Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:53

vivana schreef:
Rontgenlogisch is bij ons Someren het duurste maar voor sommige verzekeringen moet je het bij hen laten doen. €600,00 voor 16 of 18 foto's door zo'n mobile zoals ik al aangaf €175,00 voor exact dezelfde duidelijke foto's.

Dat klinkt leuk, maar dan moet je de foto's nog wel door een DA laten beoordelen want daar is de mobiele service niet zo heel goed in.
Kennis had dit ook gedaan, mega bemerking op de foto, maar de mobiele service zag het niet of wilde het niet zien (dat weet je nooit zeker), jaar later kon het paard worden ingeslapen door dit gebrek wat achteraf door een DA direct zou zijn gezien op de aankoop foto's en dus negatief koopadvies zou hebben gegeven.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:55

dat is sneu! Laat je het paard keuren om dingen uit te sluiten, koop je hem nog met het gebrek op een foto erbij! :oo :(:)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:04

trisca schreef:
daar ben ik het niet helemaal mee eens Waratje.

Als het paard te koop staat voor 2000 euro en de kosten van de keuring zijn voor de koper, heeft de koper die 400 euro uitgegeven als het paard niet goed is. De verkoper heeft nog steeds een paard tekoop voor 2000 euro en kan hopen dat de volgende koper het risico loopt. Helaas worden de resultaten van een keuring nog niet gekoppeld aan het chipnummer in een databank en is de kans best klein dat de nieuwe koper voor exact dezelfde kliniek gaat.

Als het paard te koop staat voor 5000 euro en de eigenaar niet moeilijk doet over een keuring en het dier is niet goed heeft de koper de kosten gemaakt en moet daarna eerlijk zijn over de bemerkingen en met de prijs naar beneden (zeer waarschijnlijk). Hij is dief van zijn eigen portemonee als hij het paard nogmaals laat keuren op zijn kosten.

Ach, als je die vraagprijs op 5000 euro zet kun je zelf ook even een goedkope keuring hebben geshopt. Kun je zelfs nog vermelden dat het paard recent is goedgekeurd....
En je denkt toch niet dat een beetje handelaar braaf alles oplepelt tegen iedere potentiele koper? Zeker handelaren kijken heel goed wat voor klant ze tegenover zich hebben en zullen hun verhaal daarop aanpassen.

trisca schreef:
Al met al is het gewoon een risico voor een koper om op te draaien voor een keuring van een paard waar je de geschiedenis niet van kent. Het kan maar zo dat je 2 of 3 keer een keuring betaald en nog steeds geen paard hebt! Dat risico zou ik niet nemen...

Bovendien; in de huidige marktsituatie ben je als verkoper toch blij met elke mogelijke koper? Laat je het dan afhaken doordat de koper niet wil betalen bij afkeuring? Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen paard?

Het heeft niets te maken met vertrouwen hebben in het paard, je moet ook vertrouwen hebben in de dierenarts die zo'n potentiele koper uitkiest. Er zijn genoeg dierenartsen die overdreven streng keuren omdat ze het risico niet willen lopen dat ze achteraf sores krijgen omdat ze het paard wel hebben goedgekeurd maar het na verloop van tijd misschien toch iets krijgt. Een DA kan daarop worden aangesproken en sommigen voorkomen die sores dus door paarden gewoon niet goed te keuren en daar heb je geen foto voor nodig, alleen een buigproef.

Esther28

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:10

Ik laat tegenwoordig alles ook ro. keuren.
In het verleden alleen klinisch, maar te veel sores mee gehad op korte termijn.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:15

Ik laat mijn paarden wel altijd in elk geval klinisch keuren. Als er redelijk recente rontgen foto's bijzitten laten ik deze beoordelen door mijn uitgekozen keurende dierenarts. Mochten er twijfels zijn laat ik de desbetreffende foto opnieuw maken. Mochten er geen rontgen foto's bijzitten of oude laat ik het paard opnieuw op de foto zetten. Dit heb ik bij alle paarden gedaan (4) en deze varieerde van lage prijsklasse tot de iets hogere.

