Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:25

Waratje: Is het voor jou de moeite waard dat te weten? Beetje offtopic :')

Naar mijn weten is de eigenaar altijd aansprakelijk. Wat er ook gebeurd. De TS heeft in ieder geval niks expres gedaan en naar mijn weten goed gehandelt.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-07-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de edit knop.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:27

Nee, maar waarom zet je die informatie dan in je post? Want dat was ook niet nodig. :P

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:29

Om aan te geven dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is heb ik daar een voorbeeld bij gegeven ter verduidelijking.

Waratje schreef:
Romytjuuh, dat is schade door het paard veroorzaakt, dus een ander verhaal. Overigens had je die schade aan de auto ook gewoon door de verzekering van je vriendin kunnen laten betalen, waarom zou je daar je eigen verzekering mee lastig vallen?

Dat paard heeft toch ook de schade 'veroorzaakt' het paard is toch door alles heen gelopen of zie ik dat nu verkeerd?

Ik bedoel de TS had de intentie om 2 paarden te gaan binnen zetten niet om met een voorbedacht plan het paard te verwonden die op zijn eigen manier dat wist te bereiken, naar mijn idee kan de TS hier niet echt veel aan doen. Het blijven paarden en ik denk dat de eigenaar van dat paard de verantwoordlijkheid gewoon op zich moet nemen want het kan iedereen overkomen.

Maargoed het meerdere weet ik er ook nog niet van dus ik laat het hier bij :D

Sucses TS!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-07-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de edit knop

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:32

Eigenaar is aansprakelijk.
Op mijn vorige stal hadden ze stallen afgebroken en de boel niet goed opgeruimd. Gevolg: paard staat in spijker en een flinke hoefzweer. Heb alles zelf kunnen betalen aangezien het mijn paard is :Y)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:34

als eigenaar ben je gewoon verantwoordelijk voor je eigen paard, zou wat zijn als dit soort ongelukjes gebeuren en de stal eigenaar steeds aansprakelijk word gesteld.

ps en waarom is ze niet gelijk komen kijken?
Laatst bijgewerkt door cocktail op 22-07-10 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:35

ja zo zie ik het ook, het paard heeft zelf de schade aan zichzeff veroorzaakt.
in een ander topic kwam ook naar voren dat de verzekering niet uitbetaalde met de rede dat een eigenaar zelf verandwoordelijk voor zijn eigen paard is.
ook al kwam daar meer bij kijken, komt het toch op het zelfde neer, en alsik de eigenaar van dit paard was zou ik het niet zo ver laten komen

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:36

4cm moet gehecht worden, dus als jij alleen wondspray hebt gebruikt zou het vast niet zo heftig hebben gebloed ed. lijkt erop dat de eigenaar probeert aan jou te verdienen (aangezien diegene zegt dat het in de duizenden euro's gaat lopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:39

dontido schreef:
LADPR schreef:
(...knip...) Misschien kan je anders de volgende keer een zweep meenemen? Om het andere paard binnen de weide te houden.

Het is dus in ieder geval een heel vervelend ongeluk. Ik vind je ook absoluut niet nalatig. Of je wettelijk aansprakelijk bent daar heb ik geen verstand van.

wat een mooie ben jij...
met een zweep, en mijn paard dan daar mee op afstand houden.

overigens dit wist ik dus ook niet.
dat mijn paard er anders zomaar los bij liep.
GOD we hebben het hier wel over mijn paard en daar ga je niet zo mee om.
het is een dier.
en misschien gaat het dan meestal goed.
maar ze kunnen soms ook raar doen en ineens een andere kant op gaan.

Ik vind dit eigenlijk juist een hele goede tip van LADPR, want zo kun je dit soort toestanden in de toekomst voorkomen. Wat is er erg aan om een paard dat de wei uit wil glippen een stukje terug de wei in te sturen met een zweep? We bedoelen niet dat ze hem af moet slachten met die zweep. Als je paard zo gevoelig en braaf is, dan is waarschijnlijk alleen wijzen met de zweep wel genoeg. En waarschijnlijk loopt hij na een paar keer consequent zijn niet eens meer mee naar het hek. Veiliger voor het paard en veel beter voor de gemoedsrust van iedereen. En als ie echt niet meer alleen kan staan, kunnen jullie misschien afspreken dat hij nooit alleen achter blijft, maar helemaal meegenomen wordt naar stal tegelijk met het een na laatste paard? Voor alles is wel een oplossing.

