Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:27

Askim schreef:
Kentaro schreef:
Kun je niet iets van een berichtje sturen naar de beheerder o.i.d. van die site?? Zou zeker proberen een waarschuwing te plaatsen!
Vind het heel goed dat je een eventuele koper hier voor wilt waarschuwen!

Heb de stal een mail gestuurd die verkopen haar weer voor een ander en zag een filmpje op youtube daar heb ik ook opgereageerd..
Dit heeft alleen maar met geld te maken, maar ben zo bang dat het een keer verkeerd afloopt..
zal je dochter of zoon maar zijn..

Kun je niet de politie inschakelen? Want zo'n paard als braaf verkopen is natuurlijk oplichterij. Heb je de advocaat al gebeld die je destijds heeft bijgestaan? Misschien weet hij wel wat te doen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:31

Mindim schreef:
Gaat het trouwens daadwerkelijk om de 4 jarige Rhodium merrie, genaamd Dante bij stal van den Hurk?

lijkt mij niet; er werd eerder gepraat over een rhodium xjazz merrie.
daarbij staat stal van den hurk goed aangeschreven en is goed bekend en heeft een naam hoog te houden dus die zullen niet aan een paard beginnen met een dergelijk verleden

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:41

Lusitana schreef:
Half bokt zou ook idd waarschijnlijk helemaal geen eigen paard moeten hebben, dan waren er niet zoveel topics over de problemen waar ze mee worstelen.

Nogmaals, er zijn er veel te veel die aan een jong paard beginnen en verachten dat alles "vanzelf" wel goed gaat en anders hang je er toch gewoon een slof om "voor de veiligheid". Dat zegt al genoeg over de kennis van de ruiters die met jonge paarden aan de slag gaan. Tel daar bij op de gruwelplaatjes die voorbij komen in HAW die ze zelf trots tonene als mooi, en het feit dat ze met een 3 jarige als starten en snel opschieten naar de L, en je kunt toch wel nagaan dat de kennis en kunde eigenlijk niet zo hoog is als dat men zichzelf inschat.

En kijk eens bij paarden en ponies gevraagd, iedereen wile en gegarandeert bomproef makkelijk paard dat wel geweldige capaciteiten moet hebben. Ze staan er niet bij stil dat een goede ruiter bijna elk paard gewoon bomproef maakt en dat een bomproef paard bij een nerveuse ruiter plots niet zo bomproef meer hoeft te zijn.

Een paard is geen kant en klaar product. Het reageert op wat je er mee doet en hoe je dat doet en is soms aan redelijk grote verandering onderhevig, zeker op jonge leeftijd, en zou niet in handen mogen komen van leken.
Maar goed, het gebeurtm, niks aan te doen, maar dat veranderd niet het feit dat idd veel mensne eigenlijk geen paard zouden moeten hebben.

Nogmaals totaal los van TS, die ik niet ken, dus daar ga ik ook geen oordeel over geven.

_/-\o_
Zo waar....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:46

JJane schreef:
Wat ik nou niet begrijp. Dit paard is in ogen van ts heel gevaarlijk maar lichamelijk gezond. Zij doet hem terug krijgt haar geld en vind het raar dat de verkopende partij het paard weer te koop aan bied. En nu wil je er wat aan doen. Nou sorry hoor maar als ik een paard heb wat in mijn ogen gevaarlijk is voor elke ruiter (ook de goeie) dan maak ik een afspraak bij de dierenarts en laat hem inslapen. Dat is nu je verantwoordelijkheid naar het paard en andere mensen. Als jij dan op dat moment alleen aan je geld kan denken ben je in mijn opinie geen haar beter als de handelaar. Mischien is het hard en vind je het niet leuk om te horen maar we hebben het hier wel over een levend dier wat niet voor zichzelf kan beslissen.

Dat ben ik dus zeker niet met je eens. Dit paard is voor de gemiddelde ruiter te moeilijk en ook al geef je het alle tijd van de wereld gaat het nooit beter worden. Dit paard had nooit als braaf verkocht mogen worden. Misschien wel de eerste keer, omdat ie braaf was maar zeker niet aan de inmiddels 6e eigenaar want dan is er wel een probleem namelijk.
Een kundige ruiter kan naar mijn mening dit soort gedrag wel degelijk afleren. Ik heb daar zat voorbeelden van gezien. Maar om zo een paard te verkopen aan een kundige ruiter, moet het wel moet het paard wel interessant genoeg zijn qua mogelijkheden in de sport. En 100% gezond zijn. Want er zijn er zat te koop dit dit soort problemen niet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:52

Lusitana schreef:
Half bokt zou ook idd waarschijnlijk helemaal geen eigen paard moeten hebben, dan waren er niet zoveel topics over de problemen waar ze mee worstelen.