Ook heb ik mijn paard ook nog uitgebreid verzekerd.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:31

tom94 schreef:
voor elk paard zou ik het doen

dat vindt ik met alle respect geen doordachte reactie ! :o
een leuke pony of paardje om gewoon wedstrijden mee te rijden toto m/z niveau hoeft van mij geen foto`s te laten maken hoor ! lukt het niet dan pech ! dan ruil je hem in of iets anders ! kopen is altijd gokken ! nou zou ik zelf bij een bedrag hoger dan 4000 euro wel foto`s laten maken omdat de gok anders te groot is maar als je gwn een leuk paardje koop ga je hem niet laten keuren alleen klinisch dan ! anders is de keuring alleen al even veel als het paard zelf ! :j
nou koop ik zelf ook vaak genoeg paarden zonder ze uberhaupt te laten keuren gaat over bedragen tot 2000 en dat gaat voor als nog prima ! maar mijn vader heeft er vroeger ook in gehandeld dus die gaat meestal mee ! :7

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:34

dressuur518 schreef:
tom94 schreef:

een leuke pony of paardje om gewoon wedstrijden mee te rijden toto m/z niveau hoeft van mij geen foto`s te laten maken hoor ! lukt het niet dan pech ! dan ruil je hem in of iets anders ! kopen is altijd gokken ! nou zou ik zelf bij een bedrag hoger dan 4000 euro wel foto`s laten maken omdat de gok anders te groot is maar als je gwn een leuk paardje koop ga je hem niet laten keuren alleen klinisch dan ! anders is de keuring alleen al even veel als het paard zelf ! :j
nou koop ik zelf ook vaak genoeg paarden zonder ze uberhaupt te laten keuren gaat over bedragen tot 2000 en dat gaat voor als nog prima ! maar mijn vader heeft er vroeger ook in gehandeld dus die gaat meestal mee ! :7

Je hoeft niet zo te schreeuwen :o

En als je dan die leuke pony koopt en je rijd hem naar het Z en je verkoopt hem.
Als hij dan niet goed is op de foto, zit jij met dat paard en probeer hem dan maar eens kwijt te raken.

Misschien moet je het topic even doorlezen dan zie je meerdere opmerkingen en reacties hierover.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:29

Sizzle schreef:
vivana schreef:
Rontgenlogisch is bij ons Someren het duurste maar voor sommige verzekeringen moet je het bij hen laten doen. €600,00 voor 16 of 18 foto's door zo'n mobile zoals ik al aangaf €175,00 voor exact dezelfde duidelijke foto's.

Dat klinkt leuk, maar dan moet je de foto's nog wel door een DA laten beoordelen want daar is de mobiele service niet zo heel goed in.
Kennis had dit ook gedaan, mega bemerking op de foto, maar de mobiele service zag het niet of wilde het niet zien (dat weet je nooit zeker), jaar later kon het paard worden ingeslapen door dit gebrek wat achteraf door een DA direct zou zijn gezien op de aankoop foto's en dus negatief koopadvies zou hebben gegeven.

Ga ik heb afkloppen want wij hebben dat dus nog niet meegemaakt na al die jaren....
Daarbij moeten zij wel heel veel kunnen zien :Y)
Maar goed hier gaat het via mond op mond en dan weet je of je een goeie hebt.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:03

dressuur518 schreef:
tom94 schreef:

Dit is net zo'n ondoordachte reactie in mijn ogen. Niet iedereen heeft de ruimte voor ten eerste meerdere paarden, ten tweede rij je een paard dat bijvoorbeeld zware artrose blijkt te hebben (wat er in een vroeger stadium tijdens een klinische keuring lang niet altijd uitkomt) wellicht niet tot de z en raak je hem sowieso niet aan de straatstenen kwijt en er zijn genoeg mensen die een paardje hebben voor het leven en dus toch echt niet om zoiets alweer afscheid van het diertje willen moeten nemen (pfoe, lange zin :+ ) Voor hen is een paard iets anders dan een gebruiksproduct.
Daarbij is een keuring niet zo duur als jij nu aangeeft, tenzij je een paardje van rond de 500 euro koopt natuurlijk.
En zelfs als je paarden aankoopt voor de verkoop... Hoe wil jij in godsnaam een paard redelijkerwijs verkopen aan mensen die hem willen laten keuren? Dan kun jij dus niet zeggen dat je weet dat het okay is, ben jij één van degenen die zal zeggen dat dat kosten koper zijn en blijf je wellicht zitten met een afgekeurd paard. En dan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:30

Wat mij in dit hele topic opvalt is dat bijna iedereen zijn paarden aankoop vanaf 1250 euro wil laten keuren.
Zowel klinisch, als rontchen
Maar een klein tegen argumentje.
Wanneer je een tweede hands auto koopt, van ongeveer 5000 euro.
Ga je dan op de APK af ??
Of ga je de auto ook door de RDW of ANWB laten keuren ??

