Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:15

Wat een vreselijk onsamenhangend topic.
Er is amper door te komen.
:7

huppeltje

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:22

Wat vreselijk sneu voor dit paard!!!!!!!!

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:52

Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:43

Babootje je hebt helemaal gelijk hierover,hebben ze op politiekantoor ook verteld gisteren.
Gisteren klacht neergelegd wegens vervalsing van de papieren bij verkoop paard.
Nu een aangetekend schrijven laten doen door een advokaad dat ik de koop wil ontbinden.

Paard is geregistreerd op naam van een zekere mevrouw in 2008 op de chip dat de DA afgelezen is.
Maar heeft de betaling niet uitgevoerd van de registratie.

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:48

Volgensmij is een paard(klinkt heel hard) toch een product voor de wet? dan geniet je volgensmij consumentenrechten bij de aankoop van een ondeugdelijk 'product'. Hier zitten dan volgensmij wel weer kleine addertjes onder het gras, want de verkoper moet er dan geloof ik ook niet vanaf weten dat er gebreken zijn, maar ik neem aan dat dit niet het geval is?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:49

Heb je nog contact gehad met de handelaar?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:51

Babootje schreef:
Ja geloof me dat is ie wel, want de meldingsplicht van de verkoper gaat boven de onderzoeksplicht van de koper, omdat de wet ervan uitgaat dat de verkoper een deskundige is (handelaar) op basis van zijn vak. En de koper is dat niet. Anders ligt het bij 2 particulieren (verkoper/koper) dan weegt de onderzoeksplicht zwaarder

Klopt, ik heb hetzelfde aan de hand gehad bij een auto die ik van een Bovag garage had gekocht (auto's, paarden, what's the difference). Ik had niet goed onderzocht maar hij had me een auto verkocht met gebreken die hij als deskundige had moeten weten en had moeten melden.
Mijn rechtsbijstandverzekering kwam met hetzelfde verhaal als wat Stef hier zegt, namelijk dat ik verzuimd had te onderzoeken en dus niet veel kon. Verkoper werkte ook absoluut niet mee dus ik heb het hierop laten zitten, zoals de meeste mensen doen.

Later sprak ik een echte advocaat die ik de zaak voorlegde en die gaf aan dat ik wel degelijk een zaak had om dezelfde reden die Babootje hier noemt! Hij vertelde dat de rechtsbijstandverzekeringen vaak geen zin hebben in een dure rechtszaak tenzij ze 100% zeker weten dat het te winnen valt. Rechtsbijstandverzekeringen gaan dan volgens hem vaak de klant ontmoedigen met dit soort argumenten. Waardoor nu half Nederland denkt dat oplichten de gewoonste zaak van de wereld is en dat het allemaal je eigen schuld is. Zonde.
Voortaan dus ook kritisch zijn op je rechtsbijstand en als je echt denkt dat je in je rechtstaat dan erop aandringen dat ze er een zaak van maken of een second opinion vragen (dit zit bij de meeste rechtsbijstandverzekeringen in je polis inbegrepen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:25

pluchke schreef:
Babootje je hebt helemaal gelijk hierover,hebben ze op politiekantoor ook verteld gisteren.
Gisteren klacht neergelegd wegens vervalsing van de papieren bij verkoop paard.
Nu een aangetekend schrijven laten doen door een advokaad dat ik de koop wil ontbinden.

Paard is geregistreerd op naam van een zekere mevrouw in 2008 op de chip dat de DA afgelezen is.
Maar heeft de betaling niet uitgevoerd van de registratie.

Ja, en nu weten we nog niks? heb je nu uberhaubt al contact met de handelaar gehad. En tja, je wilt dus zowiezo van het paard af, das duidelijk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:30

Nou idd.

Ik snap niet dat je al stappen onderneemt met politie en advocaat (en dat hun daar in mee gaan) zonder dat de handelaar ook maar ergens naar gevraagd of op de hoogte gesteld is.