Nogmaals, er zijn er veel te veel die aan een jong paard beginnen en verachten dat alles "vanzelf" wel goed gaat en anders hang je er toch gewoon een slof om "voor de veiligheid". Dat zegt al genoeg over de kennis van de ruiters die met jonge paarden aan de slag gaan. Tel daar bij op de gruwelplaatjes die voorbij komen in HAW die ze zelf trots tonene als mooi, en het feit dat ze met een 3 jarige als starten en snel opschieten naar de L, en je kunt toch wel nagaan dat de kennis en kunde eigenlijk niet zo hoog is als dat men zichzelf inschat.

En kijk eens bij paarden en ponies gevraagd, iedereen wile en gegarandeert bomproef makkelijk paard dat wel geweldige capaciteiten moet hebben. Ze staan er niet bij stil dat een goede ruiter bijna elk paard gewoon bomproef maakt en dat een bomproef paard bij een nerveuse ruiter plots niet zo bomproef meer hoeft te zijn.

Een paard is geen kant en klaar product. Het reageert op wat je er mee doet en hoe je dat doet en is soms aan redelijk grote verandering onderhevig, zeker op jonge leeftijd, en zou niet in handen mogen komen van leken.
Maar goed, het gebeurtm, niks aan te doen, maar dat veranderd niet het feit dat idd veel mensne eigenlijk geen paard zouden moeten hebben.

Nogmaals totaal los van TS, die ik niet ken, dus daar ga ik ook geen oordeel over geven.

Paard was al 2 jaar onder het zadel (waarschijnlijk dus al meer 5 dan 4) dus zo jong is dat niet. Daarbij is ze als braaf verkocht, dat ze niet is.
Dat heet oplichting. Ik vind het logisch dat TS het paard heeft teruggebracht. Dat zou ik ook doen.
Wel ben ik het met je eens dat sommige ruiters zichzelf overschatten en vallen voor een klinkende naam als Jazz, terwijl deze in de meeste gevallen niet geschikt zijn voor de gemiddelde ruiter. Een braaf paard met afstamming Jazz x Rhodium voor 3500 bij een handelaar kunnen kopen vind ik ook al riskant. Zo een buitenkansje kom je bij handelaren echt niet tegen.
Ik denk dat TS zo een fout niet weer maakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:04

reneetiejas schreef:
@hyppolyte. Ik werk op een stal waar ze allemaal paarden halen. Dat paard waar ik het over had die stond op het punt om door de dierenbescherming in beslag genomen te worden. Ze was helemaal mager, vel over been, ze trapte en beet naar iedereen. Het had net zoveel eigenaars gehad! Zelfs de eigenaar die ze nu heeft had zoiets van ja renee wat moet ik nu doen. Ik zei als je het geduld hebt komt het goed ik weet het zeker. Half jaar of iets langer later hebben wij haar opnieuw gereden. Met veel geduld uiteindelijk gelukt. Toen dat allemaal goed ging is ze verkocht. Die reed er wedstrijden mee, nu wil ze hem doorverkopen voor winst. Maar dat wilde wij niet hebben dus die eigenaar van nu heeft haar terug gekocht week geleden. En nu staat ze weer hier. Ik rijd haar nu nog steeds, ik leer haar springen en in het bos lopen. (springen gaat al super goed, en in het bos dribbelt ze nog een beetje maar dat komt er wel uit want dat doet ze alleen als ze alleen in het bos is maarja dat moet ze ook leren) Ik doe vrijheidsdressuur met haar ze doet alles heel leuk mee en ze heeft er plezier in. Ik hoop alleen heel erg voor het paard dat die de juiste eigenaar treft! Net als ik met pebbles een mooie haflinger. (half jaar is lang als je dan pas het probleem gevonden hebt hoor!) (zijn zeker allang mensen die haar allang in hadden laten slapen of laten slachten. Maar ik weet niet hoe dat met jullie zit maar ik ga geen jong gezond dier slachten/inslapen als het niet hoeft.)

