Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:33

dat zei ik dus ook al. kopie of origineel, dat ligt aan jezelf.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:43

Kopie van je hele paspoort? Of van bepaalde bladzijdes?
Ik heb de paspoorten van mijn paard & pony thuis liggen en niet bij de staleigenaar. Toen ik 3 maanden op vakantie ging en anderen voor mijn paarden zorgden, heb ik ze wel op stal gelaten voorals ze medische hulp nodig headden of op vervoer zouden moeten. Voor eigendomsbewijs heb ik koopcontracten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:40

Maar als dat nergens officieel is vastgelegd (dat een kopie ook mag) dan ligt het er net aan welke controleur je treft natuurlijk en kun je dus alsnog problemen krijgen.

edit: ik heb net een mail gestuurd naar de AID met een aantal vragen erin, zoals
- ben je verplicht het paspoort op de pensionstalling te bewaren
- ben je verplicht op buitenrit je paspoort bij je te hebben of mag dit binnen redelijke tijd getoond worden (dus terugrijden naar stal en paspoort overhandigen ter controle)
- is een kopie voldoende
- wie hebben er bevoegdheid tot controle, zowel onderweg (bij trailervervoer of buitenrit) als op de pensionstalling
- welke consequenties hangen eraan als bovenstaande regels niet nageleefd worden, voor eigenaar en pensionhouder

als ik antwoord heb plaats ik het hier.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:50

conejo schreef:
Heb net even met mijn schoonvader/staleigenaar gehad waar mijn pony staat. Hij heeft een paar jaar geleden bij een controle van de AID (heeft ook een boerderij) idd gehad dat hij de paspoorten van de pension paarden (ongeveer 35 paarden) niet had. Hij heeft toen aangegeven dat het niet te doen is alle paspoorten te hebben omdat veel mensen ze niet af willen geven en zo. Hij wou wel eventueel een kopie van de paspoorten vragen. Ze snapte het probleem en zouden overleggen en hem er over terug bellen. De volgende morgen rond 9 uur al antwoord dat het op meerdere plekken een probleem was en dat ze akkoord gaan met een kopie en afgelopen jaar is er weer controle geweest en het was in orde.

Dus een kopie is voldoende. Dit heeft de AID tegen mijn schoonvader/staleigenaar gezegd.

ik geloof dit best wel
mijn staleigenaar werkt regelmatig met de aid samen
en heeft ons nooit gevraagt voor de paspoorten
sterker nog hij wil ze niet eens .

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:19

Ibbel schreef:
Nee Myrthe, dat is het niet. De houder van het dier is degene die er letterlijk voor zorgt, stalt etc. Hij is degene op wiens terrein het dier staat. Zo is het nou eenmaal in de wet beschreven. Dáár is waar het paard staat. En dáár hoort het paspoort bij te zijn.

In feite, huur ik de stal, hier heb ik zeggenschap over. Ik zorg voor het paard. Het is mijn verantwoordelijkheid als er iets gebeurd, het is mijn verantwoordelijkheid als mijn paard iets doet. Ik heb mijn paard verzekert.
Denk dat dit juridisch prima te verdedigen valt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:29

dat jij iets huurt maakt natuurlijk niet dat jij de houder bent van het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:41

Hmmm.... ik huur de grond waar mijn paard op staat (en mijn stallingsbaas huurt dat weer van Natuurmonumenten ;) ), maar verzorgen doe ik toch echt zelf, zij doen helemaal niets. En hoe zit het dan? Even uit nieuwsgierigheid.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 10:52

Twiggy2008 schreef:
Hmmm.... ik huur de grond waar mijn paard op staat (en mijn stallingsbaas huurt dat weer van Natuurmonumenten ;) ), maar verzorgen doe ik toch echt zelf, zij doen helemaal niets. En hoe zit het dan? Even uit nieuwsgierigheid.

Dat is een goede vraag! Jouw stallingsbaas zal een pachtcontract hebben bij Natuurmonumenten en aan de hand daarvan zou je hem feitelijk als 'huurder' moeten aanmerken. Hij zal dit ook op moeten geven en zodoende zal de AID ook bij hem aan de deur kloppen bij eventueele controle!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:09

Suelza schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dat is een goede vraag! Jouw stallingsbaas zal een pachtcontract hebben bij Natuurmonumenten en aan de hand daarvan zou je hem feitelijk als 'huurder' moeten aanmerken. Hij zal dit ook op moeten geven en zodoende zal de AID ook bij hem aan de deur kloppen bij eventueele controle!

