weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 08:45

ik wou idd zeggen, het hangt wel af of je een kwpn neemt met papieren of een koudbloedkruising
zit aardig wat waarde verschil in :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:58

Mijn pony kostte 450 en die was duur ;) (shet)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 09:03

ja dat is prijzig :j

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:06

precies....ik heb ook zo 1/2/3 niet het geld liggen voor een leuke ijslander met papier (ong. 5OOO eur} ...is nogal een verschil of je het over een shet hebt of een duurder ras....

(nu hoef ik er geen te kopen, we hebben er al 3, maar even voor het plaatje. } daarnaast ligt het ook aan hoe je je paard houdt. wij kunnen de paarden 24/7 buiten houden, dat scheelt nogal met een luxe pensionstal qua maandlasten denk ik....
alles is dus relatief!
Laatst bijgewerkt door dems75 op 15-10-11 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:07

Tja de aanschaf.. En als ze wel voor het onderhoud kunnen zorgen.. wat als ze naar de kliniek moeten? Wij hebben in een week tijd ff iets van 5000 euro verbratst bij wolvega omdat paardlief koliek heeft ( en daar nu nog staat op dit moment) dus.. Zelfs als het het onderhoud kan betalen.. Ook dat nog goed in je memory printen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:55

Zo als ik al eerder in een post aangaf heb ik geen dramatisch hoge liggende (aanschaf)gelden ineens.
En heb ik mijn beide bonte paarden ALS VEULEN VAN 6 MAANDEN op afbetaling aangekocht. Het ging daarbij ook niet om hele hoge bedragen, het zijn beiden kruisingen, en bedoeld voor recreatie-rijden.
De afspraak hierbij was (en dat is ook heel normaal) dat TOT de laatste termijn was betaald, de paarden in verzekering en voor verantwoordelijkheid bleven van de eigenaars (is ook normaal, want zo lang je de laatste duit niet hebt afgelost zijn het HUN paarden... in mijn geval ging het om veulens). Dat is niet anders bij je huis-met-hypotheek, dat is en blijft van de bank tot je alles (met rente) aan de bank hebt terugbetaald.
Zo lang ik afbetalende was, bleven de paardjes bij de toenmalige, afzonderlijke eigenaren staan, pas NA de laatste termijn kwamen ze naar mij toe.
HET GING HIER WEL OM VEULENS van 6 maanden, dan heb je het natuurlijk niet over 2000.-- euro of hoger, per stuk, wel zaten beiden boven de 1000.-- euro, Bonte Jaopie was wel duurder dan Khavanna.
Bonte Jaopie heb ik in 2x betaald, de eerste helft (aanbetaling) tijdens bezichtiging en monstering ter plekke waar hij stond, de tweede (jaren later) de jonge merrie Khavanna, 1/3 aanbetaald, de rest tijdens mijn 2 opvolgende bezoeken, dus in in totaal 3 keer een deelbetaling. Van al deze betalingen uiteraard een door beiden ondertekende kwitantie, met steeds weer de gehele omschrijving het eindbedrag en het restantbedrag er op.
Zij zijn beiden bij mij thuis afgeleverd ook nog.

De onderhoudskosten kun je van te voren berekenen... weide/stalling, staan ze op ijzers of niet, eens per jaar inenten, geregelde ontwormingen, elke 8 weken bekapbeurt, en rondshoppen op MP en rondvragen voor harnachement. Dat hoeft voor mij dan niet nieuw te zijkn, hoewel ik voor B.J. genoeg NIEUW heb gekocht in de afgelopen jaren, sedert hij beleerd en dus berijdbaar is.

Natuurlijk heb je met veulens een aantal jaren investering in hun welzijn en gezondheid, maar dan heb je ook weer een aantal jaren om je kosten voor zadel etc. te voorzien. Dat kun je dan al vast incalculeren.

