paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:07

En natuurlijk hoor je hier ook alleen maar de kant van de bijrijder. Wie weet wat de menner wel allemaal gedaan heeft? Proberen te sussen, tips door te roepen, even rustiger aan stappen, misschien toch even stilstaan etc etc. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zo een menner stilzwijgend doorrijdt, het ongeval ziet gebeuren, met een hoofdknik zijn bijrijder/groom van de kar stuurt en zelf stoïcijns verder rijdt. Er moet toch iets gezegd/gedaan zijn?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:08

Mindim schreef:
Maar goed, dan blijft de vraag, was de bijrijder op dat moment de bezitter?

Heel eenvoudig antwoord NEE.

En voor de rest is het misschien goed als iedereen het antwoord van FloortjeM serieus neemt. Daar staat gewoon in hoe het is.

Het aangehaalde bokt artikel heeft met deze situatie overigens niets te maken. De vraag van TS is of zij de menner aansprakelijk kan stellen. Daar geeft FloortjeM het enige correcte antwoord op.

Jammer dat iedereen daarna pagina's lang nog allerlei onzin opwerpt zonder te weten hoe het echt zit. Dat maakt dat dit onderwerp onbegrijpelijk voor mensen die het wel willen begrijpen.
Kortom, weet je niks van dergelijke onderwerpen laat reacties dan liever achterwege, dat maakt het een stuk duidelijker +:)+ .

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:27

connie64 schreef:
ragdoll cat inderdaad heb ik geen ruiterbewijs omdat dit verder helemaal niks zegt.
Blijkt ook uit jouw post.
Ruiterbewijs is niks wettelijks of wat dan ook.Gewoon weer staaltje geldklopperij.

Ik durf te beweren dat ik mijn paard beter onder controle heb dan menig ruiter met ruiterbewijs.

Als ik in een bos galoppeer neem ik als ik een andere ruiter zie niet terug.
Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen paard onder controle moet hebben.

Wie zegt mij dat ik in stap moet Ragdollcat?Jij?

Wat bedoel je met:Jij zit fout??In welke context is dit?Als iemand anders van zijn paard zou vallen omdat ik in een galopje voorbij kom?

Als je zo redeneert, dan mag een wagen/traktor/camion ook op een meter afstand luid toeterend voorbij komen rijden...
Het is waar, je moet als ruiter je paard onder controle hebben. Maar zulke dingen zijn niet bepaald 'hoffelijkheid in het verkeer' hé :) Het staat niet neergeschreven hoe een auto een paard moet passeren, hoe paarden elkaar moeten passeren, hoe een auto een fietser moet passeren,... Dar zijn gewoon ongesproken afspraken en vriendelijk zijn naar een ander toe, in mijn ogen. Galoperend een ander passeren mag, maar vind ik persoonlijk gewoon een beetje associaal.
Maar ik zeg het, het mag wel...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:32

ik begrijp echt niet wat er asociaal is om iemand anders in galop te passeren??
Uiteraard heb ik het over ergens waar er ruimte voor is, ik zal niet op een smal landweggetje zoiets doen.
Maar als ik toch in een lekkere handgalop (wij zijn absoluut geen racemonsters!!)iemand passeer op een pad waar er ruimte voor is, wat is daar dan asociaal aan?

In antwoord op je vraag, ja een wagen etc MAG je luid toeterend voorbij komen....als er reden is om te toeteren uiteraard.Zomaar toeteren is in Nederland verboden.

Ik begrijp serieus niet wat er niet hoffelijk is aan het passeren van een ander als het niet in stap is?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:39

connie64 schreef:
ik begrijp echt niet wat er asociaal is om iemand anders in galop te passeren??
Uiteraard heb ik het over ergens waar er ruimte voor is, ik zal niet op een smal landweggetje zoiets doen.
Maar als ik toch in een lekkere handgalop (wij zijn absoluut geen racemonsters!!)iemand passeer op een pad waar er ruimte voor is, wat is daar dan asociaal aan?