Laat ik me nou afvragen of mijn stallingsbazen dit ook echt officieel opgeven. Ik denk namelijk zomaar van niet, maar kan me vergissen natuurlijk. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:10

Twiggy2008 schreef:
Suelza schreef:

Laat ik me nou afvragen of mijn stallingsbazen dit ook echt officieel opgeven. Ik denk namelijk zomaar van niet, maar kan me vergissen natuurlijk. :)

Ik denk (grotendeels) anders kunnen ze ook geen belasting aftrekken en/of onkosten inboeken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:35

Suelza, het is geen officiele pensionstalling. Het merendeel van de paarden die er staan zijn van henzelf en de grond om 'mijn' grond is ook van henzelf (er ligt veel land om het desbetreffende stuk waar mijn paard op loopt heen, waar zij wel de eigenaar van zijn). Ik weet verder niet hoe ze hun zaken regelen, maar ik vraag me echt af of ze het officieel aangemeld hebben al die jaren. :)

Podiumzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:09

Op deze link http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... EcBhBeBPDN
van productschap vee en vlees staan vragen en antwoorden.

Waaronder:
2. Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt ondertekenen deze verklaring.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:47

Ik wilde net de link doorgeven waar alles dus duidelijk in beschreven staat, maar podiumzadel is me voor.
Hier kan iedereen dus lezen dat het VERPLICHT is om het paspoort bij het paard achter te laten.
Helaas hebben wij hier ook mee te maken en leggen wij deze verplichting bij de paardeneigenaren neer. Geen paspoort = geen stalling.
Gelukkig gaat iedereen daar makkelijk mee om en hebben wij dus een dikke stapel paspoorten in huis liggen. Ons voordeel is wel dat wij geen paarden hebben staan die bv op wedstrijd gaan en is er dus geen gesleep van paspoorten nodig. Maar ook wij vinden deze maatregel erg lastig.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:14

Maar wat als je nu niet bij stal woont? Mijn trainingsaccomodatie is exact 4 km van mijn huis vandaan (dus praktisch om de hoek weliswaar en mijn huisadres geldt ook als postadres) wat moet je dan?

Moet je dan de paspoorten op stal leggen (waar ze gestolen zouden kunnen worden) of mag je ze op het opgegeven adres bewaren in de kluis (het adres wat ook bekend is bij de diverse instanties) en waar nagenoeg altijd iemand aanwezig is?

Inprincipe neem ik aan dat ze bij controle bij mijn huisadres in eerste instantie aan zullen kloppen, aangezien daar alle communicatie vanuit gaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:21

Heb die link inderdaad ook gevonden nadat ik vanmorgen zag wat er in mijn 'contract' stond waarin ik ervoor teken dat mijn paspoort op stal ligt, daarin werd het artikelnummer genoemd en zodoende kon ik het vinden. Nog geen mail terug van de AID trouwens.

In de link hierboven staat inderdaad duidelijk dat het verboden is paarden te houden of vervoeren zonder vergezeld te zijn van paspoort.

dit geldt NIET voor paarden die leven in een natuurgebied, tenzij ze het terrein verlaten (even voor Twiggy).

De consequenties voor de pensionhouder bij het niet naleven van deze regels:
berisping, geldboete van max. E7.400 , geldboete van max. E18.500 , openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van de betrokkene.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:22

Ik bewaar het paspoort altijd zelf.
Je zult net zien dat je een keer weg moet met de trailer en de pensionhouder niet thuis is om het paspoort te geven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:30

Destijds heb ik aan mijn stalhouder gevraagd wat ze wilde, gezien deze regelgeving.
Er was niet echt een grote voorkeur voor het een of ander, dus ik bewaar het paspoort in mijn kast.
Zo ligt het achter slot en grendel en bereikbaar voor zowel mij als mijn stalhouder.

Overigens gaat alles bij ons in goed overleg; heeft mijn stalhouder het paspoort in verband met entingen, dan ligt het in de kluis.
Heb ik het weer nodig voor een wedstrijd, dan is het zo weer gepakt.
Dat werkt prima zo voor ons beiden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:38

Onze paarden hebben in de opfok beiden hun paspoort bij de eigenaresse; ze heeft ze van alle paarden bij haar thuis. Vervelend maar wel wettelijk verplicht dus waarom zeuren?
Ik mag na 1 sept. geen mest meer uitrijden, ook wettelijk vastgelegd. Baal als een stekker maar waarom je druk maken, dat verandert niets aan de regel.
Betaal jij(die paspoort om welke reden dan ook niet afgeeft) de boete voor de pensionhouder de boete?