Uiteindelijk vraag ik mij af of al die Bokkers die een paard willen keuren bij aankoop, ook veel paarden hebben gekocht.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:36

Een auto is voor mij toch net wat minder emotioneel aan mij gebonden, of ik aan de auto eigenlijk :P
Beetje maar hoor :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:52

Auto die niet goed blijkt gooi je zo de sloop op. Een paard daar ga je een band mee aan, en gooi je minder snel in de frikandel.

Qua wie de kosten moet betalen. Ik ben van mening: Koper wil de keuring, vraagt de keuring aan, en betaald dus voor het advies van de dierenarts. Dus koper betaald. ( Heb aan beide kanten gezeten, en het er nogsteeds mee eens)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:54

Ariebren schreef:
Wat mij in dit hele topic opvalt is dat bijna iedereen zijn paarden aankoop vanaf 1250 euro wil laten keuren.
Zowel klinisch, als rontchen
Maar een klein tegen argumentje.
Wanneer je een tweede hands auto koopt, van ongeveer 5000 euro.
Ga je dan op de APK af ??
Of ga je de auto ook door de RDW of ANWB laten keuren ??

Uiteindelijk vraag ik mij af of al die Bokkers die een paard willen keuren bij aankoop, ook veel paarden hebben gekocht.

HET wezenlijke verschil is dat ALLES aan een auto vervangbaar is.

Maar evenmin als bij paarden, heeft het gros geen flauw idee waarop te letten om het kaf van het koren te scheiden bij een auto.
En daar zit tevens de kern van alle "paniek" rondom keuringen en de steeds dollere eisen die kopers stellen om maar "zeker" te zijn van een gezond paard. Waar het 20 jaar geleden al geen dagelijkse kost was om zelfs maar foto's te maken, zie je tegenwoordig dat alles maar op de foto moet, regardless of cost. Veel dierenartsen nemen vervolgens steeds minder "risico" en geven bij de minste twijfel al een negatief advies, al is het maar om "gezeik achteraf" te voorkomen.

Tel daarbij op dat veel mensen niet in staat zijn om het kaf van het koren te scheiden, nog voordat ze zelfs de dierenarts maar bellen, maakt het beeld van hordes afgekeurde paarden compleet.
Wanneer dan als klap op de vuurpijl een hoop mensen hier elkaar proberen wijs te maken dat je voor 3000 euri's gewoon geen goed paard kunt kopen, dan is de eigen gemaakte malaise in de paardenhandel compleet!

En wie hier de lachende derde is?? De handelaren, die gewoon het dubbele (of meer) gaan vragen voor hun paarden, waarmee ze wel serieus genomen worden en nog een betere marge hebben op de koop toe.......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:02

Ikke, met jouw kan ik praten.
Jij verwoordt mijn mening.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:04

