zwanepol schreef:
Die link deugd niet; daar schiet ik als simpele burger al gaten in; de rechter zal er helemaal geen spaan van heel laten!!!!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Speedster schreef:Laurahh schreef:En mijn situatie mag dan dus ook niet?
Auto: 1300 kg
Auto mag trekken: 1250 kg
Leeg gewicht trailer : 540 kg
Maximum laadgewicht: 810 kg
MTM trailer : 1350
Ik zet er 450 kg in, dus feitelijke gewicht trailer : 990 kg
Ja, dit mag. Totaal van TTM's ligt onder de 3500 kg (dus de bestuurder mag deze combi besturen met B rijbewijs) en de auto mag meer trekken dan de feitelijke 990 kg (dus de auto mag het ook).
zwanepol schreef:Moratoetje schreef:Als de politie de informatie van link aanhoudt, dan heb je geen probleem mits je onder de 3500kg blijft. Maar ik vrees ervoor, de man van de RDW zou dit toch niet uit zijn duim zuigen neem ik aan....
Zelf heb ik nog een B-rijbewijs vrachtwagentje staan die meer dan voldoende mag laden (1060kg), dus voor mij is het geen probleem. Alleen moet mijn paard er nog in willen en dat is nog wel een probleem
Is dat dan een 1 paardsvrachtwagen? Want 1060 kg vindt ik niet zoveel eerlijk gezegd.
Yelly schreef:
Odin schreef:Als ik de gegevens van mijn auto en trailer in ogenschouw neem, mag ik vanaf 19 januari niet meer met mijn B-rijbewijs, waar ik al jaren mee rijd met deze combinatie, met de trailer rijden.
Wij hebben voordat we de auto kochten via de RDW nagevraagd hoe het zat, en kregen toen (dus oude regels!) te horen dat het leeggewicht van het trekkende voertuig (auto) te samen met het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer niet meer mocht zijn dan 3.500 kilo, waarbij tevens gold dat de auto zwaarder moest zijn dan het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer.
Auto weegt leeg 1.810 kilo, trailer inclusief maximum laadvermogen 1.600 kilo dus aan alle regels werd voldaan. Rijbewijs BE niet nodig.
Tot 19 januari dus. Want nu wordt in plaats van het ledig gewicht van de auto (als ik het goed begrijp tenminste) de maximum toelaatbare massa gerekend, en dan kom ik als volgt uit:
TMM auto: 2.540 kg
TMM trailer: 1.600 kg
Als ik van 3.500 kg de TMM van de auto af haal, heb ik hoe dan ook nog maar 960 kg over om te mogen trekken (trailer inclusief laadvermogen). Daar is geen trailer op terug te keuren lijkt me.
Ik vind dit wel heel vreemd, zou ik in een auto rijden die minder zwaar was en het waarschijnlijk ook minder gemakkelijk zou kunnen trekken viel ik wel binnen de nieuwe regels, nu ineens niet meer.
Dat kost mij dus óf een cursus E achter B inclusief examen, óf een andere auto.
En dat terwijl hier door de RDW nooit op gewezen is richting mensen die in het bezit zijn van een aanhanger.
Op zijn zachtst gezegd niet netjes lijkt mij.
superwoman schreef:Odin schreef:Als ik de gegevens van mijn auto en trailer in ogenschouw neem, mag ik vanaf 19 januari niet meer met mijn B-rijbewijs, waar ik al jaren mee rijd met deze combinatie, met de trailer rijden.
Wij hebben voordat we de auto kochten via de RDW nagevraagd hoe het zat, en kregen toen (dus oude regels!) te horen dat het leeggewicht van het trekkende voertuig (auto) te samen met het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer niet meer mocht zijn dan 3.500 kilo, waarbij tevens gold dat de auto zwaarder moest zijn dan het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer.
Auto weegt leeg 1.810 kilo, trailer inclusief maximum laadvermogen 1.600 kilo dus aan alle regels werd voldaan. Rijbewijs BE niet nodig.
Tot 19 januari dus. Want nu wordt in plaats van het ledig gewicht van de auto (als ik het goed begrijp tenminste) de maximum toelaatbare massa gerekend, en dan kom ik als volgt uit:
TMM auto: 2.540 kg
TMM trailer: 1.600 kg
Als ik van 3.500 kg de TMM van de auto af haal, heb ik hoe dan ook nog maar 960 kg over om te mogen trekken (trailer inclusief laadvermogen). Daar is geen trailer op terug te keuren lijkt me.
Ik vind dit wel heel vreemd, zou ik in een auto rijden die minder zwaar was en het waarschijnlijk ook minder gemakkelijk zou kunnen trekken viel ik wel binnen de nieuwe regels, nu ineens niet meer.
Dat kost mij dus óf een cursus E achter B inclusief examen, óf een andere auto.
En dat terwijl hier door de RDW nooit op gewezen is richting mensen die in het bezit zijn van een aanhanger.
Op zijn zachtst gezegd niet netjes lijkt mij.
RWD heeft je toen niet goed geinformeerd. Het ging namelijk toen (nu) ookal over het toegestane maximale gewicht van de auto en trailer.
Daar ga je idd geen trailer voor vinden waar je paard in kan.
ik heb alleen de papieren niet bij de hand maar ik weet dat een mijn auto ook makkelijk een 2 paards trailer zou mogen trekken.. mag ik dan nu met mijn 1 paards trailer zelf rijden? Yelly schreef:
TJolieke schreef:Kogeldruk dat is het aantal kilo's dat op de trekhaak omlaag drukt. En daar gaan straks (en nu al) heel veel mensen mee de mist in, veel auto's die een hoog gewicht mogen trekken op papier mogen een veel lagere kogeldruk hebben dan wat bijna alle paardentrailers nodig hebben. En als er dan een ongeluk gebeurt ben je mooi de sigaar want daar kijkt de verzekering namelijk wel naar.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een heel flinke terreinauto of bus nodig hebt om een tweepaards trailer te mogen trekken.
*edit* mijn anderhalf paards aluminium trailer heeft een kogeldruk van 100kg, die mag je dus niet achter een gemiddelde 'dikke' auto hangen.
ikke schreef:TJolieke schreef:Kogeldruk dat is het aantal kilo's dat op de trekhaak omlaag drukt. En daar gaan straks (en nu al) heel veel mensen mee de mist in, veel auto's die een hoog gewicht mogen trekken op papier mogen een veel lagere kogeldruk hebben dan wat bijna alle paardentrailers nodig hebben. En als er dan een ongeluk gebeurt ben je mooi de sigaar want daar kijkt de verzekering namelijk wel naar.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een heel flinke terreinauto of bus nodig hebt om een tweepaards trailer te mogen trekken.
*edit* mijn anderhalf paards aluminium trailer heeft een kogeldruk van 100kg, die mag je dus niet achter een gemiddelde 'dikke' auto hangen.
Correctie: die 100kg is de MAXIMALE kogeldruk die de koppeling mag hebben. Dat wil niet zeggen dat de trailer ook daadwerkelijk met 100kg op de kogel drukt! In de praktijk zal de kogeldruk ergens in de buurt van de 70-80kg zijn.
TJolieke schreef:Mee eens. Ik ga er ook maar vanuit dan de trailerfabrikant dit getal er niet voor niks op zet. En daarbij fluctueert de kogeldruk nogal als je paard zich verzet op de trailer, je zou net op een cruciaal moment teveel kogeldruk hebben en dan een slecht bestuurbare auto hebben. Ja ik ga even van het ergste uit.