In antwoord op je vraag, ja een wagen etc MAG je luid toeterend voorbij komen....als er reden is om te toeteren uiteraard.Zomaar toeteren is in Nederland verboden.

Ik begrijp serieus niet wat er niet hoffelijk is aan het passeren van een ander als het niet in stap is?

Nu voeg je wel 2 elementen toe, namelijk handgalop en op een weg waar ruimte is.
Ik had het hier dus over een benauwde situatie zoals die van TS, tussen 2 vangrails dus. Dan vind ik zoiets wel asociaal en niet hoffelijk.
Maar uiteraard, de manier van passeren hangt allemaal af van je inschatting van de situatie. zoals je het daarnet beschreef dacht ik werkelijk dat jij zo iemand was die dacht "Ik galoppeer lekker voorbij, ongeacht de situatie. De ander moet zijn paard maar in toom kunnen houden" :+ Dat vind ik een asociale gedachte.

En inderdaad, een wagen mag dat :) (oké, toeteren is in België ook verboden, even vergeten... Laat ik het toeteren dan even vervangen door de muziek extra luid te zetten met alle ramen open en ondertussen op een vuvuzela blazen :+ ) Dit is iets wat mag, maar moest een auto mij zo voorbij steken, ik zou wel razend zijn -:(- :=

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:42

xLIESSSx schreef:
connie64 schreef:
ragdoll cat inderdaad heb ik geen ruiterbewijs omdat dit verder helemaal niks zegt.
Blijkt ook uit jouw post.
Ruiterbewijs is niks wettelijks of wat dan ook.Gewoon weer staaltje geldklopperij.

Ik durf te beweren dat ik mijn paard beter onder controle heb dan menig ruiter met ruiterbewijs.

Als ik in een bos galoppeer neem ik als ik een andere ruiter zie niet terug.
Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen paard onder controle moet hebben.

Wie zegt mij dat ik in stap moet Ragdollcat?Jij?

Wat bedoel je met:Jij zit fout??In welke context is dit?Als iemand anders van zijn paard zou vallen omdat ik in een galopje voorbij kom?

Als je zo redeneert, dan mag een wagen/traktor/camion ook op een meter afstand luid toeterend voorbij komen rijden...
Het is waar, je moet als ruiter je paard onder controle hebben. Maar zulke dingen zijn niet bepaald 'hoffelijkheid in het verkeer' hé :) Het staat niet neergeschreven hoe een auto een paard moet passeren, hoe paarden elkaar moeten passeren, hoe een auto een fietser moet passeren,... Dar zijn gewoon ongesproken afspraken en vriendelijk zijn naar een ander toe, in mijn ogen. Galoperend een ander passeren mag, maar vind ik persoonlijk gewoon een beetje associaal.
Maar ik zeg het, het mag wel...

Mee eens.....

Wat als je daar stapt, omdat je paard voor het eerst (weer) (alleen) buiten rijdt..... want ook jonge paarden moeten "leren" voor het eerst naar buiten te gaan.... en je komt iemand tegen die je dus in galop of draf passeert, heb je dus gelijk een trauma voor de rest van dat paarden leven.....

Paarden zijn kudde/vlucht dieren, en de kans is groot dat hij/zij het passerede paard willen volgen als die in draf of galop passeren.... Want "waar vlucht die dan voor"......

Beetje kort door de bocht om dan te zeggen dat je "gewoon" je paard onder controle moet hebben als iemand je passeert in draf of galop. Er bestaat ook nog zo iets als "rekening houden met"

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:40

Paarden zijn geen vluchtdieren....en als de kans groot is dat jouw paard de mijne wil volgen kan je nog niet buiten rijden met je paard.Je hebt hem dus niet onder controle.
Je gaat me toch niet vertellen dat je een trauma krijgt voor de rest van je leven als je ooit gepasseerd wordt door een dravend of galopperend paard ;)???

Liess ik heb het niet over een voorbij scheurend paard!Zeker niet en uiteraard niet op een zeer smal weggetje of gevaarlijke situatie!
Ik zoek altijd veiligheid en zal proberen anderen niet in gevaar te brengen.
Maar ja, sommige mensen toeteren, muziek aan of snijden je en tja daar moet jij met je paard op voorbereid zijn als je buiten rijdt.

