Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:13

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:17

Speedster schreef:
Laurahh schreef:
En mijn situatie mag dan dus ook niet?

Auto: 1300 kg
Auto mag trekken: 1250 kg
Leeg gewicht trailer : 540 kg
Maximum laadgewicht: 810 kg
MTM trailer : 1350

Ik zet er 450 kg in, dus feitelijke gewicht trailer : 990 kg

Ja, dit mag. Totaal van TTM's ligt onder de 3500 kg (dus de bestuurder mag deze combi besturen met B rijbewijs) en de auto mag meer trekken dan de feitelijke 990 kg (dus de auto mag het ook).

Wanneer je alleen je B-rijbewijs hebt, wordt er uitgegaan van de gewichten op papier, niet van de feitelijke gewichten. Om legaal met deze combinatie te mogen rijden, zou de trailer dus teruggekeurd moeten worden naar 1250 kilo, het gewicht dat je auto mag trekken. Toch?

Verder moet er bij het berekenen van de MTM (die onder de 3500 kilo moet blijven) worden gekeken naar de auto plus maximaal laadvermogen en de maximale massa van de trailer.

Mijn vriend mag met zijn Ford Mondeo volgens de nieuwe regels 1500 kilo trekken, omdat het leeggewicht van de auto niet meer hoger hoeft te zijn dan de trailer plus laadvermogen. De auto plus maximaal laadvermogen weegt krap 2000 kilo, dus met 1500 kilo trekgewicht blijf je onder de MTM van 3500 kilo. De auto mag dit gewicht ook trekken. Maar goed, onze trailer is op papier een stuk lichter, dus dat is sowieso geen probleem, met de nieuwe regels blijven wij ruim binnen de marge :)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 15-01-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:19

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:24

Als ik de gegevens van mijn auto en trailer in ogenschouw neem, mag ik vanaf 19 januari niet meer met mijn B-rijbewijs, waar ik al jaren mee rijd met deze combinatie, met de trailer rijden.
Wij hebben voordat we de auto kochten via de RDW nagevraagd hoe het zat, en kregen toen (dus oude regels!) te horen dat het leeggewicht van het trekkende voertuig (auto) te samen met het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer niet meer mocht zijn dan 3.500 kilo, waarbij tevens gold dat de auto zwaarder moest zijn dan het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer.
Auto weegt leeg 1.810 kilo, trailer inclusief maximum laadvermogen 1.600 kilo dus aan alle regels werd voldaan. Rijbewijs BE niet nodig.

Tot 19 januari dus. Want nu wordt in plaats van het ledig gewicht van de auto (als ik het goed begrijp tenminste) de maximum toelaatbare massa gerekend, en dan kom ik als volgt uit:
TMM auto: 2.540 kg
TMM trailer: 1.600 kg

Als ik van 3.500 kg de TMM van de auto af haal, heb ik hoe dan ook nog maar 960 kg over om te mogen trekken (trailer inclusief laadvermogen). Daar is geen trailer op terug te keuren lijkt me.

Ik vind dit wel heel vreemd, zou ik in een auto rijden die minder zwaar was en het waarschijnlijk ook minder gemakkelijk zou kunnen trekken viel ik wel binnen de nieuwe regels, nu ineens niet meer.
Dat kost mij dus óf een cursus E achter B inclusief examen, óf een andere auto.
En dat terwijl hier door de RDW nooit op gewezen is richting mensen die in het bezit zijn van een aanhanger.
Op zijn zachtst gezegd niet netjes lijkt mij.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:29

zwanepol schreef:
Moratoetje schreef:
Als de politie de informatie van link aanhoudt, dan heb je geen probleem mits je onder de 3500kg blijft. Maar ik vrees ervoor, de man van de RDW zou dit toch niet uit zijn duim zuigen neem ik aan....

Zelf heb ik nog een B-rijbewijs vrachtwagentje staan die meer dan voldoende mag laden (1060kg), dus voor mij is het geen probleem. Alleen moet mijn paard er nog in willen en dat is nog wel een probleem :(

Is dat dan een 1 paardsvrachtwagen? Want 1060 kg vindt ik niet zoveel eerlijk gezegd.

Nou dat is best veel voor een B-rijbewijs vrachtwagentje, de meeste mogen amper 700kg laden en er zijn er zelfs van onder de 500kg. De meeste paarden halen de 600kg niet, althans die van mij niet. De grootste (1.67m) weegt 535kg. En ik ga trouwens zelden met 2 paarden tegelijk op stap. Alleen mijn ene paard krijg ik er niet in, dus misschien ruil ik de vrachtwagen in voor een anderhalf paards trailer.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 15-01-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:30

Yelly schreef:

idd, maar de politie app zegt anders.
Volgens mij klopt die app niet.

