alleen de mensen met paarden, allemaaL thuis te blijven... dan zijn we niemand tot last... en dan kan het werkende volk tenminste ongestoord centjes verdienen...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:53

Ik heb de reacties hoofdschuddend zitten lezen... ongelofelijk. TS is met haar paard door de sloot gegaan, in het prikkeldraad belandt en paard staat nu kreupel op stal te wezen. Daaraan voorafgaand heeft TS in het verleden bij een val haar heup gebroken, het is dus al eens eerder mis gegaan. Dat staat volledig los van wat er gisteren is gebeurd, maar is er dan geen greintje begrip voor de emoties in de berichten van TS waarbij het bijna weer enorm fout ging? Je zou mij eens moeten horen als mij zoiets zou overkomen met mijn paard. Ik had een week geleden ook een tractor met oplegger in mijn hakken hangen: ik kon pas enkele meters verderop aan de kant gaan in een zijpad, maar denk maar die dat er vaart wordt geminderd. Ja, je kan ontzettend haast hebben op je tractor, maar dat wil niet zeggen dat je alles wat op je pad komt maar van de weg af gereden moet worden! Het "je rijdt daar in de weg en moet daar niet zijn" vind ik wel het meest waardeloze argument wat is genoemd tot dusver: het is een OPENBARE weg, je MAG daar gewoon zijn! Het is niet alsof het in periodes dat er geoogst wordt tractoren daar het alleenrecht hebben of zo. Of het VERSTANDIG is om er dan te rijden is een tweede, maar je hebt gewoon het recht om daar te komen.

Het was schitterend geweest als TS door een of andere manoeuvre dit hele voorval had kunnen voorkomen, maar dat ging op dat moment niet. Bedenk daarbij de stress van de situatie die zich ineens voordoet en het besef dat het de verkeerde kant op gaat. Succes met dan nog 100% correct handelen. Ja, je dient je paard onder controle te hebben buiten of dit soort situaties te vermijden als je die controle niet 100% hebt, maar als je er dan ineens toch bent mag er toch op zijn minst een beetje rekening worden gehouden met jou als weggebruiker. Een van de tractoren had best even kunnen inhouden om het overige verkeer (tractor + paard) te laten passeren. Je hebt het hier over enkele seconden, niet over een wachttijd van drie uur. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ik zou de verlaten plaats ongeval in deze kwestie wel aandurven, naar mijn weten maak je nog een redelijke kans ook. Daar hoeft geen contact voor te zijn geweest, slechts een causaal verband wat eerder ook al werd aangehaald is ook voldoende. En als het geen artikel 7 is, dan is het op zijn minst een artikel 5 WvW.

TS, ik hoop dat alles goed is met Modesta en dat jullie er weer helemaal bovenop gaan komen.

Voor de rest is het gros hier heel goed in het kijken vanuit de optiek van de tractorbestuurder, maar bekijk het ook eens vanuit de ruiter en de emoties die er bij komen kijken op het moment dat je met paard en al de sloot en het prikkeldraad in dondert. Dan mag je wat mij betreft zoveel over de zeik zijn als je zelf wilt, totdat het weer gezakt is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:54

Nee maar die jongens hadden een dood ding onder hun gat en zij had een levende pony.......... Wie heeft wat nu sneller onder controle als er gevaar is? Wat staat makkelijker stil? Kom op zeg.....

We gaan dat toch niet vergelijken he!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:56

Koper schreef:
Saintelette schreef:

De tractors hadden ook even hun snelheid aan kunnen passen zodat de ts tijd had om aan de kant te gaan.
Of zelfs even te kunnen wachten totdat de ts aan de kant was?
Daar al eens aan gedacht in plaats van maar te roepen dat ts sneller had moeten zijn.
Werkt 2 kanten op makkelijk gezegd dat ts maar aan de kant moet

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:57

@snadrem
Ik heb nooit weet gehad dat ze eerder een ongeluk heeft gehad.
maar is dat misschien nu juist de reden dat het mis gaat?
Je eigen angst van dat gaat niet goed, dan voelt een paard dat en gaat het ook niet goed.

Wij horen hier 1 kant van het verhaal.
Ze jakkerden maar door met hoge snelheid, nergens een woord van ik had beter dit of dat.
Nee ik wil ze aanklagen.

Dan krijg je vanzelf een topic als dit.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:58

De trekker die ts voorbij ging had mi moeten wachten met inhalen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:59

Tabaluga12 schreef:
De trekker die ts voorbij ging had mi moeten wachten met inhalen.

Waarom?
Hij dacht misschien wel dat het ook gewoon paste omdat ts geen aanstalten er aan deed een veiligere plek op te zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:01

Ik snap best dat TS geschrokken is. Ik heb ook weleens linke dingen meegemaakt op buitenrit, wie niet. Maar als ik zelf de oorzaak van zo'n gevaarlijke situatie zou zijn dan zie ik dat gewoon als leermoment en ga ik niet bedenken hoe ik anderen, die ik zelf in gevaar heb gebracht, zover kan krijgen om mij schadeloos te stellen.
En als ik door een ongeluk met mijn paard al eens wat gebroken zou hebben zou ik nog extra alert zijn op gevaarlijke situaties.

@ Neon: nee, ik ga gewoon met de trein. En op een zebrapad heb ik gewoon voorrang, op een paar reglementair vastgestelde situaties na. Ook op vrachtwagens. In de bebouwde kom verwacht ik dat vrachtwagenchauffeurs er rekening mee houden dat ze voetgangers en fietsers tegen kunnen komen. Net zoals je van ruiters mag verwachten dat ze rekening houden met oogstverkeer in de oogsttijd.

TS mag van mij ook best rijden waar ze reed, hoe onverstandig het ook is. Maar dan niet de wereld omdraaien en doen alsof haar ongeluk de schuld van de chauffeurs is. Ze is er zelf minstens zo veel oorzaak aan.

Tabaluga: HOE DAN?? Die trekkers konden alleen langs elkaar op het punt waar TS op dat moment was.