Dus vind ik dat je je paard onder controle moet hebben.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:43

En hoe wil jij dat aan je paard gaan leren als je alleen naar buiten mag wanneer hij van oorlog nog niet schrikt?
Ik vind het ronduit asociaal om in galop te passeren. Ik heb mijn paard prima onder controle en ze zal je niet achteraan gaan, maar ze word dan wel heel onrustig en gespannen. Dan heb jij dus mooi mijn rit verpest omdat je te bedonderd bent om even een minuutje te stappen. :N

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:44

Of het kan daargelaten, ik vind het meer een kwestie van fatsoen om elkaar in stap te passeren.

Hetzelfde als ik vind dat je fietsers met de auto langzaam passeert en je je hond aan de riem doet, als je een andere hond tegen komt. Het kost verder geen moeite, dus waarom zou je het enkel doen om je punt te maken.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:51

connie64 schreef:
Paarden zijn geen vluchtdieren....en als de kans groot is dat jouw paard de mijne wil volgen kan je nog niet buiten rijden met je paard.Je hebt hem dus niet onder controle.
Je gaat me toch niet vertellen dat je een trauma krijgt voor de rest van je leven als je ooit gepasseerd wordt door een dravend of galopperend paard ;)???

Liess ik heb het niet over een voorbij scheurend paard!Zeker niet en uiteraard niet op een zeer smal weggetje of gevaarlijke situatie!
Maar ja, sommige mensen toeteren, muziek aan of snijden je en tja daar moet jij met je paard op voorbereid zijn als je buiten rijdt.

Ik geef het op :o?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:51

mang schreef:
En hoe wil jij dat aan je paard gaan leren als je alleen naar buiten mag wanneer hij van oorlog nog niet schrikt?
Ik vind het ronduit asociaal om in galop te passeren. Ik heb mijn paard prima onder controle en ze zal je niet achteraan gaan, maar ze word dan wel heel onrustig en gespannen. Dan heb jij dus mooi mijn rit verpest omdat je te bedonderd bent om even een minuutje te stappen. :N

Amen _/-\o_

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:01

connie64 schreef:

Ik vind het netter om elkaar in stap te passeren, maar inderdaad een paard in draf of galop passeren of inhalen moet gewoon kunnen. Ik zelf doe het niet vaak omdat ik weet dat veel ruiters dit vervelend vinden. Maar in de endurance bijvoorbeeld doe je niets anders, daar haal je elkaar ook in en niet in stap want dat gaat van je gereden tijd af.
Als een paard er toevallig vandoor gaat en de ruiter kan hem niet meer houden en jij rijdt daar toevallig ook met je paard dan is het wel handig dat je je paard onder controle hebt. :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:01

manumol schreef:
Wat als je daar stapt, omdat je paard voor het eerst (weer) (alleen) buiten rijdt..... want ook jonge paarden moeten "leren" voor het eerst naar buiten te gaan.... en je komt iemand tegen die je dus in galop of draf passeert, heb je dus gelijk een trauma voor de rest van dat paarden leven.....

Paarden zijn kudde/vlucht dieren, en de kans is groot dat hij/zij het passerede paard willen volgen als die in draf of galop passeren.... Want "waar vlucht die dan voor"......

Beetje kort door de bocht om dan te zeggen dat je "gewoon" je paard onder controle moet hebben als iemand je passeert in draf of galop. Er bestaat ook nog zo iets als "rekening houden met"