In ieder geval heel veel sterkte met het paard, hoop dat hij snel weer helemaal de oude is!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:40

Waratje schreef:
Romytjuuh, dat is schade door het paard veroorzaakt, dus een ander verhaal. Overigens had je die schade aan de auto ook gewoon door de verzekering van je vriendin kunnen laten betalen, waarom zou je daar je eigen verzekering mee lastig vallen?

Waarom frauderen inderdaad als het ook via de normale weg kan?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:41

@ buddy87, lees even het hele topic.
dat van die duizenden euro's is in paniek gezegt, en de eigenaar van het paard heeft allang aangegeven dat het niet zo veel gaat kosten.

verder hoop ik aangezien TS en de eigenaar niet meer reageren dat we nog wel te horen krijgen hoe het afgelopen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:44

Ik vind het trouwens jammer dat zowel de eigenaar als TS dingen worden verweten, die eigenlijk niet te verwijten zijn.

TS was er van overtuigd dat het om een klein onschuldig wondje ging. Dat lijkt misschien ongeloofwaardig bij een wond die achteraf zo diep is, maar het kan echt. Waarschijnlijk bloedde het nauwelijks...

De eigenaar van het paard was ingelicht dat het paard een klein wondje had en dat dit verzorgd was. Dat klinkt niet als iets waarover je je zorgen hoeft te maken, waarom zou je dan op stel en sprong naar stal rijden?

Volgens mij is er gewoon sprake van pure pech hier en ik hoop dat TS en de eigenaar hier samen op een goede manier uitkomen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:46

LDRD schreef:
Waratje schreef:

dit is niet frauderen, aangezien die vriendin de eigenaar van dat paard was, was zij dus gewoon WA verzekerd, en kon het dus wel degelijk verhaald worden op die vriendin haar verzekering.

ik vind trouwens ook dat TS en de eigenaar in dit topic niks verweten kan worden, dat heb ik al eerder aangegeven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:50

Ik vind TS in zoverre niet zozeer schuldig :n , dat dit soort dingen helaas gebeuren. Wel of niet verantwoord is vanaf hier niet te beoordelen en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Maar het is zeker mogelijk om de veroorzaker aansprakelijk te stellen! Ik spreek uit eigen ervaring en heb destijds netjes mijn rekeningen betaald gekregen vanuit de verzekering.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:50

Als het het paard is van de vriendin, dan zal die verzekeraar moeten betalen.

Je moet toch echt een onwaar verhaal vertellen, wil de verzekeraar van de begeleider (niet de eigenaar dus) de schade vergoeden. Dat heet fraude.

Grit

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:52

LDRD, dat laatste klopt dus niet, ook weer uit eigen ervaring.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:54

Jij kon het toch niet helpen, dat hij achter jou aan liep..?
en je hebt hem proberen tegen te houden.. en daarna ook nog netjes de wond behandelt en de eigenaar gebeld.
Nou ik vind dat je uitstekend hebt gehandeld en de eigenaar je juist dankbaar moet zijn.. want had je niet gebelt.. of de wond behandelt, was het mischien nog wel veel erger!!
Maar als het goed is, zit dit wel gewoon bij je WA verzekering.. gewoon even bellen, het verhaal uitleggen.. en kijken wat hun er van zeggen... dat is namelijk hun werk ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:56

barbar schreef:
dit is niet frauderen, aangezien die vriendin de eigenaar van dat paard was, was zij dus gewoon WA verzekerd, en kon het dus wel degelijk verhaald worden op die vriendin haar verzekering.

Zelfs al hebben de beide vriendinnen dezelfde verzekeraar klopt de afhandeling niet. Vriendin heeft een paard en een verzekering die schade door het paard dekt, waarom zou je dan die verzekering daar niet voor inschakelen? Daar is namelijk de premie naartoe gegaan waar het gedrag van dat paard mee gedekt is. Dat Romytjuuh ook een WA-verzekering heeft en een paard betekent niet dat haar verzekering voor die kosten hoeft op te draaien, tenzij Romytjuuh heeft veroorzaakt dat het paard die auto beschadigde.

