Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xx_marloes schreef:Als een paard voor het eerst gekeurd wordt, zowel klinisch als rontgenologisch zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper.
Is het paard binnen minimaal een jaar al eens gekeurd zowel klinisch als rontgenologisch zijn in alle gevallen de kosten voor de koper. Dus ook bij afkeuring.
Waratje schreef:xx_marloes schreef:Als een paard voor het eerst gekeurd wordt, zowel klinisch als rontgenologisch zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper.
Is het paard binnen minimaal een jaar al eens gekeurd zowel klinisch als rontgenologisch zijn in alle gevallen de kosten voor de koper. Dus ook bij afkeuring.
Waar haal je die "wijsheid" vandaan?? Er is geen vaste regel voor, het is puur afhankelijk van de afspraken die koper en verkoper met elkaar maken!
Als een verkoper keuring niet toestaat (op kosten van koper) dan kun je het paard inderdaad beter laten staan.
Vjestagirl schreef:Waarom zou je het paard beter kunnen laten staan? Bij mij wilde de vorige eigenaar ook de keuring niet betalen. Ik wilde het paard graag hebben en heb besloten om toch te laten keuren...
Waratje schreef:Vjestagirl schreef:Waarom zou je het paard beter kunnen laten staan? Bij mij wilde de vorige eigenaar ook de keuring niet betalen. Ik wilde het paard graag hebben en heb besloten om toch te laten keuren...
Als de verkoper keuring niet toestaat voor de verkoop, ook niet als de koper die keuring wil betalen, dan deugt er iets niet. Jij hebt ook zelf het paard laten keuren op jouw kosten, dat kon dus, dan zie ik geen probleem.
MissJ schreef:Ik mag aannemen dat jij bij een keuring aangeeft wat het gebruiksdoel is. Een paard dat niet goed op een harde volte loopt wordt bijvoorbeeld niet goedgekeurd voor de sport, maar zou wel goedgekeurd kunnen worden voor de recreatie.
Waratje schreef:MissJ schreef:Ik mag aannemen dat jij bij een keuring aangeeft wat het gebruiksdoel is. Een paard dat niet goed op een harde volte loopt wordt bijvoorbeeld niet goedgekeurd voor de sport, maar zou wel goedgekeurd kunnen worden voor de recreatie.
Want met recreatie rij je geen voltes of rij je niet op het harde?? Als een paard niet goed loopt op harde bodem, dan is hij niet geschikt om te belasten. Dan zou je hoogstens nog kunnen goedkeuren voor fok of weideornament (of adviseren om hoefbescherming te gebruiken).
jessie84 schreef:Waratje schreef:Want met recreatie rij je geen voltes of rij je niet op het harde?? Als een paard niet goed loopt op harde bodem, dan is hij niet geschikt om te belasten. Dan zou je hoogstens nog kunnen goedkeuren voor fok of weideornament (of adviseren om hoefbescherming te gebruiken).
vind ik ook een paard dat kreupel loopt heeft pijn en als een paard pijn heeft berijd je hem niet
Wildgirl schreef:Heel simpel, als hier een paard te koop staat dan sta ik in voor een gezond dier zonder gebreken.
Wil een koper zekerheid hebben(in hoeverre is een DA in staat die te geven door een klinische keuring? ) dan is dat prima, betalen ze wel zelf dan.
Een medische check,buigproefje etc kan ik nl zelf ook wel, dus daar ga ik niet voor betalen.
MissJ schreef:Hoe vaak rij je uberhaupt op een harde volte? Als je een paard puur recreatief gebruikt, rij je veelal op zachte bodems en lekker in het bos. Daar kan zo'n paard prima mee.
MissJ schreef:Wie zegt dat een paard kreupel loopt en pijn heeft? Paard wat op de laatste keuring bij mij niet goed was op de volte, loopt prima in de bak, loopt punten op wedstrijden en is niet onregelmatig. Tot het betreffende paard op een harde volte komt. Rechtuit op de straat was er ook niks aan de hand.
Hoe vaak rij je uberhaupt op een harde volte? Als je een paard puur recreatief gebruikt, rij je veelal op zachte bodems en lekker in het bos. Daar kan zo'n paard prima mee.
Vala schreef:Ik heb ook eens iemand op het erf gehad die kwam kijken voor een paard wat ik te koop had en die ging ook zelf een buigproef staan doen. Die heb ik vriendelijk doch dringend verzocht mijn paard los te laten en buigproeven over te laten aan de DA voordat hij mijn paard zijn benen kapot zou trekken. Dan ging de koop niet door zei hij snerend waarop ik hem verteld heb dat die sowieso niet doorging!
Fleurtje100 schreef:Nah, ik ken toch best wat paarden die niet rad zijn op de volte op harde bodem en die al jaren probleemloos belast worden. Wedstrijden vanaf het M lijkt me dan weer een lastige, in de zomer op een kleigrond kan het aardig hard zijn. Zou zelf zo'n paard ook laten staan hoor, maar als je een paard toch niet zwaar wil gaan belasten en het paard al wat ouder is en nergens last van heeft hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Er zijn zat recreatieruiters die 2 keer per week een uurtje het bos in gaan en dan voornamelijk stappen aan een lang teugeltje en een keer een kort galopje doen.
Overigens vind ik het niet gek dat het een paard de ene week klinisch wordt goedgekeurd en de andere week afgekeurd. Klinische keuring is zo'n momentopname, paard kan zich prima een keer verstapt hebben vlak voor de keuring, een gekke bokkensprong etc.
Een verkoper die zelf een klinische keuring wil uitvoeren daar zou ik al geen paard meer van kopen, en een koper die dat wil doen zou ik gewoon het terrein afsturen, zijn ze nou helemaal.