Meisje, je hebt het over een haflinger en je bent 14 jaar. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Dit gaat over een paard met een sportafstamming Jazz (die ik ook niet voor mezelf zou willen tenzij ie dood en doodbraaf is). Een kind als jij zou daarop echt verongelukken.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:04

Weet je.. misschien moet het allemaal niet zo opgeblazen worden.
Eerlijk is eerlijk.. mijn pony is 11 jaar (al) en ik kan alles met haar. Bij mij is ze superbraaf en gaat het echt top.
Toch weet ik zeker dat wanneer ze bij iemand komt die haar niet in haar waarde laat of maar iets lomp rijdt, het helemaal fout met haar gaat. Dan durf ik ook te zeggen dat zij misschien zelfs gevaarlijk zou worden. Maar toch.. ik kan alles met haar, met halster rijden, naar buiten, springen, noem het maar op en ze doet het (ook nieuwe dingen). Is zij dan braaf te noemem of toch niet?
Zo'n handelaar zou haar braaf noemen, natuurlijk, want dat verkoopt een stuk beter. We kunnen ook zeggen dat TS niet de juiste ruiter voor dit paard was. Misschien wordt ze nu door een ruiter gereden waar het wel mee klikt en is ze wel braaf te noemen. Misschien heeft ze ook wel een hoop bijgeleerd. Het is immers ja eind januari intussen en in die tijd kan een paard veel leren.
TS heeft besloten paard terug te brengen(wat ik overigens prima snap. Als het niet werkt tussen jou en je paard dan werkt het niet, klaar.), dus laat het ook daar. Het is aan de handelaar en de huidige ruiter om te beslissen of dit paard nu braaf te noemen is. Wij kennen het paard niet, we kennen TS niet en we kennen de handelaar niet. Dus eigenlijk valt er niets over te zeggen, behalve dat we hopen dat de handelaar eerlijk is naar de kopers die gaan komen. Ik zie geen reden om dat niet te geloven, aangezien het paard in het begin ook braaf was!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:10

Er zitten 3 kanten aan dit verhaal; het paard, de verkoper en de koper.
Ik heb zelf ook helaas in dezelfde situatie gezeten, en heb er veel voor over gehad om het dier een kans te geven.. Niet alleen zelf, maar ook met hulp van verschillende proffessionals die er niets mee konden.
Uiteindelijk is ze teruggegaan naar de verkoper omdat hij niet eerlijk was geweest. Hij heeft het hele verhaal over de merrie te horen gekregen. En vervolgens stond ze als 'braaf paard' weer te koop.

Allereerst is het voor het paard geen goede situatie, er komt geen briefje uit rollen waarom het probleem er is. En velen zullen hem niet begrijpen. Het heeft mij met m'n voeten aan de grond gezet wat paarden betreft, wanneer je zelf niet in een dergelijke situatie hebt gezeten zie je misschien de ernst van zo'n situatie niet in. Maar het kan erg gek gaan! Paarden kunnen acties uit halen die je niet voor mogelijk houdt.

Wanneer een paard in die mate gevaarlijk wordt, niet alleen voor mensen om zich heen maar ook voor zichzelf (achterover laten vallen) moet je je afvragen waar de grens ligt. Voor het dier kan het het beste zijn hem af te laten maken. Moet de volgende hier een ongeluk mee krijgen (met mogelijk slechte afloop?) En moet het dier van stal naar stal gaan, wat de situatie zeker niet oplost? En waar deze alleen maar ongelukkig van wordt.
Eerlijk maar waar: wie zit er te wachten op een jong paard die de rest van z'n leven op de wei staat? En bij omgang ook nog eens vals is?
Natuurlijk heeft het dier een kans, en er zijn er blijkbaar genoeg die haar dit gunnen, maar als de verkoper weet hoe het paard is, en dit verzwijgt zit de fout bij hem!
Moet de koper hier dan de dupe van worden? Vaak gaat het wel om duizenden euro's!