Zal ik de knuppel even in het hoenderhok gooien?
Al dat gekeur is omdat wij idiooten zijn die alles afgedekt willen hebben en risico's willen mijden en we meer mensen met paarden hebben dan paardenmensen! Weten hoeveel paarden er in de hogere sport lopen met OC/OCD en hoeveel knollen met goede röntgenrapport in de lagere sport om het hutjemutje kreupel zijn? Je zal schrikken van de cijfers (ten minste als ik zie wat er wordt afgemeldt in de B/L in tegenstelling tot de M/Z mbt de wedstrijden pffff) Wat wil je liever?
Een paard die ZZ-L/ZZ-Z loopt of internationaal springt met een OC/OCD of andere bemerking (veel bemerkingen kunnen trouwens verholpen worden) of een jong paard die geen bemerking heeft maar wat nog maar de vraag is of dit wel een topper wordt?
Kom op mensen het zijn dieren en net als wij levende wezens met alle gevolgen en risico van dien. Vandaag helemaal gekeurd en op en top en morgen dood in de stal....
Idd voor de verzekering is vanaf > 4500,00 verplicht, maar ligt er ook weer aan wat je verzekerd wilt hebben. En hoeveel mensen verzekeren hun paard all risk? Voor welk bedrag? Of o nee dat wordt te duur hoor die premie (geld is vaak een goede graadmeter of iets wel of niet doorgaat!)
Wij keuren op dit moment puur omdat de markt en erom vraagt (en de dierenartsen er dus garen bij spinnen) godzijdank nog geen bemerkingen gehad, maar is het rapport goed dan is de kleur, de beweging, de afstamming of weet ik niet wat voor excuus men verzint.
Daarbij wat is je doel? Ga je topsport bedrijven, puur wat recratief aan de gang? (wat vaak ook enorme belasting oplevert voor het beenwerk bijv. in het mulle zand over het strand) kijk daar eerst eens naar!
Daarbij vergeten we dat een röntgenrapport niks zegt over het karakter van een paard en als je het mij vraagt vind ik dat toch wel heel belangrijk.
En idd als ik het forum bekijk over wat men vraagt mbt paarden in verhouding tot budget...(Z2/ront/braaf/verkeersmak/6-8jr/budget 1500-2000)
Sorry mensen maar het is godsonmogelijk om in een Mercedes te rijden voor de prijs van een Opel......elke waar is naar zijn geld.
Heb hier op bokt daarom wel eens het gevoel dat mensen realiteitszin volledig kwijt zijn en zoeken naar iets wat er gewoon weg niet is en als ze denken het gevonden te hebben, het toch een teleurstelling blijkt, want ja sprookjes bestaan nu eenmaal niet.
Mijn tip? Ga af op je onderbuikgevoel, heeft mij nog nimmer in de steek gelaten, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, wees realistisch en bedenk dat de berg naar de top smal is en talent beperkt, dat geldt voor jou en de paarden. Ook kun je niet alle dieren redden, ook al zou je nog zo graag willen......
Mbt de prijs: dekgeld 750,00 opfok 1000,00 per jaar, 300,00 keuring, 150,00 per week mbt zadelmak maken, stalling etc. en dan een kostprijs onder de 3000,00? Wellicht voor een oudje of minder kwalitatief paard (sorry ;) ) maar mij maak je niet wijs dat je voor dat geld een goede 5 of 6 jarig paard uit bewezen sportlijn kunt kopen......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:14

Een kleine aanvulling op bovenstaande.
Een persoon die zelf topsport kan bedrijven, gaat niet met een paardje van 3000 euro op stap.
Dit soort mensen hebben hun kanalen en weten waar de top paarden te koop staan.

Was er een Totilitasje in Nederland ??

Ik hoor nog steeds dat de handel in de betere paarden nog steeds goed is.
Dan heb ik het wel over paarden die het dubbele kosten van wat de gemiddelde Nederlander per jaar verdient.
Ook is de Quarter wereld weer wakker.
De vraagprijs voor een goede afstamming gaat weer richting 3 jaar geleden.

Enne de auto handel, elk merk, type en bouwjaar heeft een prijs die overal opvraagbaar is.
Er is zelfs een stomme TV reclame om met een sms'je de tweede hands prijs op te vragen.
Kosten 4,5 euro

Zal tijd worden dat we dat in de paarden handel ook gaan krijgen.

Alhoewel, er is al een APK voor paarden.
Dat zijn de premie keuringen.
Hoog geprimeerd, is in ieder geval een paard wat goed gebouwd is en goed kan bewegen.