Volgens de link zie je een stel regels wat voor 19 jan 2013 en wat daaraan veranderd in het 2e gedeelte ná 19 jan.
Er bestaan nog meer regels voor 19 jan, die niet genoemd, dus neem aan dat deze gewoon van kracht blijven en dat is dus dat het niet om het feitelijke gewicht gaat.
Dat is namelijk altijd zo bij wijzigingen, dat de overige bestaande regels niet overnieuw aangegeven worden.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-01-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:33

Odin schreef:
Als ik de gegevens van mijn auto en trailer in ogenschouw neem, mag ik vanaf 19 januari niet meer met mijn B-rijbewijs, waar ik al jaren mee rijd met deze combinatie, met de trailer rijden.
Wij hebben voordat we de auto kochten via de RDW nagevraagd hoe het zat, en kregen toen (dus oude regels!) te horen dat het leeggewicht van het trekkende voertuig (auto) te samen met het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer niet meer mocht zijn dan 3.500 kilo, waarbij tevens gold dat de auto zwaarder moest zijn dan het leeggewicht plus maximum laadvermogen van de trailer.
Auto weegt leeg 1.810 kilo, trailer inclusief maximum laadvermogen 1.600 kilo dus aan alle regels werd voldaan. Rijbewijs BE niet nodig.

Tot 19 januari dus. Want nu wordt in plaats van het ledig gewicht van de auto (als ik het goed begrijp tenminste) de maximum toelaatbare massa gerekend, en dan kom ik als volgt uit:

Als ik van 3.500 kg de TMM van de auto af haal, heb ik hoe dan ook nog maar 960 kg over om te mogen trekken (trailer inclusief laadvermogen). Daar is geen trailer op terug te keuren lijkt me.

Ik vind dit wel heel vreemd, zou ik in een auto rijden die minder zwaar was en het waarschijnlijk ook minder gemakkelijk zou kunnen trekken viel ik wel binnen de nieuwe regels, nu ineens niet meer.
En dat terwijl hier door de RDW nooit op gewezen is richting mensen die in het bezit zijn van een aanhanger.

RWD heeft je toen niet goed geinformeerd. Het ging namelijk toen (nu) ookal over het toegestane maximale gewicht van de auto en trailer.
Daar ga je idd geen trailer voor vinden waar je paard in kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:37

superwoman schreef:
Odin schreef:

RWD heeft je toen niet goed geinformeerd. Het ging namelijk toen (nu) ookal over het toegestane maximale gewicht van de auto en trailer.
Daar ga je idd geen trailer voor vinden waar je paard in kan.

Sterker nog, je hebt al die tijd onverzekerd rondgereden met die trailer!!!!!

Deze combi is op geen enkele manier legaal anders dan wanneer je een B-E rijbewijs hebt.

Odin

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:45

Gelukkig heb ik in al die jaren dan geen schade gereden...
Dat wordt dus op zoek naar een auto die een TMM die lager is dan 1.900 kilo, die 1.600 kilo mag trekken (of de trailer terug laten keuren naar het gewicht dat de auto wel mag trekken), toch ondanks mijn faalangst mijn BE-rijbewijs gaan halen, óf de trailer de deur uit.
Ben blij dat ik dit topic geopend heb!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:50

Ik snap na het lezen van dit topic en helemaal gen bal meer van..
Ik ben in het verleden gezakt voor BE.. want ik was zo gestressed terwijl het met lessen super ging..
Momenteel heb ik een ssangyoung Korando en een 1 paards trailer
:') ik heb alleen de papieren niet bij de hand maar ik weet dat een mijn auto ook makkelijk een 2 paards trailer zou mogen trekken.. mag ik dan nu met mijn 1 paards trailer zelf rijden?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:50

@Odin: of een B-rijbewijs vrachtwagentje kopen....ik weet er nog wel een ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:53

Post weggehaald, had niet goed gelezen. }:0
Laatst bijgewerkt door Odin op 15-01-13 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:54

Moratoetje schreef:

Ruilen voor een 1 1/2 paards trailer? :D
Nee, dat wordt niks, een vrachtwagentje. Heb ook een voertuig nodig voor mijn dagelijkse autoverkeer. ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:55

Voor de vrachtwagen hoef ik maar een kwartaal wegenbelasting te betalen voor een heel jaar en de verzekering kost ook geen drol. Dus ik heb er gewoon een auto naast.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 15-01-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:55

Als je auto (het gewicht plus maximaal laadvermogen) en het gewicht van de trailer op papier (de maximum massa) bij elkaar opgeteld onder de 3500 kilo blijven wel, Susy :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:57

Ow wat ik dacht dat dat dus de oude regeling was.. mmm ga het toch allemaal maar eens uitpluizen..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:02

Dat was inderdaad al zo. Voor 19 januari 2013 geldt echter dat het leeggewicht van de auto hoger moet zijn dan de maximum massa van de trailer, deze regel vervalt in verband met de Europese richtlijnen. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld dat mijn vriend na 19 januari 1500 kilo zou mogen trekken met zijn auto en enkel het B-rijbewijs, in plaats van slechts 1300 kilo.