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen haar terug te doen naar de verkoper, heb er wel geld mee verloren maar dat was het me waard. Voor het geld wat ik voor haar heb betaald hoef ik zeker geen probleempaard te verwachten die niet geschikt is voor het doel wat ik voor ogen heb, dit geld ook voor de TS.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:21

Citaat:
was ik al min. al de zesde eigenaar paard was net vier jaar jong

Leest iedereen hier overheen?
Ik denk dat dit paard helemaal niet 'levensgevaarlijk' is maar wel dat het van het begin af aan in handen is geweest van een stelletje malloten met maar weinig verstand van paarden, totaal overvraagd geweest is en naar alle waarschijnlijkheid grof en respectloos ingereden is. Het is niet zo dat je er in alle gevallen vanuit kunt gaan dat een 3|4 jarige maar meteen klaar moet zijn om te berijden - en laten we wel wezen: de TS heeft toch van de verkoper te horen gekregen dat het paard weliswaar braaf was, maar nog maar net onder zadel ingereden? Wie weet was dat laatste niet helemaal eerlijk, maar als ik een jong paard in handen krijg met zulke kuren, dan duw ik zo'n paard niet zomaar terug in de handel maar geef het paard rust om een nieuwe start te maken.
Alle kans dat als je dit paard de tijd geeft, het rustig aanpakt en vertrouwen opbouwt je er een bést paard aan hebt.
Je kunt alleen maar hopen dat de volgende eigenaar tenminste drie hersencellen met paardenverstand heeft.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:25

Maar TessaBuddy nu praat je uit eigen ervaring en over het paard dat jij hebt gehad, dat is hier niet van toepassing.
zo kan ik ook vertellen dat er iemand op stal een paard heeft gehad waar zij zelf nog geen 10 min
op kon blijven zitten en zij is echt geen beginner. Eigenlijk niemand van stal. Er kwam een man naar de paard kijken (had nl ook een erg goede afstamming) en hij stapt op en rijdt ermee weg. Een paard met flink veel bloed moet je gewoon op een bepaalde manier rijden. Dat jij dat niet kan en ik denk dat ik het ook niet zou kunnen, wil niet zeggen dat het paard meteen levensgevaarlijk is en daarom moet worden ingeslapen. Dat zo'n paard niet als braaf verkocht dient te worden, ben ik wel met je eens. Maar wanneer is een paard echt braaf? zoals ik al zei: ik kan alles met mijn pony. Een ander zal met haar gaan vechten en dan zal zij ook erg ver gaan hoor. Is zij dan meteen niet braaf te noemen? Bij mij is ze het in ieder geval wel. Mensen moeten eens leren dat je gewoon flink betaald voor een goed leerpaard en moeten eens leren dat zij NIET de volgende Anky zijn, maar eigenlijk nog steeds totaal niet kunnen paardrijden.. ipv de schuld bij het paard leggen en meteen maar roepen dat hij niet braaf is, dus maar ingeslapen moet worden en zeker niet verder verkocht mag worden. Het gros van nederland kan gewoonweg geen paard inrijden en doorrijden en al helemaal niet eentje die hoog in het bloed staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:30

spoekie schreef:
Eerlijk is eerlijk.. mijn pony is 11 jaar (al) en ik kan alles met haar. Bij mij is ze superbraaf en gaat het echt top.
Toch weet ik zeker dat wanneer ze bij iemand komt die haar niet in haar waarde laat of maar iets lomp rijdt, het helemaal fout met haar gaat. Dan durf ik ook te zeggen dat zij misschien zelfs gevaarlijk zou worden. Maar toch.. ik kan alles met haar, met halster rijden, naar buiten, springen, noem het maar op en ze doet het (ook nieuwe dingen). Is zij dan braaf te noemem of toch niet?
Zo'n handelaar zou haar braaf noemen, natuurlijk, want dat verkoopt een stuk beter. We kunnen ook zeggen dat TS niet de juiste ruiter voor dit paard was. Misschien wordt ze nu door een ruiter gereden waar het wel mee klikt en is ze wel braaf te noemen. Misschien heeft ze ook wel een hoop bijgeleerd. Het is immers ja eind januari intussen en in die tijd kan een paard veel leren.
TS heeft besloten paard terug te brengen(wat ik overigens prima snap. Als het niet werkt tussen jou en je paard dan werkt het niet, klaar.), dus laat het ook daar. Het is aan de handelaar en de huidige ruiter om te beslissen of dit paard nu braaf te noemen is. Wij kennen het paard niet, we kennen TS niet en we kennen de handelaar niet. Dus eigenlijk valt er niets over te zeggen, behalve dat we hopen dat de handelaar eerlijk is naar de kopers die gaan komen. Ik zie geen reden om dat niet te geloven, aangezien het paard in het begin ook braaf was!