Enne ik heb nog meer noten op mijn zang.
Komt nog wel.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 19-08-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:17

Torius, ik ben het helemaal met je eens, zie ook m'n eerder post. Als je voor aankoop van een 'goede' vier paarden af hebt laten keuren, ben je zo 2.000 euro verder. Daar kan je, mocht het ooit nodig zijn, best een OCD operatie van betalen.
Voorts heeft het mijns insziens maar beperkt nut om een 3-jarige op de foto te zetten. Vaak ontwikkeld artrose en HKO zich op latere leeftijd.
Wie is de lachende winnaar in deze discussie? De paardenklinieken die flink vangen. De verliezer is het paard met een kleine bemerking die om die reden van hand tot hand gaat.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:21

Uhm, Torius, ik heb voor de helft een 4-jarige gekocht uit een merrie die Z2-dressuur heeft gelopen van een pappie die goed onderweg is richting GP en al een goede naam heeft. Toegeven, ze is nog niet correct ingereden en zeker niet uitgebracht op wedstrijden (gaat mogelijk ook niet gebeuren, want niet mijn interesse), maar volgens mij mag je dat "uit bewezen sportlijn" noemen. Ook komt de moeder van een bekende sporthengst die zowel in de springsport als in de dressuur succesvol is uitgebracht.
Maar er zit natuurlijk wel een kleine "bemerking" bij dit paard, je moet er mee om kunnen gaan :D

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:37

Waratje een gecompliceerd paard dus??? Sorry voor al het geld op de wereld te duur.... commercieel namelijk totaal niet interessant.
Ja ik ben misschien wel een hard en zakelijk (moet ook wel in dit wereldje) maar heb domweg niet de tijd en energie laat staan al het geld om dit op een gokje te zetten er staan nl. nog meer paarden op mij te wachten (wij hebben een trainingsstal en fokken hobbymatig).
Dat betekent dus goed karakter, sociaal naar andere paarden, moet mijzelf er mee kunnen redden tijdens de buitenritten en de concoursen, fijn kunnen bewegen, prestatiegericht (ga niet elk weekend 50,00 euro en de kruimels voor concours uitgeven om iedere keer onderaan in de ranglijsten te staan) en als ik uitstap en de kleine meid voorop het zadel zit, dan geniet ik!
Deze paarden heb ik voor weinig geld niet kunnen vinden. Klinisch keuren hecht ik dan nog wat meer waarde aan dan röntgen (buigproef is lekker zichtbaar voor ons allemaal en makkelijker te beoordelen dan 46 foto's waar ik de schaduw verwar met een fragmentje :D )
Maar idd als je deze eisen allemaal niet stelt, dan vind je wellicht nog wat onder de 3000,00 maar of je er meer plezier aan beleeft?
Gelukkig is dat niet aan mij om dat te beoordelen maar kan mij niet voorstellen dat je gelukkig wordt van een bijtend, trappend, onwillig, regelmatig kreupel paard of waar je in de wei achteraan loopt te sjouwen (of meegesleurd wordt).
Kortom een paard waarvan je weet dat er een gebruiksaanwijzing bij zit, maar die ff niet meegeleverd is.......

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:37

vivana schreef:
Dat klinkt leuk, maar dan moet je de foto's nog wel door een DA laten beoordelen want daar is de mobiele service niet zo heel goed in. Kennis had dit ook gedaan, mega bemerking op de foto, maar de mobiele service zag het niet of wilde het niet zien (dat weet je nooit zeker), jaar later kon het paard worden ingeslapen door dit gebrek wat achteraf door een DA direct zou zijn gezien op de aankoop foto's en dus negatief koopadvies zou hebben gegeven.

Ik weet niet welke mobiele service jullie bedoelen, maar de röntgenbus hier in Noord Nederland wordt bemenst door keuringsdierenartsen. Ze zijn ook niet goedkoper, het is gewoon erg handig, vooral met jonge paarden. Maar er komt net zo goed een keuringsrapport bij, dus ik snap het verhaal niet helemaal.

Torius16 schreef:
Mbt de prijs: dekgeld 750,00 opfok 1000,00 per jaar, 300,00 keuring, 150,00 per week mbt zadelmak maken, stalling etc. en dan een kostprijs onder de 3000,00? Wellicht voor een oudje of minder kwalitatief paard (sorry ;) ) maar mij maak je niet wijs dat je voor dat geld een goede 5 of 6 jarig paard uit bewezen sportlijn kunt kopen......