Rare zaak. Het komt op mij over dat het eigenlijk toch niet zo beviel het paard, en dat dit een mooie reden is om de schuld in de schoenen van de verkoper te schuiven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:34

Babootje schreef:
Chaos schreef:
Maar aan wat voor soort dwaling is de handelaar nu schuldig?
Eigenaar heeft het paspoort nog niet, en kan dus niet de chip controleren. Wellicht staat het fout aangegeven op het aankoopcontract.
Daarbij heb ik ook wel eens een pony gehad met 2 chips, verder niks mee aan het handje. Naar mijn mening is het namelijk niet bekend dat de handelaar de pony bewust van ziekte of kreupelheid toch verkocht heeft. Rotstraal is meestal zo te verhelpen en niet iets om een paard op retour te doen, al zou ze het kunnen proberen via verborgen gebrek. Maar dan nog: hoe lang is de rotstraal er??

Dat is mijn punt, bewijs het allemaal maar eens, en misschien neemt de handelaar het paard wel zo weer terug. Ik vindt het een vaag verhaal.

Net als die DA die nav een buigproef hoefkatrolonsteking constateert. Als! het al zo is, wie zegt dan dat de handelaar daarvan af wist?? En toen maar eens aan hoe lang het er al zit, anders kan het nog weer vallen onder verborgen gebrek.

Maar dan nog iets:
Bij een handelaar mag je tot 6maand retour doen op een verborgen gebrek maar is de handelaar nog steeds verplicht tot ontbinden van de koop als de koper verzuimd heeft te onderzoeken???? Niet toch, of is dat weer in enkele gevallen wel andere niet?

Ja geloof me dat is ie wel, want de meldingsplicht van de verkoper gaat boven de onderzoeksplicht van de koper, omdat de wet ervan uitgaat dat de verkoper een deskundige is (handelaar) op basis van zijn vak. En de koper is dat niet. Anders ligt het bij 2 particulieren (verkoper/koper) dan weegt de onderzoeksplicht zwaarder

Geef nu gewoon eens antwoord op mijn vraag ipv er een verhaal rondomheen te doen.

Waaraan maakt de handelaar zich schuldig en dan niet volgens TS maar waar is hij nu écht, sowieso, 100% zeker de fout in gegaan, en wat kunnen daar de gevolgen van zijn? Aan welk feit maakt hij zich schuldig, en leg mij even uit waarom.

Want dat wij jij noemt weet ik, maar maakt het verhaal voor mij nog niet duidelijker en is ook niet wat ik bedoelde.

Waarom is de handelaar hier fout????
Wat heeft hij gedaan?

Een paspoort achtergehouden, en wellicht valt die morgen gewoon op de mat (paspoorten worden bij uitzondering wel vaker verzonden (aangetekend)).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:41

Chaos schreef:
Waarom is de handelaar hier fout????
Wat heeft hij gedaan?

potentiele fouten handelaar:

-Paard verkocht zonder paspoort, let wel,paard is van belgie, ik weet niet of de identificatie plicht daar hetzelfde ligt als in NL.
-Paard had rotstraal, had TS kunnen zien bij aankoop, daarbij is rotstraal geen verborgen gebrek
- Paard heeft mogelijk HKO, dit die je alleen op foto's, dus die diagnose is zowiezo dubieus, daarbij hoeft de handelaar dit niet geweten te hebben, handelaar heeft ook geen rontgen ogen
- Chipnummer paard klopt niet ten opzichte van het verkoop contract. Had TS zelf op kunnen merken door het paard te laten keuren, daarbij kan het een typefout zijn.
- Vaag verhaal over een vorige eigenaar in 2008 :?

Al met al zie ik geen redenen de koop te ontbinden, maar helaas, TS reageert enkel op personen die reageren dat het zo vervelend is en dat ze volledig in haar recht staat.
Vraag me ook af om wat voor paard het gaat, zit nogal een verschil in een paard van 1000 euro of een paard van 10.000 euro mbt keuren etc.

Al met al hadden keuringen e.a. kunnen voorkomen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:57

Nouja, daarom dus.

Het enige wat de handelaar misschien fout heeft gedaan (afhankelijk van wat Belgie dus voorschrijft) kan ik niet ontdekken wat de handelaar zou moeten hebben gedaan om te worden gepakt (of genoemd) met zaken als; dwaling, oplichterij, fraude en weet ik wat allemaal meer voorbij is gekomen.