En DA-kosten (die altijd onverwacht komen), als je een goeie verstandhouding met je DA/veearts hebt kun je dat ook op afbetaling/deel-betaling regelen, ik heb nooit anders meegemaakt.
Heb eens een Dobermann gehad met het Wobbler-syndroom, die stond op de afspuit-lijst in het asiel (want Wob is ongeneeslijk).
Die heeft nog 2 jaren bij mij geleefd, maar die heeft me in DA rekeningen (hij kreeg behalve een paar acute "instortingen" ook 3 maagtorsies, natuurlijk in het weekeind, dat kost dan weer extra) het aanschaf- bedrag van de jonge merrie gekost: deed ik gewoon op afbetaling aan de DA. Elke maand wat, als je netjes op tijd betaalt is dat toch geen punt?!? Gewoon hele goede afspraken maken.
Normale terugkerende kosten voor onderkomen/onderhoud en voeding moet je te allen tijde zelf kunnen ophoesten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:07

Ojajoh schreef:
ik wou idd zeggen, het hangt wel af of je een kwpn neemt met papieren of een koudbloedkruising

Maar het gaat toch om het onderhouden? Een operatie kost voor een KWPN met papier en voor een kruising evenveel, dus ik zie het verschil niet.

Tuurlijk het is niet rëeel om voor 800 euro een paard met papier en gezond etc te verwachten, maar als ik de beginpost en de titel van het topic lees dan denk ik dat het daar niet over gaat?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:47

Daarom had ik het ook over over braaf, gezond, en er op kunnen rijden. Dus niet over onbeleerd, veulen of een shetlander.
Ik weet niet wat TS te bieden heeft? Maar als je een paard in de lagere prijsklasse aan wil bieden lijkt het me raar dat je die advertenties overslaat, want dan zijn het gewoon mensen die een goedkoop paard zoeken, zonder papieren, zonder sportpotentie etc.
Niet veel te besteden, ik zou dat nooit in een advertentie zetten, want ik zou niet op een paar honderd euro teveel een paard laten staan, ook a zou ik alleen een recreatiepaard zoeken. Net als €450 voor een shetlander, als ik een grasmaaier zou zoeken zou ik dat best uit willen geven aan bijvoorbeeld een leuk kleurtje. Ik heb die pony misschien wel 15-20 jaar in de wei staan, wat maken die paar honderd euro meer dan uit, als ik dan toch precies de pony heb die ik leuk vind?
Ik heb ook €40,- voor een konijn betaald omdat ik die leuker vond, en het mij een gezonder dier leek, dan een van €15,- in de dierenwinkel. Wil iemand dan puur om het verschil in prijs die uit de dierenwinkel, of wil iemand een paard alleen maar als hij een paar honderd euro minder kost, dan zou ik me zorgen gaan maken wat er gebeurd als een dier ziek wordt.
Ik vind niet dat bij de aanschaf zo'n 'klein bedrag' (in verhouding met onderhoud en eventuele dierenarts kosten) al een grote rol zou moeten spelen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:54

iemand die juist een paard zonder papier zoekt ziet het dier vaak juist als voor altijd, omdat het hun niet om de papieren en de sportpotentie gaat, ze hoeven er niet mee te pochen naar anderen, denk dat je daar eerder van op aan kunt dat die alles voor hun dier zullen doen dan iemand die een Totilas zoekt en hem misschien na een jaar al verkoopt omdat de prestaties tegenvallen, mensen met heel veel geld vind ik juist vaak wat nonchalanter omgaan met hun dieren, alsof het een tennisracket is dat je even in de kast zet als je er niet op rijd, lukt het wedstrijd rijden niet of krijgt ie wat word er niet afgewacht en moet paard vaak meteen weg, iemand die gewoon een leuke goedkopere kruising heeft zal hier veel meer moeite voor doen, maar goed dat is mijn ervaring

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:09

Lekker vooroordeel weer. Mijn oude Z paard die inmiddels 20 wordt heb ik nog gewoon hoor, en hij mag blijven totdat hij zelf dood gaat of niet meer pijnvrij op de wei kan staan. Ook nu nog zou ik zo een paar duizend euro uitgeven aan een koliek operatie.
Maar als hij er niet meer is, komt er wel weer een met sportpotentie, en ook die mag dan oud worden bij mij. En ik ken genoeg mensen om me heen die het ook zo doen, of er een tweede bij kopen als de een niet meer geschikt is voor de sport. Want dat is ook een optie als je meer te besteden hebt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:18

Maar wat vindt men dan dat je als buffer zou moeten hebben voor evt onvoorziene kosten? Dan zou je zeker 5000 euro achter de hand moeten hebben want dat ben je zo kwijt met een koliekoperatie met evt complicaties.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:26

Daphne__ schreef:
Ojajoh schreef:

Maar het gaat toch om het onderhouden? Een operatie kost voor een KWPN met papier en voor een kruising evenveel, dus ik zie het verschil niet.

