Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:29

Ik begrijp wel je standpunt. Als niemand wat moet betalen of bijdragen zullen er een hoop komen én gaan. Ligt natuurlijk aan de leeftijd, maar dan hebben ze helemaal niet zo dat verantwoordelijksgevoel. Als je bijdraagt in de kosten, zullen ze ook sneller meer komen rijden etc..

Ik heb ooit een bijrijpaard gehad, dat bij mij op stalling stond. De eigenaar betaalde de stalling en de dierenarts, hoefsmid etc maar als ik wedstrijden wou starten was dit op eigen kosten. Ook het eten was voor mijn rekening. Vond ik toen toch een mooie deal. Als je een goeie bijrijder hebt, die het niveau van je paard omhoog moet halen, is het logisch dat je haar (/hem) gaat betalen. Is het meer om het paard maar beweging te geven zodat hij niet heel de dag staat te niksen, zou ik zeker niet gaan betalen om het dier te rijden en idd misschien zelfs geld vragen.

Het klinkt voor velen hier raar, maar sommigen moeten wel de stal doen en gehele verzorging. Zijn ze toch ook even mee bezig? Als ze niet willen betalen zou ik duidelijke afspraken maken ivm de verzorging van het dier. Bv zijn stal doen, tuig onderhouden,.. Het is natuurlijk wel totaal afhankelijk van de persoon. Als je er altijd op kunt rekenen en ze goed voor het dier zorgt zou ik overwegen om geen geld te vragen. Als ze enkel maar komen om even te rijden, vind ik het wel een optie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:30

Wat vinden jullie dan er dan van dat je paard ergens staat, met bijv. als faciliteiten een binnenbak en stapmolen.
Als eigenaar betaal je voor de faciliteiten, maar de bijrijder maakt er ook gebruik van. Is het dan reeel dat de bijrijder een bijdrage levert voor het gebruik van de faciliteiten op de dagen dat ze rijdt?

Als de bijrijder op een manege zou rijden, betaalt ze ook voor gebruik van het paard en de faciliteiten.

Ben er gewoon even benieuwd naar waar het hem in zit (het al dan niet betalen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:33

Fiffill schreef:
Waarom zou je er wel geld voor vragen? Als je de kosten van een paard niet zelf kan betalen moet je geen paard nemen.
Lease is iets anders, dan is het paard voor een deel van jou. Daar betaal je dan ook voor. ;)
Ik zou een bijrijder nooit laten betalen. Ik help hem/haar en hij/zij helpt mij. Dat vind ik al goed genoeg, zodra je geld gaat vragen trekt de verhouding scheef.

Als je het topic eens doorleest kun je zien dat niet iedereen een bijrijder nódig heeft.(zo ook de ts) Dus is het imo niet "helpen" naar de eigenaar toe, maar kan de bijrijder prettig gebruik maken van een paard. Je krijgt meer dan bij een manegepaard. In de meeste gevallen leer je ook nog meer, dan in de groepsles op een manege.
De verhouding maak je dus niet scheef!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:35

Ik vind het persoonlijk geen probleem te betalen, mits een redelijke prijs-kwaliteit verhouding :P

300 euro betalen voor een paard dat B loopt op een stal waar weinig faciliteiten zijn vind ik belachelijk.

50 euro betalen voor een paard wat B loopt op een stal met minder faciliteiten vind ik meer in de richting.

Een stal met veel faciliteiten en een superfijn te rijden paar en veel mogelijkheden zoals onderlinge wedstrijden, les etc, vind ik toch wel meer waard. Stel, paard staat op een stal welke 250 euro in de maand kost en je mag wedstrijden rijden met zo'n paard en als eigen beschouwen voor 3 dagen per week, dan vind ik 150 euro wel een redelijk bedrag.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:36

superwoman schreef:
Fiffill schreef:
Waarom zou je er wel geld voor vragen? Als je de kosten van een paard niet zelf kan betalen moet je geen paard nemen.
Lease is iets anders, dan is het paard voor een deel van jou. Daar betaal je dan ook voor. ;)
Ik zou een bijrijder nooit laten betalen. Ik help hem/haar en hij/zij helpt mij. Dat vind ik al goed genoeg, zodra je geld gaat vragen trekt de verhouding scheef.