Ik ben het met je eens dat braaf en niet braaf een subjectief begrip is. Ik vind mijn pony ook braaf, terwijl een ander dat waarschijnlijk niet zou vinden (hij is nogal schieterig, en staat nog wel eens achterstevoren, maar daar wen je aan). Natuurlijk kennen we TS en haar paard niet maar ik kan me wel iets bij de situatie van TS voorstellen. Ik ken meer Jazz merrie's die op de achterbenen hebben gestaan. Echt geen kattenpis. Ik zou TS dan ook geen beginner willen noemen. Dit soort sportpaarden kun je echt niet vergelijken met een pony. Er staan inderdaad heel veel van dit soort "problemen" bij handelaren omdat dit soort paarden niet geschikt zijn voor de gemiddelde ruiter. Die kopen zo een prachtig paard met dito papier, kunnen er vervolgens niets mee en ruilen dan in bij een handelaar als "niet passende combinatie". Zo een handelaar gaat er dan echt geen tijd (en geld) insteken om het paard goed op te leiden. Koop je zo'n paard van een handelaar tegen een relatief goedkope prijs dan weet je eigenlijk al dat er iets niet klopt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:43

Babootje schreef:
spoekie schreef:

Ik ben het met je eens dat braaf en niet braaf een subjectief begrip is. Ik vind mijn pony ook braaf, terwijl een ander dat waarschijnlijk niet zou vinden (hij is nogal schieterig, en staat nog wel eens achterstevoren, maar daar wen je aan). Natuurlijk kennen we TS en haar paard niet maar ik kan me wel iets bij de situatie van TS voorstellen. Ik ken meer Jazz merrie's die op de achterbenen hebben gestaan. Echt geen kattenpis. Ik zou TS dan ook geen beginner willen noemen. Dit soort sportpaarden kun je echt niet vergelijken met een pony. Er staan inderdaad heel veel van dit soort "problemen" bij handelaren omdat dit soort paarden niet geschikt zijn voor de gemiddelde ruiter. Die kopen zo een prachtig paard met dito papier, kunnen er vervolgens niets mee en ruilen dan in bij een handelaar als "niet passende combinatie". Zo een handelaar gaat er dan echt geen tijd (en geld) insteken om het paard goed op te leiden. Koop je zo'n paard van een handelaar tegen een relatief goedkope prijs dan weet je eigenlijk al dat er iets niet klopt.

ik vergelijk mijn pony ook niet met zo'n paard, maar het gaat dus idd om het subjectieve van het begrip plus dat ik duidelijk wil maken hoe belangrijk een combinatie kan zijn.
Ik ga ervanuit dat de handelaar hier ook niet blij mee zal zijn en wellicht ook is opgelicht.
Maar heel bokt valt er meteen over en het paard is maar gevaarlijk en de handelaar is een oplichter. Terwijl ik een aantal dingen lees: afstamming, jong paard, veel wisselingen, was wel braaf in het begin(!) etc.
Ik heb zoveel paarden zien veranderen onder de verkeerde ruiter. Wil niet altijd zeggen dat de ruiter het fout doet hoor, maar wel dat de combinatie niet passend is.
Ik zeg: het paard is teruggebracht en nu is het jouw verantwoordelijkheid niet meer. Als je je verantwoordelijkheid had willen nemen, had je inderdaad toendertijd hem moeten laten slachten. Dat is niet gebeurd (daar veroordeel ik je absoluut niet over, want ik snap het wel), maar nu is het niet meer jouw pakkie-an en in een half jaar tijd kan gewoon veel veranderen.

Babootje

Re: Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:38

Als het paard TS niet past wil dat nog niet zeggen dat het een staatsgevaarlijk paard is. En hoeft zeker niet geslacht, alleen bij de juiste persoon terecht te komen. Ik vind dat TS het paard terecht terug heeft gebracht naar de handelaar. En dat de handelaar degene is die hier fout handelt. Het paard is immers al een paar keer teruggebracht en inmiddels moet hij nu wel weten dat het paard niet zo braaf is als hij had gedacht. Vervolgens wordt het paard opnieuw als braaf aangeboden. Het kan de handelaar duidelijk niet schelen waar het paard terecht komt en of er iemand mee gaat verongelukken. Ik vind dat inderdaad misdadig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:35

Gevaarlijk is ook niet het juiste woord,dan krijgt het paard een stempel.Zo,n paard moet bij de juiste persoon terrecht komen, das wel moeilijk maar toch.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:39

Ik heb ook een 'levensgevaarlijk' paard gehad en die van mij is ook weer verkocht door een handelstal. Ik heb geen idee hoe eerlijk hij is geweest..hij heeft er nooit meer iets van gehoord dus blijkbaar kan ze zich toch gedragen.

