Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vreugde schreef:@ Cissy
Nou precies uitleggen ga ik t niet op bokt omdat men t dan "ook even gaat proberen" en zo werkt t averechts. Het is zoals jij ook wel weet als ervaringsdeskundige niet 1 iets wat je toepast maar een mengeling van handelingen met de juiste timing. Door alle ervaringen kun je al voorspellen wat een paard doet en daar speel je op in. Ik sla of schreeuw in ieder geval niet, gebruik geen lijnen achter de kont of zwepen ed.

Ariebren schreef:Ik heb vandaag weer even de zweep gepakt en het paard een flinke kets over haar kont gegeven toen zij na twee keer de trailer oplopen, weer gelijk de trailer uitliep.
Dat was op de heenreis.
Terug naar huis, bij het laden, was even zwaar kuchen al voldoende om de merrie weer terug te zetten in de trailer.
Mellis86 schreef:Het kostte ons anderhalf uur en uiteindelijk heeft een 'omstander' hem geladen, we kregen het zelf niet voor elkaar. Desondanks heb ik wel goed zijn (en ons) gedrag kunnen bestuderen en hij heeft echt volledig lak aan ons (wist ik al natuurlijk, maar werd nog eens even goed bevestigd) en heeft de aandacht op de hele wereld behalve op ons.
Hoofd weer in de goede richting vragen en hem zelf laten kijken (dus zonder dat je 'm strak vasthoudt) werkt altijd, zo lang je maar geduldig bent.
VivaLaVida schreef:Ariebren schreef:Ik heb vandaag weer even de zweep gepakt en het paard een flinke kets over haar kont gegeven toen zij na twee keer de trailer oplopen, weer gelijk de trailer uitliep.
Dat was op de heenreis.
Terug naar huis, bij het laden, was even zwaar kuchen al voldoende om de merrie weer terug te zetten in de trailer.
Tja dit werkt bij het ene paard prima als extra zetje, bij het andere paard niet of averechts..