Als je het topic eens doorleest kun je zien dat niet iedereen een bijrijder nódig heeft.(zo ook de ts) Dus is het imo niet "helpen" naar de eigenaar toe, maar kan de bijrijder prettig gebruik maken van een paard. Je krijgt meer dan bij een manegepaard. In de meeste gevallen leer je ook nog meer, dan in de groepsles op een manege.
De verhouding maak je dus niet scheef!

Ik heb het topic doorgelezen, ook al vaker hier gereageerd.
Ik vraag me af waarom je een bijrijder zou nemen als je er eigenlijk geen nodig hebt?
De TS heeft er wel een nodig blijkt uit de beginpost, ze heeft namelijk zelf te weinig tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:38

Tallie1979 schreef:
Ik vind het persoonlijk geen probleem te betalen, mits een redelijke prijs-kwaliteit verhouding :P

300 euro betalen voor een paard dat B loopt op een stal waar weinig faciliteiten zijn vind ik belachelijk.

50 euro betalen voor een paard wat B loopt op een stal met minder faciliteiten vind ik meer in de richting.

Een stal met veel faciliteiten en een superfijn te rijden paar en veel mogelijkheden zoals onderlinge wedstrijden, les etc, vind ik toch wel meer waard. Stel, paard staat op een stal welke 250 euro in de maand kost en je mag wedstrijden rijden met zo'n paard en als eigen beschouwen voor 3 dagen per week, dan vind ik 150 euro wel een redelijk bedrag.

Dan betaal je meer voor het stalgeld dan de eigenaar.. Dat is echt absurd.. Terwijl de eigenaar nog 4 dagen heeft. En je waarschijnlijk zelf je vervoer naar de wedstrijden moet regelen en je startkaart en alles. Terwijl de eigenaar van de ene op de andere dag je weg kan sturen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:39

Jibbel schreef:
Ben er gewoon even benieuwd naar waar het hem in zit (het al dan niet betalen)

Volgens mij gewoon in de voordelen van de 1 of de ander.
Wie heeft wie "nodig".
Er zijn ook eigenaren die erg onervaren een paard hebben gekocht en veel hebben aan een verzorgster/bijrijder.
Maar een bijrijder die veel van het paard en van de eigenaar kan leren én nog eens veel faciliteiten erbij krijgt zal naar mijn iedee eerder wat moeten betalen ;)
Ook zijn sommige lokaties zo duur om een eigen paard te kunnen houden, dat men wel wat geld over heeft om "in de buurt" te komen van een eigen paard. (vaste dagen een "bijna" eigen paard = een groot verschil vergeleken een manegepaard)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:41

ik rijd nu ook een paard bij omdat de eigenaar nooit komt ivm ziekte enz en zei is dolgelukkig dat ik iedere dag haar paard rij ik heb ook gevraagd wat ze er voor wilde hebben maar ze verklaarde mij voor gek! zei vond namelijk dat zei mij eerder moest betalen! ;) maar ik ben al blij dat ik haar geweldige paardje mag verzorgen :D
en tuurlijk ik neem appels en worteld enz mee!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:41

@ Fiffil: dat gaf ik ook al aan, ik heb er geen nodig, maar ik vind het ook leuk om iemand anders het plezier te laten hebben met een paard. Daarbij is het ook nog eens fijn dat je weet dat er iemand is die je kan opvangen als je zelf eens ziek bent, een dag echt niet kunt of op vakantie gaat.
Ik heb dan liever dat ik mn paard uit handen geef aan een bijrijdster die het paard inmiddels kent en die ik vertrouw, dan dat ik aan stalgenoten moet vragen of ze het misschien willen doen en het misschien niet naar jouw zin doen.