Het topic doet mij bijna medelijden krijgen met de handelaar, zulke kopers wil je volgens mij echt niet treffen als verkoper. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:04

- Regelgeving betreffende paspoort en vervoer in B voor ons in NL onbekend, maar in NL, mag je paard niet eens vervoeren zonder paspoort.
- Rotstraal, had makkelijk door koper kunnen worden opgemerkt en hoeft geen enkel probleem te zijn.
- Paard na 3 wkn kreupel, oorzaak onbekend, enigste wat bekend is dat hij kreupel wegloopt op de buigproeven van de ondervoet.
Geen diagnose gesteld (slechts een vermoedelijke, waar je niets aan hebt), dat kan namelijk niet zo op het oog.
- Chip nummer paard, komt niet overeen met chipnummer koop contract. (waarbij bij ons onbekend of het slechts om 1 getalletje gaat,
of dat het om compleet ander chip nummer gaat.)
- Paard niet gekeurd bij aankoop.

Stap 1 in alle gevallen hoort te zijn, meteen contact opnemen met handelaar als je een gebrek denkt te zien.
Geen idee of dat is gedaan bij de diverse bevindingen, 1 rotstraal, 2 kreupel, 3 niet kloppend chipnummer.
Ontbrekend paspoort wist eigenaar vanaf het begin, dus dat is haar eigen probleem.

Ik zie ook nergens in het topic, wat de reactie van de handelaar was op bovengenoemde bevindingen.
En of hij uberhaupt al op de hoogte is.

TS wel naar de politie gestapt.
Vaag verhaal over een vorige eigenaar, echter paard kan sinds 2008 al wel 10 x verkocht zijn.
Geen enkele mededeling over het melden van aan de handelaar, dan wel over zijn reactie.

Kortom.. we weten nog niets {x) (waarom heeft die smiley, eigenlijk nu nog steeds een kerstmuts op?)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:10

Sjolvir schreef:
(waarom heeft die smiley, eigenlijk nu nog steeds een kerstmuts op?)

Omdat dat een andere smiley is ;) Deze _-:( is er ook nog gewoon ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:12

stef schreef:
Sjolvir schreef:
(waarom heeft die smiley, eigenlijk nu nog steeds een kerstmuts op?)

Omdat dat een andere smiley is ;) Deze _-:( is er ook nog gewoon ;)

waarom zie ik die dan weer over het hoofd? _-:( , ohhh, wacht die staat er tussen ^) !
en de kerst valt meer op, die staat eronder..
Dank je!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:18

Ach Sjolvir, ik gooi nog regelmatig de Sint en Piet in mijn post hor....

Het lijkt me wel overduidelijk dat TS niet weet hoe ze van dit paard af moet komen, daarom dal de infi misschien ook wel niet compleet zijn.....

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:33

Nou TS vertel ons is wat meer, iedereen hier wil je graag helpen maar je geeft gewoon niet overal antwoord op.

Ook ik ben nieuwschierig geworden om wat voorn paard het gaat en de leeftijd(of heb ik dis over het hoofd gezien?)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:47

Nee e hebt het niet over het hoofd gezien. Het lijkt wel of we aan het lijntje gehouden worden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:49

Chaos schreef:
Nou idd.

Ik snap niet dat je al stappen onderneemt met politie en advocaat (en dat hun daar in mee gaan) zonder dat de handelaar ook maar ergens naar gevraagd of op de hoogte gesteld is.

Rare zaak. Het komt op mij over dat het eigenlijk toch niet zo beviel het paard, en dat dit een mooie reden is om de schuld in de schoenen van de verkoper te schuiven.

Dat is ook wat ik vermoed. Erg sneu voor het dier.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:53

Ik zou dat paard wel eens willen zien...

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:55

Ja ik wil ook een foto!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:10

Kwam het paard oorspronkelijk ook uit Belgie of is het een Nederlands (of ander buitenlands) paard? Paarden moeten nu voor vervoer geregistreerd zijn in de database. Misschien kun je daar nog iets mee.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:50

Urielle schreef:
Kwam het paard oorspronkelijk ook uit Belgie of is het een Nederlands (of ander buitenlands) paard? Paarden moeten nu voor vervoer geregistreerd zijn in de database. Misschien kun je daar nog iets mee.

Komt uit belgie

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:55

Laatst bijgewerkt door witte41 op 19-03-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:56

Maar nogmaals, heb je wel contact gehad met de handelaar voordat je stappen bent gaan ondernemen? Wat zei hij?