Als je voor het eerst met een jong paard naar buiten gaat zorg je dat je je omstandigheden optimaal hebt gekozen. Dus minimaal 1 ervaren paard mee, rustig tijdstip van de dag, rustige route kiezen, etc. En natuurlijk zelf rustig zijn en blijven, zodra jij gaat spannen omdat er iemand aan komt draven, geef je zelf aan dat er iets spannend is. Als je zelf rustig blijft, het begeleidpaard rustig blijft is er voor het jonge paard niet direct een traumatische gebeurtenis als er een ander paard voorbij komt draven of (rustig) galoperen.
Ik vind het zelf ook veel irritanter als je er eeuwig over moet doen om anderen in stap te passeren omdat het snelheidsverschil vrij klein is. Als er plek is heb ik er ook geen probleem mee als er in een rustige draf of galop wordt gepasseerd door ruiters die wel kijken naar de reacties van de te passeren paarden. En met een jong paard zorg je gewoon dat je dat kunt afschermen met een ervaren paard. Hoe meer problemen je zelf ziet, hoe meer problemen het paard zal hebben......

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:11

Citaat:
De aanspanning houdt geen afstand / houdt geen snelheid in / sterker nog zij stappen gewoon door.
Paard wordt nog drukker, wordt 'achtervolgt' door een roofdier dat aanspanning heet.
Omdat mijn bijrijdster een nog gevaarlijker situatie wil voorkomen is zij afgestapt om het paard aan de hand te leiden.
Op het moment van afstappen vindt de aanspanning het nodig om gewoon doodleuk te passeren.
Het tot dan toe drukke paard wordt op dat moment zo'n beetje panisch.
Alsof dat nog niet genoeg is zit er een hond op de wagen die luid begin te blaffen.
Paard volledig in paniek en probeert te vluchten. Paard kan geen kant meer op en besluit een sprong te wagen over de vangrail richting de rijksweg (waar overigens 80 km per u. wordt gereden).
De sprong mislukt; gevolg paard komt met beide voorbenen in de scherpe (smerige) vangrail terecht. Resultaat: beide voorbenen open tot op het bot.

Ik vind dat de aanspanning wel raar heeft gereageerd. Een paardekenner moet toch zien dat jouw paard angstig aan het worden is, en wat meer ruimte gunnen is logisch !
Ook vind ik het vreemd dat men in de koets niets heeft gedaan, aan het felle geblaf van hun hond. Dat is wel degelijk overlast veroorzaken, en heeft er mede toe geleid dat jouw paard in paniek een wanhoopsprong heeft gemaakt.

Ik zou hem zeker aansprakelijk stellen, al weet ik niet of je juridisch ook kans van slagen hebt.
Maar wat meer begrip en inzicht van zijn kant, dat lijkt me wel het minste.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:43

Precies waratje...tjee zeg een traumatische ervaring hebben als een paard in galop of draf passeert..Ik vind dit wel erg ver gaan hoor!Misschien dan toch nog maar even wachten met buitenrijden misschien.
Ik begrijp heel goed dat paarden dit moeten leren om buiten te rijden maar als je een passerende ruiter als traumatisch ervaart denk ik dat je maar beter binnen kan blijven.

Nee Mindim het is geen kwestie van een punt maken of wat dan ook.

Mang IK verpest jouw rit als ik niet in stap passeer..zucht.....Misschien verpest jij mijn rit wel omdat ik steeds moet inhouden bij iedereen die ik tegenkom.

Nogmaals het gaat hier om ALS de plaats en ruimte er voor is zal ik niet inhouden, ik heb een enorm rustige handgalop (lees jij stapt ik galop)en ga dus niet in stap over.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:44

Net alsof je honderden paarden tegekomt op een buitenritje? :') Als je nog te bedonderd ben om even 2 minuutjes te stappen voor een mederuiter vind ik je inderdaad erg asociaal. Jij staat zeker ook niet op voor oude mensen in de bus?? Is ook een fatsoensnorm.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:47

mang je was me net voor
ik volg het topic nu al een tijdje

iedereen ruiter fietser auto mobilist heeft rekening te houden met medeweg gebruikers
in de bebouwde kom mogen we 30 rijden maar als er kinderen spelen en die komen toevallig oversteken weet iedereeen dat 30 te hard is en houdt uit fastsoen zich aan een lagere snelheid

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:50

hutch84 schreef:
mang je was me net voor
ik volg het topic nu al een tijdje

iedereen ruiter fietser auto mobilist heeft rekening te houden met medeweg gebruikers
in de bebouwde kom mogen we 30 rijden maar als er kinderen spelen en die komen toevallig oversteken weet iedereeen dat 30 te hard is en houdt uit fastsoen zich aan een lagere snelheid

Ik snap niet wat dat te maken heeft met elkaar in draf / galop passeren?