En het is voor jezelf ook wel lekker als je een dag niet de verplichting hebt om te gaan. Het is niet zo dat de tijd er niet voor is, maar soms wil je misschien wel een x een avond quality time met je vriend, ipv met je paard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:42

150 euro is een hoop geld, niet als je bedenkt dat de eigenaar er ook nog dierenarts, verzekering, hoefsmid, osteo en tandarts bij moet halen.. En de wormenkuren en het hanarchement niet te vergeten ;)

hoefsmid iedere 8 tot 10 weken, osteo iedere 3 tot 6 maanden en tandarts ieder jaar. Dierenarts voor zijn 6 maandelijkse prik en onverwachte dingen. Verzekering heb je het al gauw over een bedrag van 30 tot nou ja, vul maar in, maand in, maand uit :)

En wie zegt dat je zelf alles moet regelen voor wedstrijden? Daar kan je toch goede afspraken over maken? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:44

Fiffill schreef:
Ik heb het topic doorgelezen, ook al vaker hier gereageerd.
Ik vraag me af waarom je een bijrijder zou nemen als je er eigenlijk geen nodig hebt?
De TS heeft er wel een nodig blijkt uit de beginpost, ze heeft namelijk zelf te weinig tijd.

Nodig niet, ookal heeft ze weinig tijd. Hij kan prima op het blijven land staan.
Waarom toch een bijrijder? Omdat men vaak zelf ook is begonnen als bijrijder én je paard anders toch vrij heeft.
Zo kun je een ander helpen én krijg je daar zelf een kleine bijdrage voor. Dus beide hebben er dan voordeel van.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:44

Ik heb zelf een bijrijder voor 2 dagen in de week
op die dagen rijd ze hem, of longeren das aan haar...

Het zou niet in me opkomen er iets voor te vragen
want voor mij is die vrije tijd echt onbetaalbaar :o

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:45

Ik betaal helemaal niets, mag alles met het paard doen en rij zeker 4 keer in de week.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:45

Ha, ik word hier haast overtuigd dat ik toch een bijdrage moet gaan vragen, haha!

Ben alleen wel bang met zoiets, dat je als eigenaar een stukje zeggenschap verliest over je paard. Het blijft uiteindelijk mijn paard en ik beslis en dat hou ik graag zo.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:46

Jibbel schreef:
Ha, ik word hier haast overtuigd dat ik toch een bijdrage moet gaan vragen, haha!

Ben alleen wel bang met zoiets, dat je als eigenaar een stukje zeggenschap verliest over je paard. Het blijft uiteindelijk mijn paard en ik beslis en dat hou ik graag zo.

Ik heb precies zelfde gevoel als jij daarbij

zolang ze niets betalen
hebben ze ook geen rechten :')

Edit:
:oo betrap mezelf op een leugen..
Ze moet wel minimaal 1 les in de maand rijden van me en zelf betalen. Die les kost €18 euro voor een uur.
Als ze meer wilt lessen ben ik alleen maar blij
Maar dat is haar eigen keuze :j
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 01-06-10 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:49

Nou, ik ben blij dat ik niks hoef te betalen.. Maar ik ben dan ook zo trouw als een hondje en dus niet te belazerd om iets voor het paard mee te nemen :P

En les nemen vind ik de normaalste zaak van de wereld :D Net zo goed als overleggen wat ze wel of niet goed vinden.

Nou heb ik grandioze mazzel, ik mag alles met mijn verzorgpaard :P Buitenrijden, ze willen me naar het strand brengen zodat ik daar met hem kan rijden, springen, dressuur etc.. :) Kan alle kanten op, heerlijk! :+:

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:49

Tsja, t klinkt misschien wel een beetje cru zo, ik sta best open voor verbeteringen of veranderingen, maar wel na overleg en niet op eigen houtje en daar zou ik bang voor zijn met een bijdrage.

@ Tallie: ik heb ook zoveel mazzel gehad, vorige eigenaren van mijn paard (wat ik dus 5 jaar verzorgd heb) waren ook zo, ik mocht alles met haar. Wel in overleg, hoefde niks te betalen, mocht komen wanneer ik wilde, reed soms meerdere van hun paarden. Hun idee was gewoon: hoe meer paarden er in handen zijn geweest op een dag, hoe beter, en wie dat deed (hun of ik) maakte niet uit.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 01-06-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:51

Jibbel schreef:

Mijn ervaring (!) is dat een vergoeding betere verzorgsters met zich mee brengt. Het is minder vrijblijvend denk ik ofzo.
Maar als jij het zo voor elkaar hebt, zou ik het zo laten.
Ik ben begonnen met een betalende verzorgster. Door omstandigheden = zij gestopt (studie buiten Nederland) en heb ik ondertussen dat paard ook verkocht.
Maar ik heb er nog meer. :o Ze is een vriendin geworden en nu mag ze ook wel eens rijden op 1 van de anderen en vraag ik er niks voor.