Het is en blijft de handel en daar zul je toch nooit iets tegen doen, uiteindelijk komt zo'n dier wel ergens op zijn plek..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:48

Zet je problemen die je had met het paard openbaar op internet. Met de stamboomnaam en de afstamming van het paard erbij, mooier nog met foto.
Ik heb een paard te koop staan waar een vorige eigenaar nogal wat onzin heeft neergeplant op internet en het valt mij op dat zeer veel mensen google-en op een paard voor ze hem/haar kopen. ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:50

weet je waar ik nu wel benieuwd naar ben aangezien bokt zo groot is: welke handelaar en belangrijker welke stalruiter? Immers zal een handelaar een paard alleen als braaf kunnen verkopen als de stalruiter er mee weg kan rijden zonder te verongelukken, anders is t wat lastig voor stellen richting nieuwe klant niet waar?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:58

Citaat:
Het valt mij op dat de meeste bokkers dit noooit zo hadden gedaan, die hadden
allemaal jaren geinvesteerd......beetje schijnheilig. Waar komen al
die "probleem" paarden van tegenwoordig dan toch vandaan ??

Die probleempaarden komen dus van dit soort perikelen af, die worden allemaal gecreëerd door de ruiters omdat het allemaal snel, sneller, snelst moet en omdat er maar zoveel mogelijk geld verdiend moet worden over de rug van het paard. En omdat het gros van de ruiters geen geld overheeft voor een knap ingereden paard, zelf maar gaan aanklooien met alle gevolgen van dien omdat ze zo graag en snel 'hogerop' willen komen :+.
En die paarden krijg ik weer voor mijn snufferd, en voor de simpele gevallen ben je een paar weken/maanden kwijt voor je ze weer op de rit hebt. Voor de randgevallen en staatsgevaarlijken heb je iets meer tijd nodig dan dat. Ik steek mijn tijd en desnoods geld daar wel in hoor, ook voor anderen, volgens mij heeft dat niets met schijnheiligheid te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:07

@babootje, ik reageerde op het feit dat iemand zei dat half bokt geen paard zou moeten hebben. Iets wat ik heb onderbouwd.
Ik heb duidelijk aangegeven, net als in mijn vorige posts dat het los staat van het geval van TS, omdat ik haar niet ken, het paard ook niet, dus ik ga daar geen oordeel over geven.

Maar ik ben van mening dat een paard heel lief en mak kan zijn bij de een een een duivel bij de ander als die verkeerde dingen doet of alleen maar al de verkeerde geur heeft bij wijze van spreke.
Ik rijdt er zelf zo een. Moet ik die dan verkocht als lief en mak (wat hij zeker is) of als gevaarlijk, wat hij zeker kan zijn als je hem verkeerd aanpakt. Maar het is niet zijn inborst.
Het paard is op zich "mak". Ik zou geen reden zien om dan in een advert te gaan verkondigen dat hij gevaarlijk kan zijn, want dat kan ELK paard bij verkeerde handelingen.
Ik kan dus het standpunt zien van een handelaar die in zijn ogen een mak paard heeft staan als er geen problemen zijn hem of met zijn ruiter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:26

hyppolyte schreef:
Citaat:
Het valt mij op dat de meeste bokkers dit noooit zo hadden gedaan, die hadden
allemaal jaren geinvesteerd......beetje schijnheilig. Waar komen al
die "probleem" paarden van tegenwoordig dan toch vandaan ??

Die probleempaarden komen dus van dit soort perikelen af, die worden allemaal gecreëerd door de ruiters omdat het allemaal snel, sneller, snelst moet en omdat er maar zoveel mogelijk geld verdiend moet worden over de rug van het paard. En omdat het gros van de ruiters geen geld overheeft voor een knap ingereden paard, zelf maar gaan aanklooien met alle gevolgen van dien omdat ze zo graag en snel 'hogerop' willen komen :+.
En die paarden krijg ik weer voor mijn snufferd, en voor de simpele gevallen ben je een paar weken/maanden kwijt voor je ze weer op de rit hebt. Voor de randgevallen en staatsgevaarlijken heb je iets meer tijd nodig dan dat. Ik steek mijn tijd en desnoods geld daar wel in hoor, ook voor anderen, volgens mij heeft dat niets met schijnheiligheid te maken.