Helaas bepaalt de markt de prijs en is de relatie met de kostprijs niet altijd aanwezig. Maar dat je voor weinig geld een goedkoop paard kunt kopen, dat is inderdaad vrijwel niet aan de orde. Maar het omgekeerde: voor veel geld toch een verrotte vind ik zelf veel enger. Daarom boven een bepaald bedrag toch maar foto's, zeker als ze uiteindelijk weer weg moeten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:41

Torius16 schreef:
Deze paarden heb ik voor weinig geld niet kunnen vinden. Klinisch keuren hecht ik dan nog wat meer waarde aan dan röntgen (buigproef is lekker zichtbaar voor ons allemaal en makkelijker te beoordelen dan 46 foto's waar ik de schaduw verwar met een fragmentje :D )
is.......

Nou....zullen we een nieuw topic beginnen over de buigproeven, dan kom je óók wel aan de 20 pagina's..

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:56

Torius16 schreef:
Waratje een gecompliceerd paard dus??? Sorry voor al het geld op de wereld te duur.... commercieel namelijk totaal niet interessant.

Valt wel mee, ze heeft alleen de pech gehad in een verkeerd circuit te zijn geraakt. Met een half jaartje opvoeding inhalen is ze al een stuk minder ingewikkeld dan ze leek. Ze zal nooit een beginnerspaard worden, dat niet, maar een echt gecompliceerd paard zou ik ook niet aan beginnen, daar heb ik ook geen zin in. Trappen heeft ze ondertussen aardig afgeleerd, bijten idem (voor zover ze het deed, was vooral vanwege het wisselen), ze wacht met vertrekken tot ze los is en laat zich over het algemeen moeiteloos uit de wei vissen. "Werk" is nog een beetje wennen, maar komt ook wel goed en dan hoop ik er een fijn rijpaard aan te hebben voor buitenritten en wat dressuur voor eigen genoegen. Ze heeft zeker wel leuke gangen ook niet om de haverklap kreupel. Al met al een leuk projectje, die handleiding begint al aardig vorm te krijgen :+ En het leukste is: ik heb er lol aan om te zien hoe ze vooruit gaat ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:01

Torius16 schreef:

Nou nee; hier fluit ik je terug.
Ik ken het paard van Waratje (we lessen bij dezelfde instructeur en zo ontmoet je weleens mensen) en dat paard is domweg niet ingereden maar afgebluft en als klap op de vuurpijl NIET opgevoed. Daarna kwam ze in handen van iemand die geen flauw idee had wat ze daadwerkelijk op stal had; die was ook wijsgemaakt dat je op een papier kon rijden.

En zo ken ik er nog eentje die voor iets meer dan de slachtprijs is verkocht als "onhandelbaar" en ondertussen bij de nieuwe eigenaar M1 gestart is. Ik kan je daarnaast uit persoonlijke ervaring vertellen dat dit paard een wereldbeest is om te rijden en mee te werken. Ook dat paard heeft een potente, meedermalen bewezen, afstamming en was bedoeld voor de (echt) hogere dressuur, maar dat kon het paard niet waarmaken op de wijze die het dier opgelegd kreeg.

Op zich begrijp ik je boodschap wel en je hebt ook een punt, maar je weet dan ook net zo goed als ik dat goed zoeken, kennis van zaken en de juiste begeleiding, je soms aan pareltjes kan helpen die slechts door een enkeling herkend worden.

Daarnaast ligt het er ook sterk aan wat je zoekt. Er is genoeg te koop voor 3k dat gezond is en tot in lengte van jaren veel plezier kan verschaffen aan de eigenaar; zolang die zich niet op heeft laten jutten door uiterlijk vertoon, afstamming en potentie die niet relevant is. Er loopt een Bokker rond die er eentje voor de helft heeft. Goed gezond en geschikt voor het beoogde doel; alleen is dat doel geen oranje strik in de Z2-dressuur........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:19

Kendra: er zijn ook rontgen diensten die niet door dierenartsen worden aangeboden. Dit is goedkoop maar dus ook een risico.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:22

Zoiets had ik al gedacht - vind dat wel bizar, dan ga je dus zelf naar de foto's staren???
Ik heb altijd wel de nodige uitleg nodig - en heb dan ook nog wel eens problemen met het verschil tussen schaduwen en fragentjes :) .