Betalend gaf ik idd rechten zoals "die dag" is voor jou en meer rijden in vakanties deed ik ook niet moeilijk.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:51

niks jij hebt tijdgebrek en wilt dus hulp.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:54

magriet schreef:
niks jij hebt tijdgebrek en wilt dus hulp.

1 blz terug van de ts!
xxappiexx schreef:
Ik zie het zo: iemand mag mijn paard gebruiken om te rijden. De minder leuke klusjes hoeven niet door de bijrijder gedaan te worden. Dan mag er in mijn ogen best een kleine vergoeding tegenover staan. Zorg en tijd worden in mijn geval niet uit handen genomen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:55

superwoman schreef:
Jibbel schreef:

Mijn ervaring (!) is dat een vergoeding betere verzorgsters met zich mee brengt. Het is minder vrijblijvend denk ik ofzo.
Maar als jij het zo voor elkaar hebt, zou ik het zo laten.
Ik ben begonnen met een betalende verzorgster. Door omstandigheden = zij gestopt (studie buiten Nederland) en heb ik ondertussen dat paard ook verkocht.
Maar ik heb er nog meer. :o Ze is een vriendin geworden en nu mag ze ook wel eens rijden op 1 van de anderen en vraag ik er niks voor.

Betalend gaf ik idd rechten zoals "die dag" is voor jou en meer rijden in vakanties deed ik ook niet moeilijk.

Ja, dat idee heb ik ook idd, als je ergens voor betaald, heb je meer een stok achter de deur om te gaan.

Tis allemaal nog niet rond met de bijrijdster, maar dat heeft geen haast.

Ik weet idd wel wie je bijrijdster was, is oud klasgenootje van mij.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:55

Ik heb nog nooit hoeven te betalen (gelukkig).
Ik zou zelf eerder een symbolisch (of hoe je het ook schrijft) bedrag vragen van ongeveer €25,00 pm.

Vind het er eigenlijk ook aan liggen wat diegene moet doen.
Moet ze uitmesten of niet?

Jibbel

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:58

Bij mij niet, alleen knuffelen,poetsen en tutten en longeren/rijden.
Ook met rijden ben ik een muts, de eerste keren wil ik erbij zijn, verder wil ik dat ze les nemen bij mijn instructrice als ze gaat rijden.
Pas als ik dat vertrouw en zie dat het goed gaat, zou ik ze alleen laten rijden.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:59

Ik zou eigenlijk alleen al geld vragen omdat je zo de wat serieuzere ruiter eruit haalt. Iemand die er een redelijk bedrag voor over heeft zal je paard ook niet naar de *** rijden. Ik heb ook al op een manege gezien hoe een bijrijdster met een toch al niet gezond paard kreuepl terug kwam omdat ze dan toch gaan galoperen op bevroren grond.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:05

ik heb nooit scheve gezichten had en mijn bijrijdsters rijden bij op mijn paard tegen betaling, maar worden echt geen mede eigenaar hoor :+

ik ben de baas en dat blijft zo, maar alles kon en alles mocht maar wel in overleg.

waarschijnlijk heb ik gewoon 4 hele goede meiden gehad, ze hebben jaren mee betaald gereden gehuild gewandeld als ze ziek was,en nooit geen gezeur.

moet ik er wel bij zeggen dat ik bijrijdsters van mijn leeftijd had, de jongste was 15 jaar jonger, misschien dat dat ook verschil maakt?
het ging gewoon vanzelf,ik hoefde nooit opdracht te geven om iets te doen
en als ze een keer niet konden ook geen probleem dan ruilde we een dag

toen cheyenne ziek was tijdens dracht en er een hele tijd niet gereden kon worden wilde ze zelf door betalen,haar gedachte was dat wanneer het haar pony was de kosten van alles ook door ging

ze moesten met haar omgaan alsof het hun eigen pony was
alleen waren ze geen eigenaar[ wat ze echt niet erg gevonden hebben qwa DA kosten die ik gehad heb :+ en die hun niet mee betaalde ]