Dat klopt helemaal. Het zorgvuldig inrijden van een jong paard vergt tijd. En omdat het allemaal heel snel moet worden veel paarden overvraagd. Sommige kunnen dat hebben (althans voor wat hun gedrag, heb ik het nog maar niet over gezondheid) , andere niet en worden vervelend al dan niet gevaarlijk. Sommigen gaan zelf "aanklooien" omdat een jong paard nu eenmaal goedkoper is. Soms kan dat met goede begeleiding, maar met paarden met bepaalde bloedlijnen moet je dat niet willen. Laat dat aan de vakmensen over. Helaas gaat het daar mis en belanden dit soort paarden bij een handelaar die daar vaak geen tijd/geld in wil steken. Ziedaar de vicieuze cirkel. Doodzonde van toch vaak goede en soms ook zeer goede paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:30

Lusitana schreef:
@babootje, ik reageerde op het feit dat iemand zei dat half bokt geen paard zou moeten hebben. Iets wat ik heb onderbouwd.
Ik heb duidelijk aangegeven, net als in mijn vorige posts dat het los staat van het geval van TS, omdat ik haar niet ken, het paard ook niet, dus ik ga daar geen oordeel over geven.

Maar ik ben van mening dat een paard heel lief en mak kan zijn bij de een een een duivel bij de ander als die verkeerde dingen doet of alleen maar al de verkeerde geur heeft bij wijze van spreke.
Ik rijdt er zelf zo een. Moet ik die dan verkocht als lief en mak (wat hij zeker is) of als gevaarlijk, wat hij zeker kan zijn als je hem verkeerd aanpakt. Maar het is niet zijn inborst.
Het paard is op zich "mak". Ik zou geen reden zien om dan in een advert te gaan verkondigen dat hij gevaarlijk kan zijn, want dat kan ELK paard bij verkeerde handelingen.
Ik kan dus het standpunt zien van een handelaar die in zijn ogen een mak paard heeft staan als er geen problemen zijn hem of met zijn ruiter.

Ben ik met je eens. Je hoeft ook niet in een advertentie te zetten dat ie gevaarlijk of moeilijk is. Maar je zou wel kunnen vermelden dat het geen beginnerspaard is. Geloof me, zelfs op zulke advertenties komen al beginners af. Laat staan op advertenties waar vermeld staat dat het om een braaf paard gaat. Als je vervolgens een kandidaat koper voor je neus krijgt, kun je denk ik best redelijk inschatten of die het paard aan zouden kunnen. Zo niet, zou je zo'n paard niet moeten (willen) verkopen.
Daar gaat het vaak mis. De meeste handelaren denken weg is weg.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:50

Ik weet niet of het handig is om online een paard als "gevaarlijk" te bestempelen. Het is eerlijker voor het paard om te zeggen dat het geschikt is voor de sport en voor een zeer gevorderde ruiter. .
Ken genoeg paarden die voor hun eigenaar geweldig zijn maar voor anderen levensgevaarlijk, letterlijk. Die paarden vergen gewoon een bepaald soort ruiter.
Als je een ruiter bent met gemiddeld talent dan moet je een paard kopen dat daarbij past. Ik dacht ook dat ik redelijk goed kon rijden todat ik op een 4 jarige ging zitten. Zo, dan kom je jezelf echt wel even tegen. Besefte toen pas het grote voordeel van ervaren, goed doorgereden paarden. Het gaat nu steeds wel wat beter maar als ik zelf een paard zou kopen (heb nu een bijrijdpaard) zou ik absoluut een paard kopen van 8 of ouder en een paard waar ik uitgebreid kennnis mee heb gemaakt, binnen maar ook op buitenritten..
Koop een paard dat past bij je kunnen en laat de meer gevorderde paarden over aan de professionals.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:12

Arm dier, heeft een baasje nodig die tijd rust en liefde erin gaat steken.

En het dier is nog maar 4 ook

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:14

@ Bethje, dat is precies wat ik bedoel! Maar veel ruiters kennen hun eigen capaciteiten niet goed. Een wereld apart hoor. Ik weet niet of dit ook de situatie was bij TS.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:20

Sidera schreef:
Arm dier, heeft een baasje nodig die tijd rust en liefde erin gaat steken.

En het dier is nog maar 4 ook

Mee eens !!!