Na 19 januari is van belang dat de MTM onder de 3500 kilo blijft en dat de auto het gewicht mag trekken, let hierbij uiteraard ook op de juiste kogeldruk.

Yelly schreef:

Ik vind dit wel een duidelijk bestand.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:06

ikke schreef:
zwanepol schreef:

Die link deugd niet; daar schiet ik als simpele burger al gaten in; de rechter zal er helemaal geen spaan van heel laten!!!!

Wat deugt er niet aan dan?

Ik heb het toevallig gisteren met een collega helemaal uitgezocht.
Ik werk bij burgerzaken.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:12

Yelly schreef:
Na 19 januari is van belang dat de MTM onder de 3500 kilo blijft en dat de auto het gewicht mag trekken, let hierbij uiteraard ook op de juiste kogeldruk.

Jemig ik heb werkelijk waar hier echt geen kaas van gegeten.. wat is kogeldruk nou weer haha :')

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:25

Kogeldruk dat is het aantal kilo's dat op de trekhaak omlaag drukt. En daar gaan straks (en nu al) heel veel mensen mee de mist in, veel auto's die een hoog gewicht mogen trekken op papier mogen een veel lagere kogeldruk hebben dan wat bijna alle paardentrailers nodig hebben. En als er dan een ongeluk gebeurt ben je mooi de sigaar want daar kijkt de verzekering namelijk wel naar.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een heel flinke terreinauto of bus nodig hebt om een tweepaards trailer te mogen trekken.

*edit* mijn anderhalf paards aluminium trailer heeft een kogeldruk van 100kg, die mag je dus niet achter een gemiddelde 'dikke' auto hangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:01

TJolieke schreef:
Kogeldruk dat is het aantal kilo's dat op de trekhaak omlaag drukt. En daar gaan straks (en nu al) heel veel mensen mee de mist in, veel auto's die een hoog gewicht mogen trekken op papier mogen een veel lagere kogeldruk hebben dan wat bijna alle paardentrailers nodig hebben. En als er dan een ongeluk gebeurt ben je mooi de sigaar want daar kijkt de verzekering namelijk wel naar.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een heel flinke terreinauto of bus nodig hebt om een tweepaards trailer te mogen trekken.

*edit* mijn anderhalf paards aluminium trailer heeft een kogeldruk van 100kg, die mag je dus niet achter een gemiddelde 'dikke' auto hangen.

Correctie: die 100kg is de MAXIMALE kogeldruk die de koppeling mag hebben. Dat wil niet zeggen dat de trailer ook daadwerkelijk met 100kg op de kogel drukt! In de praktijk zal de kogeldruk ergens in de buurt van de 70-80kg zijn.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:39

ikke schreef:
TJolieke schreef:

Correctie: die 100kg is de MAXIMALE kogeldruk die de koppeling mag hebben. Dat wil niet zeggen dat de trailer ook daadwerkelijk met 100kg op de kogel drukt! In de praktijk zal de kogeldruk ergens in de buurt van de 70-80kg zijn.

Maar een trailer met een maximal kogeldruk van 100kg achter een auto knopen die een trekhaak heeft die maximaal 50kg kogeldruk mag hebben, dat mag ook niet. Dus kun je je maar beter houden aan 100kg. Better safe than sorry.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:54

Mee eens. Ik ga er ook maar vanuit dan de trailerfabrikant dit getal er niet voor niks op zet. En daarbij fluctueert de kogeldruk nogal als je paard zich verzet op de trailer, je zou net op een cruciaal moment teveel kogeldruk hebben en dan een slecht bestuurbare auto hebben. Ja ik ga even van het ergste uit.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:57

Moratoetje schreef:

Ik heb een tijdje geprobeerd mijn trailer te ruilen voor een B vrachtwagentje, nu ik buiten de stad werk verrij ik wel heel veel benzine met met me grote auto :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:34

TJolieke schreef:
Mee eens. Ik ga er ook maar vanuit dan de trailerfabrikant dit getal er niet voor niks op zet. En daarbij fluctueert de kogeldruk nogal als je paard zich verzet op de trailer, je zou net op een cruciaal moment teveel kogeldruk hebben en dan een slecht bestuurbare auto hebben. Ja ik ga even van het ergste uit.

Maar ik ben wel met je eens dat je daar van uit moet gaan. Niet in de laatste plaats omdat de wij hier toch vooral met onze viervoeters achter de auto rijden.