En ik hoop dat TS en eigenaar van het paard er gisteravond uit zijn gekomen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:57

Romytjuuh schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk voor zijn eigen paard.
Dat is wat ik te horen heb gekregen nadat ik andermans paard ging binnen zetten waarbij deze keihard tegen een auto aan had getrapt waardoor deze schade had van 800 euro. Omdat het om een vriendin's paard betreft heb ik dat wel via mijn eigen verzekering gedaan. Maar ze was anders gewoon verantwoordelijk geweest voor haar eigen paard.

zie hier paard was van vriendin dus viendin was verandwoordelijk voor paard,dus verzekering van vriendin had gewoon betaald.
als jij doeld op dat romytjuuh het anders heeft geregeld, ja dat is idd fraude

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:58

@dondito, wat ik niet snap is dat jouw da jouw paard nog heeft kunnen "opereren" normaal gesproken kan je na 2 dagen niet meer hechten vanwege het afsterven van de randen van de wond..

Ik heb helaas enkele jaren geleden ook zoiets dergelijks meegemaakt, mijn toen 2 jarige merrie draaide te scherp haar stal in en liep zo in een uitstekende deursluiting die ongeveer 3 cm uitstak gevolg een flinke winkelhaak op haar buik (10 bij 15 cm) en een gat in haar buikvlies zo groot als een 1 euro muntstuk. Het bloedde behoorlijk da is gekomen en heeft alles gehecht. 2 Dagen later is de wond alsnog open gesprongen (was toen een wond van zo'n 15 bij 20 cm geworden) en kon de da niets anders meer doen dan het "vlees" af te laten sterven en toen het eenmaal afgestorven was het weg te snijden..

Dus vandaar mijn vraag wat heeft jouw da na 2 dagen nog kunnen opereren aan die wond.. Of heeft hij/ zij de afgestorven randen weg gesneden en dat opnieuw gehecht??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:59

barbar schreef:
Romytjuuh schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk voor zijn eigen paard.
Dat is wat ik te horen heb gekregen nadat ik andermans paard ging binnen zetten waarbij deze keihard tegen een auto aan had getrapt waardoor deze schade had van 800 euro. Omdat het om een vriendin's paard betreft heb ik dat wel via mijn eigen verzekering gedaan. Maar ze was anders gewoon verantwoordelijk geweest voor haar eigen paard.

zie hier paard was van vriendin dus viendin was verandwoordelijk voor paard,dus verzekering van vriendin had gewoon betaald.
als jij doeld op dat romytjuuh het anders heeft geregeld, ja dat is idd fraude

Dabedoelik inderdaad. ;)

123468086

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:02

Zullen we mij even buiten beschouwing laten dat is inmiddels al helemaal afgehandelt :')

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:05

LDRD schreef:
Waratje schreef:

ik had je post een beetje verkeerd gelezen.
ik had over het woordje inderdaad heen gelezen, en daardoor leek het dat je waratje tegensprak, maar je was het met haar eens.
ben dislecties dus vergeef het me.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:06

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:08

Ik heb geen idee hoe het zit met wie wel of niet verantwoordelijk is, maar ik zou er zelf niet blij mee zijn als iemand zijn/haar paard(en) uit de wei haalt en dan de mijne mee liet lopen omdat degene de handen vol heeft aan zijn/haar eigen paarden.
Vind het wel jouw schuld dat dit is gebeurd, want jij hebt hem mee laten lopen, als je je eigen paarden één voor één opgehaald had was dit hoogst waarschijnlijk niet gebeurd.
Wel vind ik dat je het keurig afgehandeld hebt door het paard gelijk te behandelen en de eigenaar te bellen.
Vind daarentegen dat de eigenaar erg in gebreke is gebleven door niet gelijk naar het paard te gaan kijken, want dat doe je toch als je hoort dat je paard gewond is geraakt?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:09

gohya, op jou topic doelde ik eerder vandaag.
ik hoop dat het nog goed komt zonder nog meer kosten.