Tuurlijk het is niet rëeel om voor 800 euro een paard met papier en gezond etc te verwachten, maar als ik de beginpost en de titel van het topic lees dan denk ik dat het daar niet over gaat?

Klopt , maar heeft deels een beetje te maken met zoeken in lagere prijsklasse
Voor een kruising is dit sneller dan een kwpn
Daarom zit ik ook zo met de vraag ben ik eerlijk als ik bij sommige twijfels heb en ze oversla?
Met een dure kwpn, ja....
Maar ik heb dus de goedkope kruising ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:53

Vala schreef:
Maar wat vindt men dan dat je als buffer zou moeten hebben voor evt onvoorziene kosten? Dan zou je zeker 5000 euro achter de hand moeten hebben want dat ben je zo kwijt met een koliekoperatie met evt complicaties.

daar kan je je voor verzekeren, kost wel geld per maand, maar dan hoef je het niet op zak te hebben, verzekering voor een relatief goedkoper paard is niet zo duur, verder kan je bij heel veel da in termijnen betalen, even plannen maar goed mogelijk

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:56

Mijn paard kon niet meer in de verzekering wegens artrose dus...dan gaat die vlieger niet op.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:05

Vala schreef:
Mijn paard kon niet meer in de verzekering wegens artrose dus...dan gaat die vlieger niet op.

paard met artrose kan vaak wel in de verzekering alleen alles wat met de artrose te maken heeft, wordt uitgesloten dus niet uitbetaald.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:08

Ja en dan heb je er lekker wat aan, iedereen weet hoe verzekeringen werken, een verzekering is er om vooral niet uit te keren als er wat is! De mijne is ook al 16 dus wordt niet meer verzekerd. Het was maar om eens te kijken wat voor antwoorden ik kreeg. Dat je moet zorgen dat je onvoorziene kosten kan betalen is een ding wat zeker is maar als je alles vantevoren weet in het leven.. Je hebt nooit alles in de hand. maar dat wil niet zeggen dat je dan geen paard kan kopen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:10

@ Vala, dat ligt eraan. Verzekeren kan, maar dan moet je wel je paard voor een bedrag van minimaal €5000,- verzekeren. Een ziektekostenverzekering keert over het algemeen niet meer uit dan de waarde van het paard. In termijnen betalen kan een optie zijn, maar daarvoor moet je best wat kunnen overhouden per maand. Ik denk niet dat een DA een bedrag van €5000,- in termijnen van €100,- per maand laat afbetalen.
Je kunt ook gewoon kiezen zo'n bedrag niet te willen/kunnen uitgeven. Daar wordt altijd heel negatief over gedaan, en ik zou zelf die keus ook niet maken. Maar een paard merkt imo het verschil niet tussen ingeslapen worden of onder narcose gaan en wel weer wakker worden.
Ik vind het erger wanneer mensen de smid en DA bellen uitstellen. Of een minder goede smid nemen omdat die goedkoper is, met een niet passend zadel rondrijden want geen geld voor een nieuwe, geen les nemen en maar door blijven prutsen omdat les te duur is etc. Je moet als je een paar keer achter elkaar pech hebt in het weekend toch ook wel een buffer hebben van €1500-2000,-. En als je ieder jaar zo'n bedrag over hebt voor eventuele dierenartskosten naast het onderhoud, moet een paar honderd euro meer voor de aanschaf van een paard ook niet zo uitmaken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:19

Ach, ik heb gezonde bereden pony's staan voor 1250 en onbereden voor 750. En dan heb ik het over D maatjes

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:26

En wat wil je daarmee zeggen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:33

À. Dat de aanschaf prijs niks zegt over het wel of niet kunnen betalen van onderhoud enziekte,
En B. Er werd gezegt dat je onder de 2000 euro niet mag verwachten dat je een gezond dier koopt. En dat is dus relatief

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:34

IK heb sinds april een nieuwe pony. Van in het begin heb ik gezegt dat ik geen duur paard hoef, niet dat ik het niet kan betalen maar omdat ik een recreatieruiter ben en het paard dus niets moet presteren kwa wedstrijden en daar ook niet mijn interesse's liggen.

Nu is er ook nog wat jullie een lage prijsklasse vinden. Voor mij is dat onder de 1000 euro. Mijn max was 2000 euro voor de bovenstaande reden en heb daar dus [naam] mee gekocht ( een juist 6 jarige new forrest pony met redelijke goede papieren en goede dressurbassis).