Oke als je ziet dat het paard voor je moeilijk doet omdat jij in een hogere snelheid aankomt is het natuurlijk wel logisch nadenken en ga je met goed fatsoen terug naar stap.\

Maar eerlijk? Ik heb er een hekel aan als ik aan het trainen ben en ik moet gaan inhouden om iemand voorbij te stappen. :o Dat gaat namelijk niet zo snel als je moet inhalen...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:53

Hoevaak kom jij nou andere paarden tegen op buitenrit? := :=

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:56

mang schreef:

Vaak. :j Ik kom vaak mensen van de mariskahoeve tegen, of pas geleden marjolein, en rebecca etc. Afgelopen dinsdag nog een aanspanning in oudvossemeer die ik tegen kwam. Genoeg mensen die hier in de omgeving rondrijden hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:01

mang schreef:

Dat zal afhangen van je uitrijgebied. Hier op de hei stikt het met een beetje weer van de ruiters (en fietsers en wandelaars). Als jij "nooit" andere ruiters tegenkomt, betekent dat niet dat ditzelfde voor alle andere ruiters geldt. ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:06

Somebitch schreef:
mang schreef:

Vaak. :j Ik kom vaak mensen van de mariskahoeve tegen, of pas geleden marjolein, en rebecca etc. Afgelopen dinsdag nog een aanspanning in oudvossemeer die ik tegen kwam. Genoeg mensen die hier in de omgeving rondrijden hoor.

Als je al die mensen allemaal op 1 ritje tegen zou komen zou je dus 5 keer 2 minuutjes moeten stappen? Wat een drama inderdaad.. :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:12

Ga jij maar is in 2 minuten tijd een paard inhalen in stap. Van mij mag je hoor, maar dan gaan ze weer klagen dat je te snel gaat draven. :') Als je in 2 min. tijd een paard kan inhalen dan maakt het ook niet uit of je voorbij komt draven.

Overigens al zou het in twee minuten kunnen, dan is vijf keer in halen 2 minuten tijd heel erg als je bezig bent om je aantal km's per uur op te hogen. ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:27

Je hoeft toch geen 100 meter van te voren te gaan stappen, als je 5 meter voor je bij het paard bent even gaat stappen en 10 meter voorbij het paard weer gaat draver ben je echt niet meer dan 2 minuten kwijt hoor, tenzij het paard wat je moet inhalen ontzettend snel stapt.

5 keer 2 is 10 minuten, maar zeg eens eerlijk, hoe vaak is het bij jou al voorgekomen dat je 5 (of überhaupt meer dan 2) andere ruiters tegen bent gekomen op je rit?

En je eigen training gaat niet voor op de veiligheid van anderen, dan doe je de volgende dag maar een nieuwe training om je snelheid in orde te krijgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:33

Niet want ik heb nergens gezegd dat ik 5 mensen op buitenrit tegen kom. :+

Als ik zie dat het uit de hand dreigt te lopen ga ik echt wel stappen zoals ik al eerder zeg. Maar veiligheid voor anderen? Dan moet jij niet op je paard naar buiten gaan als je hem niet in bedwang kan houden omdat er een paard voorbij komt draven. Hoe doe je dat dan als je langs een wei rijdt en die paarden gaan galloperen en draven door de wei heen omdat ze jou paard zien? Dat kan dan wel? Dan hoeven die mensen hun paarden niet op stal te gaan zetten? Want het komt imo op hetzelfde neer.

Zo ga ik ook niet de weg op als er veel groot verkeer rondrijdt omdat ik weet dat mijn paard daar bang van kan zijn.

Daarnaast heb ik niet de mogelijkheid om iedere dag een paar uur buiten te gaan rijden waardoor ik dus niet (altijd) mijn training de dag erna kan doen.