Dat een paard onder de 2000 euro niet gezond is lariekoek.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:53

Idd onzin, mijn paardje is bij lange na geen 2000 euro en naar wat ik weet een super gezond dier

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:15

Dat heb ik nergens zien staan maargoed. Die €2000,- wordt wel vaak aangehaald in topics, en in de regel gaat het ook wel op als je een beleerd warmbloed paard zoekt. Maar dat heeft de TS niet.
Het lijkt mij dat als in een advertentie staat: kan weinig besteden, de aankoop prijs wel degelijk ook iets zegt over het kunnen betalen van onderhoud en DA. Anders zou er wel staan ik wil weinig besteden.
Lagere prijsklasse zou ik wel op reageren als ik TS was. Al vind ik dat een vrij overbodig iets om in een advertentie te zetten als je op zoek bent naar een type paard wat daar sowieso invalt. En het zou bij mij wel uitmaken wat er dan gevraagd wordt. Imo vind ik paarden niet iets waarbij je perse de 'beste deal' moet sluiten, zoals bij schoenen in de uitverkoop. Leuk als je tegen een 'goedkoop' paard aanloopt maar het zou geen streven moeten zijn om zo min mogelijk te betalen. Imo zou ik liever iemand zien die het budget wat op kan en wil rekken voor het perfecte paard. Zeker als er naar een heel braaf paard gezocht wordt vanwege onervarenheid of bangheid van de ruiter (wat je ook regelmatig voorbij ziet komen).

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:22

Ojajoh schreef:
Door omstandigheden kijk ik al 2 dagen in het kopje EA paarden en ponys gezocht
Daar zie ik met grote regelmaat staan: gezocht in lagere prijsklasse, niet veel te besteden , ect.

Dat soort advertentie sla ik standaard over omdat ik vind/denk dat als je geen geld hebt voor aanschaf, je dan ook geen geld hebt voor goed onderhoud
en daarmee bedoel ik dus geen stalling of mooie dekjes...
Maar juist hoge kostenposten zoals een dierenarts als er wel wat fout gaat (en dat risico zit er altijd in)

Ik denk dat er een heel aantal mensen tussen zit wat graag voor een dubbeltje op eerste rij wil zitten, maar er zullen ook mensen zijn die het geld wát ze gespaard hebben, op de bank hebben staan voor noodgevallen, juist voor dierenarts, kliniek etc. Een goed paard hoeft niet altijd duur te zijn en een duur paard hoeft niet altijd goed te zijn, wie zegt dat je topstportpaard van 10.000 euro niet ook in de kliniek zal belanden? Ikzelf verdien ook genoeg om een paard te onderhouden, maar ik heb op het moment niet genoeg op de bank staan om er eentje aan te schaffen. Ik kan hiervoor bijvoorbeeld een regeling met mijn ouders treffen, dat zij het paard voorschieten en ik het ze na mijn studie terugbetaal, wanneer ik een vaste baan heb.

ik vind, wat al eerder gezegd is, opmerkingen van een koper zoals "weinig te besteden" wel dubieus. Als je weinig te besteden hebt, dan zal dat niet alleen om de aanschaf van een paard gaan, maar over het algemeen, dus lijkt het me sowieso niet handig om een paard aan te willen schaffen, want die verdient de kosten die je ermee maakt over het algemeen niet terug. Dan zou ik er dus ook anders tegenaan kijken dan iemand die zoekt naar een paard in de lagere prijsklasse.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:23

stef schreef:
À. Dat de aanschaf prijs niks zegt over het wel of niet kunnen betalen van onderhoud enziekte,
En B. Er werd gezegt dat je onder de 2000 euro niet mag verwachten dat je een gezond dier koopt. En dat is dus relatief

Op dit baseerde ik mij reactie ;)

Ik was dus opzoek naar een heel braaf paard omdat ik een bangescheet ben en de laatste 6 jaar alleen op mijn eigen paard heb gereden en ik andere niet vertrouw.
Maar dan nog zijn er paarden die aan die verwachtingen voldoen zonder dat ze bv 5000 euro moeten kosten, ik heb [naam] voor 2000 euro gekocht en een bravere pony (en dan nog zo jong) kan je niet vinden.

Het is ook allemaal relatief, voor mij is 2000 euro al veel geld, terwijl dit voor iemand anders niet is.